Curatorium GG

Klavier

Bericht door Klavier »

Miscanthus schreef:
Klavier schreef:De predikanten roepen inderdaad op tot geloof.
Maar als het goed is op rechtzinnige wijze. Dat kan alleen als de leer zuiver bewaard is en wordt.
Oproepen tot geloof in Jezus op rechtzinnige wijze. kan het ook anders dan?
Er zijn namelijk ook "rechtzinnigen" die helemaal niet oproepen tot geloof omdat dat niet kan volgens hun theologie.
Er zijn er ook die niet oproepen omdat dat zinloos is, want een mens kan helemaal niet geloven.
Er zijn er ook die wel oproepen omdat dat moet, maar niet geloven dat het alleen zo werkt. en er daarom nog een heleboel bij en omheen vertellen.

Het lijkt soms wel hoe meer je er bij en omheen kunt vertellen, hoe geschikter.....(?)
Dit is bepaald geen voorbeeld van rechtzinnigheid.
Oproepen tot geloof is de roeping van elke predikant.
Zinloos is zinloos als je niet in de Heilige Geest gelooft.
Arminiaans is het als er wat bij moet.

Dus hoe nodig te voorkomen dat dit binnen de kerk komt!
Hoe zwaar het werk van het Curatorium!

Goede aanvulling Miscantus :!: :wink:
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Klavier schreef:Dus hoe nodig te voorkomen dat dit binnen de kerk komt!

degene die zich geroepen weet tot predikant hoeft geen volleerd rechtzinnig theoloog te zijn alvorens hij aan een opleiding begint?
Dat leert hij allemaal nog wel. Er moet alleen duidelijk zijn dat hij zich geroepen weet en dat men in de kandidaat een broeder in Christus herkent.
geledu

Bericht door geledu »

Miscanthus schreef:
Klavier schreef:Dus hoe nodig te voorkomen dat dit binnen de kerk komt!

degene die zich geroepen weet tot predikant hoeft geen volleerd rechtzinnig theoloog te zijn alvorens hij aan een opleiding begint?
Dat leert hij allemaal nog wel. Er moet alleen duidelijk zijn dat hij zich geroepen weet en dat men in de kandidaat een broeder in Christus herkent.
Idd want voor de studie komen ze juist op de theologische school terecht !!
En om dat op een goede manier te laten verlopen is het zo nodig dat het onderzoek voor af gaat aan de opleiding.

Miscanthus , hoe komt het toch dat je het de laatste tijd steeds vaker met je gergem broeders eens bent, en wij met jou ?? :wink:
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Het curatorium toetst op:

1 - Bekering
2 - Roeping
3 - Zending
(en sommigen fluisteren: ligging)

Zijn deze 3 zaken:
a. Bijbels (met name het onderscheid van punt 2 en 3)
b. ook onderwerp van onderzoek bij de curatoria van andere kerkgenootschappen?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
BJD

Bericht door BJD »

Zojuist las ik onderstaande vraag op vragen@refoweb.

"Graag lees ik preken van Spurgeon, maar ik lees er vaak een soort evangelische trekken in. Kiezen, nu. Geloof nu, want die niet geloofd zal hebben zal verdoemd zijn. Het lijkt mij allemaal waarheid wat deze man zegt. Zo duidelijk en overtuigend. Ik zou hem geen leugenaar durven noemen, maar hij zou wel sommigen van ons leugenaars noemen, omdat sommige predikers voorwaarden stellen, voorwaarden zoals: je eerst ellendig voelen, verlangen naar God en Jezus hebben. Terwijl deze man, Spurgeon, daar geen goede woorden voor over heeft. Hij zegt ook: En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in Zijn zoon, Jezus Christus. En: Geloof in de Heere Jezus en gij zult zalig worden. Die niet geloofd zal hebben zal verdoemd zijn. Geen vertrouwen stellen op bevindingen, enz. Maar alleen op Jezus Christus. Het is een gebod van God. En dat behoort men op te volgen. Dit klinkt soms zo evangelisch in mijn oren, dat ik denk dat in veel evangelische kringen hetzelfde wordt gezegd. En wanneer Spurgeon gelijk heeft, ook dus in de evangelische kringen een heleboel mensen echt bekeerd 'lijken te' zijn. Ik wil graag geloven dat wat Spurgeon zegt waarheid is, maar bij ons in de Ger. Gem. klinkt het heel anders.......enzv "

In het antwoord stelt drs Kole o.a. het volgende.

"In het door jou genoemde kerkverband zijn er geen leerverschillen, maar wel liggingsverschillen. De een legt het accent op de soevereiniteit van God (van en uit Hem komt alles), de ander legt de nadruk op de verantwoordelijkheid van de mens: Zoek de Heere terwijl Hij leeft; Hij laat zich vinden. Spurgeon, Engelse opwekkingsprediker in Engeland in de negentiende eeuw in Engeland, legt sterk de nadruk op: Zoek de Heere, het is nu nog de tijd van de onmisbare genade; hij drong aan op een beslissing. Natuurlijk wist hij dat de Heere Jezus voor de volle 100 procent alles verzoend en verdiend heeft (!) en toepast door de Heilige Geest in het leven van mensen die Hem nodig hebben."

Ik heb wel eens het idee dat de laatse jaren alleen studenten op het curatorium van de GG worden aangenomen die de ligging hebben met het accent op soevereiniteit en de eigen verantwoordelijkheid van de mens onderbelicht laten.
Verbeeld ik mij dat? Wat is jullie mening?
David J

Bericht door David J »

Ik heb nog nooit gehoord van het onderscheid tussen roeping en zending; ook niet in de diverse keren dat ik 'vergetenwoordigers' van het curatorium hierover heb horen spreken. Kun je dit punt toelichten, Pim?

Dat er getoetst wordt op bekering (liever overigens: leer en leven) lijkt me bijbels.

Wat het overige betreft: ik heb grote moeite met het feit dat er op roeping getoetst wordt. Weliswaar wordt op vele plaatsen in het NT vermeld dat predikers (i.c. Paulus) geroepen is door God, maar nergens lees ik dat hierop getoetst wordt.

De gereformeerde kerkleer veronderstelt dat de (be)roeping van een predikant door een gemeente een roeping van God is. Lees bijvoorbeeld het formulier om ambtsdragers te bevestigen: ...of gij niet erkend dat gij door deze gemeente en mitsdien (= daarom ook, dus) door God geroepen zijt? Dat is geheel in overeenstemming met de gereformeerde overtuiging dat God middellijk werkt.

De bevindelijke kerken hebben de roeping versmald tot de inwendige roeping. Calvijn merkt over deze roeping op dat het feit dat deze inwendig is, juist betekent dat deze niet voor anderen is, maar voor de private verzekering van de predikant. Bij moeilijkheden of tegenwerking mag hij ervan overtuigd zijn dat hij persoonlijk door de Heere gekend en geroepen is. Daar hebben anderen echter niks mee te maken. Calvijn schrijft dat anderen een predikant als door God geroepen hebben te erkennen, als deze langs de juiste kerkelijke weg predikant van een gemeente geworden is.

Deze punten hebben anderen en ik onder woorden gebracht tijdens bovengenoemde lezingen. De antwoorden waren uitermate pover.
geledu

Bericht door geledu »

BJD schreef:Zojuist las ik onderstaande vraag op vragen@refoweb.

"Graag lees ik preken van Spurgeon, maar ik lees er vaak een soort evangelische trekken in. Kiezen, nu. Geloof nu, want die niet geloofd zal hebben zal verdoemd zijn. Het lijkt mij allemaal waarheid wat deze man zegt. Zo duidelijk en overtuigend. Ik zou hem geen leugenaar durven noemen, maar hij zou wel sommigen van ons leugenaars noemen, omdat sommige predikers voorwaarden stellen, voorwaarden zoals: je eerst ellendig voelen, verlangen naar God en Jezus hebben. Terwijl deze man, Spurgeon, daar geen goede woorden voor over heeft. Hij zegt ook: En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in Zijn zoon, Jezus Christus. En: Geloof in de Heere Jezus en gij zult zalig worden. Die niet geloofd zal hebben zal verdoemd zijn. Geen vertrouwen stellen op bevindingen, enz. Maar alleen op Jezus Christus. Het is een gebod van God. En dat behoort men op te volgen. Dit klinkt soms zo evangelisch in mijn oren, dat ik denk dat in veel evangelische kringen hetzelfde wordt gezegd. En wanneer Spurgeon gelijk heeft, ook dus in de evangelische kringen een heleboel mensen echt bekeerd 'lijken te' zijn. Ik wil graag geloven dat wat Spurgeon zegt waarheid is, maar bij ons in de Ger. Gem. klinkt het heel anders.......enzv "

In het antwoord stelt drs Kole o.a. het volgende.

"In het door jou genoemde kerkverband zijn er geen leerverschillen, maar wel liggingsverschillen. De een legt het accent op de soevereiniteit van God (van en uit Hem komt alles), de ander legt de nadruk op de verantwoordelijkheid van de mens: Zoek de Heere terwijl Hij leeft; Hij laat zich vinden. Spurgeon, Engelse opwekkingsprediker in Engeland in de negentiende eeuw in Engeland, legt sterk de nadruk op: Zoek de Heere, het is nu nog de tijd van de onmisbare genade; hij drong aan op een beslissing. Natuurlijk wist hij dat de Heere Jezus voor de volle 100 procent alles verzoend en verdiend heeft (!) en toepast door de Heilige Geest in het leven van mensen die Hem nodig hebben."

Ik heb wel eens het idee dat de laatse jaren alleen studenten op het curatorium van de GG worden aangenomen die de ligging hebben met het accent op soevereiniteit en de eigen verantwoordelijkheid van de mens onderbelicht laten.
Verbeeld ik mij dat? Wat is jullie mening?
Wel degelijk verbeelding !!
Zeker als je Ds Gunst, ds Baan en ds Terlouw ook onder de "laatste jaren beschouwt !!

Helaas laat ik me dit keer verleiden tot het noemen van namen, een zaak waar ik geen voorstander van ben.

Ik wil dan ook duidelijk melden, dat ik met het noemen van deze namen, het absoluut niet de bedoeling is om er een waardeoordeel aan te geven !!!
Gian

Bericht door Gian »

Ik lees hier en daar verschillende reacties. De één vind dat we de leer zuiver moeten houden omdat de waarheid anders op straat ligt. Een ander meent dat God de curatoren vast zodanig beïnvloed dat ze toch wel de juisten mannen verkiezen.

Wat ik bijzonder pijnlijk vind is dat de overgrote meerderheid afgewezen wordt, en het merendeel van de gg het zondags met een leespreek moet doen, terwijl er ondertussen heel wat afgewezen mannen nu een vruchtvolle bediening hebben in een ander kerkverband.
Ik weet niet hoeveel dominee's het curatorium bevat, of dat er elk jaar andere dominee's zijn die de beslissingen nemen, maar uiteindelijk hangt het van deze mensen af hoeveel mannen er aangenomen worden zonder enige samenwerking met de plaatselijke Gemeente. En wie anders dan de plaatselijke Gemeente kan eigen broeders met een roeping beoordelen op godsvrucht en gaven?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Is het niet bijbels om te toetsen of de predikanten in leer en leven 'bijbels' verantwoord bewegen?

Is het niet bijbels om te oordelen over de geloofsstaat van een predikant dan alleen aan de hand van de vruchten zoals Jacobus die definieerd?

Zover ik kan overzien worden er (ook) dingen getoetst aan zeer relatieve feiten zoals hoe de predikant zijn bekering en geloof onder woorden brengt. De waarheid daarvan kan in zichzelf niet getoetst worden. De bijbel neemt dat daarom ook niet als uitgangspunt.
Als ik een beetje oefen met de terminologie binnen de GG en ik zou mijzelf een bekering en roeping aanmeten, dan zou ik in deze vorm predikant kunnen worden, al sta ik met leer en leven er ver van af. Dat zal zich toch in de praktijk moeten bewijzen. Iets wat ze in de bijbel al heel goed inzagen en dus wezen op de praktische vruchten zoals liefde voor God en de naaste en daarin ook de zorg voor de armen en de wezen. Niet iemand die zegt Heere Heere, maar die doet de wil van Mijn Vader!
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

David J schreef:Ik heb nog nooit gehoord van het onderscheid tussen roeping en zending; ook niet in de diverse keren dat ik 'vergetenwoordigers' van het curatorium hierover heb horen spreken. Kun je dit punt toelichten, Pim?
Er valt weinig aan toe te lichten eigenlijk, want ik vat 'm ook niet helemaal. Gisterenavond hoorde ik het een predikant (en curatoriumlid!) in een toespraak zeggen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
geledu

Bericht door geledu »

En wie anders dan de plaatselijke Gemeente kan eigen broeders met een roeping beoordelen op godsvrucht en gaven?
Dit punt heb ik getracht in mijn eerste posting te beantwoorden.
Gian

Bericht door Gian »

Even off-topic bij deze qoutte;
BJD schreef:
Spurgeon, Engelse opwekkingsprediker in Engeland in de negentiende eeuw in Engeland, legt sterk de nadruk op: Zoek de Heere, het is nu nog de tijd van de onmisbare genade; hij drong aan op een beslissing. Natuurlijk wist hij dat de Heere Jezus voor de volle 100 procent alles verzoend en verdiend heeft (!) en toepast door de Heilige Geest in het leven van mensen die Hem nodig hebben."
En zo bedoelde Feike ter Velde het ook op de toogdag van het Zoeklicht. Jammer dat het RD er een nogal eenzijdige berichtgeving van gaf.
En helemaal jammer dat Ds K Veldman op de een of andere ontmoetingsdag -aan de hand van dit RD artikel- de uitspraken van Feike ter Velde te stelligste veroordeelde terijl ze 100% bijbels zijn.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Klavier schreef:
uitgeworpen schreef:Wat is een herderlijke functie die rechtzinnig
uitgevoerd moet worden? Heeft dat met 'de leer
bewaren' te maken? Hoe gaat dat dan te werk in
het pastoraat?
Probeer even het onderwerp vast te houden.
Zoals je de vraag stelt wordt het omgedraaid.
Het bewaren van de leer is de taak van de kerk. Het hele genootschap. Niet van de predikant.
Een predikant brengt die leer.
Om de zuiverheid van de leer van de kerk te bewaren zullen de predikanten die zelfde zuiverheid moeten prediken.

Als het gaat om rechtzinnigheid in het pastoraat:
Als een predikant op de preekstoel gereformeerd is, zal hij in het pastoraat toch geen arminiaan zijn? Dit als voorbeeld.
Ik snap je punt niet.
Laat ook maar Klavier, zo belangrijk is het niet. Hou het onderwerp maar vast :wink:
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Gian schreef:En helemaal jammer dat Ds K Veldman op de een of andere ontmoetingsdag -aan de hand van dit RD artikel- de uitspraken van Feike ter Velde te stelligste veroordeelde terijl ze 100% bijbels zijn.
Ds Vekdman zaait twijfel en onzekerheid en tikt mensen op de vingers als ze hun hand uitsteken naar Jezus. Laat huij het evangelie verkondigen en vertellen waarom Zijn Zender naar deze wereld kwam.
Auto

Bericht door Auto »

Miscanthus schreef:
Gian schreef:En helemaal jammer dat Ds K Veldman op de een of andere ontmoetingsdag -aan de hand van dit RD artikel- de uitspraken van Feike ter Velde te stelligste veroordeelde terijl ze 100% bijbels zijn.
Ds Vekdman zaait twijfel en onzekerheid en tikt mensen op de vingers als ze hun hand uitsteken naar Jezus. Laat huij het evangelie verkondigen en vertellen waarom Zijn Zender naar deze wereld kwam.
Ach, en dan is zeker ds. Van Heteren ook een twijfelzaaier.

" URK - „De mens moet de deur van zijn hart voor Christus opendoen. Hij kan dat echter niet door eigen kracht, maar door gegeven kracht. De klink van de deur zit niet aan de binnenkant, maar aan de buitenkant.”

Dat zei ds. A. van Heteren, christelijk gereformeerd predikant in Urk, zaterdag op de ontmoetingsdag van Bewaar het Pand in Urk. Dat een mens zelf de deur van zijn hart moet openen, weerlegde ds. Van Heteren met de woorden uit Handelingen 16:14, waar staat dat de Heere het hart van Lydia de purperverkoopster heeft geopend en dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd.

Volgens de Urker predikant is er onderscheid tussen plicht en bekwaamheid. De mens heeft de plicht zijn hart voor Christus open te doen, maar hij is daartoe niet bekwaam, omdat hij zijn hart hermetisch voor Hem gesloten heeft. „Net als bij Lydia moet de Heere een wonder werken. Het wonder van Gods almacht is nodig. Hij opent het hart dat voor Hem gesloten is.”

Tijdens het horen van Paulus’ preek heeft de Heere het hart van Lydia geopend. „Dan opent zij haar huis voor de dienst van God en aan het eind van haar leven is het vaderhuis van God voor haar geopend.” "
Gesloten