Rekenen op de PABO

Ben je beter dan de leerlingen van groep 8?

JA
28
70%
NEE
12
30%

Totaal aantal stemmen: 40

parsifal

Bericht door parsifal »

Het probleem ligt misschien wat dieper. Er zijn genoeg mensen die de regeltjes best kennen, maar geen idee hebben waarom de regels zijn zoals ze zijn. Delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde klinkt leuk, maar als je geen idee hebt waarom het zo is, kun je m.i. ook niet rekenen.

Gemiddelden zijn het leukst: Op de middelbare school heb ik in het tweede jaar een lerares biologie al eens moeten uitleggen dat je het gemiddelde van drie cijfers niet uitrekent door het gemiddelde van de eerste twee bij het derde cijfer op te tellen en vervolgens te delen door twee. Ook was ik verbaasd over mensen die een rekenmachine gebruikte om het gemiddelde van drie cijfers te berekenen, zeker als ze dan ook nog een foutje maakte en met een gemiddelde kwamen dat hoger was dan het hoogst gehaalde cijfer. Ze waren niet eens verbaasd over de uitkomst :(.
wim

Bericht door wim »

parsifal schreef:Ook was ik verbaasd over mensen die een rekenmachine gebruikte om het gemiddelde van drie cijfers te berekenen
Ook als je niet goed kunt hoofdrekenen, kun je nog wel weet hebben van de achterliggende principes. Wat is er in dat geval tegen het gebruik van een rekenmachine?
wim

Bericht door wim »

MBE schreef: Welke gemiddelde Nederlander komt na de lagere school nog breuken tegen als 2 3/8-1 5/7?.
De kans is groter dat je zo'n breuk tegenkomt dan dat je een gemiddelde Nederlander tegenkomt.
parsifal

Bericht door parsifal »

wim schreef:
parsifal schreef:Ook was ik verbaasd over mensen die een rekenmachine gebruikte om het gemiddelde van drie cijfers te berekenen
Ook als je niet goed kunt hoofdrekenen, kun je nog wel weet hebben van de achterliggende principes. Wat is er in dat geval tegen het gebruik van een rekenmachine?
Omdat je m.i. eerder cijfers fout intikt dan dat je fouten maakt met het gemiddelde van drie cijfers uitrekenen. Het is trouwens sowieso een goede truc om bij het gemiddelde van drie cijfers een geheel getal in de buurt van het gemiddelde te schatten en vervolgens de afwijkingen van dit getal op te tellen en door drie te delen. (Zo deed ik het ook nog als je 20 cijfers had en ik was altijd sneller dan de mensen die een rekenmachine gebruikten.)
Klomp

Bericht door Klomp »

10.
maar 5 vraagjes? Dit ging nog wel, al had ik het spaarbedrag niet precies uitgerekend, met foute wegstrepen kom je er ook wel.

1 Klomp + 1 Klomp = 2 Klompen
parsifal

Bericht door parsifal »

vraag 4 was trouwens erg moeilijk en had ik opgelost door het wegstrepen van de fouten. Maar wie kan 1,041 tot de macht 10 uit zijn hoofd uitrekenen? Mijn gok was dat het ongeveer 1,5 was, maar erg goed onderbouwd was dat niet.
wim

Bericht door wim »

parsifal schreef:vraag 4 was trouwens erg moeilijk en had ik opgelost door het wegstrepen van de fouten. Maar wie kan 1,041 tot de macht 10 uit zijn hoofd uitrekenen? Mijn gok was dat het ongeveer 1,5 was, maar erg goed onderbouwd was dat niet.
Ja, die vraag heb ik met een rekenmachientje gedaan. Volgens mij kreeg ik dat soort sommetjes niet op de basisschool.
wim

Bericht door wim »

parsifal schreef:[...] een geheel getal in de buurt van het gemiddelde te schatten en vervolgens de afwijkingen van dit getal op te tellen en door drie te delen.
Er gewoon voor zorgen dat je alle cijfers vanaf het begin netjes in een spreadsheetje hebt staan. Lijkt me toch nog iets betrouwbaarder.
Klomp

Bericht door Klomp »

wim schreef:
parsifal schreef:vraag 4 was trouwens erg moeilijk en had ik opgelost door het wegstrepen van de fouten. Maar wie kan 1,041 tot de macht 10 uit zijn hoofd uitrekenen? Mijn gok was dat het ongeveer 1,5 was, maar erg goed onderbouwd was dat niet.
Ja, die vraag heb ik met een rekenmachientje gedaan. Volgens mij kreeg ik dat soort sommetjes niet op de basisschool.
Zonder rente over rente kom je al op 10 jaar x (4.1 x 34) is grofweg bijna 1400 euro. Plus de 3400 kom je op een bedrag waarbij 2 antwoorden al wegvallen.

Klomp*Klomp=kapotte Klomp
limosa

Bericht door limosa »

maar je doet toch gewoon (4*34*10)+3400 en dan zie je dat er twee antwoorden van de drie afvallen

edit
ongeveer wat klomp ook zegt . . .
Laatst gewijzigd door limosa op 02 okt 2006, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
parsifal

Bericht door parsifal »

limosa schreef:
maar je doet toch gewoon (4*34*10)+3400 en dan zie je dat er twee antwoorden van de drie afvallen
Dat is wat ik gedaan heb, maar ik heb naderhand wel even gecontroleerd of niet alle drie de antwoorden fout waren.
wim

Bericht door wim »

Klomp schreef: Zonder rente over rente kom je al op 10 jaar x (4.1 x 34) is grofweg bijna 1400 euro. Plus de 3400 kom je op een bedrag waarbij 2 antwoorden al wegvallen.
Die vermenigvuldiging zou ik ook met een rekenmachientje gedaan hebben. :mrgreen:
limosa

Bericht door limosa »

parsifal schreef:
limosa schreef:
Dat is wat ik gedaan heb, maar ik heb naderhand wel even gecontroleerd of niet alle drie de antwoorden fout waren.
en klopte dat? ik verdenk de opstellers van de vragen ervan dat zij wél een rekenmachientje gebruikt hebben ;-)
limosa

Bericht door limosa »

wim schreef:
Klomp schreef: Zonder rente over rente kom je al op 10 jaar x (4.1 x 34) is grofweg bijna 1400 euro. Plus de 3400 kom je op een bedrag waarbij 2 antwoorden al wegvallen.
Die vermenigvuldiging zou ik ook met een rekenmachientje gedaan hebben. :mrgreen:
hehehe, daarom had ik ook 4 genomen in plaats van 4,1
wim

Bericht door wim »

parsifal schreef: Dat is wat ik gedaan heb, maar ik heb naderhand wel even gecontroleerd of niet alle drie de antwoorden fout waren.
Precies. Het is niet voldoende om weg te strepen. In de praktijk krijg je het goede antwoord ook niet voordat je het uitrekent.
Plaats reactie