limosa schreef:Ik kan mij de gevoelens van ds. Roos goed voorstellen. De GKV is toch echt heel wat anders dan BhP. Met de samenwerking met de GKV laten de CGK (niet zijnde BhP) hun BhP-broeders in de kou staan.
Hoezo? Het gaat hier vooral om plaatselijke samenwerking. In plaatsen waar BHP-gemeenten zijn wordt echt niet samengewerkt met de GKV.... Maar in gemeenten waar ze "gewone" CGK's hebben wel. Daar is ook weinig verschil tussen CGK en GKV. De BHP'ers staan dus niet in de kou. En tja, verder, er is wat dit betreft binnen de CGK inderdaad een flinke kloof. De BHP' ers kennen deze verschillen en blijven toch in de CGK dus tja, dan moet je ook niet raar opkijken als er szamenwerking gezocht met kerken (GKV en NGK) die ze te licht vinden... dat ze hierover zorgen hebben begrijp ik overigens wel.
Geledu, je zegt dat je voor de CGK veel gebed wenst.... hoe zit dat met de GKV?
Ik ben het met Astroguy eens dat er in de GKV geen verbondsautomatisme is. Ik vind het wat kortzichtig dat men dit zo makkelijk durft te stellen. Het is overigens wel verklaarbaar. Het verbond neemt in de GKV namelijk wel een belangrijke plaats in, dat lijkt me op zich heel bijbels. De beloften van de doop zijjn heel duidelijk, en maken een baby al een kind van God, nog voor er sprake kan zijn van geloof en bekering. Dat is het wonder van de doop. Het kind hoort bij het verbondsvolk van God. Dat lijkt me ook Bijbels. Ik merk echter dat in wat bevindelijker kringen het verbond minder op die manier centraal wordt gezet. Echter, er is geen sprake van automatisme. Het gaat wel degelijk om geloof en dagelijkse bekering.... zoals bij ieder christen zou moeten zijn. De kerk wordt echter wel gezien als de gemeenschap der heiligen en niet "een gemeenschap waarvan een enkele ook nog eens heilig is" . Dat is een beetje het verschil, en de lijn van de GKV lijkt me hierin wel degelijk Bijbels.