St. Nicolaas

Wie viert Sinterklaas?

Wel
36
58%
Niet
24
39%
Anders?
2
3%

Totaal aantal stemmen: 62

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Ze hebben voor drie jaar iets gehuurd. Voorwaarde is dat ze geheelonthouder worden/zijn/blijven/blijken/schijnen.
heten, dunken, voorkomen :?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
refo schreef:Ze hebben voor drie jaar iets gehuurd. Voorwaarde is dat ze geheelonthouder worden/zijn/blijven/blijken/schijnen.
En, wat waren dat ook alweer......?
Adorote

Bericht door Adorote »

Gisteravond Sint Nicolaasavond van daag 6 december Sint Nicolaas dag. Het gedenken van hem is niet voor niets de Kerk heeft veel aan deze zeer bijzondere heilige te danken.Sint Nicolaas was aanwezig bij de Concilies van Nicea, en stond pal voor de zuivere Katholieke apostolische Bijbelse waarheid.
helma

Bericht door helma »

ik heb veel moeite met Sinterklaas
bijv. het kruis op zijn mijter
zijn alwetendheid
zijn overalomtegenwoordigheid
het boek waarin alles opgeschreven wordt; hetzij goed, hetzij kwaad

ik vind het altijd zo'n triest gezicht al die opgeheven kindergezichtjes die vol aanbidding (en toch ook wat angstig) naar Sinterklaas kijken als hij zijn intocht houdt.
Als wij daar dan staan met onze evangelisatiefolders (klein boekje met kleurplaatjes en bijbelverhaal) is er altijd pijn in mijn hart en een gebed of de Heere al die kinderen wil leren hun oog op Hém te slaan.
Hij kan ze meer geven dan wat het hele Sinterklaasfeest belooft
wim

Bericht door wim »

Mister schreef:
Hendrikus schreef:
En, wat waren dat ook alweer......?
Koppelwerkwoorden. Die schijnen erg belangrijk te zijn. Althans dat komt me zo voor.... dunkt me.
rekcor

Bericht door rekcor »

helma schreef:Als wij daar dan staan met onze evangelisatiefolders (klein boekje met kleurplaatjes en bijbelverhaal) is er altijd pijn in mijn hart en een gebed of de Heere al die kinderen wil leren hun oog op Hém te slaan.
Dit is waar, maar daarom nog geen argument tegen Sinterklaas.

Ik ken trouwens ook christenen die pakjesavond met Kerst houden, omdat het dan echt feest is. Wat vinden jullie daarvan?
Adryan

Bericht door Adryan »

rekcor schreef: Dit is waar, maar daarom nog geen argument tegen Sinterklaas.
Waarom is dat geen argument tegen Sinterklaas? Er werd ook gezegd:
helma schreef: ik heb veel moeite met Sinterklaas
zijn alwetendheid
Hoe kan je dan o.a. die alwetendheid waar het in het Sinterklaas feest omdraait hiervan los zien? Hoe kan je als Christen dit vieren? HEt is een RK-feest en wij vieren dat als reformatorischen? Ik zou niet weten hoe dat kan. Jij wel?
rekcor schreef: Ik ken trouwens ook christenen die pakjesavond met Kerst houden, omdat het dan echt feest is. Wat vinden jullie daarvan?
Hier zou ik persoonlijk nog voorzichtiger mee zijn. Verlies je dan niet al te makkelijk uit het oog waar het met Kerst omdraait?

Verder kan je jezelf afvragen of Kerst een "feest" moet zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Adorote schreef:Gisteravond Sint Nicolaasavond van daag 6 december Sint Nicolaas dag. Het gedenken van hem is niet voor niets de Kerk heeft veel aan deze zeer bijzondere heilige te danken.Sint Nicolaas was aanwezig bij de Concilies van Nicea, en stond pal voor de zuivere Katholieke apostolische Bijbelse waarheid.
Toch geloof ik dat er maar weinig mensen, als ze Sinterklaas vieren, aan het Concilie van Nicea denken...
Of ik moet me al heel sterk vergissen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:ik heb veel moeite met Sinterklaas
zijn alwetendheid

ik vind het altijd zo'n triest gezicht al die opgeheven kindergezichtjes die vol aanbidding (en toch ook wat angstig) naar Sinterklaas kijken als hij zijn intocht houdt.
Als wij daar dan staan met onze evangelisatiefolders (klein boekje met kleurplaatjes en bijbelverhaal) is er altijd pijn in mijn hart en een gebed of de Heere al die kinderen wil leren hun oog op Hém te slaan.
Ik denk dat dit de verantwoordelijkheid van de ouders is. Mijn ouders hebben ons en wij op onze beurt ook, altijd direct verteld dat sinterklaas een groot spel is waar iedereen aan meedoet. Bij ons draait het ook om de gezelligheid, is het niet meer dan een hollandse traditie. En nee, ik denk niet aan een concilie of een bisschop uit de RK kerk.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
rekcor

Bericht door rekcor »

Adryan schreef:Waarom is dat geen argument tegen Sinterklaas?
Het feit dat Christus meer kan geven dan Sinterklaas, is geen reden om geen Sinterklaasfeest te houden. Christus kan ook meer geven dan de kerk hier op aarde. Toch is het heel goed om naar de kerk te gaan. Het gaat pas fout als we ons vertrouwen op Sinterklaas c.q. de kerk gaan stellen.
Adryan schreef:HEt is een RK-feest en wij vieren dat als reformatorischen? Ik zou niet weten hoe dat kan. Jij wel?
Het spijt me zeer, maar deze redenering gaat niet op. Dan is kerst ook een RK-feest en pasen idem dito. Toen de echte Sinterklaas nog leefde, was er namelijk helemaal geen sprake van refo's. Bovendien is iets (in het kader van 'beproeft alle dingen, maar behoudt het goede') niet per se fout omdat de R.K.-en het doen of laten. Daarbij komt nog dat Sinterklaas in onze huidige cultuur theologisch niets meer met het echte Sinterklaasverering te maken heeft.
Adryan schreef:Verlies je dan niet al te makkelijk uit het oog waar het met Kerst omdraait?
Dat is inderdaad een gevaar ja, maar gevaren zijn er om getrotseerd te worden!
Adryan schreef:Verder kan je jezelf afvragen of Kerst een "feest" moet zijn.
Wat dan?
Klomp

Bericht door Klomp »

JolandaOudshoorn schreef: ...Mijn ouders hebben ons .., altijd direct verteld dat sinterklaas een groot spel is waar iedereen aan meedoet. Bij ons draait het ook om de gezelligheid, is het niet meer dan een hollandse traditie. En nee, ik denk niet aan een concilie of een bisschop uit de RK kerk.
Hier net zo. Er werd gewoon ook verteld wie hier in het dorp de Sinterklaas speelde. Met als gevolg dat ik toen ik een jaar of 5 was en naar school gebracht werd, de 'acteur' een keer luid en duidelijk begroette met "He Sinterklaas!" :)
Die zal toen wel raar gekeken hebben....M'n moeder toch ook wel..

En ja als er later werd gezegd dat Sinterklaas niet bestond, vond ik dat zo vreemd. Hij bestaat toch, het gedoe dat iemand zich als Sinterklaas verkleed enzo. Nog later begreep ik dat wat voor mij een "verkleedpartij" was aan anderen als echt versleten werd.. 't is toch wat...
Natuurlijk eet ik in deze tijd wel letters en pepernoten etc...
Adorote

Bericht door Adorote »

Er wordt niet gevierd zijn verjaardag van Sint Nicolaas maar zijn strefdag 6 december 342, dit gedenken begint altijd op de avond er voor 5 december.Toch is het een feestdag daar als een mens vertrek van deze aarde en hij/zij gaat naar de Hemel is dat zijn/haar Hemelse geboorte dag , dus daarom is het Sint Nicolaas feest een feest.De Kerk gedenkt deze grote Bisschop wat hij gedaan heeft voor de Kerk.Ken uw kerkgeschiedenis.
helma

Bericht door helma »

Tuurlijk vertel je dat Sinterklaas niet (meer)bestaat

maar het idee dat ze de man als god afspiegelen
'k vind het afgoderij

en dat kinderen massaal bedrogen worden!
Er zijn zat kinderen die wel in Sinterklaas geloven
dan ineens bestaat hij niet echt
en de Heere Jezus dan? bestaat die dan wel?
Wat is dan wél waar wat papa en mama je vertellen?
Hoe geloofwaardig ben je nog?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Adorote schreef:Er wordt niet gevierd zijn verjaardag van Sint Nicolaas maar zijn strefdag 6 december 342, dit gedenken begint altijd op de avond er voor 5 december.Toch is het een feestdag daar als een mens vertrek van deze aarde en hij/zij gaat naar de Hemel is dat zijn/haar Hemelse geboorte dag , dus daarom is het Sint Nicolaas feest een feest.De Kerk gedenkt deze grote Bisschop wat hij gedaan heeft voor de Kerk.Ken uw kerkgeschiedenis.
Dat zal best, maar om hier van een familiefeestje sinterklaas te veranderen in een gedenkavond... Het spijt me zeer, maar volgens mij vieren we op de sterfdagen van Luther, Calvijn, Augustinus of wie dan ook geen feestje.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Adorote schreef:De Kerk gedenkt deze grote Bisschop wat hij gedaan heeft voor de Kerk.Ken uw kerkgeschiedenis.
Kan je in het kort aangeven wat deze beste man precies voor de Kerk gedaan heeft?
(Ik ben kennelijk slechts een cultuurbarbaar. :oops: )
Plaats reactie