Advent 2006

refo

Bericht door refo »

uitgeworpen schreef:
Christiaan schreef:
Adorote schreef:Advent heeft niets te maken met de tweede komst van Jezus; dat is theologisch niet juist.Advent heeft louter en alleen te maken Zijn komen in het Vlees door de Maagd Maria, Advent is niet voor niks een tijd van boete vasten en inkeer, daar toen Hij geboren was Zijn Lijden al begon, Kerstmis is op weg naar de Stille Week op weg naar het Opstandingspasen, en in de Advent worden we dat al gewaar.De kleur van Advent is danook paars en rose.
Wie zegt dat ik moet boeten en vasten tijden de adventweken?
Waarom? Alsof Hij nog moet komen. Het is toch een feest dat Hij gekomen is?
Nou....

Wat zou Jezus dan hiermee bedoelen:

15 En Jezus zeide tot hen: Kunnen ook de bruiloftskinderen treuren, zolang de Bruidegom bij hen is? Maar de dagen zullen komen, wanneer de Bruidegom van hen zal weggenomen zijn, en dan zullen zij vasten.
geledu

Bericht door geledu »

Christiaan schreef:. Waarom men op die dag in andere kerkverbanden niet naar de kerk gaat is mij een raadsel.

.
Als je goed op de hoogte bent van oude schrijvers (voor 1850 :wink: ) moet je enig begrip kunnen opbrengen voor het niet vieren van de tweede dag.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

geledu schreef:
Christiaan schreef:. Waarom men op die dag in andere kerkverbanden niet naar de kerk gaat is mij een raadsel.

.
Als je goed op de hoogte bent van oude schrijvers (voor 1850 :wink: ) moet je enig begrip kunnen opbrengen voor het niet vieren van de tweede dag.
Hé ik leef nu niet 200 jaar geleden. :wink:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
geledu

Bericht door geledu »

Christiaan schreef:
geledu schreef:

.
Dat zeg je toch met je muziek ook niet ? :lol:
Christiaan

geledu schreef:
Christiaan schreef:
geledu schreef:

.
Nee, dan zeg ik jammer genoeg leef ik niet 350 jaar geleden. :wink: Rare vogel die Christiaan joh, je kunt er geen pijl op trekken. :wink:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Jerusjah

Bericht door Jerusjah »

Christiaan schreef:
geledu schreef:
Christiaan schreef:
geledu schreef: Als je goed op de hoogte bent van oude schrijvers (voor 1850 :wink: ) moet je enig begrip kunnen opbrengen voor het niet vieren van de tweede dag.
Nee, dan zeg ik jammer genoeg leef ik niet 350 jaar geleden. :wink: Rare vogel die Christiaan joh, je kunt er geen pijl op trekken. :wink:
Lijkhijop het plaatje onder zijn naam?
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Labyrinth schreef:
Marnix schreef:op de een of andere manier komen er rond kerst 2x zoveel gasten mee dan normaal. Als je de kerkdeuren open zet komen ze spontaan binnen lopen :)
Dat zie je bij vrijwel élke kerk van RK naar midden-othodoxie toe.

Op één of andere wijze zijn mensen zich dan ineens bewust dat "er meer is tussen hemel en aarde" dan zij doorgaans (willen) zien of (willen) beseffen.
Mja, je kan het ook anders zien: Mensen vinden dat kerk hoort bij kerst, lekker romantisch met zn allen in zo'n echte ouderwetse kerk kerstliederen luisteren.
Klopt, vaak is dat denk ik wel zo, hoewel er misschien ook wel dan iets naar buiten komt van het feit dat er toch wel mensen zijn die zoeken naar meer in het leven dan lol maken, gezellig bij elkaar zijn en lekker eten. Anywayz, een opgelegde kans om mensen dan het evangelie te vertellen, ook al komt niet iedereen daarvoor naar de kerk. Dus: Open de kerk, vervang het lampje in de hal desnoods door kerstlampjes, wijs mensen op het feit dat er een dienst is, deel flyers uit in de stad, enzovoorts. Ideale evangelisatieomstandigheden toch?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Adorote

Bericht door Adorote »

Het Hoogfeest van Kerstmis duurt zeven dagen zo ook Pasen en Pinksteren; dus is het normaal dat er elke dag er een dienst is en in de avond de Vespers.Aan lauwheid hebben we niets maar aan het totaal vurig zijn voor Hem en zijn Kerk , de geestelijkheid zal daar in voor moeten gaan.

Binnen de Kerstweek zijn er nog enkele gedenkdagen , niet voor niets trouwens; Sint Stefanus eerste Martelaar der Kerk, en ook in die week wordt herdacht de kindermoord te Bethlehem.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Adorote schreef:Het Hoogfeest van Kerstmis duurt zeven dagen zo ook Pasen en Pinksteren; dus is het normaal dat er elke dag er een dienst is en in de avond de Vespers.Aan lauwheid hebben we niets maar aan het totaal vurig zijn voor Hem en zijn Kerk , de geestelijkheid zal daar in voor moeten gaan.

Binnen de Kerstweek zijn er nog enkele gedenkdagen , niet voor niets trouwens; Sint Stefanus eerste Martelaar der Kerk, en ook in die week wordt herdacht de kindermoord te Bethlehem.
Goede gedenkdagen toegewenst, Adorote.
Denk ook nog eens aan mijn opmerkingen van afgelopen week. Je weet zelf wel welke.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mijn zoon (van 4) vertelde me gisteren dat het nu advent was. En advent betekende "wachten" wachten op het kerstfeest.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Christiaan

JolandaOudshoorn schreef:Mijn zoon (van 4) vertelde me gisteren dat het nu advent was. En advent betekende "wachten" wachten op het kerstfeest.
Mooi maar het betekend komst!
Het stamt af van het lantijnse woord Adventus
En dat wijst op de komst en de wederkomst van Christus!

helma

Bericht door helma »

wij kerken in de Adventkerk
zei m'n zoontje zondag: wij hebben Adventszondag
maar Bart (jongen uit z'n klas) heeft nu zeker 'Pniëlzondag'
(hij kerkt in de Pniëlkerk)
:lol:
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

helma schreef:wij kerken in de Adventkerk
zei m'n zoontje zondag: wij hebben Adventszondag
maar Bart (jongen uit z'n klas) heeft nu zeker 'Pniëlzondag'
(hij kerkt in de Pniëlkerk)
:lol:
Dan woon je in Veenendaal??
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Adorote schreef:Het Hoogfeest van Kerstmis duurt zeven dagen zo ook Pasen en Pinksteren; dus is het normaal dat er elke dag er een dienst is en in de avond de Vespers.Aan lauwheid hebben we niets maar aan het totaal vurig zijn voor Hem en zijn Kerk , de geestelijkheid zal daar in voor moeten gaan.

Vraag ik me af, terwijl wij Hervormingsdag op 31 october, waar we gedenken aan het wonder van de reformatie, en ook gedenken aan de rivieren bloed gestort door hulp van de Inquisitie, waarom hebben de Roomsen, dezelfde dag, het duivels' feest van Halloween?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ehm, Halloween komt volgens mij uit de Keltische cultuur.

Daarnaast kan je het Allerheiligsten niet met seculiere Halloween (All Hallows Eve") vergelijken. Dat zou net zo kortzichtig zijn als wanneer je de Kerstman als christelijk onderdeel van kerst zou zien, omdat er het van oorsprong christelijke kerstfeest mee wordt gevierd
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie