Jaarboekje en cijfers GG

Unionist

Bericht door Unionist »

Ik weet niet of de meeste wisselingen aan gemengde huwelijken te danken zijn. Als ik in mijn gemeente kijk en bij de mensen om mij heen die de laatste jaren de GG verlaten hebben, ging dat misschien in 5 gevallen om een gemengd huwelijk, maar in tientallen gevallen om onvrede met de leer en sfeer in de Ger Gem.
Een

Bericht door Een »

Unionist schreef:Ik weet niet of de meeste wisselingen aan gemengde huwelijken te danken zijn. Als ik in mijn gemeente kijk en bij de mensen om mij heen die de laatste jaren de GG verlaten hebben, ging dat misschien in 5 gevallen om een gemengd huwelijk, maar in tientallen gevallen om onvrede met de leer en sfeer in de Ger Gem.
Ik zit op de Veluwe, dacht dat met uitzondering van Apeldoorn de onvrede wel te overzien was.

Maar misschien is dat landelijk anders...

Laten we proberen het positieve in te zien, het totale beeld geeft nog steeds een kleine groei aan.
Adrianus

Bericht door Adrianus »

...
Laatst gewijzigd door Adrianus op 23 nov 2009, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
helma

Bericht door helma »

Een schreef:
Unionist schreef:Ik weet niet of de meeste wisselingen aan gemengde huwelijken te danken zijn. Als ik in mijn gemeente kijk en bij de mensen om mij heen die de laatste jaren de GG verlaten hebben, ging dat misschien in 5 gevallen om een gemengd huwelijk, maar in tientallen gevallen om onvrede met de leer en sfeer in de Ger Gem.
Ik zit op de Veluwe, dacht dat met uitzondering van Apeldoorn de onvrede wel te overzien was.

Maar misschien is dat landelijk anders...

Laten we proberen het positieve in te zien, het totale beeld geeft nog steeds een kleine groei aan.
nou..... ik weet niet waar je op de veluwe zit, maar in de classis Barneveld loopt het echt niet in alle gemeenten heel soepel :(
Een

Bericht door Een »

Adrianus schreef:
Beide klopt denk ik. En in specifieke gevallen zie je mensen die al langer onvrede hadden in wat grotere aantallen vertrekken als er bijvoorbeeld sprake is van een predikantswissel. Zo'n beeld moeten we ook niet al te zeer algemeniseren. Dat zeg ik heel specifiek in reactie op jouw post omdat jouw beeld door atypische gebeurtenissen kan zijn beïnvloed. Dat wil ik dus nuanceren zonder op welke plaatselijke situatie dan ook in te gaan. Laten we dat alsjeblieft vermijden.

Verder een mooi stukje van Ds P. Mulder, afgaande op de verkorte weergave in het RD.
Okay, evenwichtig verwoord, laten we het daar dan met ons allen op houden.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ds. P. Mulder schreef:De Hersteld Hervormde Kerk heeft zich in snel tempo tot een „volwaardig kerkgenootschap” ontwikkeld, dat ook een plaats heeft gekregen in het kerkelijke gesprek met de Gereformeerde Gemeenten. „De optimistische gedachte die er hier en daar waren dat er door de gebeurtenissen van Samen op Weg in 2004 ook wel iets in de richting van de kleine oecumene zou gebeuren, zijn goeddeels vervlogen. Wel voegen zich op enkele plaatsen op zichzelf staande gemeenten bij de HHK.”
Helder. En buitengewoon jammer.
geledu

Bericht door geledu »

Ik heb het boekje voor me liggen.
Weer een keurig nette uitgave,

Nieuw is :

de felle kleur :wink:
En volgens mij deed in het verleden Ds van Eckeveld altijd het jaaroverzicht.

Wat ik altijd weer jammer vind is dat de nieuw aangenomen studenten er nog niet instaan.
jan03

Bericht door jan03 »

Mister schreef:
Ds. P. Mulder schreef:De Hersteld Hervormde Kerk heeft zich in snel tempo tot een „volwaardig kerkgenootschap” ontwikkeld, dat ook een plaats heeft gekregen in het kerkelijke gesprek met de Gereformeerde Gemeenten. „De optimistische gedachte die er hier en daar waren dat er door de gebeurtenissen van Samen op Weg in 2004 ook wel iets in de richting van de kleine oecumene zou gebeuren, zijn goeddeels vervlogen. Wel voegen zich op enkele plaatsen op zichzelf staande gemeenten bij de HHK.”
Inderdaad. Gewoon een kwestie van niet willen bij de ger gem of ligt dat anders?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

jan03 schreef:
Mister schreef:
Inderdaad. Gewoon een kwestie van niet willen bij de ger gem of ligt dat anders?
Dat weet ik niet. Het feit 'an-sich' is schrijnend genoeg, vanuit welke kerk je het ook bekijkt en waar de evt. schuld ook ligt.
Gian

Bericht door Gian »

Van de meesten die vertrokken hebben ze denk geen traan gelaten. Onriststokers hebben we niks aan.
Zo kreeg ik bij het stellen van een kritische vraag na een srb avond het advies om te vertrekken ipv een antwoord.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gian schreef:Van de meesten die vertrokken hebben ze denk geen traan gelaten. Onriststokers hebben we niks aan.
Zo kreeg ik bij het stellen van een kritische vraag na een srb avond het advies om te vertrekken ipv een antwoord.
In dat geval is een cursus communicatie wel op zijn plaats :lol:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Gian schreef:Van de meesten die vertrokken hebben ze denk geen traan gelaten. Onriststokers hebben we niks aan.
Precies.
Als je een botte vraag stelt, kan je ook een bot antwoord verwachten.
Ik kan me voorstellen, dat kerkenraden niet zitten te wachten om allerlei "schoppende" vragen serieus te gaan zitten beantwoorden.
sunlover

Bericht door sunlover »

Een voor het oog schoppend lijkende vraag kan wel degelijk serieus zijn. Ik denk dat een heleboel jongeren afknappen op de botte antwoorden van ouderlingen.
Soms kan een schoppende vraag een ingang zijn in het hart van de jongere die op het punt staan om een andere koers te gaan varen.
Duuk

Bericht door Duuk »

Tiberius schreef:
Mister schreef:
Precies.
Als je een botte vraag stelt, kan je ook een bot antwoord verwachten.
Ik kan me voorstellen, dat kerkenraden niet zitten te wachten om allerlei "schoppende" vragen serieus te gaan zitten beantwoorden.
Als een ambtsdrager echt bewogen is om de ziel van die persoon, zal hij er ook bewogen en pastoraal mee omgaan. En om dan te zeggen dat hij beter weg kan gaan, is wel heel onpastoraal.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

sunlover schreef:Een voor het oog schoppend lijkende vraag kan wel degelijk serieus zijn. Ik denk dat een heleboel jongeren afknappen op de botte antwoorden van ouderlingen.
Soms kan een schoppende vraag een ingang zijn in het hart van de jongere die op het punt staan om een andere koers te gaan varen.
Toch is er wel een dilemma.
Als ik denk aan catechisatie Er zijn jongeren die het zo bont maken dat verwijdering noodzaak is. Zo iemand steekt de hele groep aan.
En dan gebeurt dat bij een ouderling die geen enkele opleiding heeft gevolgd om les te geven. Soms missen ze dan ook de tact om hiermee om te gaan. Ook al is het heus niet altijd kwaad bedoeld van zo'n ouderling.
De vraag is altijd: Wat is de juiste houding. Wanneer grijp je in. Wanneer laat je iemand gaan! Waar is de grens van het toelaatbare.
Plaats reactie