Broer en zus willen incest legaliseren

refo

Bericht door refo »

Zonderling schreef:Hoe gaan jullie dan om met een tekst als deze ?

Deut. 27:22:
Vervloekt zij, die bij zijn zuster ligt, de dochter zijns vaders of de dochter zijner moeder! En al het volk zal zeggen: Amen.
Al is die situatie in Duitsland bijzonder, geeft dat ons vrijheid om te zeggen: Laat het maar zo ?
Tamelijk OT-isch, zou ik zeggen.

In die tijd was moeilijk uit te leggen dat er genetisch risico's bestonden. Daarom is het mogelijk in een vervloekende vorm verboden. Nu blijkt dat ze a) er niet van wisten en b) blijkbaar genetisch gezonde kinderen hebben zijn er misschien ook bijbels geen bezwaren.

Verder is het mogelijk dat God meer mensen geschapen heeft op de 6e dag. "Laat ons mensen (adammen en niet manninnen) maken". Bij de zondvloed is dat geslacht geheel vernietigd.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

refo schreef:Tamelijk OT-isch, zou ik zeggen.

In die tijd was moeilijk uit te leggen dat er genetisch risico's bestonden. Daarom is het mogelijk in een vervloekende vorm verboden. Nu blijkt dat ze a) er niet van wisten en b) blijkbaar genetisch gezonde kinderen hebben zijn er misschien ook bijbels geen bezwaren.
Dit verbod berust zeker niet alleen op de genetische risico's. Die waren er immers ook niet voor een relatie met een schoondochter of stiefmoeder. Toch waren ook deze relaties verboden.

Paulus gaf in het NT de man die een relatie had met zijn stiefmoeder (de tweede vrouw van zijn overleden vader) over aan de satan (1 Korinthe). Deze kwam echter tot berouw (2 Korinthe). Wat betreft incest zie ik dan ook geen verschil tussen OT en NT.
Unionist

Bericht door Unionist »

Is er geen link met het homohuwelijk te leggen? Stel dat twee mannen in liefde met elkaar zijn getrouwd? Moeten die uit elkaar? Of zeg je dan: De liefde gaat boven de wet? En als ze niet wisten dat het niet mocht? (ik kan me voortellen dat er een generatie opstaat die geen benul heeft van bezwaren tegen dit instituut)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Verder is het mogelijk dat God meer mensen geschapen heeft op de 6e dag. "Laat ons mensen (adammen en niet manninnen) maken". Bij de zondvloed is dat geslacht geheel vernietigd.
Onmogelijk.
Dan zouden er voor de zondvloed niet-gevallen mensen zijn geweest.
refo

Bericht door refo »

We weten in feite maar weinig van 'voor de zondvloed'. Onmogelijk is het dus niet. De gevolgtrekking dat er 'dus' niet gevallen mensen bestonden is te kort door de bocht.

Het meeste wat er over gezegd wordt hebben de mensen zelf bedacht. Omdat het moet passen in ons beeld van die tijd. Wat we zelf gemaakt hebben.
Zonderling

refo schreef:We weten in feite maar weinig van 'voor de zondvloed'. Onmogelijk is het dus niet. De gevolgtrekking dat er 'dus' niet gevallen mensen bestonden is te kort door de bocht.

Het meeste wat er over gezegd wordt hebben de mensen zelf bedacht. Omdat het moet passen in ons beeld van die tijd. Wat we zelf gemaakt hebben.
Genesis 1-5 is dus door mensen bedacht volgens jou.

Ik wist reeds dat je zeer rekkelijk was, maar toch vind ik dit in-triest.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Er staat niet dat God stopte bij het maken van Adam en Eva als het op mensen aan komt.
Dat heeft niet zoveel met schriftkritiek te maken. Het is een veronderstelling die niet fouter is dat het veronderstellen dat Levi kennis van zonden had.
Zonderling

Kaw schreef:Er staat niet dat God stopte bij het maken van Adam en Eva als het op mensen aan komt.
Dat heeft niet zoveel met schriftkritiek te maken. Het is een veronderstelling die niet fouter is dat het veronderstellen dat Levi kennis van zonden had.
Dat niet alle mensen uit één mensenpaar voortgekomen zijn, is wel degelijk schriftkritiek.

Dat het grootste deel van wat we uit Genesis weten van vóór de zondvloed door mensen is bedacht, is eveneens schriftkritiek.

En niet zo weinig ook. Want daarmee komt zowel de goede schepping als de zondeval geheel op losse schroeven te staan.

M.vr.gr.,
Zonderling
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Zonderling,

Ik vind dat je doordraait wat je aantijgingen betreft. Het kan slecht gesteld zijn met mijn bijbelkennis maar wat zou moeten aantonen dat God alleen Adam en Eva geschapen heeft als mensen? Kain was toch de 2e zoon van Adam en Eva?
Gen. 1:27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
Gen 2:22 En de HEERE God bouwde de ribbe, die Hij van Adam genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot Adam.
God schiep de eerste keer de veronderstelde vrouw en de tweede keer de werkelijke vrouw?

Vervolgens ging Kain naar een land met een naam wat wijst dat het al inwoners had. Dat hij daar zijn huisvrouw bekende is nog een aanwijzing:
En Kain ging uit van het aangezicht des HEEREN; en hij woonde in het land Nod, ten oosten van Eden.
En Kain bekende zijn huisvrouw, en zij werd bevrucht en baarde Henoch; en hij bouwde een stad, en noemde den naam dier stad naar den naam zijns zoons, Henoch.

Vervolgens hebben we nog de biologische bewijzen dat incest op termijn voor genetisch kapotte kinderen zorgt. God heeft incest daarnaast verboden en God is een God die niet van mening veranderd.
Zonderling

Kaw schreef:Zonderling,

Ik vind dat je doordraait wat je aantijgingen betreft. Het kan slecht gesteld zijn met mijn bijbelkennis maar wat zou moeten aantonen dat God alleen Adam en Eva geschapen heeft als mensen? Kain was toch de 2e zoon van Adam en Eva?
Gen. 1:27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
Gen 2:22 En de HEERE God bouwde de ribbe, die Hij van Adam genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot Adam.
God schiep de eerste keer de veronderstelde vrouw en de tweede keer de werkelijke vrouw?

Vervolgens ging Kain naar een land met een naam wat wijst dat het al inwoners had. Dat hij daar zijn huisvrouw bekende is nog een aanwijzing:
En Kain ging uit van het aangezicht des HEEREN; en hij woonde in het land Nod, ten oosten van Eden.
En Kain bekende zijn huisvrouw, en zij werd bevrucht en baarde Henoch; en hij bouwde een stad, en noemde den naam dier stad naar den naam zijns zoons, Henoch.

Vervolgens hebben we nog de biologische bewijzen dat incest op termijn voor genetisch kapotte kinderen zorgt. God heeft incest daarnaast verboden en God is een God die niet van mening veranderd.
Nogmaals, wanneer je zou willen beweren dat niet alle mensen uit Adam en Eva zijn voortgekomen, dan vind ik dat wel degelijk een ernstige vorm van Schrift-kritiek.

En wat incest betreft: Dat verbod vinden we niet aan het begin van Genesis, maar wel later. Sinds die tijd wordt dat ook nooit meer veranderd, dat is waar.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Je moet het wel niet willen lezen of niet Zonderling?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Genesis 4 vers 1 lijkt mij te wijzen op het feit dat Kaïn het eerste kind is. Of ik moet iets in 3 over het hoofd zien. Maar dat terzijde.

Bovendien kan ik in de tekst niet lezen, dat het land Nod bewoont zou zijn. Dat staat nergens. En er staat ook nergens waar die huisvrouw vandaan kwam. Beweringen dat God meerdere mensen dan alleen Adam en Eva zou kunnen hebben geschapen zijn dus alleen maar te kenmerken als suggestief en derhalve geen basis voor een discussie.
jvdg

Bericht door jvdg »

Herman schreef:

Genesis 4 vers 1 lijkt mij te wijzen op het feit dat Kaïn het eerste kind is. Of ik moet iets in 3 over het hoofd zien. Maar dat terzijde.

Bovendien kan ik in de tekst niet lezen, dat het land Nod bewoont zou zijn. Dat staat nergens. En er staat ook nergens waar die huisvrouw vandaan kwam. Beweringen dat God meerdere mensen dan alleen Adam en Eva zou kunnen hebben geschapen zijn dus alleen maar te kenmerken als suggestief en derhalve geen basis voor een discussie.
Mee eens, geen basis voor discussies.
Met wat God ons heeft geopenbaard in de Heilige Schrift moeten we het (gelukkig) doen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Waar is de volgende mod om te zeggen dat de vorige mod gelijk heeft?

En dit dan?
refo

Bericht door refo »

Zonderling schreef:
refo schreef:We weten in feite maar weinig van 'voor de zondvloed'. Onmogelijk is het dus niet. De gevolgtrekking dat er 'dus' niet gevallen mensen bestonden is te kort door de bocht.

Genesis 1-5 is dus door mensen bedacht volgens jou.

Ik wist reeds dat je zeer rekkelijk was, maar toch vind ik dit in-triest.
Lees Genesis 1 en 2 nog eens aandachtig door en kijk vooral OOK naar wat er NIET staat.
Ik zeg helemaal niet dat het verzonnen is door mensen, maar er is wel van alles bijbedacht om het verhaal kloppend te maken met het beeld dat we er van hebben. De mens uit Gen 1 mocht zonder voorbehoud alles eten. De mens (Adam) uit Gen 2 niet.

Moeilijkheid is alleen al het springen van de vertalingen tussen 'mens' en 'Adam'. Dat is zo arbitrair als iets.

De mensen zoals die er nu zijn stammen via Noach allemaal van Adam af. Dat is toch duidelijk? God kreeg op een gegeven moment 'spijt' dat Hij de mens (Adam) gemaakt had. Toen is dat hele geslacht op 8 man na verdelgd.
Plaats reactie