je zou je nog eens moeten verdiepen in het verschil tussen "tijd" en "prioriteit" maar ook daar zal je wel simpelweg geen tijd voor hebbenShaul schreef:Bovendien ontbreekt het mij simpelweg aan tijd om op een doordeweekse dag naar de kerk te gaan.
Dankdag 1 nov ember 2006
Het feit dat ik niet op een dank- of biddag in de kerk kom, zegt denk ik voldoende over hetgeen ik meer prioriteit toeken. Dat dit echter niets te maken heeft met mijn dankbaarheid jegens God, gaat er hier blijkbaar niet in.limosa schreef:
je zou je nog eens moeten verdiepen in het verschil tussen "tijd" en "prioriteit" maar ook daar zal je wel simpelweg geen tijd voor hebben
nee, dat gaat er inderdaad niet inShaul schreef:Het feit dat ik niet op een dank- of biddag in de kerk kom, zegt denk ik voldoende over hetgeen ik meer prioriteit toeken. Dat dit echter niets te maken heeft met mijn dankbaarheid jegens God, gaat er hier blijkbaar niet in.limosa schreef:je zou je nog eens moeten verdiepen in het verschil tussen "tijd" en "prioriteit" maar ook daar zal je wel simpelweg geen tijd voor hebben
je zegt dankbaar te zijn maar één dag per jaar, of al zou het maar één kerkdienst per jaar zijn, afzonderen om aan die dankbaarheid wat meer cachet te geven vind je al teveel
Ja ik bedoelde het ook, maar goed, mn hoofd was met andere dingen bezig eigenlijk. Zo druk met alles op een rijtje zetten... Maar je hebt gelijk. Het is maar net hoe je het leest, mijns inziens.Hendrikus schreef:Misschien stond je hoofd niet naar dankdag, maar dankdag staat altijd naar je hoofd!MariaW schreef:Dan staat dankdag niet echt naar je hoofd.![]()
Reden te over, toch?MariaW schreef:Maar vanavond gehoord dat je leven een dankdag moet zijn!
Hmmm.... tjalimosa schreef:je zou je nog eens moeten verdiepen in het verschil tussen "tijd" en "prioriteit" maar ook daar zal je wel simpelweg geen tijd voor hebbenShaul schreef:Bovendien ontbreekt het mij simpelweg aan tijd om op een doordeweekse dag naar de kerk te gaan.

Ik vind je sarcasme dus wel een klein beetje flauw

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ondanks jouw plausibele verhaal is dat nog steeds geen reden om in het algemeen te zeggen dat je doordeweeks geen tijd hebt voor de kerk. Reactie van Limosa is m.i. zeer terecht.Marnix schreef:Hmmm.... tjalimosa schreef:je zou je nog eens moeten verdiepen in het verschil tussen "tijd" en "prioriteit" maar ook daar zal je wel simpelweg geen tijd voor hebbenShaul schreef:Bovendien ontbreekt het mij simpelweg aan tijd om op een doordeweekse dag naar de kerk te gaan.Ik moest werken, geen vrij gevraagd maar anders was dat ook niet gelukt
Ik was om kwart voor 7 thuis.... moest nog eten... om half 8 begon de dienst en normaal gaan we een half uur voor de dienst weg, maar gezien de drukte rond het Gelredome (Marco Borsato) gingen mijn ouders al om 10 voor 7 weg. Ik ben dus niet meer geweest, heb wel via internet de preek live gehoord
Ik vind je sarcasme dus wel een klein beetje flauwIk vind de bid- en dankdag een goede zaak, maar het kan best dat mensen het gewoon niet redden of om andere redenen besluiten niet te gaan. Tja, lijkt me niet zo'n probleem als de redenen een beetje gegrond zijn
'Ik zal met vreugd' in 't Huis des Heeren gaan,Shaul schreef:Het feit dat ik niet op een dank- of biddag in de kerk kom, zegt denk ik voldoende over hetgeen ik meer prioriteit toeken. Dat dit echter niets te maken heeft met mijn dankbaarheid jegens God, gaat er hier blijkbaar niet in.limosa schreef:
je zou je nog eens moeten verdiepen in het verschil tussen "tijd" en "prioriteit" maar ook daar zal je wel simpelweg geen tijd voor hebben
Om daar met lof Zijn grooten Naam te danken!
Jeruzalem, gij hoort die blijde klanken!
Elk hef' met mij den lof des Heeren aan!'
Gezien het feit dat de tempel niet meer bestaat, kan ik niet langer met vreugde in het Huis des Heeren gaan.Ariene schreef:
'Ik zal met vreugd' in 't Huis des Heeren gaan,
Om daar met lof Zijn grooten Naam te danken!
Jeruzalem, gij hoort die blijde klanken!
Elk hef' met mij den lof des Heeren aan!'
Ik ben niet op de hoogte van de historie van dankdag, ik kom het evenwel niet tegen in de bijbel als bijzondere dag. Mijns inziens is het slechts een kerkelijke instelling.limosa schreef:
nee, dat gaat er inderdaad niet in
je zegt dankbaar te zijn maar één dag per jaar, of al zou het maar één kerkdienst per jaar zijn, afzonderen om aan die dankbaarheid wat meer cachet te geven vind je al teveel
Dankbaarheid tonen jegens God is niet bepaald het bezoeken van kerkdienst op een woensdagavond zo rond begin november. Het is iets dat onderdeel uitmaakt van mijn leven van alle dag.
Bovendien kan ik prima verantwoorden waarom ik deze kerkdiensten niet bezoek.
- Christiaan
Kan het kwaad dan zo´n dankdag??? :shock:Adorote schreef:Een dag per jaar is wel heel mager, daar nog van afgezien of zo n dankdag Liturgisch Kerkelijk en theologisch juist is,
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)