Het is niet zomaar één keer... En ze worden met veel tamtam aangekondigd. Ja het stoort me een beetje.parsifal schreef:Hmm, als mensen de uitnodiging van buitenlandse sprekers als een motie van wantrouwen tegenover de Nederlandse predikanten zien zegt wat over de plaats die we aan predikanten geven. Is het een belediging voor een predikant als een buitenlandse spreker in plaats van hem wordt uitgenodigd?
Ik zelf vind het niet praktisch om buitenlandse sprekers te hebben als er vertaald moet worden, maar om nu hier een groot punt van te maken.
Uitnodiging voor conferentie
Zie je wel wat je doet, Freek?freek schreef:Kennelijk zijn de Nederlandse predikanten gewogen maar te licht bevonden...![]()
En dan nog iets. Ik dacht dat HeartCry zich wil richten op geestelijke herleving in de eerste plaats. Niet op geestelijke groei.
Je eerste bewering ("Kennelijk...") is een conclusie die je zelf trekt en waarover je vervolgens een bedenkelijk gezicht trekt.
Je tweede bewering ("Ik dacht...") is van dezelfde orde: je geeft aan wat volgens jou de doelstelling is en vervolgens maak je duidelijk dat ze dan volgens jou iets niet goed doen.
Niet erg sterk...
- J.C. Philpot
Dat is een insinuatie die geheel uit jouw brein komt, en niet uit de brein van Heartcry.freek schreef:Helaas moet de organisatie van dit gebeuren weer de toevlucht nemen tot sprekers uit het buitenland. Kennelijk zijn de Nederlandse predikanten gewogen maar te licht bevonden...![]()
Kunnen we dit topic niet gewoon als mededeling zien? Volgens mij hebben we al zeeeeeeer uitputtend over Heartcry gediscusseerd (http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=4935&highlight=heartcry)... Uiteraard staat het jullie geheel vrij om deze discussie weer helemaal opnieuw te gaan voeren, maar ik zie het nut er niet van om die 29 kantjes met verwijten en insinuaties weer eens over te doen.
deze conferenties vloeien voort uit de conferenties die al jaren door de SRA gehouden werdenfreek schreef:
Ik dacht dat HeartCry zich wil richten op geestelijke herleving in de eerste plaats. Niet op geestelijke groei.
ze volgen de orde van het heil en andere aspecten zijn dus al op eerdere conferenties aan bod geweest.
Nu zijn ze bij "groei in het geestelijk leven"
Waarom stoort jou dat? Heb je er echt zo veel last van?freek schreef:Het is niet zomaar één keer... En ze worden met veel tamtam aangekondigd. Ja het stoort me een beetje.parsifal schreef:Hmm, als mensen de uitnodiging van buitenlandse sprekers als een motie van wantrouwen tegenover de Nederlandse predikanten zien zegt wat over de plaats die we aan predikanten geven. Is het een belediging voor een predikant als een buitenlandse spreker in plaats van hem wordt uitgenodigd?
Ik zelf vind het niet praktisch om buitenlandse sprekers te hebben als er vertaald moet worden, maar om nu hier een groot punt van te maken.
Nou ja, last van... dat is teveel gezegd. Maar heel die stichting bekijk ik met enig wantrouwen. De achtergrond van de sprekers is vaak puur evangelisch. Op zichzelf hoeft dat geen probleem te zijn. Maar met name ten aanzien van de verbondsleer worden veel fans van Heartcry daar mijns inziens door beinvloed. In mijn omgeving zijn verschillende Heartcry-bezoekers helemaal van hun reformatorische wortels afgegleden en hebben zich laten overdopen in een christengemeente. En dat lijkt steeds aantrekkelijker te worden. Om die reden heb ik een behoorlijke aversie tegen Heartcry opgebouwd. SRA begon zo mooi met duidelijk reformatorische en dus bijbelse lezingen, maar met deze Heartcry-stichting.... ik ben twijfelende.Grace schreef:Waarom stoort jou dat? Heb je er echt zo veel last van?freek schreef:Het is niet zomaar één keer... En ze worden met veel tamtam aangekondigd. Ja het stoort me een beetje.parsifal schreef:Hmm, als mensen de uitnodiging van buitenlandse sprekers als een motie van wantrouwen tegenover de Nederlandse predikanten zien zegt wat over de plaats die we aan predikanten geven. Is het een belediging voor een predikant als een buitenlandse spreker in plaats van hem wordt uitgenodigd?
Hendrikus en Philpot, jullie hebben gelijk. De gevolgtrekking die ik maakte was flauw. De constatering dat opnieuw wéér buitenlandse predikers op komen dagen laat ik staan.
In deze ben ik absoluut een buitenstaander hoor.
Ik ken heel de organisatie niet; nooit van gehoord.
Maar wat ik van het programma zie gaat het maar om twéé dominees.
Arjan Baan doet een woordje, dus dan blijft 1 nl tegenover 2 buitenlanders.
Belgie hoort historische gezien bij Nederland,
blijft 2 nl tegenover 1buitenlandse dominee.
Die komt uit Zuid Afrika; praat dus gewoon verstaanbaar.
Dus ligt de irritatie waarschijnlijk in het verleden?
Ik ken heel de organisatie niet; nooit van gehoord.
Maar wat ik van het programma zie gaat het maar om twéé dominees.
Arjan Baan doet een woordje, dus dan blijft 1 nl tegenover 2 buitenlanders.
Belgie hoort historische gezien bij Nederland,
blijft 2 nl tegenover 1buitenlandse dominee.
Die komt uit Zuid Afrika; praat dus gewoon verstaanbaar.
Dus ligt de irritatie waarschijnlijk in het verleden?
- J.C. Philpot
Dank je. Verder deel ik jouw bezorgdheid die je beschrijft m.b.t. tot de stichting Heartcry, en de verevangelisering van het e.e.a. (terwijl het reformatorisch-bijbelse gedachtengoed zoveel te bieden heeft, en pas echt evangelisch is). Wat dat betreft heb ik meer met de aanpak van de SRA.freek schreef:Hendrikus en Philpot, jullie hebben gelijk. De gevolgtrekking die ik maakte was flauw. De constatering dat opnieuw wéér buitenlandse predikers op komen dagen laat ik staan.
Enfin, ik hoop en wens van harte dat de bezoekers van de Heartcry-conferentie (ik bezoek weleens Heartcry-avonden) een gezegende tijd mogen hebben, want de Heere is souverein en aan geen plek of stichting gebonden!