Geplaatst: 28 mar 2007, 21:27
en toen bleef het een hele tijd doodstil, want ieder zit als een kudde koeien te herkauwen op deze netelige vragen.............
Moet je dr Vlimmen van mr A Roothaert eens lezen. Er is namelijk wel degelijk een mogelijkheid.Rens schreef:Dit is de basis van elk in de kerk ingezegend katholiek huwelijk: je kunt wel voor de wét scheiden, maar voor de katholieke kerk ben én blijf je getrouwd tot één van beiden door de dood ontvalt...dán is het huwelijk pas ten einde, niet eerder. \memento schreef:Wat God samengevoegd heeft, scheidde de mens niet.
Het betekent ook, dat katholieken nooit meer met een ánder een huwelijk kunnen/mogen aangaan. Doen ze het evenwel voor de wet, dan leven zij defacto in overspel..............want het kérkelijk huwelijk is en blijft onontbindbaar en is voor de (RK) kerk het énige geldige huwelijk.
Of dat nu zomaar één op één is over te zetten naar de pr,chr. kerken kan ik niet helder krijgen.
Het kerkelijk wetboek van de RK biedt een uitweg via de kerkelijke rechtbank met een verzoek tot nietigverklaring van het Katholieke huwelijk.refo schreef:Moet je dr Vlimmen van mr A Roothaert eens lezen. Er is namelijk wel degelijk een mogelijkheid.Rens schreef:Dit is de basis van elk in de kerk ingezegend katholiek huwelijk: je kunt wel voor de wét scheiden, maar voor de katholieke kerk ben én blijf je getrouwd tot één van beiden door de dood ontvalt...dán is het huwelijk pas ten einde, niet eerder. \memento schreef:Wat God samengevoegd heeft, scheidde de mens niet.
Het betekent ook, dat katholieken nooit meer met een ánder een huwelijk kunnen/mogen aangaan. Doen ze het evenwel voor de wet, dan leven zij defacto in overspel..............want het kérkelijk huwelijk is en blijft onontbindbaar en is voor de (RK) kerk het énige geldige huwelijk.
Of dat nu zomaar één op één is over te zetten naar de pr,chr. kerken kan ik niet helder krijgen.
nou, ik kom eigenlijk nooit schuldigen tegen, het is altijd de ánder die de schuld heeft . . .memento schreef:Kan je binnen onze cultuur spreken van een scheiding waarbij één van de twee echt geheel schuldeloos is.
Wat wil je horen?Rens schreef:Het kerkelijk wetboek van de RK biedt een uitweg via de kerkelijke rechtbank met een verzoek tot nietigverklaring van het Katholieke huwelijk.refo schreef:Moet je dr Vlimmen van mr A Roothaert eens lezen. Er is namelijk wel degelijk een mogelijkheid.Rens schreef:Dit is de basis van elk in de kerk ingezegend katholiek huwelijk: je kunt wel voor de wét scheiden, maar voor de katholieke kerk ben én blijf je getrouwd tot één van beiden door de dood ontvalt...dán is het huwelijk pas ten einde, niet eerder. \memento schreef:Wat God samengevoegd heeft, scheidde de mens niet.
Het betekent ook, dat katholieken nooit meer met een ánder een huwelijk kunnen/mogen aangaan. Doen ze het evenwel voor de wet, dan leven zij defacto in overspel..............want het kérkelijk huwelijk is en blijft onontbindbaar en is voor de (RK) kerk het énige geldige huwelijk.
Of dat nu zomaar één op één is over te zetten naar de pr,chr. kerken kan ik niet helder krijgen.
Maar 0,5 to0,6% van die verzoeken wordt gehonoreerd.
Slechts zeer zwaarwegende gronden die in het kerkelijk wetboek staan geschreven kúnnen mogelijk leiden tot nietig verklaring, maar gebeurt slechts zelden.
Blijf ik dus zitten met de vraag of dat in de prot/chr kerken ook zo gezien wordt. Daar draait het even om in mijn vraagstelling. Omdat ik dus zélf katholiek getrouwd ben met mijn ex. en later burgerlijk hertrouwd. Moet ik dan die vrouw van mij weg zenden? Want een verzoek tot nietigverklaring is niet haalbaar vanwege volstrekte onbekendheid van de verblijfplaats van mijn ex.
Da's een hele scherpe Mona Lisa, waar twee kijven hebben twee schuld.Mona Lisa schreef:nou, ik kom eigenlijk nooit schuldigen tegen, het is altijd de ánder die de schuld heeft . . .memento schreef:Kan je binnen onze cultuur spreken van een scheiding waarbij één van de twee echt geheel schuldeloos is.
Of de zienswijze zoals hij beschreven is, ook in de gereformeerde gezindte gestalte heeft gekregen of dat men er minder "zwaar" meerefo schreef: Wat wil je horen?
Jongelui, jullie probleem is niet met mij, ik haal alleen de Schrift aan.Henk Gijs Bert Willem Ary schreef:Dus beste Bertje, even helder, voor de beeldvorming, zeg maarBert Mulder schreef:Omdat de Schrift ons dat zegt:Henk Gijs Bert Willem Ary schreef:Hertrouwen is Bijbels nooit geoorloofd, ook niet voor de onschuldige.
Ga me niet vertellen Bert, dat je bovenstaande echt gelooft?
Vertel mij dan maar eens WAAROM de onschuldige niet mag hertrouwen??
Mat 19:9Lukas 16:9 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.18 Een iegelijk, die zijn vrouw verlaat, en een27) andere trouwt, die doet overspel; en een iegelijk, die de verlatene van den man trouwt, die doet ook overspel.
Bedoel jij: dat als een vrouw door haar man verlaten wordt om hoererij dan mag zij nooit meer trouwen met een ander?
Oh no! Dan hebben de PR churches toch iets met de RK in gemeen...Rens schreef:Dit is de basis van elk in de kerk ingezegend katholiek huwelijk: je kunt wel voor de wét scheiden, maar voor de katholieke kerk ben én blijf je getrouwd tot één van beiden door de dood ontvalt...dán is het huwelijk pas ten einde, niet eerder. \memento schreef:Wat God samengevoegd heeft, scheidde de mens niet.
Het betekent ook, dat katholieken nooit meer met een ánder een huwelijk kunnen/mogen aangaan. Doen ze het evenwel voor de wet, dan leven zij defacto in overspel..............want het kérkelijk huwelijk is en blijft onontbindbaar en is voor de (RK) kerk het énige geldige huwelijk.
Of dat nu zomaar één op één is over te zetten naar de pr,chr. kerken kan ik niet helder krijgen.
Ik ook...Bert Mulder schreef:Jongelui, jullie probleem is niet met mij, ik haal alleen de Schrift aan.
Is de Schrift in tegenspraak met de Schrift?
Er is slechts één tekst in de Bijbel die hertrouwen na echtscheiding lijkt goed te keuren. Eén tekst! Wanneer we deze tekst opvatten als een toestaan van hertrouwen, dan is op grond van deze tekst hertrouwen alleen toegestaan voor de onschuldige partij van wie de echtgenoot (of echtgenote) hoererij heeft gepleegd. Alle andere gevallen van hertrouwen zijn echtbreuk. Deze ene tekst is Matheus 19:9:
‘Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.’
Tegenover deze ene tekst die hertrouwen voor de onschuldige partij lijkt goed te keuren staan een heel aantal teksten die hertrouwen na echtscheiding verbieden, om het even welke grond daarvoor is. Al deze passages veroordelen hertrouwen na echtscheiding als echtbreuk.
Marcus 10:11-12: ‘En Hij zeide tot hen: Zo wie zijn vrouw verlaat, en een andere trouwt, die doet overspel tegen haar. En indien een vrouw haar man zal verlaten, en met een anderen trouwen, die doet overspel.’
Lucas 16:18: ‘Een iegelijk, die zijn vrouw verlaat, en een andere trouwt, die doet overspel; en een iegelijk, die de verlatene van den man trouwt, die doet ook overspel.’
1 Kor. 7:10-11: ‘Doch den getrouwden gebiede niet ik, maar de Heere, dat de vrouw van den man niet scheide. En indien zij ook scheidt, dat zij ongetrouwd blijve, of met den man verzoene; en dat de man de vrouw niet verlate.’
1 Kor. 7:39: ‘Een vrouw is door de wet verbonden, zo langen tijd haar man leeft; maar indien haar man ontslapen is, zo is zij vrij, om te trouwen, dien zij wil, alleenlijk in den Heere.’
Rom. 7:2-3: ‘Want een vrouw, die onder den man staat, is aan den levenden man verbonden door de wet; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrijgemaakt van de wet des mans. Daarom dan, indien zij eens anderen mans wordt, terwijl de man leeft, zo zal zij een overspeelster genaamd worden; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrij van de wet, alzo dat zij geen overspeelster is, als zij eens anderen mans wordt.’
De veroordeling van hertrouwen in deze passages is absoluut !
Romeinen 7 vers 2 en 3 en 1 Kor. 7 vers 39 baseren dit absolute verbod op de aard van het huwelijk als een levenslang verbond op grond van Gods soevereine ordinantie als Schepper en Regeerder van deze wereld.
Eén tekst lijkt in conflict met dit absolute verbond op hertrouwen en lijkt hertrouwen voor de onschuldige partij toe te staan.
Wanneer Matheus 19:9 inderdaad hertrouwen voor de onschuldige toestaat, dan is deze tekst in tegenspraak met de Schriftuurlijke leer omtrent huwelijk, echtscheiding en hertrouwen in de passages hierboven en met name met 1 Kor. 7:39.
Het punt is natuurlijk, dat de roomse kerken hun eigen regeltjes en wetjes hebben, die vervolgens weer los van Gods Woord gaan functioneren.Rens schreef:Of de zienswijze zoals hij beschreven is, ook in de gereformeerde gezindte gestalte heeft gekregen of dat men er minder "zwaar" meerefo schreef: Wat wil je horen?
omgaat. Grosso Modo
Bert schreef:Oh no! Dan hebben de PR churches toch iets met de RK in gemeen...
Op deze vragen van Refo zijn nog steeds geen antwoorden geformuleerd............................refo schreef:Het zijn wel 'mannelijke' teksten. De man mag alleen verlaten als de vrouw overspelig is. Hoe zit dat dan met de vrouw als de man overspelig is?
A) De vrouw is overspelig geweest. De man verlaat haar (daarom) en hertrouwt. Dat is toegestaan. En de vrouw? Mag die nu hertrouwen?
B) De vrouw is niet overspelig geweest. De man verlaat haar. Dat is NIET toegestaan. De verlaten vrouw mag niet getrouwd worden.
C) De man is overspelig geweest. Welke rechten heeft de vrouw?
D) De man is niet overspelig geweest. Toch gaat de vrouw weg. Wat gebeurt er met haar?