Slaan kan nooit een oplossing zijn.Christiaan schreef:Ja en nee. Ik zie zelf meer het onderscheid. In of er een goede reden voor is.
Kamer akkoord met verbod op pedagogische tik
-
Christiaan, ik ben het volledig met je eens!
Ouders kunnen m.i. slaan uit bijvoorbeeld onmacht. Dan denk ik fout! Hoewel ik me deze reactie in sommige gevallen wel in kan denken. Ouders kunnen ook slaan/ een tik geven en daarmee laten merken: "Dit is mijn/ onze grens". Op zich vind ik dit wel kunnen (zelfs goed in sommige gevallen), zolang het geen orde van de dag (of week) is.
Maar echt slaan om je kind bewust te pijnigen vind ik te ver gaan! Een tik op je vingers oke, maar een knal voor je hoofd o, nee!
Enne, vroeger kreeg ik ook wel eens een tik/ een pak slaag, maarre ik heb geen trauma hoor! Ben er zelfs groot door geworden! :mrgreen:
Ouders kunnen m.i. slaan uit bijvoorbeeld onmacht. Dan denk ik fout! Hoewel ik me deze reactie in sommige gevallen wel in kan denken. Ouders kunnen ook slaan/ een tik geven en daarmee laten merken: "Dit is mijn/ onze grens". Op zich vind ik dit wel kunnen (zelfs goed in sommige gevallen), zolang het geen orde van de dag (of week) is.
Maar echt slaan om je kind bewust te pijnigen vind ik te ver gaan! Een tik op je vingers oke, maar een knal voor je hoofd o, nee!
Enne, vroeger kreeg ik ook wel eens een tik/ een pak slaag, maarre ik heb geen trauma hoor! Ben er zelfs groot door geworden! :mrgreen:
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Precies, een mens moet nu eenmaal (vaak) eerst onderuit gaan, of het deksel op de neus krijgen (niet letterlijk hoor :mrgreen: ) voordat hij iets aanneemt of begrijpt.edele strijdster schreef:Christiaan, ik ben het volledig met je eens!
Maar t moet geen gewoonte worden bij elk foutje. Maar idd ziets als... pats... afblijven, das nu al de 3e keer.
En verder zie ik meer heil in het wijzen op de gevolgen van een verkeerde actie, en het verdriet wat je daarmee aan papa of mama berokkend. Dat treft vaak uiteindelijk dieper dan om iedere scheet een hengst om je hoofd
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Als dit de opvoedingsmanieren zijn wordt het o zo snel gewoonte, is het moeilijk terug te draaien en wordt het alleen maar erger.edele strijdster schreef:Ouders kunnen ook slaan/ een tik geven en daarmee laten merken: "Dit is mijn/ onze grens". Op zich vind ik dit wel kunnen (zelfs goed in sommige gevallen), zolang het geen orde van de dag (of week) is.
Ik denk zomaar dat jij bijzonder slechte ervaringen met 'uit de hand lopende corrigerende tikken' hebtarti schreef:Als dit de opvoedingsmanieren zijn wordt het o zo snel gewoonte, is het moeilijk terug te draaien en wordt het alleen maar erger.edele strijdster schreef:Ouders kunnen ook slaan/ een tik geven en daarmee laten merken: "Dit is mijn/ onze grens". Op zich vind ik dit wel kunnen (zelfs goed in sommige gevallen), zolang het geen orde van de dag (of week) is.
En je hebt gelijk. Maar om het te verbieden, straks klaagt een kind zijn vader of moeder aan omdat hij/zij een tik heeft uitgedeelt. Kan nog wat worden zo.
Eert uw vader en moeder, en na God hebben de ouders het recht en de verantwoording om invulling aan te geven, en overtreding dient bestraft te worden.
De wereld lijdt ook om onze overtredingen.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
- Bert Mulder
- Contacteer:
Weet je wat ik nou zo in droevend vind?
Dat niemand hier de vraag stelt. Het is allemaal mensen eigen wijsheid. Maar God's Woord zegt toch heel wat anders dan wat de wereld zegt:
En wat zegt de Schrift hierover?
Dat is tenslotte de Hoogste Autoriteit. Die moeten we gehoorzamen.
Dat niemand hier de vraag stelt. Het is allemaal mensen eigen wijsheid. Maar God's Woord zegt toch heel wat anders dan wat de wereld zegt:
En wat zegt de Schrift hierover?
24 Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon;58) maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg59) met tuchtiging.
15 De dwaasheid35) is in het hart des jongen gebonden;36) de roede der tucht37) zal ze verre van hem wegdoen.
En nog veel meer plaatsen. En ik sta geen kindermishandeling voor. Kalm aan, goed nadenken, niet uit kwaadheid. Maar omdat God wil dat we onze kinderen opvoeden zoals Hij dat voorschrijft.15 De roede,37) en de bestraffing38) geeft wijsheid; maar een kind, dat aan zichzelf39) gelaten is, beschaamt zijn moeder.40)
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 19 sep 2006, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Juist door dit gebod er boven te hangen kunnen ouders hun gang gaan. Kinderen zouden, als de wet er helemaal door is, hun ouders aan kunnen klagen, maar in de praktijk zullen ze dat in de meeste gevallen niet zo snel doen.olfie schreef:Ik denk zomaar dat jij bijzonder slechte ervaringen met 'uit de hand lopende corrigerende tikken' hebtarti schreef:Als dit de opvoedingsmanieren zijn wordt het o zo snel gewoonte, is het moeilijk terug te draaien en wordt het alleen maar erger.edele strijdster schreef:Ouders kunnen ook slaan/ een tik geven en daarmee laten merken: "Dit is mijn/ onze grens". Op zich vind ik dit wel kunnen (zelfs goed in sommige gevallen), zolang het geen orde van de dag (of week) is..
En je hebt gelijk. Maar om het te verbieden, straks klaagt een kind zijn vader of moeder aan omdat hij/zij een tik heeft uitgedeelt. Kan nog wat worden zo.
Eert uw vader en moeder, en na God hebben de ouders het recht en de verantwoording om invulling aan te geven, en overtreding dient bestraft te worden.
De wereld lijdt ook om onze overtredingen.
Ik ben blij dat Donner nu het signaal uit heeft laten gaan dat kinderen op andere wijzen gecorrigeerd moeten worden dan door het uitdelen van een tik.
-
@Bert, je hebt gelijk in wat de Bijbel ons leert. Maar om deze redenen vind ik het niet goed om er op los te slaan.
Ik ben absoluut niet tegen een 'pedagogische tik' hoor, maar ik denk dat je kinderen ook op een andere manier kunt straffen. Bijvoorbeeld door consequente voorwaarden te stellen wanneer ze niet luisteren. (Bijv. 5 minuten op je kamer nadenken of even speelgoed wegzetten) Voor kinderen kan dat ook al een duidelijk straf zijn waardoor grenzen duidelijk worden. Enne... ik denk dat het vooral belangrijk is om als ouder/ opvoeder ook je eigen gebreken aan te geven. Ben je keer over een grens gegaan, en heb je een kind uit onmacht een keer een heis verkocht, geef dit dan eerlijk toe naar dit kind: "Het was niet goed wat ik deed". Probeer eerlijk te zijn naar het kind en jezelf!
@Eert uw vader en uw moeder is inderdaad een gebod dat snel ergens boven gehangen moet worden. Maar.... staat er ook niet ergens: Gij ouders verwekt uw kinderen niet toorn?"
Misschien is ook hierin respect wel heel belangrijk....
Ik ben absoluut niet tegen een 'pedagogische tik' hoor, maar ik denk dat je kinderen ook op een andere manier kunt straffen. Bijvoorbeeld door consequente voorwaarden te stellen wanneer ze niet luisteren. (Bijv. 5 minuten op je kamer nadenken of even speelgoed wegzetten) Voor kinderen kan dat ook al een duidelijk straf zijn waardoor grenzen duidelijk worden. Enne... ik denk dat het vooral belangrijk is om als ouder/ opvoeder ook je eigen gebreken aan te geven. Ben je keer over een grens gegaan, en heb je een kind uit onmacht een keer een heis verkocht, geef dit dan eerlijk toe naar dit kind: "Het was niet goed wat ik deed". Probeer eerlijk te zijn naar het kind en jezelf!
@Eert uw vader en uw moeder is inderdaad een gebod dat snel ergens boven gehangen moet worden. Maar.... staat er ook niet ergens: Gij ouders verwekt uw kinderen niet toorn?"
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Ik vind niet dat je per definitie "roede der tucht" gelijk kunt stellen met slaan! Alsof dat de beste oplossing is. Een tik kan ook averechts werken. Tucht kun je ook heel anders interpreteren. Denk ook niet dat deze teksten letterlijk te nemen zijn.Bert Mulder schreef: En wat zegt de Schrift hierover?
24 Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon;58) maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg59) met tuchtiging.
15 De dwaasheid35) is in het hart des jongen gebonden;36) de roede der tucht37) zal ze verre van hem wegdoen.En nog veel meer plaatsen. En ik sta geen kindermishandeling voor. Kalm aan, goed nadenken, niet uit kwaadheid. Maar omdat God wil dat we onze kinderen opvoeden zoals Hij dat voorschrijft.15 De roede,37) en de bestraffing38) geeft wijsheid; maar een kind, dat aan zichzelf39) gelaten is, beschaamt zijn moeder.40)
- Christiaan
:shock: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:Gian schreef:Wie niet horen wil moet maar voelen. Als de pedagogische tik verboden wordt krijgen ze gewoon een pedagogische dreun :mrgreen:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ben het op een paar punten helemaal met je eens. Wij mogen er NOOIT kwaad op inslaan. Het moet altijd kalm gebeuren, wij moeten ook, zolang het kind oud genoeg is, uitleggen waarom. En wij moeten altijd eerlijk zijn met onze kinderen, ook wat betreft onze eigen gebreken. En ook wat de Bijbel zegt, verwekt uw kinderen niet tot toorn MOETEN we heel goed onthouden.edele strijdster schreef:@Bert, je hebt gelijk in wat de Bijbel ons leert. Maar om deze redenen vind ik het niet goed om er op los te slaan.
Maar het een sluit het ander niet uit. Ik ben vader van 7 kinderen. Het doet mij pijn om hun de hand te laten voelen, meer dan het hun zeer doet. Ook denk ik dat als ze een zekere leeftijd bereiken, zoals teenagers, het waarschijnlijk niet de beste manier is om te straffen, doe ik dan ook niet. En sommige kinderen hebben maar een tik op de vingers nodig, anderen een pak slaag; sommige kun je met een blik af.
WIJ MOETEN ALTIJD HET VERSTAND GEBRUIKEN. Drift is zondig. En kindermishandeling is zeer zeker ook zondig.
Maar wij moeten ook niet denken wijzer te zijn dan God.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zelf geen kinderen zeker ???arti schreef:In de meeste gevallen gaat een tik toch verder. Ouders moeten gewoon hun handen thuis houden.Christiaan schreef:Dat hoeft niet er is verschil tussen een tik en echt slaan.arti schreef:Goed idee van Donner. Op deze manier kan het slaan van kinderen helemaal verboden worden.
Ze houden er namelijk een trauma aan over.
Er zijn ouders die echt erg hard slaan. Maar is een tik altijd fout??
Ik denk van niet.
Als kinderen elkaar slaan wordt er in de meeste gevallen toch ook wat van gezegd? Waarom zouden ouders dan wel mogen slaan? Ze hebben toch al een machtspositie.
Je hebt je trouwens ook niet voorgesteld !!
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dit is geen topic om een gein van te maken, ChristiaanChristiaan schreef::shock: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:Gian schreef:Wie niet horen wil moet maar voelen. Als de pedagogische tik verboden wordt krijgen ze gewoon een pedagogische dreun :mrgreen: