Onderhandelingen CDA / PVDA / CU

refo

Bericht door refo »

Zaterdag las ik dat er maandag verder gesproken zal worden. Dat is al het eerste winstpuntje. Ik schat dat drie andere partijen het overleg gisteren hadden voortgezet.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik geef ze wel een goede kans, hoewel ik van de kant van Bos nog wel wat problemen verwacht. Het CDA zal wel eisen stellen maar beseft dat dit beter is dan GL of SP. Herverkiezingen willen ze niet, ze zllen toch met een linkse partij in zee willen. Bos heeft natuurlijk liever de SP erbij of GL maar na het debat over het generaal pardon zijn Rouvoet en Bos al wel weer wat betere vrienden. Ik denk dat deze coalitie de beste kans van slagen heeft en het anders toch al vrij lastig wordt om een regering te vormen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
memento

Bericht door memento »

Rouvoet wil ethische kwesties veranderen

André Rouvoet, de leider van de ChristenUnie, vindt dat ethische kwesties "hoog op de agenda" moeten komen bij de onderhandelingen over een coalitie tussen CDA, PvdA en CU. Dat zei hij dinsdag in het Kamerdebat over de kabinetsformatie. Met ethische kwesties wordt politiek beleid over abortus, euthanasie en homohuwelijk bedoeld.

Hij reageerde daarmee op PvdA-leider Wouter Bos, die wetgeving over abortus, euthanasie en homohuwelijk als verworvenheden ziet en niet van plan is om deze in te zetten in de formatie. Als PvdA en CDA zouden inschikken bij de formatie, dan bestaan er mogelijkheden voor de ChristenUnie om beleid voor ethische kwesties te veranderen.

VVD en D66 waren kritisch op de ChristenUnie, omdat er Kamerbreed een grote meerderheid staat voor progressiviteit op ethisch gebied. ChristenUnie zou in de coalitieonderhandelingen van 2003 wel aan een coalitie deel hebben willen nemen, maar alleen als zij ethische kwesties mochten veranderen. Dat gebeurde toen niet, omdat ook toen een Kamermeerderheid was voor progressief beleid op ethisch gebied. Rouvoet stelt echter dat dit niet waar is en zegt dat dat niet de reden is waarom D66 en niet CU toen in de coalitie terecht kwam.

Bron: fok.nl
memento

Bericht door memento »

En hier de link naar een interessant artikel in Trouw: Wie is er bang voor de ChristenUnie
Unionist

Bericht door Unionist »

Wordt er in jouw kerk gebeden voor de formatie?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Unionist schreef:Wordt er in jouw kerk gebeden voor de formatie?
Uiteraard!!
vlinder

Bericht door vlinder »

ja
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
geledu

Bericht door geledu »

Natuurlijk
Unionist

Bericht door Unionist »

Nou, fijn!

Het is me al een paar keer opgevallen in verschillende kerken dat het níet gebeurde.

En het gebed is zo ontzettend hard nodig!!
memento

Bericht door memento »

In de laatste 'Bewaar het Pand' stond een mooi, ontnuchterend artikel waar gewezen werd op alle zegeningen die God ons, ook in het politieke leven, nog geeft in Zijn goedheid. Eén van de dingen die genoemd werd was de vervanging van de D66 (een anti-christelijke partij) door de CU.

Zeer aanbevelingswaardig! (hele nummer raad ik iedereen aan, stonden veel goede artikelen in)
Unionist

Bericht door Unionist »

memento schreef:In de laatste 'Bewaar het Pand' stond een mooi, ontnuchterend artikel waar gewezen werd op alle zegeningen die God ons, ook in het politieke leven, nog geeft in Zijn goedheid. Eén van de dingen die genoemd werd was de vervanging van de D66 (een anti-christelijke partij) door de CU.

Zeer aanbevelingswaardig! (hele nummer raad ik iedereen aan, stonden veel goede artikelen in)
Ik heb het gelezen en was er erg blij mee. Ds. Roos kan weleens van die treurige artikelen schrijven, maar dit was heel bemoedigend!
David J

Bericht door David J »

Hangt van de ouderling of predikant af. Sommigen heel nadrukkelijk, bij anderen heb je het gevoel dat zolang het niet over de SGP gaat, ze er geen boodschap aan hebben dat er twee (OK, anderhalve) christelijke partijen meedoen aan de formatie...
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Het geluid van Johan Frinsel:

CU, wees principieel als de vrienden van Daniël door Johan Frinsel

Het is zo'n leerzame geschiedenis, die van Sadrach, Mesach en Abednego en niet te vergeten Nebukadnezar, de tiran die mede door de radicale houding van de drie joodse bestuurders van het gewest Babel tot een wel zeer bijzondere belijdenis kwam.
Helemaal te lezen in de Bijbel, Daniël 3 en 4. De joodse mannen waren onberispelijk in het uitvoeren van hun taak, maar hun gedwongen samenwerking met de heidense despoot kende van hun kant een absolute grens: ,,Het zij u bekend, o koning, dat wij uw goden niet vereren, en het gouden beeld dat gij hebt opgericht, niet aanbidden.''

Het was hun bekend dat zij met die weigering niet alleen hun politieke carrière, maar ook hun aardse leven konden afschrijven. Nebukadnezar en de oven stonden witgloeiend.

Voor dat wat er aan werkelijk christelijke politici in Nederland nog over is, hopen we van harte dat ze net zo onverzettelijk aan Gods Woord zullen vasthouden als de vrienden van Daniël. Balkenende heeft de ChristenUnie nodig om in het zadel te blijven. Ik hoop en bid dat men voor die verleiding niet zal bezwijken, want arglistig is het hart en wanneer begeerte ons heeft aangeraakt, weten we menigmaal het kromme nog wel recht te praten. Het grote bezwaar van CDA en PvdA tegen de kleine, maar onontbeerlijke kandidaatmederegeerder, is het christelijk geloof. De zaak zou heel wat eenvoudiger liggen als dat buiten beschouwing kon worden gelaten. Het struikelblok in de onderhandelingen is het vasthouden aan Gods Woord. Laten we bidden dat dit zo blijft.

Getuigenis
De goddeloze wetten die in de afgelopen jaren in Nederland zijn uitgevaardigd, staan het christenen niet toe een kabinet mogelijk te maken dat niet van plan is om daar verandering in te brengen. Als wetten van Meden en Perzen die niet herroepen kunnen worden, zo worden die schandelijke zaken afgeschermd wanneer ze aan de kaak worden gesteld. ChristenUnie en SGP kunnen in Eerste en Tweede Kamer goed samenwerken als zij willen, en een helder getuigenis laten horen. Wie heeft belang bij een verdeeld huis? De gedachte dat de ChristenUnie kan gaan deelnemen aan een te vormen kabinet, maakt me bepaald niet vrolijk, integendeel.

Beter niet te dromen
Te vrezen valt dat voor sommigen de verleiding groot zal zijn. Het zou status verlenen, wie is daar niet gevoelig voor? Maar christelijke politiek staat ergens anders voor en moet geheel verantwoord kunnen worden tegenover God. Zeker in dit stadium van de wereldgeschiedenis is het beter niet te dromen van 'erkenning' en 'acceptatie' door de wereld. Die ons overigens haat omdat wij de Here willen volgen. Dat zijn Christus' woorden. Ik hoop zo dat de gesprekken die gevoerd worden, snel duidelijk zullen maken dat ook in de politiek licht en duisternis geen ongelijk span mogen vormen.

Mochten Bos en Balkenende zo hevig komen te schrikken als eens Nebukadnezar in de confrontatie met Gods dienaars en met hetzelfde gevolg, namelijk dat ze God gaan verheerlijken. Ja, dan zou er van zo'n kabinet wat goeds te zeggen kunnen zijn. Maar uitsluitend dán!

Johan Frinsel is oud-directeur van de stichting Tot Heil des Volks.
refo

Bericht door refo »

In plaats dat we blij zijn dat de CU de rol van D66 heeft overgenomen, gaan we opeens superprincipieel doen. We hebben als christenen veel fouten gemaakt met de huidige wetgeving als gevolg. Laten we daarom hopen en bidden dat de wetgeving met stapjes weer richting Gods geboden gaat. Dat gaat niet meer in 1 dag. De CU zal per definitie (in de ogen van SGP-achtige kringen) water in de wijn gaan doen. We hopen en bidden dat er steeds meer wijn in het water zal komen.

Laten we de CU daarom allemaal steunen.
memento

Bericht door memento »

Er staat geschreven

Er staat geschreven: Wees niet al te rechtvaardig...

Ik acht de CU als realistische partij. Ik verwacht niet dat ze de hele onchristelijke ellende van de afgelopen tientallen jaren met één regeer-akkoordje terug kunnen draaien, maar alles wat ze kúnnen doen is meegenomen. Beter één vogel in de hand, dan tien in de lucht.

De beste meneer Frinsel zou het verhaal van Daniël nog eens moeten gaan lezen. Dan zou hij zien dat Daniël, ondanks zijn radicaal godsdienstige houding, tóch regeerde onder een tiran die vele wandaden deed, ja er zelfs mede verantwoordelijk voor was, als we de SGP-redenering zouden volgen. Nee, het verhaal van Daniël zou eerder tot regerings-deelname aansporen, dan er van af houden.

Er staat nog meer geschreven. Denk aan de gelijkenis van de talenten. Elke knecht krijgt wat geld, en als de heer terugkomt, verwacht hij winst, verwacht hij resultaat. De strekking is duidelijk. God geeft ons kansen, mogelijkheden, en verwacht dat wij die gebruiken tot uitbreiding van Zijn koninkrijk. Principieel nietsdoen is als de dienstknecht die uit vrees voor zijn heer de talenten verborg. Werd niet die dienstknecht uitgeworpen, die zijn talent niet gebruikt had? En waar is het verwijt van de heer aan de knechten die zijn geld gebruikt hebben om mee te handelen? Waar is het verwijt dat zij roekeloos geweest zijn omdat ze immers zo alles kwijt hadden kunnen raken, omdat het risico om een kat in de zak te kopen immers nooit uit te sluiten is? Well, er klinkt enkel lof voor die risico-nemers...

Ik wenste wel dat er evenveel gebed zou zijn voor de CU, als dat er gefoeter is. Een andermans onrechtvaardigheid aanwijzen is niet moeilijk. Zeker niet als die ander het niet doet zoals jij het helemaal goed acht. Het is zo makkelijk om wat bijbelteksten te roepen waarmee we de ander veroordelen. Echter, laten we niet vergeten dat het God is die bepaald wat goed is, en wat niet. Aan de vrúchten zullen we de boom kennen. Een boom die kwade vruchten voortbrengt is slecht. Een boom die helemaal geen vruchten voortbrengt is ook slecht. Het gaat om resultaat, tot eer van God.

Weer even terug naar Daniël. Hij regeerde, en hij was principieel. Nergens in de Schrift lees ik dat hij verantwoordelijk gehouden wordt voor alles wat er tijdens zijn regering aan onrecht door de tiran Nebukadnezar gebeurt is. Wél lees ik een goed getuigenis van zijn principiële houding, en alle goede gevolgen daarvan. Misschien een les voor ons allen. We worden niet geroepen om de wereld te ontvluchten, wél om in die wereld, in de plaats die God ons geeft, zoveel mogelijk Gods Woord te laten spreken, op een zo resultaat-gericht mogelijke wijze...
Plaats reactie