Kinderdoop verdient meer aandacht en waardering

refo

Bericht door refo »

Toeschouwer schreef:Toch voel ik JVDG wel aan.
Wat heeft in de praktijk de kinderdoop voor betekenis? In theorie weten we er heel veel over te zeggen en worden er hele beschouwingen gegeven over het verbond. Maar nu concreet durven wij met het dankgebed van het formulier in te stemmen?
In de praktijk in mijn omgeving kom ik eigenlijk dat niet tegen.
Heel vaak wordt juist in het gebed het tegenovergestelde gebeden van wat zonet in het formulier is gebeden.
Het is een pleitgrond dat is min of meer de betekenis die "men" er aan geeft. Ook als iemand aan het einde van zijn of haar leven is wordt er zo weinig over de betekenis van de doop gesproken. Of is dat in jullie omgeving anders?
Nee, dat is niet anders.
Sommigen menen zelfs dat onze kinderen niet beter af zijn dan de Moslimkindertjes van de buren. Want, zo redeneert men, ze moeten beide wederomgeboren worden.
Het rare is dat het waar is en dat we toch een remonstrants doopsformulier hebben. Ergens in de geschiedenis zijn we iets kwijtgeraakt.
limosa

Bericht door limosa »

refo schreef:Nee, dat is niet anders.
Sommigen menen zelfs dat onze kinderen niet beter af zijn dan de Moslimkindertjes van de buren. Want, zo redeneert men, ze moeten beide wederomgeboren worden.
Het rare is dat het waar is en dat we toch een remonstrants doopsformulier hebben. Ergens in de geschiedenis zijn we iets kwijtgeraakt.
Inderdaad moeten beiden wederomgeboren worden. Toch zijn er verschillen. De meiden hier (toen ze nog wat jonger waren) deden niet alleen het avondgebedje dat ik hieronder postte maar ze zongen ook "Jezus is de goede Herder". Zo gezien hebben onze kinderen het heel erg veel beter dan de Moslimkindertjes.

Jezus is de goede herder
Jezus Hij is overal
Jezus is de goede herder
Brengt mij veilig naar de stal

Als je 's avonds niet kunt slapen
Als je bang in 't donker bent
Denk dan eens al die schapen
Die de Heer' bij name kent

Jezus is de goede herder
Jezus hij is overal
Jezus is de goede herder

En wanneer je soms alleen bent
En je hart is vol verdriet
Denk dan aan de goede herder
Hij vergeet Zijn schaapjes niet

Jezus is de goede herder
Jezus Hij is overal
Jezus is de goede herder
Marnix

Bericht door Marnix »

Inderdaad. En dat " beter hebben" is meer dan dat "de kans dat ze wedergeboren worden is een stuk groter dan bij moslimkinderen of kinderen van ongelovige ouders."
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:Het rare is dat het waar is en dat we toch een remonstrants doopsformulier hebben. Ergens in de geschiedenis zijn we iets kwijtgeraakt.
Hoe zo, remonstrants doopformulier? Het nieuwe misschien?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Klavier

Bericht door Klavier »

Een mooi citaat wat ik zojuist las past hier wel goed:
Naar de aard van de sacramenten gaat er van de Doop een verzegelende kracht uit. De Sacramenten zijn immers niet alleen tekenen, maar ook zegelen. De Schrift noemt ze zegelen van de gerechtigheid des geloofs (Rom. 4:11). De beloften van het genadeverbond worden door de sacramenten bekrachtigd en verzegeld. Werd dit laatste toch eens meer gezien. De sacramenten zouden hun ware funkte in het geloofsleven weer herkrijgen. Wat berooft Gods kerk, mede door onkunde, zich van veel troost en geloofsversterking door dit laatste niet te zien in de door Christus ingestelde sacramenten.

Deze opmerking is precies 40 jaar geleden gepubliceerd.
Voor de aardigheid zal ik de schrijver eens niet noemen.
Dat leg ik even als raadsel in dit topic, als ik zo vrij mag zijn dit zijspoortje te bewandelen.
Klavier

Bericht door Klavier »

-- dubbel --
Laatst gewijzigd door Klavier op 31 okt 2006, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Klavier schreef:Een mooi citaat wat ik zojuist las past hier wel goed:
Naar de aard van de sacramenten gaat er van de Doop een verzegelende kracht uit. De Sacramenten zijn immers niet alleen tekenen, maar ook zegelen. De Schrift noemt ze zegelen van de gerechtigheid des geloofs (Rom. 4:11). De beloften van het genadeverbond worden door de sacramenten bekrachtigd en verzegeld. Werd dit laatste toch eens meer gezien. De sacramenten zouden hun ware funkte in het geloofsleven weer herkrijgen. Wat berooft Gods kerk, mede door onkunde, zich van veel troost en geloofsversterking door dit laatste niet te zien in de door Christus ingestelde sacramenten.

Deze opmerking is precies 40 jaar geleden gepubliceerd.
Voor de aardigheid zal ik de schrijver eens niet noemen.
Dat leg ik even als raadsel in dit topic, als ik zo vrij mag zijn dit zijspoortje te bewandelen.
Nou, het is een mooi stukje hoor. Laat die schrijver maar zitten. What's in a name?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Klavier

Bericht door Klavier »

uitgeworpen schreef: Nou, het is een mooi stukje hoor. Laat die schrijver maar zitten. What's in a name?
Voor de duidelijkheid: het is vooral een onderstrepen van
„De verschraalde betekenis van de doop kan te maken hebben met een diep gewortelde vrees voor verbondsautomatisme en veronderstelde wedergeboorte. Maar wordt de betekenis van de doop niet vreselijk onderschat? Doen we de Heere en onszelf niet tekort door de doop te reduceren tot vrijwel nihil?”, zo vroeg ds. Mensink zich af.
seri

Bericht door seri »

limosa schreef:
Ik ga slapen, ik ben moe;
'k sluit mijn beide oogjes toe.
Heere, houd ook deze nacht
over mij getrouw de wacht.

't Boze dat ik heb gedaan,
zie het, Heere, toch niet aan.
Schoon mijn zonden vele zijn,
maak om Jezus' wil mij rein.

Zorg voor de arme kinderen Heer,
en herstel de zieken weer.
Ja, voor alle mensen saam
bid ik U in Jezus' naam.

Doe mij dankbaar en gezond
opstaan in de morgenstond.
Als 'k mijn oogjes open doe
lacht Uw zon mij vriend'lijk toe.

Amen.[/i]
Het valt mij wel vaker op dat couplet 3 niet bekend is. Deze hoort er echt nog tussen:

Sta mijn ouders trouw terzij
Wees mijn vrienden ook nabij
Geef ons allen nieuwe kracht
door de rust van deze nacht.
limosa

Bericht door limosa »

seri schreef:Het valt mij wel vaker op dat couplet 3 niet bekend is. Deze hoort er echt nog tussen:

Sta mijn ouders trouw terzij
Wees mijn vrienden ook nabij
Geef ons allen nieuwe kracht
door de rust van deze nacht.
inderdaad, ik heb de tekst gegoogled omdat ik geen zin had in typen en toen kwam ik dat derde couplet ook tegen, ik kende het niet
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

dit is wat we onze kinderen geleerd hebben te bidden:
Jesus, tender Shepherd, hear me,
bless thy little lamb tonight;
through the darkness be Thou near me,
keep me safe till morning light.

Through this day Thy hand has led me,
and I thank Thee for thy care;
Thou hast warmed me, clothed and fed me,
listen to my evening prayer.

Let me sins be all forgiven,
bless the friends I love so well;
take me, when I die, to heaven,
happy there with Thee to dwell.
Jezus, zachte Herder, hoor mij,
zegen uw klein lam vannacht
door het donker blijft Gij bij mij,
houd mij veilig tot het morgenlicht

Gedurend deze dag heeft Uw hand mij geleid,
en ik dank U voor Uw zorg;
Gij hebt mij verwarmd, gekleed en gevoed,
hoor nu mijn avondgebed.

Laat al mijn zonden vergeven zijn,
zegen mijn vrienden die ik lief heb;
neem mij, als ik sterf naar de hemel,
om gelukkig met U te zijn.

Nu weet ik dat dit gebed, dogmatisch niet helemaal klopt, omdat het niet aan onze Hemelse Vader, de drie-enige God, geadresseerd is.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

Die laatste regeltjes kloppen ook niet.
Als de kinderen vanmorgen hun oogjes open doen, is er geen lachende zon.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Die laatste regeltjes kloppen ook niet.
Nu we toch aan het ziften zijn: De zon lacht sowieso nooit, want (a)hij heeft geen mondhoeken en kan (b) geen vrolijkheid uitdrukken.

Lachen = door een vertrekking van de mondhoeken en meestal onder voortbrenging van geluid, een gewaarwording van vrolijkheid uitdrukken (aldus Van Dale).
limosa

Bericht door limosa »

Tiberius schreef:
refo schreef:Die laatste regeltjes kloppen ook niet.
Nu we toch aan het ziften zijn: De zon lacht sowieso nooit, want (a)hij heeft geen mondhoeken en kan (b) geen vrolijkheid uitdrukken.

Lachen = door een vertrekking van de mondhoeken en meestal onder voortbrenging van geluid, een gewaarwording van vrolijkheid uitdrukken (aldus Van Dale).
dat valt me van jullie tegen jongens

Jezus zelf is de Zon, Hij is het licht der wereld

als we slapen (de kleine dood) worden we niets gewaar maar als we ontwaken en Zijn stralen verwarmen ons en Zijn liefde lacht ons toe, ja, dat is echt ontwaken
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Nu ga je wel erg veel in een eenvoudig kinderversje leggen, Limosa.
Plaats reactie