Christiaan schreef:@Hendrikus
Voor NT: de serie Commentaar op het Nieuwe Testament onder redactie van dr. J. van Bruggen
Beste Hendrikus, wat vindt je zo goed juist aan deze verklaring?
Dat werd mooi verwoord in het ND:
ND schreef:De serie Commentaar op het Nieuwe Testament (CNT, een uitgave van Kok) doet het goed onder bijbelgetrouwe christenen, of ze nou evangelisch zijn of bevindelijk gereformeerd. Van Bruggen is voor hen de man die tegenwicht biedt aan de schriftkritische benadering, die vanaf de 19e eeuw de bijbelwetenschap domineert. Voor Van Bruggen zijn de evangeli‰n nog historisch betrouwbare verslagen en zijn de brieven van Paulus ook werkelijk door Paulus geschreven. De evangelische theoloog drs. G. van den Brink heeft veel waardering voor deze benadering, vooral omdat die bij Van Bruggen met kennis van zaken gepaard gaat. In evangelische kringen verlaat men zich graag op zijn werk. ,,Zijn theologie'' heeft er daarentegen weinig ingang gevonden, zegt Van den Brink. Hij doelt op Van Bruggens visie op de ambten. Ook moet hij niks hebben van de opvatting dat de apostolische bediening (zoals de bediening van de genezing) niet voor alle tijden geldt.
Petrus schreef:Heb geen enkele bijbelverklaring in huis, om de eenvoudige reden dat ze klauwen met geld kosten................
Kanttekeningenbijbel, ik meen 50 euro.
ik zal je mijn rekeningnummer geven, dan kun je die € 50,= storten zodat ik 'm kan kopen......................
maar een Bijbel met kanttekeningen kun je toch gewoon hier hier lezen
Dat scheelt mij weer 50 euro.
Maar zonder gekheid, Petrus, het is de moeite waard om de kanttekeningen te lezen. Ooit hoorde ik van mensen dat hun predikant vaak uitleggingen hanteerde die haaks op de kanttekeningen stonden. Daardoor kregen ze inzicht dat die prediking niet klopte. Niet dat de kanttekeningen onfeilbaar zijn, maar in theologische zin wel onverdacht gereformeerd.
Weet iemand uit hoeveel delen de complete bijbelverklaring van Johannes Calvijn bestaat, in de uitgave van Groot Goudriaan? Ik heb er 35, maar volgens mij mis ik er nog een paar.
In elk geval die van de kleine Profeten, deel 3 en 4.
Ik heb er ook twee bij van Bucer (Efeziers) en Bullinger (Openbaringen).
Wat er nu bij mij in de kast staat: O.T.
-Genesis 1
-Genesis 2
-Harm. 4 laatste boeken van Mozes 1
-Harm. 4 laatste boeken van Mozes 2
-Harm. 4 laatste boeken van Mozes 3
-Harm. 4 laatste boeken van Mozes 4 + Jozua
-1 Samuel 1
-1 Samuel 2
-Job
-Psalmen 1
-Psalmen 2
-Jesaja 1