Augustinus van Hippo
Van Augustinus heb ik de Confessiones (Belijdenissen) gelezen en een paar preken (gebundeld in het boekje "Carthaagse preken").
Wat me vooral opviel is de intieme toon van de Confessiones. Augustinus is voortdurend in gesprek met/gebed tot God en en daarin komt zijn persoonlijke geschiedenis aan de orde (jeugd, bekering, overdenking van het menselijk geheugen).
Ondanks dat het niet altijd een eenvoudig werk is om te lezen (je moet wel wat kennis hebben van het manicheisme om sommige dingen te kunnen begrijpen) vond ik het een boeiend en leerzaam werk.
Vooral ook zijn meesterlijk gebruik van de taal om uit te drukken wie de Heere voor hem is, vind ik aansprekend. In het latijn (dat ik niet beheers) schijnt het nog indrukwekkender te zijn.
Wat me vooral opviel is de intieme toon van de Confessiones. Augustinus is voortdurend in gesprek met/gebed tot God en en daarin komt zijn persoonlijke geschiedenis aan de orde (jeugd, bekering, overdenking van het menselijk geheugen).
Ondanks dat het niet altijd een eenvoudig werk is om te lezen (je moet wel wat kennis hebben van het manicheisme om sommige dingen te kunnen begrijpen) vond ik het een boeiend en leerzaam werk.
Vooral ook zijn meesterlijk gebruik van de taal om uit te drukken wie de Heere voor hem is, vind ik aansprekend. In het latijn (dat ik niet beheers) schijnt het nog indrukwekkender te zijn.
- Christiaan
.....
Laatst gewijzigd door Christiaan op 09 dec 2006, 15:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
De meekomende vraag was: ik ben benieuwd naar wat je er van vond, en niet alleen of je iets gelezen hebt....................Christiaan schreef:Ik wel zoals vermeld.memento schreef:Leuk hoor, al die citaten, maar heeft iemand eigenlijk wel eens wat van Augustinus gelezen? Een boek, of preek ofzo? Dan ben ik wel benieuwd naar wat je ervan vond...
De 'belijdenissen' gelezen. Sommige dingen komen me erg lachwekkend voor, zoals het uitmelken van het begrip tijd in relatie met de onveranderlijkheid van God. Veel kan ik me er niet meer van herinneren. Teveel filosofisch wat mij betreft.memento schreef:Leuk hoor, al die citaten, maar heeft iemand eigenlijk wel eens wat van Augustinus gelezen? Een boek, of preek ofzo? Dan ben ik wel benieuwd naar wat je ervan vond...
Laatst gewijzigd door wim op 28 nov 2006, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Hej, laat ik dat nu net een interessant passage vinden.wim schreef:De 'belijdenissen' gelezen. Sommige dingen komen me erg lachwekkend over, zoals het uitmelken van het begrip tijd in relatie met de onveranderlijkheid van God. Veel kan ik me er niet meer van herinneren. Teveel filosofisch wat mij betreft.memento schreef:Leuk hoor, al die citaten, maar heeft iemand eigenlijk wel eens wat van Augustinus gelezen? Een boek, of preek ofzo? Dan ben ik wel benieuwd naar wat je ervan vond...
- Christiaan
Zijn preken vond en vindt ik goed! En vooral praktisch.Petrus schreef:De meekomende vraag was: ik ben benieuwd naar wat je er van vond, en niet alleen of je iets gelezen hebt....................Christiaan schreef:Ik wel zoals vermeld.memento schreef:Leuk hoor, al die citaten, maar heeft iemand eigenlijk wel eens wat van Augustinus gelezen? Een boek, of preek ofzo? Dan ben ik wel benieuwd naar wat je ervan vond...
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Op zich wel goed gevonden, maar het blijft een vorm van hersengymnastiek waar ik m'n vraagtekens bij heb.memento schreef:Hej, laat ik dat nu net een interessant passage vinden.wim schreef:De 'belijdenissen' gelezen. Sommige dingen komen me erg lachwekkend over, zoals het uitmelken van het begrip tijd in relatie met de onveranderlijkheid van God. Veel kan ik me er niet meer van herinneren. Teveel filosofisch wat mij betreft.memento schreef:Leuk hoor, al die citaten, maar heeft iemand eigenlijk wel eens wat van Augustinus gelezen? Een boek, of preek ofzo? Dan ben ik wel benieuwd naar wat je ervan vond...
Ach, veel wat nu als de ware theologie geldt, is filosofisch.wim schreef:De 'belijdenissen' gelezen. Sommige dingen komen me erg lachwekkend voor, zoals het uitmelken van het begrip tijd in relatie met de onveranderlijkheid van God. Veel kan ik me er niet meer van herinneren. Teveel filosofisch wat mij betreft.memento schreef:Leuk hoor, al die citaten, maar heeft iemand eigenlijk wel eens wat van Augustinus gelezen? Een boek, of preek ofzo? Dan ben ik wel benieuwd naar wat je ervan vond...
Al het denken over God, eeuwigheid, hemel en hel is filosofie. We weten er niets van.
- ndonselaar
- Contacteer:
Gelukkig heeft God ons wel het een en ander geopenbaard in Zijn Woord, zeker als het gaat om God, de hel en de hemel.refo schreef:Ach, veel wat nu als de ware theologie geldt, is filosofisch.wim schreef:De 'belijdenissen' gelezen. Sommige dingen komen me erg lachwekkend voor, zoals het uitmelken van het begrip tijd in relatie met de onveranderlijkheid van God. Veel kan ik me er niet meer van herinneren. Teveel filosofisch wat mij betreft.memento schreef:Leuk hoor, al die citaten, maar heeft iemand eigenlijk wel eens wat van Augustinus gelezen? Een boek, of preek ofzo? Dan ben ik wel benieuwd naar wat je ervan vond...
Al het denken over God, eeuwigheid, hemel en hel is filosofie. We weten er niets van.
- ndonselaar
- Contacteer:
Gelukkig heeft God ons wel het een en ander geopenbaard in Zijn Woord, zeker als het gaat om God, de hel en de hemel.refo schreef:Ach, veel wat nu als de ware theologie geldt, is filosofisch.wim schreef:De 'belijdenissen' gelezen. Sommige dingen komen me erg lachwekkend voor, zoals het uitmelken van het begrip tijd in relatie met de onveranderlijkheid van God. Veel kan ik me er niet meer van herinneren. Teveel filosofisch wat mij betreft.memento schreef:Leuk hoor, al die citaten, maar heeft iemand eigenlijk wel eens wat van Augustinus gelezen? Een boek, of preek ofzo? Dan ben ik wel benieuwd naar wat je ervan vond...
- Christiaan
- Christiaan
Wat kan de reden zijn dat men Augustinus niet zo waardeerd
als de Hervormers dat deden?
Naast dat sommige zijn schrijfstijl moeilijk vinden.
Te ruim in de genadeprediking misschien?Christiaan schreef:Wat kan de reden zijn dat men Augustinus niet zo waardeerd
Dat is ook de reden waarom Calvijn en Luther uiteindelijk meer in naam dan werkelijk in de praktijk gewaardeerd wordt.
Want weer eerlijk, wordt er in een kerk ter rechterzijde - in het geval van leesdienst - wel eens een preek van Luther of Calvijn gelezen??