"Ruim 1,11 miljard rooms katholieken"

Marnix

Bericht door Marnix »

Gelukkig is het niet overal zo met de RKK gesteld als in Nederland... daar zijn inderdaad een hoop leden die nooit naar de kerk gaan en er verder ook niets mee doen. Maar om dit bij iedere statistiek nou op de rakelen..... :)

De GG heeft ruim 100.000 leden.
De GGiN 23000 leden
De OGG 18000 leden

Hoeveel procent gaat er aan het avondmaal? Gaan we dat ook allemaal noemen als we in de krant lezen met hoeveel leden natuurlijke aanwas ze het afgelopen jaar weer gestegen zijn? :roll:
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Adorote

Bericht door Adorote »

Marnix schreef:Gelukkig is het niet overal zo met de RKK gesteld als in Nederland... daar zijn inderdaad een hoop leden die nooit naar de kerk gaan en er verder ook niets mee doen. Maar om dit bij iedere statistiek nou op de rakelen..... :)

De GG heeft ruim 100.000 leden.
De GGiN 23000 leden
De OGG 18000 leden

Hoeveel procent gaat er aan het avondmaal? Gaan we dat ook allemaal noemen als we in de krant lezen met hoeveel leden natuurlijke aanwas ze het afgelopen jaar weer gestegen zijn? :roll:

Natuurlijke aanwas prachtig natuurlijk voor elke denominatie, maar we hebben geen regeltjes geloof , maar een Levend Geloof en dat is van totaal belang meer niet.
Marnix

Bericht door Marnix »

Natuurlijke aanwas prachtig natuurlijk voor elke denominatie
Klopt. Dat wilde ik ook zeker niet ontkennen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Petrus schreef:Als ik de reacties van bepaalde forummers lees, dan bekruipt mij het merkwaardige gevoel dat, als ZIJ moderators waren, er een aardig aantal forummers een IP-ban zouden hebben gekregen vanwege het niet in overeenstemming met de toelatingseisen zijn en alsmede dat postings daarmee in strijd zijnde.

Het kán aan mij liggen hoor, maar ik kan mij ten ene male niet aan dat merkwaardige gevoel onttrekken.

a. mensen die lid zijn van een kerk die niet tot de gereformeerde gezindte behoren
b. mensen die té evangelische postings plaatsen
c. mensen die lid zijn van politieke partijen die niet tot "klein-rechts" behoren
d. mensen die te veel over kerkmuren heen willen kijken en dat ook openlijk doen

zij lopen dan kans van het forum verbannen te worden óf het duidelijke verzoek krijgen op te krassen.............

wáár oh wáár heb ik toch de woorden gelezen "hebt elkander lief gelijk gij uzelve lief heeft", of ben ik dan op het verkeerde pad om die woorden ánders uit te leggen dan ik doe: eenieder die Christus Jezus als zijn/haar Verlosser erkent en aanneemt is mijn broeder of zuster, ongeacht welk naambordje er naast zijn of haar kerkdeur hangt.
Ben ik wel bereid dit inhoudelijk te antwoorden. En ik doe niets van af wat ik al eerder gezegd heb. Er zijn hier namelijk een paar personen (ik bedoel niet jou, Petrus), die, ziende hun posten, hier helemaal niet thuis horen, en hier, lijkt mij, alleen zijn om een waanklank te brengen.

Zeker is het zo, dat we elkander lief moeten hebben. Dat betekend niet dat we de zonde door de vingers moeten zien. Als hier iemand de verfoeide paapse leer brengt, zal ik het hem aanzeggen. Als iemand hier de verfoeide leer brengt van de 7-de dag adventisten, zal ik het hem ook aanzeggen. En dat is onze plicht. Niet maar zwijgen om de lieve vrede te bewaren.

Iemand lief hebben betekend hem niet in de zonde door laten gaan, maar inplaats daarvan vermanen. Totdat het op het punt komt dat je paarlen voor de zwijnen werpt. De Schrift zegd ons ook aan met zulken (dwaalleraars) niet te doen te hebben, met zulke zelfs niet te eten. Dus ook niet op een 'meeting' uit nodigen.

Verder is het ook zo, en de Schrift leert ons ook, dat niet iedereen die zegt Jezus te dienen in werkelijkheid te Jezus van de Bijbel dienen. Er zijn er veel die een God hebben van eigen verzinsel. God heeft Zijn regels voor Zijn dienst gesteld in de eerste tafel van de wet. Iedereen die volhard in dwalingen, en die zelfs aan anderen opdringt, kan ik en mag ik niet als een broeder in Christus zien.

Ten slotte, sommigen horen op te krassen, of van het forum verbannen te worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Adorote

Bericht door Adorote »

memento schreef:'t Klinkt leuk hoor, zo'n groot aantal, maar uiteindelijk stelt het maar weinig voor. 1,1 miljard leden. Trek daar eerst maar eens alle leden af die niet elke week of elke maand in de kerk komen...

En daarbij: Liever één levend lid, dan een miljoen vorm-leden...
Hoe dan ook je hebt in elke kerk drie soorten leden, de leden die uit gewoonte of uit cultuur lid zijn,daar is altijd nog volop hoop voor, dan heb je de zogenaamde levende leden die geen levende leden zijn en vervuld van haat jegens de mede broeders en zusters die del uit maken van een andere kerk; en dan heb je ;en dat is waar Memento daar gaat het ook om , omde echte Levende leden , die weet hebben van zonde en Genade en echt navolging van Jezus Christus de Heer, zij maken jaloers bij hen die daar naar zoeken en snakken , tot redding tot eeuwigheid.
Petrus

Bericht door Petrus »

Beste Bert.............

"Ten slotte, sommigen horen op te krassen, of van het forum verbannen te worden."

Dan moet ik dus, volgens jouw insteek, ook van twee ándere fora af, omdat ze niet binnen de gereformeerde gezindte gesitueerd zijn.

de één is een katholiek forum, omdat ik van oorsprong katholiek ben, en de andere omdat daar "vogels van allerhande pluimage" verkeren en het over allerhande zaken hebben die hier worden bezien met een frons..

Maar goed, ik ben al sedert lange tijd hier op dit ondermaanse forum actief (sedert het prille begin van OSW) en was toen nog een actief lid van de SP, en evengoed, jaja hoe bestáát het, als moderator actief. Gelijktijdig was ik moderator op OneWay, een ander christelijk forum, maar die was meer van EO-snit.

Maar ik leg mij voor 99,5% van de tijd vast op RF, omdat ik hier écht thuis voel.

En omdat ik over kerkmuren heen wil en kán kijken, ben ik absoluut tégen het "de uitgang wijzen" van forummers die niet tot mijn kerkverband/gezindte behoren, het "opkrassen" komt in mijn vocabulaire niet voor, tenzij het figuren betreft als Mohammed in het recente verleden, die álles ter discussie stelde wat onze geloofsgronden betreft, en het bestond om ze gewoon te ontkennen dat wij het bij de Waarheid hielden.

Als men simpel bij misvattingen wel eens uitleg geeft hoe het in hún kerk toegaat, wat is daar dan mis mee. Want je hoeft je er toch niet mee te conformeren, dat wordt ook helemaal niet gevraagd van jou of wie dan ook.

Ik geef ook wel eens uitleg als er iets te berde wordt gebracht waarvan ik wéét dat het in concreto ánders is. Dan geef ik gewoon uitleg hoe het wérkelijk bezien en beleeft wordt.

Er wordt niet aan anderen gevraagd om het er mee eens te zijn, helemaal niet.

Dus, laat alsjeblieft het huisje bij het boompje!!
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Petrus schreef:Als ik de reacties van bepaalde forummers lees, dan bekruipt mij het merkwaardige gevoel dat, als ZIJ moderators waren, er een aardig aantal forummers een IP-ban zouden hebben gekregen vanwege het niet in overeenstemming met de toelatingseisen zijn en alsmede dat postings daarmee in strijd zijnde.

Het kán aan mij liggen hoor, maar ik kan mij ten ene male niet aan dat merkwaardige gevoel onttrekken.

a. mensen die lid zijn van een kerk die niet tot de gereformeerde gezindte behoren
b. mensen die té evangelische postings plaatsen
c. mensen die lid zijn van politieke partijen die niet tot "klein-rechts" behoren
d. mensen die te veel over kerkmuren heen willen kijken en dat ook openlijk doen

zij lopen dan kans van het forum verbannen te worden óf het duidelijke verzoek krijgen op te krassen.............

wáár oh wáár heb ik toch de woorden gelezen "hebt elkander lief gelijk gij uzelve lief heeft", of ben ik dan op het verkeerde pad om die woorden ánders uit te leggen dan ik doe: eenieder die Christus Jezus als zijn/haar Verlosser erkent en aanneemt is mijn broeder of zuster, ongeacht welk naambordje er naast zijn of haar kerkdeur hangt.
Ben ik wel bereid dit inhoudelijk te antwoorden. En ik doe niets van af wat ik al eerder gezegd heb. Er zijn hier namelijk een paar personen (ik bedoel niet jou, Petrus), die, ziende hun posten, hier helemaal niet thuis horen, en hier, lijkt mij, alleen zijn om een waanklank te brengen.

Zeker is het zo, dat we elkander lief moeten hebben. Dat betekend niet dat we de zonde door de vingers moeten zien. Als hier iemand de verfoeide paapse leer brengt, zal ik het hem aanzeggen. Als iemand hier de verfoeide leer brengt van de 7-de dag adventisten, zal ik het hem ook aanzeggen. En dat is onze plicht. Niet maar zwijgen om de lieve vrede te bewaren.

Iemand lief hebben betekend hem niet in de zonde door laten gaan, maar inplaats daarvan vermanen. Totdat het op het punt komt dat je paarlen voor de zwijnen werpt. De Schrift zegd ons ook aan met zulken (dwaalleraars) niet te doen te hebben, met zulke zelfs niet te eten. Dus ook niet op een 'meeting' uit nodigen.

Verder is het ook zo, en de Schrift leert ons ook, dat niet iedereen die zegt Jezus te dienen in werkelijkheid te Jezus van de Bijbel dienen. Er zijn er veel die een God hebben van eigen verzinsel. God heeft Zijn regels voor Zijn dienst gesteld in de eerste tafel van de wet. Iedereen die volhard in dwalingen, en die zelfs aan anderen opdringt, kan ik en mag ik niet als een broeder in Christus zien.

Ten slotte, sommigen horen op te krassen, of van het forum verbannen te worden.
En doe je liefdevol vermanen dan door een ban te geven? Daar overtuig je geen mensen mee hoor ;D
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Buitensluiting begint waar het respect ophoudt.... :?
Bert Mulder
Contacteer:

Miscanthus schreef:Buitensluiting begint waar het respect ophoudt.... :?
ik heb geen grijntje respect voor dwaallerende, twistzoekende paapse priesters, zoals Adorote
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ballerina

Bericht door Ballerina »

Bert Mulder schreef:
ik heb geen grijntje respect voor dwaallerende, twistzoekende paapse priesters, zoals Adorote
MIsschien de 'geloofsbeleving' en de 'persoon'

Dat je iemands geloofsbeleving niet waardeerd oké, maar om respectloos te zijn naar een persoon..sorry. En schelden is al helemaal uit den boze! Daar is trouwens wel een ban voor. .
Bert Mulder
Contacteer:

Ballerina schreef:
Bert Mulder schreef:
MIsschien de 'geloofsbeleving' en de 'persoon'

Dat je iemands geloofsbeleving niet waardeerd oké, maar om respectloos te zijn naar een persoon..sorry. En schelden is al helemaal uit den boze! Daar is trouwens wel een ban voor. .
Denk zo dat Calvijn en Luther hier dan ook beslist niet welkom zouden zijn. Of de woorden van Christus dan: paarlen voor de zwijnen.

Of Paulus: aan satan overgeleverd
Petrus

Bericht door Petrus »

Als nagenoeg iedereen medeforummers aanvaarden zoals ze zijn, ook al zijn ze van een "andere snit", dan moet het jou, Bert, toch wel te denken geven.

Omdat het jou niet zint dat een oud-katholiek priester al zólang een gewaardeerd medeforummer is, is het dan aan jou om hem "de deur te wijzen"?

Ik meen van niet.

Daar is een uitgebreid beraad van het moderatorteam voor nodig geweest die de "voors" en de "tegens" tegen elkaar afwogen, en dan een beslissing hebben genomen om onze Adorote als medeforummer te laten zijn wat hij is: een gewaardeerd medeforummer.

Mocht je het met die beslissing niet eens zijn, dan raad ik je aan een protest bij het (nieuwe) moderatorteam neer te leggen.
Bert Mulder
Contacteer:

Petrus schreef:Als nagenoeg iedereen medeforummers aanvaarden zoals ze zijn, ook al zijn ze van een "andere snit", dan moet het jou, Bert, toch wel te denken geven.

Omdat het jou niet zint dat een oud-katholiek priester al zólang een gewaardeerd medeforummer is, is het dan aan jou om hem "de deur te wijzen"?

Ik meen van niet.

Daar is een uitgebreid beraad van het moderatorteam voor nodig geweest die de "voors" en de "tegens" tegen elkaar afwogen, en dan een beslissing hebben genomen om onze Adorote als medeforummer te laten zijn wat hij is: een gewaardeerd medeforummer.

Mocht je het met die beslissing niet eens zijn, dan raad ik je aan een protest bij het (nieuwe) moderatorteam neer te leggen.
Denk dat de moderators wel met mijn mening bekend zijn....

En ik ben hier lang niet de enige, meen (en hoop) ik
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Koester je wel liefde jegens hen?

En jegens andersdenkenden die op zondag in je kerk komen?

Of zie je die het liefst ook vertrekken?
Bert Mulder
Contacteer:

Marnix schreef:
Bert Mulder schreef:
Koester je wel een grijntje liefde jegens hen?

En jegens andersdenkenden die op zondag in je kerk komen?
Let wel, dat we hier scheiding maken tussen andersdenkenden en dwaallerende, twistzoekende paapse priesters.

Voor dwaalleraars, van welke kerk of secte ook, heb ik geen greintje respect. Dat zijn degenen die Christus huurlingen noemt, die de schapen in gevaar stellen. Of ook wel addergebroedsel.

Het enige dat ik hen zeggen zal is bekeerd u, en heb berouw van de zonden! Ook tot hen komt dat gebod van Christus. Want Christus is gestorven voor al degenen die werkelijk berouw hebben voor hun zonden, en zich tot Hem bekeren.
Gesloten