Vincent schreef:In de nieuwste 'Terdege' zag ik een interview met ds. Mallan.
Dit werpt voor mij wel nieuw licht op het kerkverband. Ds. Mallan bezigde uitdrukkingen als dat je ook "te rechts" kon worden, Kohlbrugge kwam in niet-negatieve zin zijdelings voor, hij is redelijk kritisch t.o.v. 'bevinding', etc..
Kortom, ik kon me eigenlijk grotendeels vinden in wat hij zei.
Ik ben weleens bij een O.G.G. geweest en schrok daar een beetje ("geeeee----naaa----deee-----eeee eeen vree--dddd--eee" etc., maar ik neem nu aan dat dat toch weer heel anders is dan het er in de G.G. in Ned. aan toe gaat??
Het lijkt mij dat dit kerkgenootschap het meest de sfeer en theologie van ds. Kersten heeft bewaard?
Is het niet waarschijnlijk dat in de toekomst een gedeelte van de Gereformeerde Gemeente weer samen zal gaan met dit kerkgenootschap? Mallan zegt zelf dat de verschillen "te groot" geworden zijn, maar mij lijkt de réchterkant van de GG net zoiets, of heb ik dat mis?
Hier kijk ik toch van op.
Kohlbrugge en de GGiN en het gaat ook nog over bevinding.
En ook over samengaan met de GG.
Mijn beeld rond deze zaken is dat Kohlbrugge theologisch gezien toch in een heel een andere basis stond dan in de GG doorgaans gebruikelijk is. De bevinding die bij Kohlbrugge naar voren komt, lijkt me enkel vanuit zijn theologische visie uit te leggen en dan kom je toch anders uit dan in de GG/GGiN, zou ik zeggen? Een zondaar die gestorven is aan de wet en eigen gerechtigheid zonder tot Christus te vluchten is bij Kohlbrugge een dode zondaar zonder wedergeboorte. In de GG is zo iemand mogelijk al wedergeboren, al wordt daar niet te snel vanuit gegaan. Maar toch is die mogelijkheid onderdeel van de standenleer (zien is geen hebben, dwz verloren liggen en Christus nodig hebben is nog niet gevlucht tot Christus). Dat geeft een andere bevindelijk klimaat! Zeker als het aanbod van genade niet zo functioneert als bij Kohlbrugge.
Mijn ervaring is dat Kohlbrugge meer op 'links' dan op 'rechts' wordt gelezen in de GG. En juist die linkse radikale en scherpe vleugel is voor ds. Mallan een struikelblok in een mogelijk samengaan, althans, zo heb ik het altijd begrepen.
Vincent, wat sprak ds. Mallan aan bij Kohlbrugge?