?Kislev schreef:En ik heb ook vaak gehoord dat dat een broodje aap is.Oude Paden schreef:Serieus: Ds. Blok heeft voor zijn bekering ook in die wereld van cabaret en optredens geleefd. Hoelang en tot wanneer weet ik niet, maar zijn broer M. Blok had ook zo'n humoristische trek.Kislev schreef:Is inderdaad oud nieuws, kheb het weken geleden ook al gehoord/gelezen.
Heb ds. Pronk vaak beluisterd in Veenendaal als hij daar voorging (daar was hij doorgaans het meest op dreef). Ds Pronk heeft 1 nadeel: als je hem een aantal keren gehoord heb vind je alle andere dominees saai. Met namen de preken van Pronk over het Oude Testament blijven je echt bij. Als dan later een andere ds. over die tekst preekt valt het altijd tegen.
Persoonlijk spreken mij dat soort type charismatische predikanten me erg aan. Cabaret, Jac. van Dijk en Veldman (HHK) en P. Blok (in iets mindere mate) hebben dat ook. Andere mensen ergeren zich echter hieraan en vinden het te overdreven. Een vrouw zei een keer tegen ds. P. Blok, 'ik kan er niks aan doen, maar ik vind u net zo'n clown'. Toen later ds. Blok haar weer tegenkwam vroeg hij 'ben je al een beetje aan mn optreden gewend?' Da's wel gevoel voor humor.:
VOGG wordt HHK
Ds. J.G. Meynen vertelde een jaar of 10 geleden het volgende in een radiomeditatie over Zebulon:
Hetty Blok een zus is van P. Blok, maar dat lijkt me stug als je ziet dat zij in Arnhem geboren is. Ik geloof ook niet dat het weleens aan hem of haar gevraagd is of het klopt. Zoiets wordt gewoon doorverteld aan de borreltafel.
Afgezien dat het best bijzonder is om zoiets ineens door een gereformeerd predikant op de NCRV te horen, zou dit ook het idee van de familie Blok als theaterfamilie ontzenuwen. Ik stel me het voorooglogse Middelharnis ook niet echt voor als het broeinest van theater en cultuur. Men zegt datVoor de Tweede Wereldoorlog woonde in Middelharnis de familie Blok. Zoon Marinus werkte in de dertiger jaren bij de Rotterdamse Tramweg Maatschappij. Hij was machinist, een baan met een vast inkornen en goede perspectieven. Hij werkte samen met een stoker die moest zorgen dat steeds genoeg brandstof werd toegevoegd. In de lunchpauze gebruikten ze samen het meegebrachte brood. De stoker vouwde eerst zijn handen tot gebed, maar Marinus begon zornaar te eten. Zijn collega zei: ‘BIok, bid jij niet voor het eten?’ De gesprekken tiffiens het schaften werden steeds belangrijker voor Marinus. Op 23-jarige leeftijd ontving hij van die stoker zijn eerste Bijbel die hij samen met zijn broer Piet ging bestuderen. In 1945 doet ds. Blok, na een voorspoedige theologiestudie, intrede te Zeist. En enkele jaren later wordt hij verbonden aart de gemeente te Rotterdam. Ds. Blok preekte in de Maasstad voor een groot gehoor en bewoonde een ruime pastorie. En die stoker? Die is altijd blijven wonen in de Noorderdwarsstraat. In alle bescheidenheid werkte hij mee aan de voltooiing van Gods plan.
Hetty Blok een zus is van P. Blok, maar dat lijkt me stug als je ziet dat zij in Arnhem geboren is. Ik geloof ook niet dat het weleens aan hem of haar gevraagd is of het klopt. Zoiets wordt gewoon doorverteld aan de borreltafel.
Volgens de biografie van ds M Blok (een aanbevelenswaardig boek overigens), waren alle leden van het gezin Blok lid van een muziekvereniging. De latere ds. M Blok had grote gaven en speelde vaak solo op de piston. Toen God hem in zijn hart greep was het gedaan met het musiceren.Unionist schreef:Ds. J.G. Meynen vertelde een jaar of 10 geleden het volgende in een radiomeditatie over Zebulon:
Afgezien dat het best bijzonder is om zoiets ineens door een gereformeerd predikant op de NCRV te horen, zou dit ook het idee van de familie Blok als theaterfamilie ontzenuwen. Ik stel me het voorooglogse Middelharnis ook niet echt voor als het broeinest van theater en cultuur. Men zegt datVoor de Tweede Wereldoorlog woonde in Middelharnis de familie Blok. Zoon Marinus werkte in de dertiger jaren bij de Rotterdamse Tramweg Maatschappij. Hij was machinist, een baan met een vast inkornen en goede perspectieven. Hij werkte samen met een stoker die moest zorgen dat steeds genoeg brandstof werd toegevoegd. In de lunchpauze gebruikten ze samen het meegebrachte brood. De stoker vouwde eerst zijn handen tot gebed, maar Marinus begon zornaar te eten. Zijn collega zei: ‘BIok, bid jij niet voor het eten?’ De gesprekken tiffiens het schaften werden steeds belangrijker voor Marinus. Op 23-jarige leeftijd ontving hij van die stoker zijn eerste Bijbel die hij samen met zijn broer Piet ging bestuderen. In 1945 doet ds. Blok, na een voorspoedige theologiestudie, intrede te Zeist. En enkele jaren later wordt hij verbonden aart de gemeente te Rotterdam. Ds. Blok preekte in de Maasstad voor een groot gehoor en bewoonde een ruime pastorie. En die stoker? Die is altijd blijven wonen in de Noorderdwarsstraat. In alle bescheidenheid werkte hij mee aan de voltooiing van Gods plan.
Hetty Blok een zus is van P. Blok, maar dat lijkt me stug als je ziet dat zij in Arnhem geboren is. Ik geloof ook niet dat het weleens aan hem of haar gevraagd is of het klopt. Zoiets wordt gewoon doorverteld aan de borreltafel.
Overigens stond er enige maanden geleden een interview met ds P Blok in de Terdege. Daarin vertelde hij dat hij geen familielid heeft die een bekende Nederlander is in de showcultuur.
wim schreef:Jammer om zo slordig om te gaan met talent. David speelde ook niet onverdienstelijk harp (speelde zelfs solo voor de koning) en hij stopte volgens mij niet.Erasmiaan schreef:Toen God hem in zijn hart greep was het gedaan met het musiceren.
Er wordt hier ook niet gezegd dat muziek maken of lid zijn van een muziek vereniging , op zichzelf zondig is.Kislev schreef:'t Is wat zo'n muziekvereniging....![]()
Maar het kan wel zo zijn dat het in ons leven een afgod is geworden, en dat we dan moeten breken met die zaken waar wij ons hart op zetten.
En dat kan zelfs met zaken die op zich niet zondig behoeven te zijn , maar wel de manier hoe wij er mee omgaan.
Zo kan ook je "omgaan" met bv zaken als : je huis , je auto, je hobby enz enz tot zonde worden.
Laatst gewijzigd door geledu op 21 mei 2007, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Oude-Waarheid
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
- Locatie: Amsterdam
Tja ik zeg de Bijbel maar na :!:geledu schreef:wim schreef:Jammer om zo slordig om te gaan met talent. David speelde ook niet onverdienstelijk harp (speelde zelfs solo voor de koning) en hij stopte volgens mij niet.Erasmiaan schreef:Toen God hem in zijn hart greep was het gedaan met het musiceren.Er wordt hier ook niet gezegd dat muziek maken of lid zijn van een muziek vereniging , op zichzelf zondig is.Kislev schreef:'t Is wat zo'n muziekvereniging....![]()
Maar het kan wel zo zijn dat het in ons leven een afgod is geworden, en dat we dan moeten breken met die zaken waar wij ons hart op zetten.
En dat kan zelfs met zaken die op zich niet zondig behoefen te zijn , maar wel de manier hoe wij er mee omgaan.
Zo kan ook je "omgaan" met bv zaken als : je huis , je auto, je hobby enz enz tot zonde worden.
Alles wat uit het geloof niet is, is zonde.
De auto als gebruiksvoorwerp niet , maar er zal wel anders naar gekeken en mee omgegaan worden.Unionist schreef:Dus als je auto je afgod is, en je komt tot geloof, gaat de auto eruit?
Dit is natuurlijk een heel ander iets, daarom heb ik het ook niet als voorbeeld genoemd.Om van je vrouw en kinderen maar te zwijgen...
Het is wel zo dat het inderdaad ook gouden kalveren in ons leven kunnen zijn, en dan zullen we ook moeten leren dat het geleende panden zijn.
Ach, ds. Roos kreeg kritiek van een ouderling dat hij, naast een te ruime verkondiging, bij de McDonalds was geweest. Waarop andere kerkenraadsleden zeiden: mag ds. Roos dan geen patat eten? Waarop ds. Roos waardig opstond en zei: wij mogen graag patat eten maar mag ik u erop wijzen dat het ons tweelingbroer is geweest die u gezien hebt. En wat deed u bij de McDonalds?
Betreffende ouderling leest nu thuis.
De mensen in de afgescheiden kerken: zo flexibel als een loden deur.
Betreffende ouderling leest nu thuis.
De mensen in de afgescheiden kerken: zo flexibel als een loden deur.
Is het hier de reformatorische roddelrubriek ofzo?Kislev schreef:Ach, ds. Roos kreeg kritiek van een ouderling dat hij, naast een te ruime verkondiging, bij de McDonalds was geweest. Waarop andere kerkenraadsleden zeiden: mag ds. Roos dan geen patat eten? Waarop ds. Roos waardig opstond en zei: wij mogen graag patat eten maar mag ik u erop wijzen dat het ons tweelingbroer is geweest die u gezien hebt. En wat deed u bij de McDonalds?
Betreffende ouderling leest nu thuis.
De mensen in de afgescheiden kerken: zo flexibel als een loden deur.
Tsjonge, dominees hebben wat met de mac geloof ik. Pas kwam ds. K. Veldman ook al - gevuld en al - bij deze eetgelegenheid vandaanKislev schreef:Ach, ds. Roos kreeg kritiek van een ouderling dat hij, naast een te ruime verkondiging, bij de McDonalds was geweest. Waarop andere kerkenraadsleden zeiden: mag ds. Roos dan geen patat eten? Waarop ds. Roos waardig opstond en zei: wij mogen graag patat eten maar mag ik u erop wijzen dat het ons tweelingbroer is geweest die u gezien hebt. En wat deed u bij de McDonalds?
Betreffende ouderling leest nu thuis.
De mensen in de afgescheiden kerken: zo flexibel als een loden deur.
