zondagsviering op vakantie

Marnix

Bericht door Marnix »

Adorote schreef:
Unionist schreef:Het is helaas allang geen garantie meer dat in kerken van de grote denominaties der wereld Bijbels gepreekt wordt.

Ik zoek dan toch liever een kerk van een der kleinere dominaties.
Je snapt er weer niets van .
Ik spreek geen frans... dus wat heb ik daar te zoeken? :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Enne daar gaan we dan:1e kerstdag 1999.
Het is 11.00 uur 'smorgens maar buiten vriest het nog -12.
Op naar de kerk in Glogow - wojewod (=provincie) Dolnoslaskie (spreek uit als Dolnoslonskie) Polen.

Glogow is ongeveer zo groot als Gouda.
De kerk is vol en we moeten staan.
Deze dag zijn er al 2 vieringen geweest en na deze volgen er nog 2.
Ik tel 5 celebranten, een aanzienlijk aantal

De preek gaat over het Kind dat voor ons allemaal! gekomen is.
Meer dan de helft van de kerkgangers gaan niet ter communie(!)
Familielid legt uit: je moet eerst gebiecht hebben anders ben je niet "vrij" om deel te nemen aan dit sacrament.
(Nadenkertje he)
Voor mij een viering om nooit te vergeten!
rekcor

Bericht door rekcor »

Unionist schreef:Toch blijf ik het vreemd vinden om nu elke zondag 2x te gaan en ineens in de vakantie niet te hoeven.
Ik heb gezegd dat het heel goed is om in de vakantie ook naar de kerk te gaan. Maar het moet niet, in de betekenis van een wet. Dat 'moeten' is OT,
Unionist schreef:Waarom ga ik dan a.s. zondag (stel dat het weer het toelaat) niet met een prekenboek op de hei zitten?
- Om een traditie voort te zetten
- Om het heil te ontvangen
- Om de zin van de zondag te verwerkelijken
- Om rust te vinden
- Om weer op toonhoogte te komen
- Om een kans op bekering te lopen.
- etc.

(aldus A.A. van Ruler in 'Waarom zou ik naar de kerk gaan')
Unionist schreef:Zijn er niet honderden plaatsen waar je heen kunt en waar je goed kunt kerken? Waarom dan juist die plaatsen opgezocht waar je dat niet kunt?
Hierop antwoordde ik dat je als gezin ook een kerk bent. Maar goed, als jij met de goede motieven (dus niet: OT-wettische) naar de kerk wil gaan in je vakantie, is er niemand die je dat ontzegt.

Maar ik denk niet dat het goed is om te oordelen over mensen die andere wegen gaan.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Afgelopen zomer een weekend in Luxemburg geweest, op Beter-uit camping Walsdorf. Daar hadden ze een leuke invulling voor de zondag! Een aanradertje!
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik ben niet zo moeterig, maar ik blijf het raar vinden dat dingen die je buiten je vakantie "gewoon" doet, in de vakantie niet doet terwijl er 1001 mogelijkheden zijn omdat wel "gewoon" te doen.
rekcor schreef:
Unionist schreef:Toch blijf ik het vreemd vinden om nu elke zondag 2x te gaan en ineens in de vakantie niet te hoeven.
Ik heb gezegd dat het heel goed is om in de vakantie ook naar de kerk te gaan. Maar het moet niet, in de betekenis van een wet. Dat 'moeten' is OT,
Unionist schreef:Waarom ga ik dan a.s. zondag (stel dat het weer het toelaat) niet met een prekenboek op de hei zitten?
- Om een traditie voort te zetten
- Om het heil te ontvangen
- Om de zin van de zondag te verwerkelijken
- Om rust te vinden
- Om weer op toonhoogte te komen
- Om een kans op bekering te lopen.
- etc.

(aldus A.A. van Ruler in 'Waarom zou ik naar de kerk gaan')
Unionist schreef:Zijn er niet honderden plaatsen waar je heen kunt en waar je goed kunt kerken? Waarom dan juist die plaatsen opgezocht waar je dat niet kunt?
Hierop antwoordde ik dat je als gezin ook een kerk bent. Maar goed, als jij met de goede motieven (dus niet: OT-wettische) naar de kerk wil gaan in je vakantie, is er niemand die je dat ontzegt.

Maar ik denk niet dat het goed is om te oordelen over mensen die andere wegen gaan.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Ik vind het altijd heerlijk om in het buitenland kerkdiensten te bezoeken. De laatste 4 buitenlandse kerkdiensten die ik heb bijgewoond zijn:

- International Church of Budapest
- ds Ben Zvi in Jeruzalem (was eigenlijk geen echte kerkdienst)
- First International Baptist Church Copenhagen
- Biserica Apostolica Pentecostale te Granicesti, Roemenie
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Mijn laatste buitenlandse dienst was vorig jaar mei in Roemenië. Hongaars Hervormde kerk van Cluj-Napoca. Fantastisch mooie ervaring. Met directe vertaling in Duits, Engels en Roemeens...!
Marnix

Bericht door Marnix »

Mijn laatste buitenlandse kerkdienst? Laatst een keer in Leeuwarden naar de kerk geweest... Verder? Ik denk 1997, in baptistengemeente in London :) Ik ga niet zo vaak op vakantie :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
helma

Bericht door helma »

Gevonden op Internet en geboekt: leuk vakantiehuis in Macy !
Erg voordelig; :D
groot genoeg voor ons gezin; :)
grote tuin :lol:
en een hollandse kerkdienst in Parijs :!:
Marnix

Bericht door Marnix »

Kijk :)

Ik ga dit jaar in ieder geval een kerkdienst in Rankweil (Oostenrijk) bezoeken. In 1994 daar ook geweest, toen heeft mijn moeder daar zelfs nog het orgel bespeeld :)

Kortom, een bedevaartsoort voor mij :D

Of ze in Istanbul een gereformeerde kerk hebben vraag ik me sterk af, vast wel een internationale kerkdienst. Lijkt me wel leuk om daar ook heen te gaan.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Wij gaan naar Denemarken. Hoewel ik absoluut geen Deens kan, ben ik toch van plan daar een Lutherse kerkdienst op te zoeken. En verder wordt het denk ik bandjes draaien in het vakantiehuis :D
Voor de rest zal er niet zoveel verschil zijn tussen een zondag thuis opf op vakantie, hoewel ik dan altijd wel mijn gemeente mis en mijn kinderen van de gemeente :) Maar ja, in verbondenheid met de Kerk van alle plaatsen en tijden.....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tja, naar de kerk als het kan, anders cd'tje op mp3'tje mee.
Van een Noorse kerkdienst maak ik weinig
In Oslo zijn wel Engelstalige diensten, dus wie weet...
vlinder

Bericht door vlinder »

Op vakantie probeer ik altijd 1 keer per zondag een dienst in dat land bij te wonen en 1 of 2 keer een preek luisteren. DIensten in het buitenland vind ik mooi, maar ik vind het jammer als ik het niet kan verstaan en zo geen "geestelijk voedsel" te hebben verstaan.

Afgelopen vakantie waren we in Turkije. Buiten het feit dat ik wel een moskee wilde bezichtigen, ben ik niet 's zondags geweest. We hebben toen 2x preek geluisterd. Allebei 1 oordopje van een mp-3 speler :mrgreen:

Toen onze dienst afgelopen was hoorden we 2 hotel kamers verder erg bekende liederen. Toen hebben Nederland zingt nog gekeken in Turkije............

Verdere buitenlandse kerkdiensten:
2 keer Engeland
Hongarije> Dit vond ik een mooie dienst. Daar werd toen een ds. Bevestigd die ook Nederlands kon. HIj heeft in Utrecht de opleiding tot predikant gevolgd. HIj zei af en toe voor ons een zinnetje Nederlands tussendoor. Er werd van ons een bijdrage verwacht. We deden toen het Hongaarse volkslied spelen en zingen.
Daarvoor met mijn ouders Tjechie. HIer ging een Nederlandse dominee voor.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Vorig jaar zaten we in Egypte en toen konden wij ook Nederland zingt kijken. Dat was wel heel erg fijn!! Achteraf bleek er ook een kerk in het dorpje aanwezig te zijn, maar daar zijn we dus niet geweest.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
bazz

Bericht door bazz »

Mister schreef:Tja, naar de kerk als het kan, anders cd'tje op mp3'tje mee.
Van een Noorse kerkdienst maak ik weinig
In Oslo zijn wel Engelstalige diensten, dus wie weet...
ik ben twee keer in Noorwegen in een kerk geweest, een keer had de predikant een engelstalige samenvatting van de preek voor ons op papier afgedrukt, zodat we die tijdens de preek konden lezen, en een keer hadden we een integrale vertaling, stond er iemand naast de voorganger op het podium alles te vertalen. ze willen er blijkbaar best wat regelen, en dat heb ik vaker meegemaakt in het buitenland. afgelopen zomer zaten we in een malagassi-dienst (madagascar), waar alle engelssprekenden uit de kerk werden opgetrommeld (een stuk of 5), die tussen ons in kwamen zitten, en zo goed en kwaad het ging vertaalden, en in Slowakije gebeurde dat in het Duits.
Plaats reactie