Ja, ze hadden niet terug van 10 meter.Bert Mulder schreef:Ah, je miste de lange lappen stof.Petrus schreef:Ik heb je verkeerd begrepen door de beknoptheid van het eerste deeltje.Bert Mulder schreef:
waarom sorry, Petrus. Meende dat ik zei dat we het eens waren?
ps. misschien beter een van de 2 parallel onderwerpen op slot te doen.
Aanbod van beloften aan allen. Of niet?
Re: Aanbod van beloften aan allen. Of niet?
Ha, je hebt wel gelijk. Maar deze post wekt een beetje de gedachten dat de beloften voor de utiverkorenen zijn.Klavier schreef:Nou, dat is toch óók waar?Christiaan schreef:Nou daar wordt verschillend over gadacht. Er zijn mensen die zeggen dat de beloften in de heilige schrift alleen voor gelovigen zijn.Klavier schreef:Wat is het evangelie anders dan Christus en al Zijn weldaden verkondigen?Christiaan schreef:Volgens mij en ook Matthew Henry, mogen aan alle toe hoorders,
de beloften van God worden aangeboden.
Soms hoor ik wel eens, andere geluiden. Volgens mij is het voluit bijbels, dat de beloften van God aan allen worden aangeboden.
Of niet?
Zo ja weer leg dit dan op bijbelse gronden.
Opdat een ieder die gelooft Joh. 3:16
Wat moet een ongelovige met een belofte waarin deze niet gelooft?
Inderdaad, de beloften moeten met geloof gepaard gaan.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
...alle kreaturen.. Zouden daar nog mensen tussen zitten die niet onder deze "label" vallen.Mark 16:5 schreef:En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen.
Zover ik het begrijpen kan is heel die discussie over aanbod van genade meer een elkaar niet begrijpen of langs elkaar heen praten dan een daadwerklijk leerverschil.
Partij A staat er op dat elk mens het Evangelie verkondigd wordt ongeacht haar staat of toestand. Sommigen binnen deze partij presenteren het zo alsof dat zo moet, omdat de mens dat aanbod zelf moet aannemen. God wat en de mens wat. Anderen binnen deze partij vergeten Partij B erbij te vertellen dat zij geloven dat genade een eenzijdig werk is van God en dat de verkondiging van het Evangelie de verantwoordelijkheid van een mens alleen maar groter maakt, en dus ook de schuld die de mens op zich laadt omdat hij zo'n grote zaligheid verwerpt.
Partij B staat erop dat het Evangelie alleen aan schuldverslagen zielen wordt verkondigd en vergeet dat de verkondiging van het Evangelie de verkondiging van de Wet met zich meebrengt. Dat is ook menselijk gerekend, want ook schuldverslagen zielen hijgen naar het eenzijdige werk van de Heilige Geest omdat zij nog eerder een ster van de hemel kunnen plukken dan in waarheid een christen genaamd te worden.
De beloften moet je niet los zien van de eis om te geloven in Christus. De beloften komen alle hoorders van het Evangelie toe onder de oproep van geloof en bekering. Wie niet gelooft deelt inderdaad niet in de beloften.Gian schreef: Ha, je hebt wel gelijk. Maar deze post wekt een beetje de gedachten dat de beloften voor de utiverkorenen zijn.
Één ding is zeker: De uitverkorenen zullen delen in de beloften.
Maar we weten niet wie de uitverkorenen zijn. Zelfs onder de gelovigen die wij menen te zien komt kaf en koren voor (Augustinus)
We mogen geen beloften snoeien (Bunyan) bij de oproep van geloof en bekering. Het verbond als geheel is niet afhankelijk van geloof of ongeloof. Het verbond staat vast in Christus.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
C.H. Spurgeon.
Dat hoop ik van harte! En ik ben het dan vooralsnog met je eensrj schreef:Zover ik het begrijpen kan is heel die discussie over aanbod van genade meer een elkaar niet begrijpen of langs elkaar heen praten dan een daadwerklijk leerverschil.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
C.H. Spurgeon.
Zijn er ook beloften voor de verworpenen?Gian schreef:Ha, je hebt wel gelijk. Maar deze post wekt een beetje de gedachten dat de beloften voor de utiverkorenen zijn.
Dat is een strikvraag, en dat bedoel ik ernstig!MBE schreef:Zijn er ook beloften voor de verworpenen?Gian schreef:Ha, je hebt wel gelijk. Maar deze post wekt een beetje de gedachten dat de beloften voor de utiverkorenen zijn.
De uitverkiezing komt openbaar in dit leven, de verwerping niet; Die blijkt pas na dit leven. De moordenaar aan het kruis werd ook in zijn stervensuur tot geloof geroepen door de Heere. Zolang mensen leven, mag er verwachting zijn onder de prediking van de beloften onder de oproep van geloof en bekering.
De beloften komen onder de oproep van geloof en bekering tot de oren van mensen die zondaars zijn en bekering nodig hebben.
De verwerping heeft geen ongeloof als vrucht, in tegenstelling tot de verkiezing die wel geloof tot vrucht heeft.
Anders gezegd: De verwerping is geen oorzaak voor ongeloof.
De beloften tesamen met de eis van bekering en geloof komen tot allen, anders zou de verwerping oorzaak zijn van het ongeloof en God tot de auteur van de zonden maken.
Dit punt is door de DL duidelijk weerlegd in H1-5
beloften voor verworpenen? Ja. Vanwege hun ongeloof in die beloften maken zij zich hun verwerping waardig.De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave (Ef. 2:8 ). Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven (Filip. 1:29 ).
Is dat een vooruitgezien ongeloof? Nee. Maar een verborgen raad van God die niet de zonden als oorzaak kent, maar wel van eeuwigheid de straf op de zonden en de verharding op het ongeloof bevat. Wij hebben ons met de DL en de gereformeerde belijdens te richten op de verkiezing als oorzaak dat de evangelieprediking nog mogelijk is. Dat er nog een weg van behoud is.
Het denken vanuit de verwerping met het uitzetten van lijnen vanuit de verwerping naar de evangelieprediking is nu net waar de Dordtse synode een dam tegen heeft opgeworpen.
C.H. Spurgeon.
C.H. Spurgeon.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dat heb je goed geantwoord!Klavier schreef:Dat is een strikvraag, en dat bedoel ik ernstig!MBE schreef:Zijn er ook beloften voor de verworpenen?Gian schreef:Ha, je hebt wel gelijk. Maar deze post wekt een beetje de gedachten dat de beloften voor de utiverkorenen zijn.
De uitverkiezing komt openbaar in dit leven, de verwerping niet; Die blijkt pas na dit leven. De moordenaar aan het kruis werd ook in zijn stervensuur tot geloof geroepen door de Heere. Zolang mensen leven, mag er verwachting zijn onder de prediking van de beloften onder de oproep van geloof en bekering.
De beloften komen onder de oproep van geloof en bekering tot de oren van mensen die zondaars zijn en bekering nodig hebben.
De verwerping heeft geen ongeloof als vrucht, in tegenstelling tot de verkiezing die wel geloof tot vrucht heeft.
Anders gezegd: De verwerping is geen oorzaak voor ongeloof.
De beloften tesamen met de eis van bekering en geloof komen tot allen, anders zou de verwerping oorzaak zijn van het ongeloof en God tot de auteur van de zonden maken.
Dit punt is door de DL duidelijk weerlegd in H1-5beloften voor verworpenen? Ja. Vanwege hun ongeloof in die beloften maken zij zich hun verwerping waardig.De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave (Ef. 2:8 ). Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven (Filip. 1:29 ).
Is dat een vooruitgezien ongeloof? Nee. Maar een verborgen raad van God die niet de zonden als oorzaak kent, maar wel van eeuwigheid de straf op de zonden en de verharding op het ongeloof bevat. Wij hebben ons met de DL en de gereformeerde belijdens te richten op de verkiezing als oorzaak dat de evangelieprediking nog mogelijk is. Dat er nog een weg van behoud is.
Het denken vanuit de verwerping met het uitzetten van lijnen vanuit de verwerping naar de evangelieprediking is nu net waar de Dordtse synode een dam tegen heeft opgeworpen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Vind de titel van de topic opmerkelijk: aanbod van beloften.
Ik meen dat het is: aanbod van genade!
God belooft dat een ieder die in Jezus Christus gelooft zalig zal worden (d.i. genade). God biedt geen belofte aan, maar Hij biedt genade aan en verbindt daar een belofte aan, Hij geeft garantie, 100%.
Deze topic vind ik ook opmerkelijk, daar is al veel vaker over gediscussieerd. Wat mij vaak opvalt is dat er (in het algemeen) veel langs elkaar heen wordt gepraat. Wat bedoelen we met al die termen die we gebruiken en wat niet?! Wellicht goed om daar eens een 'boom' over op te zetten?
God belooft dat een ieder die in Jezus Christus gelooft zalig zal worden (d.i. genade). God biedt geen belofte aan, maar Hij biedt genade aan en verbindt daar een belofte aan, Hij geeft garantie, 100%.
Deze topic vind ik ook opmerkelijk, daar is al veel vaker over gediscussieerd. Wat mij vaak opvalt is dat er (in het algemeen) veel langs elkaar heen wordt gepraat. Wat bedoelen we met al die termen die we gebruiken en wat niet?! Wellicht goed om daar eens een 'boom' over op te zetten?
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Ik zou zeggen geef maar een voorzet!Da Capo schreef:Vind de titel van de topic opmerkelijk: aanbod van beloften.
-
- Contacteer:
Misschien is het goed als je echt met deze vragen loopt om het boekje 'Ja, maar..' te bestellen via http://www.jongerenavonden.nl. Zie prikbord (refoforum.nl)
‘O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij die geen geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld en zonder prijs, wijn en melk’ (Jes. 55:1).
‘Dit is Zijn gebod, dat wij geloven in de naam van Zijn Zoon Jezus Christus’ (1 Joh. 3:23).
‘Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven’ (Matth. 11:28).
‘Want de Geest en de Bruid zeggen: Kom.” En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, die neme het water des levens om niet’ (Openb. 22:17).
‘Wendt u naar Mij toe en wordt behouden alle gij einden der aarde, want Ik ben God en niemand meer’ (Jes. 45:22).
‘Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle creaturen’ (Mark. 16:15).
Komt, want alle dingen zijn nu gereed. (Luk. 14:17)
‘Komt dan, en laat ons te zamen rechten, zegt de Heere…’ (Jes. 1:19)
In de Dordtse Leerregels staat:
‘Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstig geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waar-achtiglijk in Zijn Woord, wat Hem aangenaam is; namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven’ (Dordtse Leerregels hfst.: 3,4 art. 8).
Dat er velen, door de bediening van het Evangelie geroepen zijnde, niet komen, niet bekeerd worden, daarvan ligt de schuld niet in het Evangelie, noch in Christus, door het Evangelie aangeboden zijnde, noch in God, Die door het Evangelie roept... (Dordtse Leerregels hfst.: 3,4 art. 9.)
‘O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij die geen geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld en zonder prijs, wijn en melk’ (Jes. 55:1).
‘Dit is Zijn gebod, dat wij geloven in de naam van Zijn Zoon Jezus Christus’ (1 Joh. 3:23).
‘Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven’ (Matth. 11:28).
‘Want de Geest en de Bruid zeggen: Kom.” En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, die neme het water des levens om niet’ (Openb. 22:17).
‘Wendt u naar Mij toe en wordt behouden alle gij einden der aarde, want Ik ben God en niemand meer’ (Jes. 45:22).
‘Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle creaturen’ (Mark. 16:15).
Komt, want alle dingen zijn nu gereed. (Luk. 14:17)
‘Komt dan, en laat ons te zamen rechten, zegt de Heere…’ (Jes. 1:19)
In de Dordtse Leerregels staat:
‘Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstig geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waar-achtiglijk in Zijn Woord, wat Hem aangenaam is; namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven’ (Dordtse Leerregels hfst.: 3,4 art. 8).
Dat er velen, door de bediening van het Evangelie geroepen zijnde, niet komen, niet bekeerd worden, daarvan ligt de schuld niet in het Evangelie, noch in Christus, door het Evangelie aangeboden zijnde, noch in God, Die door het Evangelie roept... (Dordtse Leerregels hfst.: 3,4 art. 9.)
Nee, zeker niet. Zo eenvoudig is het.Ma Vis schreef:Ben niet zo erg goed bijbels onderlegd, en begrijp daarom misschien deze discussie niet goed.
Volgens mij is het aanbod van genade voor allen,
de beloften voor hen die geloven.
Zij die niet geloven hebben geen beloften nodig neem ik aan?
Denk ik nu te simplistisch?
Beloften zijn er in Christus. Het Evangelie roept zondaars op om tot Hem te gaan, om te delen in Zijn genade.
Zie die niet geloven, ontkennen zondaar te zijn en de Zaligmaker van hun zonden nodig te hebben. Die maken God tot een leugenaar. Want het is God die in Zijn Woord zegt dat alle mensen zondaars zijn.
En Jezus, dat horende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen, om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.
Laatst gewijzigd door Klavier op 21 feb 2007, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
C.H. Spurgeon.
C.H. Spurgeon.
Het zou ook niet nodig moeten zijn deze diskussie te voeren :!:Ma Vis schreef:O.
Dan ga ik eerlijk gezegd maar niet proberen onderstaande discussie te volgen of te begrijpen.
Alhoewel, vaak blijkt wel dat we elkaar beter leren kennen door een diskussie als deze. Aanvankelijke tegenstellingen blijken soms te bestaan uit een verkeerd verstaan van elkaars begrippen.
De ene zegt dat er geen aanbod van genade is, en bedoelt dit vanuit het ongeloof. De ander heeft het over aanbod van beloften en bedoelt dit tesamen met het geloof.
Deze zienswijzen lijken tegengesteld maar zijn in wezen hetzelfde.
C.H. Spurgeon.
C.H. Spurgeon.