gereformeerde gemeente in Nl.

Marnix

Bericht door Marnix »

Henk Gijs Bert Willem Ary schreef:Het gaat hier toch om/over de geref.gem. in Ned???

Het lijkt nu alweer op een anti GG topic.
Wacht nog op anti SGP leuzen en dit topic is weer compleet.

zucht.............
Zo anti-GG is het nite. Hooguit positief constructief, maar respectvol, om uit respect een bewoording van Bas van der Vliet te gebruiken... ;) Het is niet anti-GG, anti SGP of wat dan ook... als jij dan ook geen anti-CU (of Anti-Huizinga-leuzen) dropt kunnen we op een respectvolle manier verder discussieren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Marnix schreef:om uit respect een bewoording van Bas van der Vliet te gebruiken... ;)
Bas van der Vliet???????? En dat noem je respectvol t.o.v. Bas van der Vlies??????? :| :shock:
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Misschien kan een moderator hier alle offtopic opmerkingen weghalen?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

En ondertussen ontopic verder gaan.

Ik denk dat het theoretisch mogelijk is en zelfs wenselijk voor de GGinNed en de GG. Dan kan de linkse kant van de GG mee met de HHK, al verschilt de verbondsvisie. In de praktijk is dat toch al een potje in de HHK.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

J.C. Philpot schreef:
Marnix schreef:om uit respect een bewoording van Bas van der Vliet te gebruiken... ;)
Bas van der Vliet???????? En dat noem je respectvol t.o.v. Bas van der Vlies??????? :| :shock:
(even) wat heeft de heer van der Vlies met de GGIN te maken?
Hij woont in Maartensdijk en is lid van de HNHK aldaar :wink:
Oude-Waarheid

Kaw schreef:En ondertussen ontopic verder gaan.

Ik denk dat het theoretisch mogelijk is en zelfs wenselijk voor de GGinNed en de GG. Dan kan de linkse kant van de GG mee met de HHK, al verschilt de verbondsvisie. In de praktijk is dat toch al een potje in de HHK.
Kaw,
Waarom is het in de HNHK een potje :?:
En ik denk niet dat ze zitten te wachten op de linkse kant van de GG. :wink:
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oude-Waarheid schreef:

Kaw,
Dát is een potje. De verbondsvisie. Het loopt door elkaar heen. Ik heb beide visies in de HHK ontmoet.

Waarom zitten ze niet te wachten op de linkse kant van de GG? Officieel wachten ze op de CGK, GKV, GG en eigenlijk iedere afgescheiden gereformeerde kerk.
Oude-Waarheid

Kaw schreef:
Oude-Waarheid schreef:

Kaw,
Dát is een potje. De verbondsvisie. Het loopt door elkaar heen. Ik heb beide visies in de HHK ontmoet.

Waarom zitten ze niet te wachten op de linkse kant van de GG? Officieel wachten ze op de CGK, GKV, GG en eigenlijk iedere afgescheiden gereformeerde kerk.
Dan weet jij meer dan ik dacht dat ze wel eens in gesprek waren geweest met de OGG en CGK (BHP)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oude-Waarheid schreef:Dan weet jij meer dan ik dacht dat ze wel eens in gesprek waren geweest met de OGG en CGK (BHP)
OGG Den Helder is met de HHK samengegaan. Waar is het applaus icoontje?
Petrus

Bericht door Petrus »

Kaw schreef: OGG Den Helder is met de HHK samengegaan.
tsssssssssssssssssssssssssss, hoe bestáát het...................
Klavier

Re: gereformeerde gemeente in Nl.

Bericht door Klavier »

Vincent schreef:In de nieuwste 'Terdege' zag ik een interview met ds. Mallan.

Dit werpt voor mij wel nieuw licht op het kerkverband. Ds. Mallan bezigde uitdrukkingen als dat je ook "te rechts" kon worden, Kohlbrugge kwam in niet-negatieve zin zijdelings voor, hij is redelijk kritisch t.o.v. 'bevinding', etc..

Kortom, ik kon me eigenlijk grotendeels vinden in wat hij zei.

Ik ben weleens bij een O.G.G. geweest en schrok daar een beetje ("geeeee----naaa----deee-----eeee eeen vree--dddd--eee" etc., maar ik neem nu aan dat dat toch weer heel anders is dan het er in de G.G. in Ned. aan toe gaat??

Het lijkt mij dat dit kerkgenootschap het meest de sfeer en theologie van ds. Kersten heeft bewaard?

Is het niet waarschijnlijk dat in de toekomst een gedeelte van de Gereformeerde Gemeente weer samen zal gaan met dit kerkgenootschap? Mallan zegt zelf dat de verschillen "te groot" geworden zijn, maar mij lijkt de réchterkant van de GG net zoiets, of heb ik dat mis?
Hier kijk ik toch van op.
Kohlbrugge en de GGiN en het gaat ook nog over bevinding.
En ook over samengaan met de GG.
Mijn beeld rond deze zaken is dat Kohlbrugge theologisch gezien toch in een heel een andere basis stond dan in de GG doorgaans gebruikelijk is. De bevinding die bij Kohlbrugge naar voren komt, lijkt me enkel vanuit zijn theologische visie uit te leggen en dan kom je toch anders uit dan in de GG/GGiN, zou ik zeggen? Een zondaar die gestorven is aan de wet en eigen gerechtigheid zonder tot Christus te vluchten is bij Kohlbrugge een dode zondaar zonder wedergeboorte. In de GG is zo iemand mogelijk al wedergeboren, al wordt daar niet te snel vanuit gegaan. Maar toch is die mogelijkheid onderdeel van de standenleer (zien is geen hebben, dwz verloren liggen en Christus nodig hebben is nog niet gevlucht tot Christus). Dat geeft een andere bevindelijk klimaat! Zeker als het aanbod van genade niet zo functioneert als bij Kohlbrugge.
Mijn ervaring is dat Kohlbrugge meer op 'links' dan op 'rechts' wordt gelezen in de GG. En juist die linkse radikale en scherpe vleugel is voor ds. Mallan een struikelblok in een mogelijk samengaan, althans, zo heb ik het altijd begrepen.

Vincent, wat sprak ds. Mallan aan bij Kohlbrugge?
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Marnix

Bericht door Marnix »

Kaw schreef:
Oude-Waarheid schreef:

Kaw,

Alleen vinden de linkse gereformeerde kerken de HHK te rechts :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Marnix schreef: Alleen vinden de linkse gereformeerde kerken de HHK te rechts :)
Is dat terecht?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Kaw schreef:
Marnix schreef: Alleen vinden de linkse gereformeerde kerken de HHK te rechts :)
Is dat terecht?
Afgaande op uiterlijke zaken als donkere kleding en langzaam zingen hebben de linksere GG´s [ik neem aan dat je die bedoelde en niet de gereformeerde kerken] wel reden om de HHK nogal rechts te vinden, ja.
Marnix

Bericht door Marnix »

Kaw schreef:
Is dat terecht?
Wat vormen betreft in ieder geval wel... wat inhoud betreft weet ik het niet, daar heb ik niet zoveel kijk op... de enige hervormde predikant waar ik wel eens waat van ben tegengekomen en het heb onthouden is ds. Pieters... die was soms wel aardig rechts, hoewel hij de laatste tijd ook erg goede dingen schrijft.
Plaats reactie