Christiaan schreef:Marnix schreef:Natuurlijk hoort bij de groei die ik noem ook de groei van het geloof.
Maar voor mij gaat het hier om meer, groeien in heiligheid en liefde.
Liefde tot God en de naaste en steeds heiliger worden en strijden tegen de zonden. En groei in nederigheid, daar hoort bij, dat men niet brutaal is en fouten toe geeft en bedankt wanneer hij/zij vermaand wordt.
En middelen zijn in de leer bij de schriften gaan, bidden en ons inspannen om heiliger en nederiger te worden.
Volgens mij gaan die twee dingen gewoon samen, wie groeit in geloof groeit en heiligheid, groei van geloof lijdt ook tot meer vruchten van het geloof... en heiligheid en liefde zijn vruchten van het geloof. Geloof zonder werken en vruchten bestaat niet. Je kan deze twee dingen dus ook niet loskoppelen van elkaar.
Dan ben je zelf dus nergens verantwoordelijk voor. Je moet zelf in je bijbel lezen en bidden, en keuzens maken. Niet door eigen kracht maar je doet zelf ook zaken. En groeien in het geloof is geen automatisme! Zoals hier onder bij de misvattingen.
Groeien in geloof is een kenmerk van waar geloof.
Niet een eigen werk, het geloof zelf wordt door de Heere Zelf gewerkt:
Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
2 Petr. 1:2-12
2 Genade en vrede zij u vermenigvuldigd door de kennis van God, en van Jezus, onzen Heere;
3 Gelijk ons Zijn Goddelijke kracht alles, wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft, door de kennis Desgenen, Die ons geroepen heeft tot heerlijkheid en deugd;
4 Door welke ons de grootste en dierbare beloften geschonken zijn, opdat gij door dezelve der goddelijke natuur deelachtig zoudt worden, nadat gij ontvloden zijt het verderf, dat in de wereld is door de begeerlijkheid.
5 En gij, tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis,
6 En bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid, en bij de lijdzaamheid godzaligheid,
7 En bij de godzaligheid broederlijke liefde, en bij de broederlijke liefde, liefde jegens allen.
8 Want zo deze dingen bij u zijn, en in u overvloedig zijn, zij zullen u niet ledig noch onvruchtbaar laten in de kennis van onzen Heere Jezus Christus.
9 Want bij welken deze dingen niet zijn, die is blind, van verre niet ziende, hebbende vergeten de reiniging zijner vorige zonden.
10 Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.
11 Want alzo zal u rijkelijk toegevoegd worden de ingang in het eeuwig Koninkrijk van onzen Heere en Zaligmaker, Jezus Christus.
12 Daarom zal ik niet verzuimen u altijd daarvan te vermanen, hoewel gij het weet, en in de tegenwoordige waarheid versterkt zijt.
Geloof is de 'pijpleiding' waardoor genade wordt uitgestort.
Genade maakt een gelovige zondaar ootmoedig en tegelijkertijd vruchtbaar. (Hij moet wassen, Ik minder worden, in die zin een kenmerk van genade, al ben ik voorzichtig deze analogie hier toe te passen op basis van Joh 3 waar het net anders bedoeld wordt. Inhoudelijk echter zeker waar!).
De vruchten die daaruit voortvloeien zijn Liefde tot God en zijn naaste. De heiligmaking is vooral het steeds meer van genade leven en willen leven. Genade betekent dat er geen enkele eigen bijdrage meer mogelijk is. Anders is het woord genade geen genade meer. Daarbij, gelijkertijd is er een steeds meer vrucht dragen. Liefde, zachtmoedigheid etc. zijn voorbeelden van die vruchten. Het komt in de weg van heiligmaking.
Genade wordt verkregen uit geloof. Het geloof wordt gebouwd door de Heilige Geest. De Heilige Geest werkt door middel van Gods Eigen Woord, de Bijbel.
Genade leert mensen afhankelijk te worden van zijn Maker er Formeerder. Dat houdt in dat een gelovige niet kan leven zonder relatie met de Heere. Die relatie bestaat uit bidden en doorgraven van Zijn Woord. Dat is geen eigen werk maar een gedreven worden door de verkregen genade. Gods Eigen Werk.