memento schreef:
@memento Het gaat er dus niet alleen om wat de mensen willen geven, maar ook wat een dominee wil 'verdienen'. Een gemeente van 10 gezinnen wil vast wel per gezin 1500 euro apart leggen per jaar voor een dominee. Maar wil hij voor 15000 euro overkomen?
Als we geloven en belijden dat een predikant alleen een beroep aanneemt, als hij het goedkeuren van de Geest gevoelt, dan zou het bedrag niets moeten uitmaken, al zou het nog minder dan die 1500 eur/maand zijn...
Ik heb zelf ook wel eens gedacht dat ze een gezamenlijke salarispot zouden moeten maken zodat ook kleine gemeente kunnen beroepen. Je zou het salaris kunnen standariseren. Hoe meer leden hoe meer salaris is an sich wel logisch gezien het vele werk dat je in een grote gemeente hebt.
Ik meen een tijdje terug zo'n soort voorstel gezien te hebben in een particuliere synode. Toen werd besloten het toch maar niet op de Generale Synode te brengen. Het hangt dus wel in de lucht.
Anderzijds, ds. T.M. van Dijk heeft op Texel jarenlang een gemeente van circa 60 leden gediend. Salaris werd goeddeels door 1 iemand betaald. Dat lijkt me een bijzonder onfrisse situatie.