Column GG

wim

Bericht door wim »

Ah.. misschien was dat de boodschap: dat het met een slap verhaal lukt om door de 'keuring' heen te komen. :mrgreen:

Hmmm. ik heb al teveel nagedacht over deze column.
Marnix

Bericht door Marnix »

Het is geen goede column.
Bij een goede column over dit onderwerp hadden hier al minimaal 5 pagina's aan heftige reacties van de forumleden gestaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
gravo

Bericht door gravo »

memento schreef:Het is een aardig verhaaltje, niet meer dan dat. Het mist de scherpte van een column, ja eigenlijk hetgeen een column tot een column maakt, het mist de prikkeling tot nadenken.
Mee eens, het is een geheel geplaveid, idealistisch, van alle zorgen ontslagen GG-succes-verhaal, dat aanmerkelijk aan scherpte en werkelijkheidszin zou winnen, wanneer aan het eind van het verhaal de anticlimax zou zijn ingebouwd met de vermelding: " niet aangenomen !"

Dat is veel prikkelender en roept veel meer vragen op.

Als je het mij vraagt zou het ook veel herkenning oproepen ten aanzien van de onaangename hierarchische kanten van de geestelijkheid van de GG.

Want voor zeer velen is het predikantschap in de GG vanwege de odeur van godzaligheid, comfort, macht en onaantastbaarheid een droom. Een droom, die echter nooit verwerkelijkt wordt. De belangen van de allerhoogtsen in de hierarchie zijn niet gediend met een forse toename van dit aantal zeldzamen. Dus draait men eigenhandig de knop van het aantal roepingen terug om daarmee de aantrekkelijkheid van dit ambt en de eigen status weer verder te verhogen.

"Velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren". In zo'n sfeer kan het nog goed aan het kerkvolk worden verkocht ook.

Sophie laat zich dus helemaal leiden door het hoogste ideaal, dat binnen de GG verwezenlijkt kan worden, maar verzuimt te vertellen, dat het helaas zelden of nooit zover komt.

Zie de analogie met de door de predestinatie gedomineerde theologie van de GG:

Ook daarbij wordt er één zeldzaam allerhoogste en enig nodig gebeuren voorgesteld (de bekering). Maar de verwerkelijking darvan blijkt bij nader inzien ook maar een grote zeldzaamheid. Er zijn niet zoveel GG-ers die durven zeggen: "aangenomen!".

Sophie zit dus gevangen in een allesbepalende bredere denkstructuur, zonder het zelf in de gaten te hebben. Vanuit zo'n gevangenschap kan men geen column schrijven.

gravo
refo

Bericht door refo »

Marnix schreef:Het is geen goede column.
Bij een goede column over dit onderwerp hadden hier al minimaal 5 pagina's aan heftige reacties van de forumleden gestaan.
Dat komt omdat het echt gebeurd is. Dat is meestal een saai verhaal. Maar om nou een verhaal dat eindigt met de (niet uigesproken) vraag: 'zouden jullie zo ook de Heere willen dienen' een slap verhaal te noemen lijkt me erg onreformatorisch.

Ik snap dus niet dat onze protestposter daar nog niets van gezegd heeft.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

wim schreef:De boodschap is waarschijnlijk dat achter een klein, min of meer afstandelijk, bericht in de krant heel wat schuil kan gaan.
Misschien heeft het zelfs wel de bedoeling dat we niet zo snel moeten zijn met ons vooroordeel als het gaat om aangenomen studenten.

Zou kunnen toch?
Is het dan nog steeds een slap verhaal? Of wil ik er te veel in lezen?
Ben het helemaal met je eens Wim....men moet niet zo snel oordelen over een stukje wat geschreven is en proberen er áchter te kijken i.p.v. het hele stuk te veroordelen.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
refo

Bericht door refo »

De exegese van een column....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

--
Laatst gewijzigd door refo op 06 jun 2007, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
--------------
Kislev

Bericht door Kislev »

refo schreef: Ik snap dus niet dat onze protestposter daar nog niets van gezegd heeft.
Hhaha, wie mag dat zijn?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Laten we niet op de man spelen.
Leopard

Bericht door Leopard »

De boodschap is waarschijnlijk dat achter een klein, min of meer afstandelijk, bericht in de krant heel wat schuil kan gaan.
Misschien heeft het zelfs wel de bedoeling dat we niet zo snel moeten zijn met ons vooroordeel als het gaat om aangenomen studenten.

Zou kunnen toch?
Is het dan nog steeds een slap verhaal? Of wil ik er te veel in lezen?
Feit dat je je afvraagt of eventueel de bedoeling zou kunne zijn geeft al aan dat de kwaliteit matig is.

Wat wel waar is dat je in plaats van daar bij te blijven liever verbetertips aanreikt. Maar die zijn dan ook al genoemd.
Veritas odium parit
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

gravo schreef:Want voor velen is het predikantschap in de GG vanwege de odeur van godzaligheid, comfort, macht en onaantastbaarheid een droom.
Droom gerust verder, Gravo.
Er zullen best mensen zijn die met dit romantische beeld behept zijn, maar de werkelijkheid is totaal anders.
Het predikantschap is een eenzaam beroep, hard werken, nooit goed doen in de ogen van allen, altijd kritiek ontvangen, altijd vriendelijk en zachtmoedig blijven, etc.
gravo schreef:De belangen van de allerhoogtsen in de hierarchie zijn niet gediend met een forse toename van dit aantal zeldzamen. Dus draait men eigenhandig de knop van het aantal roepingen terug om daarmee de aantrekkelijkheid van dit ambt en de eigen status weer verder te verhogen.
Ik zal niet ontkennen dat er door kerkenraden en curatorium grote fouten worden gemaakt, maar het beeld wat je hier schetst doet absoluut geen recht aan de worsteling, waarmee de meeste betrokkenen toch jaarlijks weer te maken hebben.
memento

Bericht door memento »

Gravo, je slaat de plank weer eens goed mis.
jvdg

Bericht door jvdg »

gravo schreef: Dus draait men eigenhandig de knop van het aantal roepingen terug om daarmee de aantrekkelijkheid van dit ambt en de eigen status weer verder te verhogen.
Heb je daar bewijs van?

Naar mijn gevoel overschrijdt je hier de grens van het betamelijke.
Arretje

Bericht door Arretje »

Eigenlijk had de column voor mij een onverwachts einde. Toen ik halverwege was dacht ik: Dan zul je zien dat hij afgewezen wordt.
Maar dat was dus niet het geval. :)

Er wordt tenslotte zoveel commentaar gegeven op het curatorium dat je gewoon verbaasd bent dat er iets positiefs over wordt geschreven.
Christus is net zo gewillig om een vluchtende zondaar die tot Hem komt te vergeven, als dat wij gewillig zijn om te zondigen.
helma

Bericht door helma »

Marnix schreef:Het is geen goede column.
Misschien halen we de 5 wel :wink:
ik zal even meehelpen :mrgreen:

ik vond het niet zo realistisch overkomen, maar dat ligt misschien aan mijn denkbeelden :oops:
Plaats reactie