Kindermishandeling ger.gezindte

Marnix

Bericht door Marnix »

ik heb even een pb gestuurd, hier svp weer on-topic verder.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Triest hoor.
(Beide; de kindermishandeling, en de discussie betreffende de opmerking van Marnix :( )

Mijn eerste gedachte was dat het zou kunnen komen doordat jeugd nu makkelijker naar buiten kan treden als er problemen zijn.
Op school is er aandacht voor, Eleos is zeer onder handbereik etc.
Dat was in mijn tijd ( :shock: ) toch wel een beetje anders.

Als kind dacht ik altijd dat het idee kwam van:
"geen Vader sloeg met groter mededogen"
en
"in liefde kastijden".
Tja, je zou maar heel graag je kinderen netjes willen opvoeden.
Na iets verkeerds te hébben gedaan leek het nog wel een acceptabele straf ook. :?

Ondertussen denk ik er uiteraard (en gelukkig) anders over!

't is misschien vaak ook een kwestie van gedrag dat overgaat van generatie op generatie.
Waar en hoe doorbreek je die schakel. Dat was een generatie terug (in mijn omgeving) niet aan de orde. Want het leek de juiste manier (als ik het goed begrijp).

Daarmee wil ik het uiteraard niet goed praten!
Lydianne

Bericht door Lydianne »

Goed, topic ging over kindermishandeling in de gereformeerde gezindte. Ben zelf van mening dat het niet meer of minder geworden is, maar dat er meer aandacht voor is.
Denk zelfs dat het nog maar het topje van de ijsberg is en dat er nog veel verborgen leed zich achter voordeuren afspeelt.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

En hoe denken jullie over de zgn lijfstraffen? Waar ligt een grens? Gaat een pedagogische tik al te ver? Of mag een pak slaag nog wel?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
myster

Bericht door myster »

JolandaOudshoorn schreef:En hoe denken jullie over de zgn lijfstraffen? Waar ligt een grens? Gaat een pedagogische tik al te ver? Of mag een pak slaag nog wel?
Een pedagogische tik verwordt al snel tot twee of meer als het resultaat uitblijft. Dus hier in huis geen tik of iets dergelijks.
Eppie

Bericht door Eppie »

JolandaOudshoorn schreef:En hoe denken jullie over de zgn lijfstraffen? Waar ligt een grens? Gaat een pedagogische tik al te ver? Of mag een pak slaag nog wel?
Ik denk dat het probleem dieper ligt dan de 'pedagogische' tik. De kindermishandeling die plaats zou vinden heeft m.i. te maken met de onmacht van de ouders tegenover het 'moderne' wat de huizen binnensluipt [dit zeggen ook de deskundigen] Ouders zien kinderen met spelletjes op de pc, met DVD's binnenkomen waartegen door predikant en kerkenraad gewaarschuwd wordt [overigen niks mis mee] en proberen dat te verbieden zonder opgaaf van redenen als alleen maar dat het niet zou mogen en/of goddeloos is [hebben ze overigens wel gelijk in]. De bezinning die een tijdje geleden opgestart is door het RD is dringend aan een vervolg toe en misschien wel met verplichting aan de ouders om er een te gaan. Mijn voorstel aan die ouders zou zijn [zo doe ik het tenminste] speel samen met je kind eens een computerspel en vraag aan dat kind of hij/zij het normaal vindt om achter elkaar mensen neer te schieten of kijk samen met je kind die DVD en blijf het kind bevragen of hij/zij het normaal vindt dat er overspel, godslastering en moord op grote schaal plaats vindt. Dit werkt beter dan rucksichloos verbieden. Maar vereiste is dan wel dat ouders weten wat ze op vragen moeten antwoorden en dat mis ik node in onze kringen.
Maar wie ben ik?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

'Reformatorische gezinnen bezig met inhaalslag'

door onze redacteurAaldert van Soest

Relatief veel kinderen uit de rechterflank van de gereformeerde gezindte moeten uit huis worden geplaatst, bleek deze week uit jaarcijfers van de Stichting Gereformeerd Jeugdwelzijn (SGJ). Vertegenwoordigers van deze groep kijken op van de cijfers. ,,Dit geeft reden tot ernstige zorg.''

AMERSFOORT - Door de moderne media en cultuur groeit er vaak een kloof tussen reformatorische kinderen en hun ouders. Sommige ouders die merken dat hun kinderen op een andere manier in het leven staan dan zij, laten hun gezag op een verkeerde manier gelden, meent SGJ-directeur Bart Nitrauw. Rik van Groningen, maatschappelijk werker bij De Vluchtheuvel, een organisatie voor psychosociale hulpverlening die uitgaat van de Gereformeerde Gemeenten, deelt de analyse van Nitrauw. ,,Het is alleen niet zozeer de kloof zelf die voor problemen zorgt, want die is er altijd al wel geweest. Maar het gaat fout wanneer ouders niet in staat zijn die kloof te overbruggen of op een juiste manier met hun kinderen te communiceren.''

Uithuisplaatsingen
De organisatie waar Van Groningen werkt participeert binnen de SGJ, die een deel van zijn cliënten doorverwijst naar De Vluchtheuvel. Toch kijkt Van Groningen wel op van de cijfers, vooral vanwege de forse groei van uithuisplaatsingen in de (Oud-)Gereformeerde Gemeenten (in Nederland), terwijl het aantal ernstige gevallen in andere kerkgenootschappen stabiel is of zelfs licht daalt. ,,We hebben een achterstand vergeleken met andere groeperingen als het gaat om het open communiceren tussen ouders en kinderen over bijvoorbeeld media. Daar komt bij dat de opkomst van internet en vooral dvd de afgelopen jaren in een stroomversnelling is geraakt.'' Daarnaast denkt Van Groningen dat nog andere oorzaken te ontdekken moeten zijn voor de groei van uithuisplaatsingen.

Ook Jan Mauritz, directeur van de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten, wijst op het bestaan van ,,gesloten gezinstypen, die niet zijn meegegaan in een stukje openheid''. ,,Wellicht is de gereformeerde gezindte op dit gebied bezig met een inhaalslag. Ik kan me voorstellen dat om die reden de gedwongen jeugdzorg hier gegroeid is, terwijl dat bijvoorbeeld in vrijgemaakte kringen niet het geval was.'' Volgens SGJ-directeur Nitrauw schieten soms ook scholen tekort, omdat zij niet durven ,,doorpakken'' als ze vermoeden dat er iets fout zit in een gezin. Zo worden dingen bedekt gehouden. Dit zou volgens hem te maken kunnen hebben met opvattingen over gezag, zoals die uit het vijfde gebod worden afgeleid. Van Groningen denkt echter dat dat in de meeste gevallen geen grote rol speelt. ,,Al geef ik toe dat aan de uiterst rechtse kant van de gereformeerde gezindte soms nog wantrouwen bestaat tegen hulpverlening, omdat die te veel voor het kind zou kiezen en daarmee het gezag van ouders aantast. Maar dat is geen algemeen beeld.''

Bedekt
Rein van der Garde, directeur van het G.H. Kersten Onderwijscentrum, de schoolbegeleidingsdienst van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, vindt dat het niet mogelijk zou moeten zijn dat scholen dingen bedekt houden. ,,Er moet op elke school een doordacht protocol zijn waarin beschreven wordt hoe je kindermishandeling signaleert en hoe je vervolgens handelt bij een vermoeden van kindermishandeling.'' Toch ontkent Van der Garde niet dat hier en daar wantrouwen voorkomt tegenover hulpverleners. ,,Soms zijn scholen bang dat het middel erger is dan de kwaal. Wat dat betreft heeft de hulpverlening ook nog wel wat te doen. Het schort nogal eens aan een goede communicatie met de scholen en transparant handelen. Ook wordt niet altijd rekening gehouden met goede en welgemeende adviezen van scholen. Als er sprake is van schroom, dan mag de hulpverlening zich dat in een aantal gevallen ook wel aantrekken.''

Ontwrichtend
Van der Garde deelt de analyse van Nitrauw voor een deel. Maar een kloof tussen ouders en kinderen is volgens hem niet de enige oorzaak. ,,Laten we ook beseffen dat de moderne mediacultuur een ontwrichtende werking heeft op de ontwikkeling van kinderen. Dat ouders hier paal en perk aan stellen is hun opdracht. Daarbij mogen ze uiteraard geen onverantwoorde of verboden middelen gebruiken. In dat opzicht geven de cijfers van de SGJ reden tot ernstige zorg. Ik pleit ervoor dat ouders goede voorlichting krijgen over de opvoeding van kinderen in deze tijd. En dit moet ook een plaats krijgen op de kerkelijke agenda.''

bron: http://www.nd.nl
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Eppie schreef:
Ik denk dat het probleem dieper ligt dan de 'pedagogische' tik. De kindermishandeling die plaats zou vinden heeft m.i. te maken met de onmacht van de ouders tegenover het 'moderne' wat de huizen binnensluipt [dit zeggen ook de deskundigen] Ouders zien kinderen met spelletjes op de pc, met DVD's binnenkomen waartegen door predikant en kerkenraad gewaarschuwd wordt [overigen niks mis mee] en proberen dat te verbieden zonder opgaaf van redenen als alleen maar dat het niet zou mogen en/of goddeloos is [hebben ze overigens wel gelijk in]. De bezinning die een tijdje geleden opgestart is door het RD is dringend aan een vervolg toe en misschien wel met verplichting aan de ouders om er een te gaan. Mijn voorstel aan die ouders zou zijn [zo doe ik het tenminste] speel samen met je kind eens een computerspel en vraag aan dat kind of hij/zij het normaal vindt om achter elkaar mensen neer te schieten of kijk samen met je kind die DVD en blijf het kind bevragen of hij/zij het normaal vindt dat er overspel, godslastering en moord op grote schaal plaats vindt. Dit werkt beter dan rucksichloos verbieden. Maar vereiste is dan wel dat ouders weten wat ze op vragen moeten antwoorden en dat mis ik node in onze kringen.
Dat eist een goede voorlichting voor ouders, met name denk ik door de kerkelijke gemeente. En dan niet in de sfeer, dit is fout en dit is niet goed ed, maar gewoon in een open en nuchtere sfeer. Waarbij het misschien ook wel eens persoonlijk mag worden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Lydianne

Bericht door Lydianne »

Ma Vis schreef:Als kind dacht ik altijd dat het idee kwam van:
en
"in liefde kastijden".
Na iets verkeerds te hébben gedaan leek het nog wel een acceptabele straf ook. :?
De eerste is en kinderlijke gedachtenfout. Met het woord 'sloeg' in deze zin wordt 'gadeslaan' bedoelt. Maar begrijpelijk hoor...
Zelf heb ik nog altijd moeite met Psalm 6:1: 'Sla mij met medelijden gelijk een vader doet'. Bij ons op de lagere school werd het inderdaad nog zo uit gelegd dat zoals een vader zijn kind slaat, in liefde, zo doet de Heere dat met Zijn kinderen. Dat was toen al onbegrijpelijk voor me. Ik was toen 7. Ik kon niet begrijpen dat een vader zijn kinderen in liefde kon slaan.
Maar waarschijnlijk zijn mijn gedachten op dat punt een beetje misvormd.
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Ja, als kind dacht ik inderdaad ook zo.
Én het werd me ook zo uitgelegd overigens.

Ben er nu wel van overtuigd dat het een andere betekenis heeft :!:
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Lydianne schreef:
Ma Vis schreef:Als kind dacht ik altijd dat het idee kwam van:
en
"in liefde kastijden".
De eerste is en kinderlijke gedachtenfout. Met het woord 'sloeg' in deze zin wordt 'gadeslaan' bedoelt. Maar begrijpelijk hoor...
Zelf heb ik nog altijd moeite met Psalm 6:1: 'Sla mij met medelijden gelijk een vader doet'. Bij ons op de lagere school werd het inderdaad nog zo uit gelegd dat zoals een vader zijn kind slaat, in liefde, zo doet de Heere dat met Zijn kinderen. Dat was toen al onbegrijpelijk voor me. Ik was toen 7. Ik kon niet begrijpen dat een vader zijn kinderen in liefde kon slaan.
Maar waarschijnlijk zijn mijn gedachten op dat punt een beetje misvormd.
Misschien zouden we onder slaan, kastijden, ook kunnen verstaan: niet alles geven wat ze willen. Gods kinderen ontvangen pijn en moeite ook uit Vaders Hand, al zouden ze gezond willen blijven.

Dit zegt Hebreeen 12 erover:

7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, dien de vader niet kastijdt?)

8 Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen.

Zo is het ook in het natuurlijke.
Rens

Bericht door Rens »

Valt "geestelijk mishandeling" in je jeugdjaren feitelijk óók onder dit hoofdstuk?

Volgens mij wél.

Zijn er die dit fenomeen kennen, voor zichzelf of van nabij?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Rens schreef:Valt "geestelijk mishandeling" in je jeugdjaren feitelijk óók onder dit hoofdstuk?

Volgens mij wél.

Zijn er die dit fenomeen kennen, voor zichzelf of van nabij?
Valt er zeker onder. Ken het wel een beetje, ja, maar verder zeg ik er niks over.
arti

Bericht door arti »

Lydianne schreef:Zelf heb ik nog altijd moeite met Psalm 6:1: 'Sla mij met medelijden gelijk een vader doet'. Bij ons op de lagere school werd het inderdaad nog zo uit gelegd dat zoals een vader zijn kind slaat, in liefde, zo doet de Heere dat met Zijn kinderen. Dat was toen al onbegrijpelijk voor me. Ik was toen 7. Ik kon niet begrijpen dat een vader zijn kinderen in liefde kon slaan.
Hét voorbeeld hoe reformatorische jeugd geïndoctrineerd wordt/werd. Zelfs de juffrouws en meesters op school deden er nog aan mee. :roll: :roll: :roll: :roll:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

arti schreef:
Lydianne schreef:Zelf heb ik nog altijd moeite met Psalm 6:1: 'Sla mij met medelijden gelijk een vader doet'. Bij ons op de lagere school werd het inderdaad nog zo uit gelegd dat zoals een vader zijn kind slaat, in liefde, zo doet de Heere dat met Zijn kinderen. Dat was toen al onbegrijpelijk voor me. Ik was toen 7. Ik kon niet begrijpen dat een vader zijn kinderen in liefde kon slaan.
Hét voorbeeld hoe reformatorische jeugd geïndoctrineerd wordt/werd. Zelfs de juffrouws en meesters op school deden er nog aan mee. :roll: :roll: :roll: :roll:
Indoctrinatie is niet het juiste woord. Zelf zou ik liever het woord "inscherpen" willen gebruiken, zoals de Bijbel zelf ook doet:
En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat.

Verder is de berijming van Datheen op dit vers mooier:
"Kastijd mij niet zo zwaarlijk / Als ik wel waardig bin."

Om te begrijpen, dat een vader zijn kinderen in liefde kan slaan, voor hun eigen bestwil, moet je, denk ik, zelf vader of moeder zijn. Dat is een flauwe afschaduwing van Gods kastijdende hand, zoals Erasmiaan uit de Hebreeën-brief citeert.
Laatst gewijzigd door Tiberius op 04 mei 2007, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten