Vacante plaatsen Geref. Gemeenten

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

memento schreef:
Kislev schreef:Mee oneens. Er zijn heel wat GerGem predikanten die aan een universiteit Theologie hebben gestudeerd. Eén van de studenten op dit moment is volgens mij jarenlang ziekenhuispastor geweest.
Juist hiermee bevestig je wat ik stelde. Als deze student al universitair geschoold is, en ervaring heeft in het pastorale werk, waarom moet hij dan nog de GG opleiding volgen?
waarschijnlijk om het eigene van de GG zich eigen te maken.... :?
Kislev

Bericht door Kislev »

Miscanthus schreef:
memento schreef:
Kislev schreef:Mee oneens. Er zijn heel wat GerGem predikanten die aan een universiteit Theologie hebben gestudeerd. Eén van de studenten op dit moment is volgens mij jarenlang ziekenhuispastor geweest.
Juist hiermee bevestig je wat ik stelde. Als deze student al universitair geschoold is, en ervaring heeft in het pastorale werk, waarom moet hij dan nog de GG opleiding volgen?
waarschijnlijk om het eigene van de GG zich eigen te maken.... :?
Wat dacht je van het leren van het opzetten van een preek (waar ds. Moerkerken nu bijv. een serie over schrijft in De Saambinder) en meer van dat soort praktische zaken.
refo

Bericht door refo »

Het eerste jaar voor de doctorandussen is het 2e jaar van de 'gewone' studenten. Die moeten vaak nog grieks en hebreeuws leren. Drie jaar is best lang, maar na 1 jaar mogen deze studenten al preken. Dus hebben we er al nut van. Mogelijk dat de laatste 2 jaar de studenten het ambacht van dominee leren.
Unionist

Bericht door Unionist »

2/3 van de GerGems vacant klopt ja. Maar lang niet allemaal van die 2/3 kunnen een predikant beroepen omdat ze simpelweg niet groot genoeg zijn.
En dan zijn er nog de verborgen vacatures. Een gemeente als Barneveld, 3000 zielen met maar één predikant heeft in feite 9 vacatures.

De zending, Dovenzorg,enz enz zouden best wat pastores kunnen gebruiken!
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Leonius

Bericht door Leonius »

refo schreef:
Kislev schreef:foutje 3 x geplaatst
En dat laatste is de misstand binnen de GG, ja. Gemeenten die geen predikant kunnen BETALEN. Het probleem is niet geestelijk, doch financieel.
Helemaal mee eens refo!!!!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Kislev schreef:Wat dacht je van het leren van het opzetten van een preek (waar ds. Moerkerken nu bijv. een serie over schrijft in De Saambinder) en meer van dat soort praktische zaken.
Kom, iemand die theologie heeft gestudeerd moet aan de Boezemsingel nog léren hoe je een preek opzet? Dat kun je toch niet menen?
jacob

Bericht door jacob »

Leonius schreef:
refo schreef:
En dat laatste is de misstand binnen de GG, ja. Gemeenten die geen predikant kunnen BETALEN. Het probleem is niet geestelijk, doch financieel.
Zo bont heb ik het nog niet durven maken.
:mrgreen:

Ik vind ook niet dat er bewijzen zijn om te stellen dat de spoeling bewust dun wordt gehouden ivm de kosten.
Kislev

Bericht door Kislev »

Hendrikus schreef:
Kislev schreef:Wat dacht je van het leren van het opzetten van een preek (waar ds. Moerkerken nu bijv. een serie over schrijft in De Saambinder) en meer van dat soort praktische zaken.
Kom, iemand die theologie heeft gestudeerd moet aan de Boezemsingel nog léren hoe je een preek opzet? Dat kun je toch niet menen?
Blijkbaar heb je een te hoge pet op van theologie aan de Universiteit. Student van de HHK sprak ik vorige week, de 40% die door de HHK zelf wordt ingevuld is leerzaam, de 60% van de VU moet je maar zo'n beetje uitzitten.

Theologie aan de UU schijnt echt bedroevend te zijn.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Kislev schreef:Blijkbaar heb je een te hoge pet op van theologie aan de Universiteit. Student van de HHK sprak ik vorige week, de 40% die door de HHK zelf wordt ingevuld is leerzaam, de 60% van de VU moet je maar zo'n beetje uitzitten.
Datzelfde hoor ik ook van theologiestudenten die ik ken uit GB-kringen. Maar in die leerzame 40% leren ze heus wel het een en ander over het ambacht van preken-maken.
Dat de GG zulke mensen ook nog eens aan de Boezemsingel bijschoolt, kan alleen maar te maken hebben met dat befaamde "eigene van de GG" waarnaar Misc al verwees.
refo

Bericht door refo »

jacob schreef:
Leonius schreef:
refo schreef:
Zo bont heb ik het nog niet durven maken.
:mrgreen:

Ik vind ook niet dat er bewijzen zijn om te stellen dat de spoeling bewust dun wordt gehouden ivm de kosten.
Dat zeg ik ook niet. Maar het is toch te zot dat sommige gemeenten niet kunnen beroepen omdat ze een predikant niet kunnen betalen? Dat probleem is gewoon een financieel probleem, dat heel gemakkelijk is op te lossen. Als de predikanten allemaal hetzelfde traktement zouden krijgen uit een algemeen fonds, is dat vandaag nog opgelost. Helaas wijken de traktementen hoog-laag een factor vier af. Een oud rapport over de tractemeneten gaf aan dat gemeenten tussen de 30.000 en 120.000 gulden betaalden.

@memento Het gaat er dus niet alleen om wat de mensen willen geven, maar ook wat een dominee wil 'verdienen'. Een gemeente van 10 gezinnen wil vast wel per gezin 1500 euro apart leggen per jaar voor een dominee. Maar wil hij voor 15000 euro overkomen?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Kislev schreef:..... de 40% die door de HHK zelf wordt ingevuld is leerzaam, de 60% van de VU moet je maar zo'n beetje uitzitten.

Theologie aan de UU schijnt echt bedroevend te zijn.
zo dacht ik vroeger ook over school....
memento

Bericht door memento »

@memento Het gaat er dus niet alleen om wat de mensen willen geven, maar ook wat een dominee wil 'verdienen'. Een gemeente van 10 gezinnen wil vast wel per gezin 1500 euro apart leggen per jaar voor een dominee. Maar wil hij voor 15000 euro overkomen?
Als we geloven en belijden dat een predikant alleen een beroep aanneemt, als hij het goedkeuren van de Geest gevoelt, dan zou het bedrag niets moeten uitmaken, al zou het nog minder dan die 1500 eur/maand zijn...
Kislev

Bericht door Kislev »

memento schreef:
Als we geloven en belijden dat een predikant alleen een beroep aanneemt, als hij het goedkeuren van de Geest gevoelt, dan zou het bedrag niets moeten uitmaken, al zou het nog minder dan die 1500 eur/maand zijn...
Ik heb zelf ook wel eens gedacht dat ze een gezamenlijke salarispot zouden moeten maken zodat ook kleine gemeente kunnen beroepen. Je zou het salaris kunnen standariseren. Hoe meer leden hoe meer salaris is an sich wel logisch gezien het vele werk dat je in een grote gemeente hebt.

Ik meen een tijdje terug zo'n soort voorstel gezien te hebben in een particuliere synode. Toen werd besloten het toch maar niet op de Generale Synode te brengen. Het hangt dus wel in de lucht.

Anderzijds, ds. T.M. van Dijk heeft op Texel jarenlang een gemeente van circa 60 leden gediend. Salaris werd goeddeels door 1 iemand betaald. Dat lijkt me een bijzonder onfrisse situatie.
refo

Bericht door refo »

memento schreef:
Je zou het denken. Maar gelukkig krijgen alleen rijke gemeenten een dominee.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

refo schreef: Je zou het denken. Maar gelukkig krijgen alleen rijke gemeenten een dominee.
Waarom zo negatief?
Plaats reactie