Ja., maar (in het komen tot Christus)

Klavier

Bericht door Klavier »

Adrianus schreef:Een redelijk centrale passage lijkt me de volgende te zijn:
Twijfelende, verslagen en verontruste zondaar, je hebt gelezen, gedacht, geluisterd, gebeden, geworsteld, onderzocht, boeken geraadpleegd die over het geloof handelen en lijsten gelezen die merktekenen van de bekering bevatten, aan anderen gevraagd wat ze voelen en wat ze zien als vruchten van het werk van de genade. Toch ben je niet gerustgesteld over je staat. Je bent als een beest in het slijk; ondanks al je worstelen zink je dieper en dieper weg.
Sla dan een andere weg in, want je pogingen hebben gefaald. Maak je geen zorgen over je vruchten. Zie op Christus; houd je oog op Hem gericht. Denk na over je eigen verlorenheid. Denk dan na over de Godheid van Zijn persoon, de algenoegzaamheid van Zijn verzoening, de volmaaktheid van Zijn rechtvaardigheid, de rijkdommen van Zijn genade, de algemeenheid van Zijn uitnodigingen. Als je dit allemaal inziet, geef je dan aan Hem over om op Zijn wijze zalig te worden. Wacht op de zaligheid die Hij bepaald heeft.
Hoe meer je dat doet, hoe duidelijker en hoe sterker je geloof zal worden. Naarmate je geloof sterker is, zal ook je vrede groter worden. Aan de andere kant zal een gelovige zich in de eerste plaats geen zorgen maken over zijn persoonlijke geloof, maar over de eer van God. Hem alle lof, dankzegging en eer toebrengen is de nieuwe drijfveer die door de Geest zal worden ingeplant. Daarbij valt je vrede in het niet.
Twijfel niet wanneer je niet dadelijk antwoord ontvangt. Hij heeft daar Zijn wijze bedoelingen mee, om te zien of het jou ernst is. Blijf aanhouden en het antwoord zal niet uitblijven. ‘Ik zal u niet laten gaan, tenzij dat Gij mij zegent’ (Gen. 32:26)

Misschien wacht je op een gevoelige indruk of een opwelling in je hart, zodat het voor je nog duidelijker wordt dat je mag geloven. Je spant je in om te weten dat je een gelovige bent vóór je echt gelooft. Je wilt er verzekerd van zijn dat je door Christus aangenomen bent, opdat je tot Hem kunt gaan om aangenomen te worden.
Het geloof is niet een zeker weten dat jij een christen bent, maar een voor waar houden dat Christus voor zondaren stierf. Ongeloof is niet twijfelen of jij wel gekomen bent, maar twijfelen aan Christus’ gewilligheid om jou te redden. Laat daarom de verzekerdheid in eerste instantie rusten; je moet er niet over spreken of denken. Op dit moment moet je het geloof in Christus zoeken te verkrijgen. Je moet je ziel doen rusten op de verzoening van Christus, je moet ervan overtuigd zijn dat Hij stierf voor zondaren en dat Hij gewillig is om je te redden.
Waaruit weet je dat je gekomen bent? Hieruit, dat God de eerste plaats in je leven heeft en niet je eigen ik. Dat je wilt inzien dat je niet meer zonder de Heere kan leven en zijn verlossingswerk nodig hebt ter betaling van je zonden.
Ik heb wat dingen vet gemaakt. De mens wordt aan het werk gezet: vooral goed nadenken en dan conclusies trekken. Het recept voor de geestelijke doe het zelver. Dat is het ten diepste, ondanks alles wat er verder in de brochure wordt gezegd. Natuurlijk wordt beleden dat het geloof een gave Gods is, maar dat functioneert op deze wijze niet meer. Terwijl Gods kinderen het moeten hebben van wat de Heere hen persoonlijk door ZIjn Woord en Geest schenkt. Dat we rechteloos zijn en Gods souverein is klinkt niet door. Omdat dit onderwerp al vele malen is bediscussieerd op het forum volsta ik in dit topic met deze waarschuwende posting.
Adrianus, je maakt een karikatuur van de wedergeboorte op deze manier. Het stukje is geadresseerd: "Twijfelende, verslagen en verontruste zondaar". Een mens van nature voelt zich hier niet door aangesproken. Als er mensen zijn, die hiermee worstelen en zichzelf herkennen als zondaars voor God, mogen en moeten ze heengewezen worden naar de enige Naam onder de hemel gegeven tot zaligheid. Als Gods Geest zondaars ontdekt aan het nodig hebben van de Zaligmaker, dan rust zo'n zondaar niet totdat Christus gevonden is. Een levendgemaakte zondaar wordt bijzonder actief gemaakt.
De wedergeboorte blijkt toch in eerste instantie uit de nood om te moeten geloven en niet te kunnen? Hier wordt pastoraal het juiste medicijn aangewezen: Zie op de verhoogde slang.
En natuurlijk kan het zijn dat niet alle mensen die om Jezus roepen dat het met een waar hart doen, maar daar mag de boodschap van het Evangelie niet onder lijden!
Augustinus waarschuwt bij de gelijkenis van de zaaier om niet de Heere des oogstes te willen zijn. Dat is Gods eer aantasten in het binnenhalen van Zijn Eigen Werk!
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:
Tiberius schreef:
Unionist schreef:Bekeert u en gelooft het Evengelie

Tiberius, wat vind jij van de Hebreeënbrief?
Dat zou je toch moeten weten, namelijk:
Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods van den Heilige Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.

Dat wil je toch niet van een SRA-boekje beweren?
Nee? Kan de Heilige Geest geen mensen drijven om een SRA-boekje te schrijven?
Nee.
Dat zou namelijk betekenen dat Gods Woord niet volkomen is.

We belijden immers (artikel 7 van de NGB):
Wij geloven dat deze Heilige Schrift den wil Gods volkomenlijk vervat, en dat al hetgeen de mens schuldig is te geloven om zalig te worden, daarin genoegzaam geleerd wordt. Want overmits de gehele wijze van den dienst dien God van ons eist, aldaar in het lange beschreven is, zo is het den mensen, al waren het zelfs apostelen, niet geoorloofd anders te leren, dan ons nu geleerd is door de Heilige Schriften; ja, al ware het ook een engel uit den hemel, gelijk de apostel Paulus zegt. Want dewijl het verboden is den Woorde Gods iets toe of iets af te doen, zo blijkt daaruit wel dat de leer daarvan zeer volmaakt en in alle manieren volkomen is. Men mag ook gener mensen schriften, hoe heilig zij geweest zijn, gelijkstellen met de Goddelijke Schriften, noch de gewoonte met de waarheid Gods (want de waarheid is boven alles), noch de grote menigte, noch de oudheid, noch de successie van tijden of personen, noch de conciliën, decreten of besluiten; want alle mensen zijn uit zichzelven leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelve. Daarom verwerpen wij van ganser harte al wat met dezen onfeilbaren regel niet overeenkomt, gelijk ons de apostelen geleerd hebben, zeggende: Beproeft de geesten of zij uit God zijn. Insgelijks: Indien iemand tot ulieden komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis.
Unionist

Bericht door Unionist »

OK dus alle theologische boeken en preken zijn afkomstig uti onze eigen geest en de Heilige Geest staat daar volkomen buiten.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Unionist schreef:OK dus alle theologische boeken en preken zijn afkomstig uti onze eigen geest en de Heilige Geest staat daar volkomen buiten.
Nee, alleen die van de SRA natuurlijk. De rest is geinspireerd op Gods Woord en is daarmee schriftuurlijk bevindelijk. Schriftuurlijk bevindelijk. Schriftuurlijk bevindelijk. Schriftuurlijk bevindelijk. Schriftuurlijk bevindelijk. Schriftuurlijk bevindelijk. Schriftuurlijk bevindelijk. Schriftuurlijk bevindelijk. Schriftuurlijk bevindelijk. Schriftuurlijk bevindelijk. Schriftuurlijk bevindelijk. Schriftuurlijk bevindelijk. Schriftuurlijk bevindelijk. Schriftuurlijk bevindelijk. Schriftuurlijk bevindelijk. Schriftuurlijk bevindelijk. Schriftuurlijk bevindelijk. Schriftuurlijk bevindelijk. Schriftuurlijk bevindelijk. Schriftuurlijk bevindelijk. Schriftuurlijk bevindelijk. Als je het maar 10 keer per preek herhaald en dat 2 keer per zondag, dan geloof je er vanzelf in en klinken de woorden van de SRA alsof ze komen vanaf een andere planeet.
Klavier

Bericht door Klavier »

-- dubbel
Laatst gewijzigd door Klavier op 21 feb 2007, 16:04, 3 keer totaal gewijzigd.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oke, dit is misschien wat te ruig gesteld, maar laat ik het uitleggen: Ik heb 2 jaar lang verkeerd onder prediking die er van uitging dat niemand in de gemeente (2300 leden ofzo) bekeerd is. Ik was gewoon om aan het avondmaal te gaan, maar de prediking had zodanig invloed op mij en mijn geloof dat ik begon te twijfelen of het allemaal wel echt was. Ik ging niet meer aan het avondmaal en ik verloor het rotsvaste geloof in mijn Vader. Ik vocht en vocht tegen de prediking. Ik verloor het toch, omdat het 2 keer per zondag er in gehamerd werd. Ik heb nog steeds de grootste moeite om weer constructief te kunnen geloven. Ja, het moet me nu gegeven worden en ik heb echt een wonder nodig. Maar wel om een bizarre reden. En ik ben niet de enige.
Het aantal avondmaalsgangers is onder de prediking gestaag aan het afnemen zover ik weet. In iedergeval in die 2 jaar dat ik er was. Op een gegeven moment gingen er nogmaar rond de 50 mensen aan.
Ik kom er inmiddels niet meer. De HHK mag de schade repareren.
Laatst gewijzigd door Kaw op 21 feb 2007, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Klavier

Bericht door Klavier »

Tiberius schreef:
Nee? Kan de Heilige Geest geen mensen drijven om een SRA-boekje te schrijven?
Nee.
Dat zou namelijk betekenen dat Gods Woord niet volkomen is.
Die conclusie lijkt me niet juist.
Andere teksten wijzen wat anders aan:
In dewelke de god dezer eeuw de zinnen verblind heeft, namelijk der ongelovigen, opdat hen niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld Gods is.

Namelijk verlichte ogen uws verstands, opdat gij moogt weten, welke zij de hoop van Zijn roeping, en welke de rijkdom zij der heerlijkheid van Zijn erfenis in de heiligen;

Als de Heere door zijn Woord werkt in de harten van Zijn kinderen, wordt het verstand verlicht en mogen zij de geheimen van Gods Woord geopenbaard krijgen. Gods kinderen schrijven ter onderwijzing van anderen deze geheimen op en leggen de Schrift uit. Onderwijst al de volkeren... En de doopvragen van de ouders zijn evenzo.
Alleen zal ook daarvoor gelden dat wie niet gelooft, voor die geheimen verblind zal worden. Een oproep tot bekering, tot geloof, tot het gaan tot de Zaligmaker, het is allemaal dwaasheid voor de ongelovige die de waarde er niet van inziet. De gelovige zal het tot ontdekkend licht gebruikt worden, als de Heilige Geest werkt. De boodschap, als zijnde de uitwendige roeping waarin de Heere middelijk werkt en de inwendige roeping aan verbindt, kan voor gelovigen en ongelovigen dezelfde onvoorwaardelijke en algenoegzame genade bevatten en ertoe oproepen. Alleen de gelovigen zullen dit als genade zien omdat ze het nodig hebben.
C.H. Spurgeon.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:OK dus alle theologische boeken en preken zijn afkomstig uti onze eigen geest en de Heilige Geest staat daar volkomen buiten.
Je creëert nu een oneigenlijke tegenstelling.
Als het afkomstig is uit onze eigen geest, wil dat niet automatisch zeggen, dat de Heilige Geest daar volkomen buiten staat.

Wel moeten we dergelijke boeken en preken altijd, altijd, altijd toetsen of het overeenkomstig Gods Woord is.
Zo is het den mensen, niet geoorloofd anders te leren, dan ons nu geleerd is door de Heilige Schriften;

Dat is het fundamentele verschil tussen de Hebreeenbrief en een menselijke brochure.
De Hebreeenbrief heeft Goddelijk gezag en staat dus boven elke discussie. Ook al heeft het de Heilige Geest niet behaagd ons de schrijver ervan mee te delen.
Klavier

Bericht door Klavier »

Adrianus schreef:Dat we rechteloos zijn en Gods souverein is klinkt niet door.
Hier wil ik nog apart op ingaan. Het is een uitspraak die het Evangelie tegenover Gods vrijmacht zet.
Ik denk dat Adrianus zich hier vergist.
Gods vrijmachtig handelen blijkt OOK in het verkondigen van Christus als de Zaligmaker, welmenend aangeboden aan alle hoorders van het Evangelie. Natuurlijk is God souverein. Zo souverein dat Hij Zelf bepaalt wie het Evangelie hoort en wie dit gelooft en wie niet. Daar hebben wij als mens geen aparte bijsluiter voor te maken. Of een soort kleine lettertjes uit een contract die zelfs het geloof niet meer als het werk van God wil erkennen.
Natuurlijk moet er eerst iets gebeuren: De wedergeboorte. Maar die blijkt enkel en alleen uit het geloof. Een geloof met als belangrijkste kenmerken dat het Christus als Zaligmaker nodig heeft. Hem boven alles liefheeft en zichzelf boven alles mishaagt. Een geloof dat weet rechteloos te zijn en dat enkel verwonderd is dat de Heere om wilt zien in zijn soeverein handelen, naar een dode hond als ik ben.
Laten we geen tegenstellingen maken die er niet zijn om een eigen gelijk te halen!
Adrianus schreef:Omdat dit onderwerp al vele malen is bediscussieerd op het forum volsta ik in dit topic met deze waarschuwende posting.
Wat niet meer is dan een melding van 'ik heb altijd gelijk'.
Zo niet, mijn broeder!
C.H. Spurgeon.
Klavier

Bericht door Klavier »

Een toepasselijk citaat over dit onderwerp:
Zo hebben wij dan een blik geslagen op Bethlehem Efratha. En nu komt de vraag tot
een iegelijk van ons: in hoever hebben wij kennis aan deze zaken, die onze aandacht
gepasseerd zijn? Zijn wij bij die wachtende herders in het veld van Gods getuigenis?
Wacht dan biddende op de Heere, want die den Heere verwachten zullen de kracht
vernieuwen. Dan worden wij vermaand om ons leven buiten onszelf in Christus te
zoeken. Buiten onszelf, want wat zoeken wij het veel in onszelf, in onze tranen en
gebeden, in horen en lezen. En deze dingen zijn goed op zijn plaats, maar het Leven is
buiten onszelf. En zoeken wij het leven in onszelf dan zien wij geen gedaante noch
heerlijkheid in Jezus. Daarom, gaat uit buiten deze legerplaats. Want ook Christus
heeft buiten de poort geleden. 'Buiten de poort geleden.'
Zie, dan hebben wij geen 'ja-maars' meer van: er is toch dit en er is toch dat. Want
buiten de poort is buiten recht of aanspraak op de hemel en waardig om met een
mannelijke slag van God te worden weggemaaid naar die plaats waar wening is en
knersing der tanden. Maar op de plaats waar gezegd wordt: Dit is Mijn volk niet, daar
zal de Heere zeggen: Mijn beminde.
Bron: http://www.theologienet.nl/documenten/J ... ningen.pdf
Laatst gewijzigd door Klavier op 21 feb 2007, 17:20, 3 keer totaal gewijzigd.
C.H. Spurgeon.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Tiberius schreef:Is het ergens te downloaden/lezen?

Niet dat ik op de doe-het-zelf toer wil, overigens.

En wie heeft het geschreven? Het is al veelzeggend, dat er geen schrijver bij staat.
ik denk dat het een nieuwe uitgaven van deze lezing is: http://www.jongerenavonden.nl/lezingen/jamaar.doc

de lezing van ds. Pronk met de titel "Ja, maar . . ." kun je hier downloaden: http://www.de-levensbron.nl/SRA.htm
(als de site weer in de lucht is, ligt nu even op z'n gat)
Klavier

Bericht door Klavier »

Mona Lisa schreef:

En wie heeft het geschreven? Het is al veelzeggend, dat er geen schrijver bij staat.
ik denk dat het een nieuwe uitgaven van deze lezing is: http://www.jongerenavonden.nl/lezingen/jamaar.doc

de lezing van ds. Pronk met de titel "Ja, maar . . ." kun je hier downloaden: http://www.de-levensbron.nl/SRA.htm
Zo op het eerste gezicht lijken het citaten van Hooker, Spurgeon en de Erskines. Het zijn de bekende jamaars die veel voorkomen bij deze predikers.
C.H. Spurgeon.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Je creëert nu een oneigenlijke tegenstelling.
Als het afkomstig is uit onze eigen geest, wil dat niet automatisch zeggen, dat de Heilige Geest daar volkomen buiten staat.

Wel moeten we dergelijke boeken en preken altijd, altijd, altijd toetsen of het overeenkomstig Gods Woord is.
Zo is het den mensen, niet geoorloofd anders te leren, dan ons nu geleerd is door de Heilige Schriften;

Dat is het fundamentele verschil tussen de Hebreeenbrief en een menselijke brochure.
De Hebreeenbrief heeft Goddelijk gezag en staat dus boven elke discussie. Ook al heeft het de Heilige Geest niet behaagd ons de schrijver ervan mee te delen.
Maar goed ook, anders zouden er hier misschien nog mensen de schrijver gaan veroordelen, nu kunnen ze dat in ieder geval niet.

Overigens de schrijver van de Hebreeenbrief is ook niet met zekerheid vast te stellen :D

Waar het om gaat is dat hier iemand getuigt van zijn bekering en dat er dan gelijk wordt gezegd: Bekering, ho, daar mag je niet over in de ik-vorm schrijven (waar Gods werk ook duidelijk wordt genoemd en voorop geplaatst) want dat zou te mensgericht zijn... Misschien moeten de ciritici eens wat bekeringsverhalen in de Bijbel lezen en oproepen van Jezus tot mensen, wat ze moeten doen, ter harte nemen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Klavier schreef:
Mona Lisa schreef:

Zo op het eerste gezicht lijken het citaten van Hooker, Spurgeon en de Erskines. Het zijn de bekende jamaars die veel voorkomen bij deze predikers.
die schrijvers kan ik wel waarderen in de regel, bij die ja-maar lezing krijg ik een beetje zo'n gevoel van: als we nou allemaal van elkaar zeggen dat we bekeerd zijn dan zeggen we dat het echt niet zo moeilijk is als velen zeggen om bekeerd te worden en vervolgens vertellen we elkaar nog dat het nog niet meevalt om bekeerd te zijn en dan gaan we aan het einde allemaal blij naar huis . . .
jvdg

Bericht door jvdg »

Mona Lisa schreef:
Klavier schreef:
Mona Lisa schreef:

die schrijvers kan ik wel waarderen in de regel, bij die ja-maar lezing krijg ik een beetje zo'n gevoel van: als we nou allemaal van elkaar zeggen dat we bekeerd zijn dan zeggen we dat het echt niet zo moeilijk is als velen zeggen om bekeerd te worden en vervolgens vertellen we elkaar nog dat het nog niet meevalt om bekeerd te zijn en dan gaan we aan het einde allemaal blij naar huis . . .
Met deze uitspraken maak je heel vele los!
Ik ben heel benieuwd wat dit "losmaakt" bij de mede-forummers.
Plaats reactie