Bidden
Dat is wel belangrijk, maar dan vooral of het uit ons hart komt, of we wel op God en zijn wil gericht zijn ipv op onszelf etc. Niet op de hoeken van de de straten en op de pleinen bidden om gezien te worden, geen omhaal van mooi klinkende woorden. Dat is belangrijk. Niet of je het nou op een statig toontje doet of juist niet, met de handen samen of opgeheven, staand of zittend etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik denk dat bidden inderdaad niet om ons verlanglijstje gaat. De Heere is St. Nicolaas niet! Het gaat erom dat we om die zaken bidden waarom de Heere gevraagd wil worden. Uw wil geschiedde. Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal? Sommigen kennen misschien het liedje "Mercedes Benz" van Janis Joplin. Is dat gereformeerd? Nee, in het geheel niet. Maar misschien wel leerzaam. Ik denk dat heel veel bidden om materiële zaken eigenlijk boven dit liedje niet uitkomt.
Janis Joplin
Oh Lord, won't you buy me a Mercedes Benz ?
My friends all drive Porsches, I must make amends.
Worked hard all my lifetime, no help from my friends,
So Lord, won't you buy me a Mercedes Benz ?
Oh Lord, won't you buy me a color TV ?
Dialing For Dollars is trying to find me.
I wait for delivery each day until three,
So oh Lord, won't you buy me a color TV ?
Oh Lord, won't you buy me a night on the town ?
I'm counting on you, Lord, please don't let me down.
Prove that you love me and buy the next round,
Overigens denk ik dat bidden om het noodzakelijke (eten, drinken, kleding, huisvesting, werk, de opbrengst van de agrariër en visser, etc. niet verkeerd is. Sterker, ook daar wil God om gebeden worden. Hoe we moeten bidden weet ik ook niet. Het kon wel eens zijn dat de gebeden "met de pet op" meer waard zijn (om het zo maar eens te zeggen) dan heel lange strak ge-ordende plichtmatige gebeden.
Janis Joplin
Oh Lord, won't you buy me a Mercedes Benz ?
My friends all drive Porsches, I must make amends.
Worked hard all my lifetime, no help from my friends,
So Lord, won't you buy me a Mercedes Benz ?
Oh Lord, won't you buy me a color TV ?
Dialing For Dollars is trying to find me.
I wait for delivery each day until three,
So oh Lord, won't you buy me a color TV ?
I'm counting on you, Lord, please don't let me down.
Prove that you love me and buy the next round,
Overigens denk ik dat bidden om het noodzakelijke (eten, drinken, kleding, huisvesting, werk, de opbrengst van de agrariër en visser, etc. niet verkeerd is. Sterker, ook daar wil God om gebeden worden. Hoe we moeten bidden weet ik ook niet. Het kon wel eens zijn dat de gebeden "met de pet op" meer waard zijn (om het zo maar eens te zeggen) dan heel lange strak ge-ordende plichtmatige gebeden.
Soms heb ik het gevoel dat het gebed niet verder komt dan het dak van het plafond. Wordt zo'n gewoonte. En na het bidden vergeet ik zo snel wát ik gevraagd heb en zie ik helemaal niet meer zo héél bewust uit naar de verhoring. Ervaren anderen dit ook wel eens zo? Dat God zo ver weg lijkt?
Maar misschien ben ik te druk bezig wat ik allemaal moet doen voor God om (met eerbied gesproken) Hem te bewegen om te verhoren... Terwijl Hij om niet geeft!
Mooi is ook om de gebedshand die Marnix beschreef als soort van lijn in je gebed te houden. En natuurlijk ook het volmaakste gebed wat de Heere Jezus ons in de Bijbel heeft nagelaten. Eerst drie keer U en pas dan 'ons'.
Maar misschien ben ik te druk bezig wat ik allemaal moet doen voor God om (met eerbied gesproken) Hem te bewegen om te verhoren... Terwijl Hij om niet geeft!
Mooi is ook om de gebedshand die Marnix beschreef als soort van lijn in je gebed te houden. En natuurlijk ook het volmaakste gebed wat de Heere Jezus ons in de Bijbel heeft nagelaten. Eerst drie keer U en pas dan 'ons'.
Ik herken het wel, het komt door eigen dingen... je afvragen wat je moet doen om verhoord te worden, God willen overtuigen met woorden... of doordat je autoamtisch begint met bidden, omdat het een gewoonte is geworden. Daarom die hand ook... denk na voor je gaat bidden, en richt je op God (tot U o God hef ik mijn ziel op)H.M.H. schreef:Soms heb ik het gevoel dat het gebed niet verder komt dan het dak van het plafond. Wordt zo'n gewoonte. En na het bidden vergeet ik zo snel wát ik gevraagd heb en zie ik helemaal niet meer zo héél bewust uit naar de verhoring. Ervaren anderen dit ook wel eens zo? Dat God zo ver weg lijkt?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
De gebeden"met de pet op" zijn vaak talrijker dan zonder pet, zei regelmatig God's volk als ze bij ons thuis op "gezelschap" kwamen.Mona Lisa schreef: Overigens denk ik dat bidden om het noodzakelijke (eten, drinken, kleding, huisvesting, werk, de opbrengst van de agrariër en visser, etc. niet verkeerd is. Sterker, ook daar wil God om gebeden worden. Hoe we moeten bidden weet ik ook niet. Het kon wel eens zijn dat de gebeden "met de pet op" meer waard zijn (om het zo maar eens te zeggen) dan heel lange strak ge-ordende plichtmatige gebeden.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
-
Bidden met de pet op. Zijn dat schietgebeden?Mariavt schreef:De gebeden"met de pet op" zijn vaak talrijker dan zonder pet, zei regelmatig God's volk als ze bij ons thuis op "gezelschap" kwamen.Mona Lisa schreef: Overigens denk ik dat bidden om het noodzakelijke (eten, drinken, kleding, huisvesting, werk, de opbrengst van de agrariër en visser, etc. niet verkeerd is. Sterker, ook daar wil God om gebeden worden. Hoe we moeten bidden weet ik ook niet. Het kon wel eens zijn dat de gebeden "met de pet op" meer waard zijn (om het zo maar eens te zeggen) dan heel lange strak ge-ordende plichtmatige gebeden.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
-
Dat is wel zo denk ik, maar in de apostolische brieven is het aanroepen van de Vader byvoorbeeld heel duidelijk. Om die oorzaak buig ik mijn knieën tot de Vader vsn onze Heere Jezus Christus.myster schreef:Als je een formeel gebed doet: denk dat het wel zo is. Maar als je "met de pet op" bidt, denk ik dat dat gebeden zijn recht uit het hart en of die zo formeel zijn... denk het niet. En God is Drie-enig, dus als je tot God bidt, bid je tot de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
En ook het gebed tot de Zoon is schriftuurlijk: Heere Jezus, ontvang mijn geest.
In de bijbel komt het gebed tot de Heilige Geest volgens mij maar één keer voor. In een bevel: Bidt dan de Heer des oogstes, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstoot. Deze tekst wordt vaak gecombineerd met Hand 13 : 2. Heer des oogestes en Heilige Geest blijken Dezelfde te zijn.
Als je alleen tot God bidt lijkt het voor mij zo onpersoonlijk. Welke God dan?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Inderdaad een dóórgaand gebed.Ma Vis schreef:Bidden met de pet op is volgens mij bidden onder het werk, onderweg, etc.
Iemand heeft mij eens gezegd dat in een 'goed gebed' (als dat bestaat) zowel de Vader, de Zoon als de Heilige Geest genoemd/aangesproken moet worden.
Is dat zo?
Van een bidden tot één der Drie Personen is volgens mij niet echt sprake.
Het is vaak een onuitsprekelijk zuchten tot God-drieënig, bewust van onze afhankelijkheid, en vervuld met ootmoed.
Laat echter het gebed met de pet op nooit de plaats innemen van het "reguliere"gebed, hoe dan ook ingevuld.
Je kunt toch ook bidden tot de Heere , waarin je begint met Heere, vraagt om verlichting door de Geest en vergeving van zonden door het Bloed van Christus.............even heel kort uitgedrukt dan hoor.Ma Vis schreef:Bidden met de pet op is volgens mij bidden onder het werk, onderweg, etc.
Iemand heeft mij eens gezegd dat in een 'goed gebed' (als dat bestaat) zowel de Vader, de Zoon als de Heilige Geest genoemd/aangesproken moet worden.
Is dat zo?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
We kunnen elkaar de hand weer geven jvdg alleen kan ik het nooit zo goed uitdrukken als mede forummers waar jij er één van bent.jvdg schreef:
Inderdaad een dóórgaand gebed.
Van een bidden tot één der Drie Personen is volgens mij niet echt sprake.
Het is vaak een onuitsprekelijk zuchten tot God-drieënig, bewust van onze afhankelijkheid, en vervuld met ootmoed.
Laat echter het gebed met de pet op nooit de plaats innemen van het "reguliere"gebed, hoe dan ook ingevuld.