Foutje in de Bijbel?

Guppy

Bericht door Guppy »

refo schreef:De volkstelling van David wordt tweemaal beschreven en geeft verschillende uitkomsten. .
Leuke dingen om voor te leggen aan LMP Scholten (Rubriek in Standvastig / GBS)

quote="Marnix"]hoe kan het dan bijvoorbeeld dat er in de Bijbel staat dat de aarde 4 uithoeken heeft?

Volgens de online statenvertaling (http://www.statenvertaling.net/) komt het woord uithoek (of uithoeken) niet voor in de Bijbel. 'k Ben dus benieuwd waar je dit gelezen hebt.
refo

Bericht door refo »

Openbaring 7

1 En na dezen zag ik vier engelen staan op de vier hoeken der aarde, houdende de vier winden der aarde, opdat geen wind zou waaien op de aarde, noch op de zee, noch tegen enigen boom.
Marnix

Bericht door Marnix »

Guppy schreef:
refo schreef:De volkstelling van David wordt tweemaal beschreven en geeft verschillende uitkomsten. .
Leuke dingen om voor te leggen aan LMP Scholten (Rubriek in Standvastig / GBS)

quote="Marnix"]hoe kan het dan bijvoorbeeld dat er in de Bijbel staat dat de aarde 4 uithoeken heeft?

Volgens de online statenvertaling (http://www.statenvertaling.net/) komt het woord uithoek (of uithoeken) niet voor in de Bijbel. 'k Ben dus benieuwd waar je dit gelezen hebt.
Ik lees dan ook geen statenvertaling als standaardvertaling ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:Openbaring 7

1 En na dezen zag ik vier engelen staan op de vier hoeken der aarde, houdende de vier winden der aarde, opdat geen wind zou waaien op de aarde, noch op de zee, noch tegen enigen boom.
1And after these things I saw four angels standing on the four corners of the earth, holding the four winds of the earth, that the wind should not blow on the earth, nor on the sea, nor on any tree.
zelfde in het engels dan. Zo? noord oost zuid west. De Bijbel is geen aardrijkskunde boek.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

Nee, maar wat je nou doet is de Bijbel aanpassen aan wat je wilt dat er staat.
Bert Mulder
Contacteer:

refo schreef:Nee, maar wat je nou doet is de Bijbel aanpassen aan wat je wilt dat er staat.
Oh?? Nou, dan ben ik toch wel in goed gezelschap nu. Dit zeggen de kanttekeningen dan:
vier engelen staan op de
Sommigen nemen dit voor goede engelen, die ook soms tot uitvoering van Gods oordelen in de wereld worden gebruikt, en verstaan door deze vier engelen, die macht hadden om de aarde en zee met onstuimige winden en stormen te beschadigen of die op te houden, zodanige middelen, die God door een rechtvaardig oordeel in alle kwartieren der wereld heeft gebruikt, om de Arabieren, Agarenen, Moren, Saracenen, en andere wrede volken in het Oosten en Zuiden, en de Gothen, Wandalen, Longobarden, Hunnen en andere hunsgelijken in het Westen en Noorden, op te wekken, om het gehele Roomse Rijk te overlopen en te verstoren, gelijk zulke zwarigheden onder de gelijkenis van winden en stormen dikwijls worden verstaan. Zie Jer. 49:36, en Jer. 51:1; Dan. 7:2, welke verstoring van het Romeinse Rijk voor den opstand van den antichrist is geschied, gelijk Paulus getuigt te zullen geschieden; 2 Thess. 2:7. Waarop gevolgd is, dat God om de christengemeente in het midden van deze verwoestingen in wezen te houden, deze uittekening der verzegelden uit alle natiën door den anderen engel heeft laten doen, gelijk dergelijke uittekening ten tijde van de verwoesting van het Israelitische land door de Babyloniërs en Assyriërs op Gods last, door den engel is gedaan, Ezech. 9:4, waar deze profetie hier merkbaar op ziet. Anderen verstaan door deze vier engelen, zo vele kwade geesten, die als werktuigen van den satan in het oprichten van het antichristendom, daartoe vooral in alle gewesten hebben gearbeid, opdat de werking van Gods Geest, die bij wind ook wordt vergeleken, Joh. 3:8; Hand. 2:2, mocht worden gestuit en verhinderd, en de trouwe en rechtzinnige leraars alom gedempt en tot stilzwijgen gebracht, tot verdorring en verderving der rechtzinnige religie, dewijl een kracht der dwaling door tekenen der leugens onder hen is gezonden, gelijk Paulus 2 Thess. 2:9, enz., getuigt. Waarop God nochtans deze uittekening van deze Zijne uitverkorenen uit alle geslachten heeft willen doen, om Zijn gemeente zelfs in het midden van deze allen nog altijd te behouden, gelijk Hij gedaan heeft in Israël, als Hij die zeven duizend heeft behouden, die hun knieën voor Baäl niet hadden gebogen; waarvan zie 1 Kon. 19:18; Rom. 11:4,5.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

En hoe zit dit dan Bert? :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
refo schreef:Nee, maar wat je nou doet is de Bijbel aanpassen aan wat je wilt dat er staat.
Oh?? Nou, dan ben ik toch wel in goed gezelschap nu. Dit zeggen de kanttekeningen dan:
vier engelen staan op de
Sommigen nemen dit voor goede engelen, die ook soms tot uitvoering van Gods oordelen in de wereld worden gebruikt, en verstaan door deze vier engelen, die macht hadden om de aarde en zee met onstuimige winden en stormen te beschadigen of die op te houden, zodanige middelen, die God door een rechtvaardig oordeel in alle kwartieren der wereld heeft gebruikt, om de Arabieren, Agarenen, Moren, Saracenen, en andere wrede volken in het Oosten en Zuiden, en de Gothen, Wandalen, Longobarden, Hunnen en andere hunsgelijken in het Westen en Noorden, op te wekken, om het gehele Roomse Rijk te overlopen en te verstoren, gelijk zulke zwarigheden onder de gelijkenis van winden en stormen dikwijls worden verstaan. Zie Jer. 49:36, en Jer. 51:1; Dan. 7:2, welke verstoring van het Romeinse Rijk voor den opstand van den antichrist is geschied, gelijk Paulus getuigt te zullen geschieden; 2 Thess. 2:7. Waarop gevolgd is, dat God om de christengemeente in het midden van deze verwoestingen in wezen te houden, deze uittekening der verzegelden uit alle natiën door den anderen engel heeft laten doen, gelijk dergelijke uittekening ten tijde van de verwoesting van het Israelitische land door de Babyloniërs en Assyriërs op Gods last, door den engel is gedaan, Ezech. 9:4, waar deze profetie hier merkbaar op ziet. Anderen verstaan door deze vier engelen, zo vele kwade geesten, die als werktuigen van den satan in het oprichten van het antichristendom, daartoe vooral in alle gewesten hebben gearbeid, opdat de werking van Gods Geest, die bij wind ook wordt vergeleken, Joh. 3:8; Hand. 2:2, mocht worden gestuit en verhinderd, en de trouwe en rechtzinnige leraars alom gedempt en tot stilzwijgen gebracht, tot verdorring en verderving der rechtzinnige religie, dewijl een kracht der dwaling door tekenen der leugens onder hen is gezonden, gelijk Paulus 2 Thess. 2:9, enz., getuigt. Waarop God nochtans deze uittekening van deze Zijne uitverkorenen uit alle geslachten heeft willen doen, om Zijn gemeente zelfs in het midden van deze allen nog altijd te behouden, gelijk Hij gedaan heeft in Israël, als Hij die zeven duizend heeft behouden, die hun knieën voor Baäl niet hadden gebogen; waarvan zie 1 Kon. 19:18; Rom. 11:4,5.
Dat zijn de betekenissen die sommigen er aan geven. Wat Johannes 'zag' waren engelen op de vier hoeken der aarde.
Bert Mulder
Contacteer:

Marnix schreef:En hoe zit dit dan Bert? :)
Mijn opinie wordt gewaardeerd blijkbaar. Ik denk zo, dat de kanttekeningen dit meer verklaren dan ik zou kunnen:

2 Sam 24:9:
9 En Joab gaf de som van het getelde volk16) aan den koning; en in Israel waren achthonderd duizend17) strijdbare mannen, die het zwaard uittrokken,18) en de mannen van Juda waren vijfhonderd duizend19) man.
kanttekening:
17) achthonderd duizend
Te weten, naar sommiger gevoelen, boven het ordinaire en bekende krijgsvolk, bedragende 288.000 met de oversten, hebbende onder zich 24.000, gelijk verhaald wordt 1 Kron. 27:1, enz. Dezen onder dit getal mede gerekend zijnde, vindt men omtrent het grotere getal, dat 1 Kron. 21:5 staat. Zie wijder 2 Sam. 24:2.
1 Kron 27:
24 Joab, de zoon van Zeruja, had begonnen te tellen,22) maar hij voleindde het niet,23) omdat er deshalve een grote toorn24) over Israel gekomen was; daarom is het getal25) niet opgebracht in de rekening26) der kronieken van den koning David.
kanttekening:
23) hij voleindde het niet,
Want hij telde Benjamin en Levi niet, omdat hij deze telling niet gaarne maar tegen zijn dank deed. Zie 1 Kron. 21:6.

24) een grote toorn
Versta, den brandenden toorn Gods, dat is, de hittige pestilentie; 2 Sam. 24:13.

25) het getal
Te weten, het volle getal, want Joab heeft Levi en Benjamin niet geteld, 1 Kron. 21:6. Anderen verstaan dit alzo, dat David, leedwezen hebbende, niet gewild heeft dat men dit in de stadsboeken zou aantekenen; doch God heeft gewild dat het in de boeken der Heilige Schriftuur zou aangetekend worden.
refo

Bericht door refo »

Het blijft puzzelen.

Als een koning vraagt: tel mijn soldaten!
Dan komt daar een ondubbelzinnig getal uit.

De kroniekschrijver vond het blijbaar nodig er 300.000 Israelieten bij te doen en 30.000 uit Juda minder.
Bert Mulder
Contacteer:

refo schreef:Het blijft puzzelen.

Als een koning vraagt: tel mijn soldaten!
Dan komt daar een ondubbelzinnig getal uit.

De kroniekschrijver vond het blijbaar nodig er 300.000 Israelieten bij te doen en 30.000 uit Juda minder.
Waar zie je die 30,000 minder?

Kan het zou iets zijn als 24,000 staand leger per maand, en verder reserve troepen?

Misschien een vraag voor je dominee?
refo

Bericht door refo »

Kronieken schreef:En Joab gaf David de som van het gestelde volk; en gans Israel was elfhonderd duizend man, die het zwaard uittrokken, en Juda vierhonderd duizend, en zeventig duizend man, die het zwaard uittrokken.
Samuël schreef:En Joab gaf de som van het getelde volk aan den koning; en in Israel waren achthonderd duizend strijdbare mannen, die het zwaard uittrokken, en de mannen van Juda waren vijfhonderd duizend man.
Bert Mulder
Contacteer:

kanttekening 2Sam 24:2:
6) tel het volk,
Gij en uw gezelschap, dat gij mede zult nemen, zullen tellen allen die tot den strijd bekwaam zijn, van twintig jaren af en daar boven. Zie Num. 1:3, en onder, 2 Sam. 24:9. Doch sommigen menen dat Davids zonde principalijk daarin bestaan heeft dat David ook bevolen heeft te tellen die onder de twintig jaar waren, ten strijde bekwaam. Waaruit ook [naar hun gevoelen] ontstaan zou de verscheidenheid van het getal verhaal hier 2 Sam. 24:9, en 1 Kron. 21:5.
Bert Mulder
Contacteer:

Dit is wat de kanttekening in de Geneva Bible zegt:
2Sa 24:9

24:9 And Joab gave up the sum of the number of the people unto the king: and there were in Israel {d} eight hundred thousand valiant men that drew the sword; and the men of Judah [were] {e} five hundred thousand men.

(d) According to Joab's count: for in all there were eleven hundred thousand, 1Ch 21:5.
(e) Including the Benjamites with them, or else they had but four hundred and seventy thousand.
1Ch 21:5

21:5 And Joab gave the sum of the number of the people unto David. And all [they of] Israel were {d} a thousand thousand and an hundred thousand men that drew sword: and Judah [was] {e} four hundred threescore and ten thousand men that drew sword.

(d) Joab partly for grief and partly through negligence gathered not the whole sum as it is here declared.
(e) In Samuel 30,000 more are mentioned, which was either by joining to them some of the Benjamites who were mixed with Judah, or as the Hebrews write, here the chief and princes are left out.
Guppy

Bericht door Guppy »

refo schreef:Openbaring 7

Dat lijkt me te slaan op de vier windstreken.
Plaats reactie