Groeien als christen?

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Gian schreef:Dus groeien doe je zonder gebed.
Waarom vind je het gebed dan zo belangrijk? Alleen omdat het geboden is?
Nu heb ik nooit gezegt dat je kunt groeien zonder gebed. Maar niet DOOR het gebed.

1 Petrus 1:25
23 Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk,64) maar uit onvergankelijk zaad,65) door het levende66) en eeuwig blijvende Woord van God.
Anders maak je er wel even mensenwerk van.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Efeze 6 heeft hier ook duidelijk van toepassing:
10 Voorts, mijn broeders, wordt krachtig17) in den Heere, en in de sterkte Zijner macht.
11 Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige18) omleidingen des duivels.
12 Want wij hebben den strijd niet tegen19) vlees en bloed,20) maar tegen de overheden,21) tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis22) dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden23) in de lucht.24)
13 Daarom neemt aan de gehele25) wapenrusting Gods, opdat gij kunt wederstaan in den bozen dag,26) en alles verricht hebbende,27) staande blijven.
14 Staat dan,28) uw lenden omgord hebbende29) met de waarheid,30) en aangedaan hebbende het borstwapen der gerechtigheid;31)
15 En de voeten geschoeid32) hebbende met bereidheid33) van het Evangelie des vredes;34)
16 Bovenal aangenomen hebbende het schild35) des geloofs, met hetwelk gij al de vurige36) pijlen des bozen zult kunnen uitblussen.37)
17 En neemt den helm der zaligheid,38) en het zwaard des Geestes,39) hetwelk is Gods Woord.
18 Met alle bidding40) en smeking, biddende te allen tijd in den Geest,41) en tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen;42)
19 En voor mij, opdat mij het Woord43) gegeven worde in de opening mijns monds met vrijmoedigheid, om de verborgenheid van het Evangelie bekend te maken;
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Klavier schreef:
Marnix schreef:Precies. En wat zegt Paulus ook alweer over melk en vast voedsel, wat groei inhoudt... de gelijkenis van de zaaier. Het zaadje dat niet eerst groeit maar eerst sterft... maar vervolgens komt er een plant uit die vrucht geeft. Dat is wel degelijk groei... je groeit juist als je kleiner wil worden, wie zichzelf vernederd zal verhoogd worden. De vruchten van de Geest, en mooie term die wel degelijk naaar groei verwijst.... Naar de groei, de wasdom die God geeft. En die geeft hij aan wie zichzelf willen verloochenen, hun kruis oppakken en Jezus volgen. Misschien kennen jullie het lied "wat zijn de goede vruchten die groeien aan de Geest". Sluit hier wel een beetje bij aan.
Helemaal mee eens. Het ligt heel scherp, vrucht dragen of niet:
En ook is alrede de bijl aan den wortel der bomen gelegd; alle boom dan, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.

Alle rank, die in Mij geen vrucht draagt, die neemt Hij weg; en al wie vrucht draagt, die reinigt Hij, opdat zij meer vrucht drage.

Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

.

Geen groei betekent te weinig voedsel.
Voedsel: Gods Woord. En alles wat Gods Woord verklaart.
In luisteren, spreken, zingen etc. Het zal als zout het gehele leven doortrekken als het goed is.

Ik heb eens horen zeggen door iemand: Van buiten zichtbaar als groei in zekerheid, van binnen groei in ootmoed en afhankelijkheid.

Dat vind ik altijd een mooie uitspraak.
En bovenal, geent zijn aan de ware wijnstok, Jezu Christus. Wie n Hem blijft draagt vrucht. Door het navolgen van Hem. Zoals de voeding van takken via de stam loopt, zo zal een tak via Christus het voedsel krijgen dat nodig is om te groeien en bloeien. De vruchten van de Geest zijn volgens Gal 5 Liefde, geduld etc. Geen kennis maar toegepaste kennis.... daarom is het ook zo belangrijk om op Christus te zien want Hij is perfect in die gaven, de meest geduldige, liefdevolle etc. Gods Woord is het voedsel en via Christus en de Geest komt het bij ons. En leren we hoe we dat ook toe mogen passen. Het kan zijn dat je denkt: Tja, logisch.... maar er zijn veel christenen die veel in Gods Woord lezen, luisteren, zingen en bidden. DIe dan ook een hoop weten... maar het niet toepassen, die niet liefevol zijn, niet geduldig, niet zachtmoedig etc. Dan gaat het voedsel blijkbaar niet via Christus naar hen toe en blijven de vruchten achterwege omdat men niet op Hem ziet en op die manier wat men leest toepast. Dan krijg je ook snel een wettisch denken, want zonder Christus is de wet niet vervuld.

Mijn dominee zei het laatst zo: Groeien in je geloof is niet vooral dat je meer gaat zien, meer gaat voelen en ervaren. Groeien in je geloof is dat je je minder op jezelf gaat richten en meer op God, dat niet jij groter wordt maar Hij. Hij moet groter worden en ik kleiner. Als dat gebeurt groei je pas echt, en ga je vruchten dragen. Wie gelooft in een kleine God zal ook een klein geloof hebben, maar wie gelooft in een ontzettend grote God zal ook een groot geloof hebben of krijgen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Natuurlijk hoort bij de groei die ik noem ook de groei van het geloof.
Maar voor mij gaat het hier om meer, groeien in heiligheid en liefde.
Liefde tot God en de naaste en steeds heiliger worden en strijden tegen de zonden. En groei in nederigheid, daar hoort bij, dat men niet brutaal is en fouten toe geeft en bedankt wanneer hij/zij vermaand wordt.
En middelen zijn in de leer bij de schriften gaan, bidden en ons inspannen om heiliger en nederiger te worden.

Misvattingen over groei,
1 Het concluderen dat men niet achteruit is gegaan en men geen grote zonden heeft gedaan de afgelopen tijd en ze trouw zijn geweest in hun plichten. Dat is niet zo voorbeeld, iemand kan reizen maar zei doel niet dichter naderen.
2 Het idee dat omdat men al zolang christen is en daarom zeggen ik ben al zoveel jaar christen dus zal ik wel groeien. Voorbeeld Richtingwijzers staan er jarenlang: ze vertellen de reizigers de afstand, maar gaan nooit een centimeter vooruit.
3 Het idee dat een toename in theoretische kennis een toename in kennis is, dit kan en vooruitgang is ook niet mogelijk zonder toemame in kennis maar dan wel toegepaste kennis. Men kan de gehele bijbel uit het hoofd kennen en kunnen spreken over de bijbel zonder te groeien.
4 Bij sommige heerst de misvatting, dat een groeiende kennis van de verdorvenheden een kenmerk is van groei. Maar als zij niet de minste nijging hebben hun verdorvenheden te doden dan groeien zij niet.
Enzo zijn er meer die worden genoemd door de predikant James.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Marnix

Bericht door Marnix »

Liefde tot God en de naaste en steeds heiliger worden en strijden tegen de zonden. En groei in nederigheid, daar hoort bij, dat men niet brutaal is en fouten toe geeft en bedankt wanneer hij/zij vermaand wordt.
En middelen zijn in de leer bij de schriften gaan, bidden en ons inspannen om heiliger en nederiger te worden.
Volgens mij gaan die twee dingen gewoon samen, wie groeit in geloof groeit en heiligheid, groei van geloof lijdt ook tot meer vruchten van het geloof... en heiligheid en liefde zijn vruchten van het geloof. Geloof zonder werken en vruchten bestaat niet. Je kan deze twee dingen dus ook niet loskoppelen van elkaar.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Christiaan

Marnix schreef:
Volgens mij gaan die twee dingen gewoon samen, wie groeit in geloof groeit en heiligheid, groei van geloof lijdt ook tot meer vruchten van het geloof... en heiligheid en liefde zijn vruchten van het geloof. Geloof zonder werken en vruchten bestaat niet. Je kan deze twee dingen dus ook niet loskoppelen van elkaar.
Dan ben je zelf dus nergens verantwoordelijk voor. Je moet zelf in je bijbel lezen en bidden, en keuzens maken. Niet door eigen kracht maar je doet zelf ook zaken. En groeien in het geloof is geen automatisme! Zoals hier onder bij de misvattingen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Klavier

Bericht door Klavier »

Christiaan schreef:
Marnix schreef:
Dan ben je zelf dus nergens verantwoordelijk voor. Je moet zelf in je bijbel lezen en bidden, en keuzens maken. Niet door eigen kracht maar je doet zelf ook zaken. En groeien in het geloof is geen automatisme! Zoals hier onder bij de misvattingen.
Groeien in geloof is een kenmerk van waar geloof.
Niet een eigen werk, het geloof zelf wordt door de Heere Zelf gewerkt: Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
2 Petr. 1:2-12
2 Genade en vrede zij u vermenigvuldigd door de kennis van God, en van Jezus, onzen Heere;
3 Gelijk ons Zijn Goddelijke kracht alles, wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft, door de kennis Desgenen, Die ons geroepen heeft tot heerlijkheid en deugd;
4 Door welke ons de grootste en dierbare beloften geschonken zijn, opdat gij door dezelve der goddelijke natuur deelachtig zoudt worden, nadat gij ontvloden zijt het verderf, dat in de wereld is door de begeerlijkheid.
5 En gij, tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis,
6 En bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid, en bij de lijdzaamheid godzaligheid,
7 En bij de godzaligheid broederlijke liefde, en bij de broederlijke liefde, liefde jegens allen.
8 Want zo deze dingen bij u zijn, en in u overvloedig zijn, zij zullen u niet ledig noch onvruchtbaar laten in de kennis van onzen Heere Jezus Christus.
9 Want bij welken deze dingen niet zijn, die is blind, van verre niet ziende, hebbende vergeten de reiniging zijner vorige zonden.
10 Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.
11 Want alzo zal u rijkelijk toegevoegd worden de ingang in het eeuwig Koninkrijk van onzen Heere en Zaligmaker, Jezus Christus.
12 Daarom zal ik niet verzuimen u altijd daarvan te vermanen, hoewel gij het weet, en in de tegenwoordige waarheid versterkt zijt.

Geloof is de 'pijpleiding' waardoor genade wordt uitgestort.
Genade maakt een gelovige zondaar ootmoedig en tegelijkertijd vruchtbaar. (Hij moet wassen, Ik minder worden, in die zin een kenmerk van genade, al ben ik voorzichtig deze analogie hier toe te passen op basis van Joh 3 waar het net anders bedoeld wordt. Inhoudelijk echter zeker waar!).
De vruchten die daaruit voortvloeien zijn Liefde tot God en zijn naaste. De heiligmaking is vooral het steeds meer van genade leven en willen leven. Genade betekent dat er geen enkele eigen bijdrage meer mogelijk is. Anders is het woord genade geen genade meer. Daarbij, gelijkertijd is er een steeds meer vrucht dragen. Liefde, zachtmoedigheid etc. zijn voorbeelden van die vruchten. Het komt in de weg van heiligmaking.

Genade wordt verkregen uit geloof. Het geloof wordt gebouwd door de Heilige Geest. De Heilige Geest werkt door middel van Gods Eigen Woord, de Bijbel.
Genade leert mensen afhankelijk te worden van zijn Maker er Formeerder. Dat houdt in dat een gelovige niet kan leven zonder relatie met de Heere. Die relatie bestaat uit bidden en doorgraven van Zijn Woord. Dat is geen eigen werk maar een gedreven worden door de verkregen genade. Gods Eigen Werk.
Christiaan

Sorry dubbel.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 24 okt 2006, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Christiaan

Dat heb ik niet willen ontkennen. Maar met eerbied gezegt God gaat niet voor jou in de bijbel lezen en bidden en zelfonderzoek doen. Dat is een keuze en een werk dat je zelf moet doen. En dat doet niets af aan de genade. Als wij af wachtend blijven dan zegend God ook niet. Zoals Bert Mulder zei God doet niets door het gebed, want dan zou het onze verdienste zijn maar wel op het gebed. Die actieve houding mag niet ontbreken, lezen, bidden en luisteren naar de prediking. Doen wij zelf maar het is alleen tot nut als God het zeggend. Lees de misvattingen die ik schreef, je kunt de hele bijbel uit het hoofd kennen en de weg der zaligheid kennen
maar wij kunnen alleen op die weg naar de hemel wandelen als God dat geeft.
En natuurlijk, wij gaan liefhebben omdat God ons eerst heeft lief gehad. Maar mijn punt is zijn wij als christenen bezich met de dingen die boven zijn. Luisteren (of nog erger doen wij mee) aan het bespotten en geroddel over mensen.
Of luisteren en spreken wij liever over God en Zijn Woord met medegelovigen.

Dathenum

Bericht door Dathenum »

Christaan schreef:Maar mijn punt is zijn wij als christenen bezich met de dingen die boven zijn. Luisteren (of nog erger doen wij mee) aan het bespotten en geroddel over mensen.
Met dat roddelen (achteklap) heb je m.i. een punt waar veel christenen zich mee bezondigen, zowel in de daad als in aanhoring. Ook ik moet zeggen dat ik me daar zo makkelijk aan bezondig.

Romans 1:30
Oorblazers, achterklappers, haters Gods, smaders, hovaardigen, laatdunkenden, vinders van kwade dingen, den ouderen ongehoorzaam;
Christiaan

Dathenum schreef:
Christaan schreef:Maar mijn punt is zijn wij als christenen bezich met de dingen die boven zijn. Luisteren (of nog erger doen wij mee) aan het bespotten en geroddel over mensen.
Met dat roddelen (achteklap) heb je m.i. een punt waar veel christenen zich mee bezondigen, zowel in de daad als in aanhoring. Ook ik moet zeggen dat ik me daar zo makkelijk aan bezondig.

Romans 1:30
Oorblazers, achterklappers, haters Gods, smaders, hovaardigen, laatdunkenden, vinders van kwade dingen, den ouderen ongehoorzaam;
En voor de rest dus niet?
Luister mijn inziens kunnen wij veel leren van de mannen van Bera die elke dag bijbelstudie deden. En samen, dus elke dag bijbelstudiekring. Graven in dat woord van God.

Marnix

Bericht door Marnix »

Christiaan schreef:
Marnix schreef:
Ik zeg ook niet dat het een automatisme is, integendeel. Ik haalde het voorbeeld aan van de ware wijnstok, lees eens wat Jezus daarover zegt, het is heel mooi genuanceerd wat betreft zijn werk in ons en de eigen verantwoordelijkheid die we krijgen:

‘Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. 2 Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit hij bij, opdat hij meer vruchten draagt. 3 Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb. 4 Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. 5 Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen. 6 Wie niet in mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand. 7 Als jullie in mij blijven en mijn woorden in jullie, kun je vragen wat je wilt en het zal gebeuren. 8 De grootheid van mijn Vader zal zichtbaar worden wanneer jullie veel vrucht dragen en mijn leerlingen zijn.
9 Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad. Blijf in mijn liefde: 10 je blijft in mijn liefde als je je aan mijn geboden houdt, zoals ik me ook aan de geboden van mijn Vader gehouden heb en in zijn liefde blijf. 11 Dit zeg ik tegen jullie om je mijn vreugde te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn. 12 Mijn gebod is dat jullie elkaar liefhebben zoals ik jullie heb liefgehad. 13 Er is geen grotere liefde dan je leven te geven voor je vrienden. 14 Jullie zijn mijn vrienden wanneer je doet wat ik zeg. 15 Ik noem jullie geen slaven meer, want een slaaf weet niet wat zijn meester doet; vrienden noem ik jullie, omdat ik alles wat ik van de Vader heb gehoord, aan jullie bekendgemaakt heb. 16 Jullie hebben niet mij uitgekozen, maar ik jullie, en ik heb jullie opgedragen om op weg te gaan en vrucht te dragen, blijvende vrucht. Wat je de Vader in mijn naam vraagt, zal hij je geven. 17 Dit draag ik jullie op: heb elkaar lief.

Tja, wat valt daar dan nog aan toe te voegen he. Het is duidelijk wat Hij van ons vraagt... en wat Hij aan ons geeft. Niks geen automatisme en niks geen "het allemaal zelf moeten doen"..
Christiaan

Maar beste Marnix, zoals gezegt zeg ik dat niet.
Maar afwachten is zeker ook niet goed. Actief bezig zijn zoals ik ook al zei. Bid opdat gij niet in verzoeking komt.
Dat bidden doe je zelf maar het is alleen tot zegen als God het ook zegent.

refo

Bericht door refo »

Je moet niet af en toe bidden of je niet in verzoeking komt. Je moet 24 uur per dag bidden. Dan kom je niet in verzoeking. Nooit.
Marnix

Bericht door Marnix »

Christiaan schreef:Maar beste Marnix, zoals gezegt zeg ik dat niet.
Maar afwachten is zeker ook niet goed. Actief bezig zijn zoals ik ook al zei. Bid opdat gij niet in verzoeking komt.
Dat bidden doe je zelf maar het is alleen tot zegen als God het ook zegent.
God luistert naar oprechte gebeden dus ik zou zeggen, bidt oprecht en dan weet je zeker dat Hij het zegent. Zoals Jezus in Johannes 15 het aangeeft... niet afwachten maar actief zijn en het van God verwachten.... omdat je het actief bij Hem zoekt.
Plaats reactie