Waarom zoveel ellende en lijden op de wereld?

Marnix

Bericht door Marnix »

Tja, in het paradijs was geen zonde, geen ellende, geen ziekte, geen pijn, geen dood. Die kwamen in de wereld op het moment dat de mens besloot niet God te volgen maar de duivel. Dat is de reden.

Je kan je wel afvragen: Waarom de een meer dan de ander, waarom krijgt de een tegenslag na tegenslag te verduren en de ander niet? Dat weet ik niet. Soms lijken dingen wel willekeurig te gebeuren, maar ik geloof dat God er een plan mee heeft. En God mag nooit de schuld krijgen van ellende. Het is door de mens in de wereld gekomen en niet door God dus onze schuld en niet die van God.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:Misschien beter om de Bijbel te laten spreken?

Komt het werkelijk door de zondeval? Waar staat dat dan?

Ik merk dat sommige dingen volkomen zekerheid onder ons hebben, terwijl die niet altijd in de Bijbel staan.

Waarom is er ellende op de wereld? Is de eerste vraag uit de starttopic. Niet uit de vuist antwoorden, maar uit de Bijbel.
Zo goed refo?

Ik ken je als een bijbelvast iemand maar blijkbaar is er nog wel wat onwetendheid...
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Marnix schreef:Tja, in het paradijs was geen zonde, geen ellende, geen ziekte, geen pijn, geen dood. Die kwamen in de wereld op het moment dat de mens besloot niet God te volgen maar de duivel. Dat is de reden.

Je kan je wel afvragen: Waarom de een meer dan de ander, waarom krijgt de een tegenslag na tegenslag te verduren en de ander niet? Dat weet ik niet. Soms lijken dingen wel willekeurig te gebeuren, maar ik geloof dat God er een plan mee heeft. En God mag nooit de schuld krijgen van ellende. Het is door de mens in de wereld gekomen en niet door God dus onze schuld en niet die van God.
Tja wat een stuk als je leest over dat 15 jarige meisje dat verongelukt is daar kunnen wij met ons verstand niet bij.
Ware er geen zonden dan ook geen wonden :!:
En te weten dat de Heere zich niet vergist in dit alles
maar voor ons dikwijls onbegrijpelijk.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Jozef is via de put, slavernij en gevangenis onderkoning geworden.
Job is alles kwijt geraakt om aan te tonen dat God's goedheid de satan overwint.
Sara is jarenlang kinderloos geweest totdat ze de hoop op moest geven om God de ruimte te geven om Zijn almacht te tonen.
Lot verloor zijn vrouw, omdat ze door God uitgekozen was tot afschrikking.
Jacob had Esau nodig om te komen tot Bethel en Pniël.
Enz. enz.
...
God zelf is naar de aarde gekomen om de gebrokenheid van deze wereld te dragen en te sterven, zodat Paulus kon schrijven: "Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, [doch] zonder zonde. Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd."

En dat meisje van 15 jaar? God werkt alles mee ten goede. Zoals een dominee eens zei: Hij heeft te spelen op een vals orgel. Daarom gaan sommige dingen via valse tonen, om toch het lied af te kunnen maken.
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

De moeilijkheid zit in de komst van het kwaad.
Dát heb ik nooit begrepen. En wij mochten (en mogen, maar ik ben volwassen...) daar niet over praten.
ík begrijp de komst van het kwaad niet.

'Die kwamen in de wereld op het moment dat de mens besloot niet God te volgen maar de duivel.' schreef Marnix.

Maar voor de mens besloot wás de duivel er toch al?
Waar kwam de duivel vandaan?
We mogen niet zeggen dat de slang/duivel geschapen is neem ik aan.
Was die er ook van eeuwigheid.

Zoals ying-yang; zonder zwart geen wit?

Als het kwade overwonnen is, waarom hebben we er dan nog last van?

Gebeurt dit alles 'onder de toelating'?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik denk dat de kern van het "probleem" zit in ongehoorzaamheid. Satan wilde niet naar God luisteren en viel. De mens luisterde niet naar God en viel. Nu nog steeds. Als iedereen zich zou houden aan de geboden van God en met name aan het hoofdgebod, dan zou heel wat ellende weg zijn. Denk aan oorlog, honger, slachtoffers van moord, roof en verkrachtingen.
Als we alleen maar roepen, het is de zonde, het is het kwaad, dan maken we ons (misschien onbewust) alleen maar aan slachtoffers, in de trant van, ik kan er niets aan doen, het is de zonde en het kwaad, dus schouders ophalen en verder leven.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Dat kan ik helemaal met je eens zijn; ik denk ook wel dat dit onze eigen verantwoordelijkheid is.
We weten heel goed wanneer we iets kwaads doen, en ook dat we dat niet horen te doent.
Gelukkig weten we over het algemeen goed het verschil, en anders horen we bij de psychopaten. (die schijnen geen goed-kwaad verschil te kennen? heb ik dat goed begrepen?)

Maar wat ik me afvraag; als de duivel er dus al was vanaf het begin (wáár vandaan dan?), dan blijft hij ook in de toekomstige eeuwigheid?
Dat zal ongetwijfeld Bijbels zijn.
Gevoelsmatig denk ik; iets wat overwonnen is moet toch vernietigd kunnen worden? Om het helemaal uit te bannen?
In dat geval zou je denken dat er geen hel bestaat maar alleen een Hemel. Kom je daar niet dan bén je niet meer.
Als ik het goed begrepen heb dan zijn er stromingen die dit geloven?
Ik dacht ook (weer) H.J. Verwoerd?
Klavier

Bericht door Klavier »

JolandaOudshoorn schreef:Ik denk dat de kern van het "probleem" zit in ongehoorzaamheid. Satan wilde niet naar God luisteren en viel. De mens luisterde niet naar God en viel. Nu nog steeds. Als iedereen zich zou houden aan de geboden van God en met name aan het hoofdgebod, dan zou heel wat ellende weg zijn. Denk aan oorlog, honger, slachtoffers van moord, roof en verkrachtingen.
Als we alleen maar roepen, het is de zonde, het is het kwaad, dan maken we ons (misschien onbewust) alleen maar aan slachtoffers, in de trant van, ik kan er niets aan doen, het is de zonde en het kwaad, dus schouders ophalen en verder leven.
Helemaal mee eens! Ongehoorzaamheid is de kwaal. We zijn te hoogmoedig om te willen gehoorzamen. Gehoorzamen is erkennen ondergeschikte te zijn. En dat is tegen het verdorven vlees!
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Natúurlijk is ongehoorzaamheid de kwaal.
Maar wáarom kon er ongehoorzaamheid en dus ellende zijn.
Als alles góed was?

En dan nog is het voor mijn gevoel geen antwoord op de oorspronkelijke vraag.
Want de ongehoorzamen zit het soms mee, terwijl soms mensen die erg gehoorzaam lijken alles tegen lijkt te zitten.

Ongetwijfeld is dit een oude discussie.
En een misschien alweer gepasseerd station.
Maar ík begrijp het nog steeds niet.

Neem een klein, ziek, gehandicapt kind dat overlijdt.
Natuurlijk ook een straf op de zonde? Voor de ouders; kan ik begrijpen, die zondigen bewust, en verdienen straf.
Maar het kind? Kon die dan wél gehoorzamen op een bepaalde manier?
En dan belanden we ongetwijfeld weer bij de moeilijke term 'erfzonden'...

ík heb gezondigd; goed; ík verdien straf.
Maar waarom mijn kind dat van niets wist?
Jongere

Bericht door Jongere »

Ma Vis schreef:In dat geval zou je denken dat er geen hel bestaat maar alleen een Hemel. Kom je daar niet dan bén je niet meer.
Als ik het goed begrepen heb dan zijn er stromingen die dit geloven?
Ik dacht ook (weer) H.J. Verwoerd?
Ik dacht dat de Jehova Getuigen geloven in een totale vernietiging na dit leven als 'hel'.
refo

Bericht door refo »

Probleem is ook dat de Bijbel leert dat Christus zal overwinnen.

Maar volgens de traditionele leer over hemel en hel lijkt het me dat de duivel getalsmatig behoorlijk aan de winnende hand is.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ma Vis schreef:We mogen niet zeggen dat de slang/duivel geschapen is neem ik aan.
Ma Vis, dit kan ik je op de grond van de bijbel niet nazeggen. De Satan was een goede geschapen engel van God, die echter tegen God in opstand kwam, en uit de hemel is geworpen. Als je beweert dat de satan van eeuwigheid is maak je een tweede god van hem, een soort dualisme, wat eigenlijk afgoderij is, want er is maar 1 ware en eeuwige God.
J.C. Philpot

refo schreef:Probleem is ook dat de Bijbel leert dat Christus zal overwinnen.

Maar volgens de traditionele leer over hemel en hel lijkt het me dat de duivel getalsmatig behoorlijk aan de winnende hand is.
Christus is overwinnaar, als redder en rechter. Voor Hem zal alle knie zich buigen, en alle tong zal God belijden. Als dat geen overwinning is. Zalig hij die al op aarde leerde buigen.
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

J.C. Philpot schreef:
Ma Vis schreef:We mogen niet zeggen dat de slang/duivel geschapen is neem ik aan.
Ma Vis, dit kan ik je op de grond van de bijbel niet nazeggen. De Satan was een goede geschapen engel van God, die echter tegen God in opstand kwam, en uit de hemel is geworpen. Als je beweert dat de satan van eeuwigheid is maak je een tweede god van hem, een soort dualisme, wat eigenlijk afgoderij is, want er is maar 1 ware en eeuwige God.
Wat ik bedoel is; hoe kan een goed geschapen engel in opstand komen als alles goed was.
En dus vindt het kwaad zijn oorsprong bij de engel ipv bij de mens?
En als er een hel is, blijft satan dus in de (toekomstige) eeuwigheid?

't is overigens een vraag hoor. Ik laat me graag overtuigen van de waarheid. Het probleem is alleen dat ik het niet begríjp.
J.C. Philpot

Ma Vis schreef:Wat ik bedoel is; hoe kan een goed geschapen engel in opstand komen als alles goed was.
God had natuurlijk ook robot's kunnen maken, die niet in opstand hadden kunnen komen. Alleen is het tot God's eer als God's schepselen hem uit vrije wil dienen, waar de satan als goede engel toen in toe staat was.
Ma Vis schreef:En dus vindt het kwaad zijn oorsprong bij de engel ipv bij de mens?
De mens liet zich weer uit vrije wil door de satan verleiden.
Ma Vis schreef:En als er een hel is, blijft satan dus in de (toekomstige) eeuwigheid?
Dat is inderdaad wat de bijbel ons leert.
Ma Vis schreef:Het probleem is alleen dat ik het niet begríjp.
Is het volgens jou nodig om alles precies te begrijpen? Vraagt God dat volgens jou van ons?
Plaats reactie