Waar liggen volgens jou de bijbelse grenzen?

JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Leef alsof Jezus continue over je schouder meekijkt, of Hij met je meegaat. (is in werkelijkheid ook zo, maar beleef het eens bewust, dan zijn de grenzen snel duidelijk)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Marnix schreef:Klopt, maar dan is er ook wel ruimte voor ontspanning... een biertje drinken in een cafe, voetballen (of wat voor sport dan ook), een filmpje of tv kijken etc.:)
Klopt, als die activiteit, wat het ook is, van die nature is dat je er des Heeren zegen over kunt vragen. Dat is namelijk de Christelijke vrijheid genoemd.
We zijn het weer helemaal eens :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Ik kan mij deze keer goed in Bert zijn punt vinden.
Als christenen moeten we niet de grenzen opzoeken, van kan dit nog of net niet.
Laten we dus een duidelijke christelijke levenstijl er op na houden.

De bijbel spreek Gij geheel anders.
Daar lijk het bij christenen lang niet altijd op. Liefde tot God maar ook tot mijn naast. Paulus spreek wanneer hij spreek over wel of geen offervlees eten ook over, de naast. Als ik mijn naast (christelijke broeder of zuster in dit geval) er mee erger dan moet je het uit liefde voor die ander laten.

Dat is geen gemakkelijke opdracht maar ook dit staat in de bijbel.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

rekcor schreef:
Christiaan schreef:Maar er zijn voor jullie dus geen zaken die je bij andere christenen ziet en die je tegen je borst stuiten?
Ja, regeltjes voor andere christenen opstellen :D.

Nu even serieus: ik denk dat regeltjes (dat wel, dat niet) wel degelijk nuttig zijn, maar voor onvolwassen christenen. Die hebben - net als kinderen - regeltjes nodig en denken (vaak) helemaal in termen van regeltjes.
Beste Rector,
Ik ben erg benieuwd op welke manier je dit precies bedoelt...
Wanneer je hiermee zegt dat 'volwassen' christenen géén regeltjes nodig hebben, ben ik het toch niet met je eens.
Want ook kinderen van God blijven verkeerde dingen doen. Ook zij kunnen ontzettend zondigen, en daar verschrikkelijk veel verdriet om hebben. Ik denk wel dat zij de regeltjes niet als regeltjes zien maar als: "Hoe lief heb ik Uw wet, zij is mijn betrachting den ganse dag".

Ik hoop dat een ieder van ons dat voor zich zelf ook zo mag ervaren. Dan vallen uiterlijke regeltjes en grenzen weg, omdat die niet meer belangrijk zijn, maar omdat God voorop staat. Een God die Rechtvaardig is én een God die vol Liefde is.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Marnix

Bericht door Marnix »

en zelfs slechte werken in de ogen van sommige mensen, goed :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
edele strijdster

Marnix schreef:en zelfs slechte werken in de ogen van sommige mensen, goed :)
Dát hoor je mij niet zeggen.... :)
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Marnix

Bericht door Marnix »

haha ik bedoel dat mensen soms vanalles afkeuren terwijl het helemaal niet slecht hoeft te zijn. Denk aan het regeerakkoord :P
edele strijdster

Tja, dat hoort er ook bij toch? :mrgreen:
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Tja, over van alles afkeuren gesproken;
ik dacht eigenlijk aan afkeuring voor: parfums, make-up, tig verschillende soorten scheermesjes (1 soort = genoeg), plastic speelhuisjes in ieder tuintje, macdonalds hebbedingetjes e.d.
Eigenlijk instellingen als de mac donalds zelf ook, tenzij je daar binnen kan met je eigen bord en eigen bestek.

Mijn omgeving reageerde met termen als 'fascist' en 'noord-korea'.

Maar ja, voor mijn gevoel gaan we hiermee wel over een grens; Gods schepping wordt erdoor aangetast. En wat voegt het voor ons nou eigenlijk toe?
Mooi willen zijn, indruk willen maken, makkelijk willen doen, etc. ten koste van Gods natuur? Die niet - gelukkig niet - fabrieksmatig te herstellen is.

Mijn voorstel is dan ook geen 5 minuten het licht uit allemaal tegelijk, maar stoppen met ons bizarre consumptie gedrag.

En de werkgelegenheid die lager wordt doordat fabrieken dan gesloten worden? Er valt nogwel wat te besparen hier en daar.
Er zijn genoeg subsidies die totaal onzinnig zijn, en frauduleus zijn.
Hoorde ik nou vorige week niet dat er miljoenen euro's naar Delft gaan voor een nieuw luchtschip? Geen vliegtuig, maar iets met elektromagnetische velden. Dat is zo goed voor het milieu.
Nou ja, goed? Minder slecht waarschijnlijk.
En dan laten we de weg tot aan de productie maar even buiten beschouwing.
Daarbij komen de fossiele brandstoffen toch wel aan een eind binnen afzienbare tijd. En dat gaat zeker ook wel banen kosten.
Als we tot dat moment willen wachten vrees ik dat het voor de natuur te laat is. Het is al kwart voor 12 geweest naar mijn gevoel.
Marnix

Bericht door Marnix »

Jij rijdt dus ook geen auto? wel principieel dan :)
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Nee, ik rijd geen auto; ik bewoon een auto :?

Maarrr, mijn voorstel is in eerste instantie gericht op de nutteloze dingen. En het zínloze autorijden valt daar weer wel onder.
Zomaar voor de lol op een mooie zomerdag een paar uurtjes rond rijden in je cabrio, ter verhoging van de uitstoot en de smog, en om nog meer brandstof te kunnen consumeren. Dat spaart zo lekker rocks.

Daar heb ik me ook aan schuldig gemaakt, dus 't was niet zozeer veroordelend bedoeld.
Meer een voorstel om de wereld te verbeteren.
Hoewel dat ook weer zinloos is, want goed zal het hier helaas niet meer worden.
Maar dat we iets zullen moeten revolutioneren lijkt me duidelijk.
Klavier

Bericht door Klavier »

Ma Vis schreef:Nee, ik rijd geen auto; ik bewoon een auto :?
Auto met ADSL? :roll:
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Woon-wagen
En we hebben het draadloze internet ontdekt.
Wat meestal niet goed werkt, en soms een verrassend beetje. :)
Klavier

Bericht door Klavier »

Ma Vis schreef:Woon-wagen
En we hebben het draadloze internet ontdekt.
Wat meestal niet goed werkt, en soms een verrassend beetje. :)
Draadloos internet? Wat is dat?
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Marnix

Bericht door Marnix »

Dat is internet zonder draad, of internet met draad, waarbij een kastje het inkomende signaal verder draadloos verstuurt. Wel erg handig als je een laptop hebt bijvoorbeeld :)
Plaats reactie