Werken op zondag: zélf of een ánder voor jou??
Inderdaad een goed artikeltje. Calvijn was een soortgelijke mening toegedaan.Afgewezen schreef:Ik heb hieronder een link naar een artikeltje gepost.
Ik geloof niet dat onze zondag = de sabbat.
Wel geloof ik dat we heel zorgvuldig met de zondag om moeten gaan, want het is wel een 'gewijde' dag (zie gelinkt artikel).
Kijk in hoeverre hebben ze de mogelijkheid het maandagochtend heel vroeg te doen. Je verantwoordelijkheid houdt ergens op. Aan de andere kant; Als jij persee iets op maandag wil hebben waarvan je weet dat ze het dan op zondag moeten leveren lijkt me moeilijk.geledu schreef:ik ook niet !!!![]()
Nu even serieus,
Hoe ga je er mee om om opdrachten te geven die zondags uitgevoerd moeten worden ?
Ik moet opdracht geven om goederen zondags te leveren zodat het maandags verwerkt kan worden.
Ik loop daar in mijn werk tegen aan.
Onlopen kan je dat niet, het gaat wel een gewoonte worden maar in zo'n topic zet het je weer even aan het denken !!
Dat is ongeveer hetzelfde als die christelijk bakker. Zijn hele grote klant wil 's maandags brood hebben. Dan toch maar zondagmiddag beginnen met werken?
Moeilijke thematiek.
Als ik de lijn van Petrus doortrek: je verstuurt geen brieven op de zaterdag omdat deze op zondag worden verwerkt.
Als je dan consequent bent zou je op maandag ontvangen post moeten weigeren.....
waarmee ik trouwens je standpunt beslist niet in het belachelijke wil trekken Petrus!
Ik herinner me ook de discussie nog toen het forum nog onder de vlag van Om Sions Wil viel: Mag je een ijsje kopen op zondag, of moet je de afwas laten staan.
Tot 2 jaar geleden werkte ik zelf op zondag. Ik ga echter niet op zondag in de tuin werken of m'n auto wassen, de was ophangen enz.
Als iedereen in goede gezondheid is gaan we als hele gezin naar de kerk.
Dat is in "onze gezindte" maar 1 keer.
Ja ik keek op zondagavond wel eventjes voetbal savonds.
De laatste tijd niet meer want het interesseert me niet zo meer.
Ik vertel het maar, verwacht geen goedkeuring of zo hoor.....
Ik heb zoiets van als de regeltjes gaan overheersen (zie de ijsjes en de afwas) gaan we dan niet voorbij aan de hele bedoeling van de zondag?
Als ik de lijn van Petrus doortrek: je verstuurt geen brieven op de zaterdag omdat deze op zondag worden verwerkt.
Als je dan consequent bent zou je op maandag ontvangen post moeten weigeren.....
waarmee ik trouwens je standpunt beslist niet in het belachelijke wil trekken Petrus!
Ik herinner me ook de discussie nog toen het forum nog onder de vlag van Om Sions Wil viel: Mag je een ijsje kopen op zondag, of moet je de afwas laten staan.
Tot 2 jaar geleden werkte ik zelf op zondag. Ik ga echter niet op zondag in de tuin werken of m'n auto wassen, de was ophangen enz.
Als iedereen in goede gezondheid is gaan we als hele gezin naar de kerk.
Dat is in "onze gezindte" maar 1 keer.
Ja ik keek op zondagavond wel eventjes voetbal savonds.
De laatste tijd niet meer want het interesseert me niet zo meer.
Ik vertel het maar, verwacht geen goedkeuring of zo hoor.....
Ik heb zoiets van als de regeltjes gaan overheersen (zie de ijsjes en de afwas) gaan we dan niet voorbij aan de hele bedoeling van de zondag?
Het gaat in dit geval om een moeilijke situatie :BJD schreef:Kijk in hoeverre hebben ze de mogelijkheid het maandagochtend heel vroeg te doen. Je verantwoordelijkheid houdt ergens op. Aan de andere kant; Als jij persee iets op maandag wil hebben waarvan je weet dat ze het dan op zondag moeten leveren lijkt me moeilijk.geledu schreef:ik ook niet !!!![]()
Nu even serieus,
Hoe ga je er mee om om opdrachten te geven die zondags uitgevoerd moeten worden ?
Ik moet opdracht geven om goederen zondags te leveren zodat het maandags verwerkt kan worden.
Onlopen kan je dat niet, het gaat wel een gewoonte worden maar in zo'n topic zet het je weer even aan het denken !!
Dat is ongeveer hetzelfde als die christelijk bakker. Zijn hele grote klant wil 's maandags brood hebben. Dan toch maar zondagmiddag beginnen met werken?
de klant wil de producten s'maandags heel vroeg hebben.
de leverancier is bereid om te leveren op zondag.
Ik moet de deal tot stand brengen met inbegrip van de opdracht aan de leverancier om dan op zondag te leveren.
Je zit dan in een positie waar je zelf geen invloed op kan uitoefenen.
In onze (kerk-)dorpen wordt er geen post op maandag bezorgt.........of dat nu met het onderwerp te maken heeft of niet, dat weet ik ook niet, maar in het (bijna) jaar dat ik hier nu woon, is er nog nooit post op maandag geweest. Moet ik het probleem dan doorschuiven naar de post van dinsdag?? Niet om absurd te doen, maar daar zal dan ook wel de post van maandag tussen zitten vrees ik.moderne gelovige schreef:Moeilijke thematiek.
Ik sta helemaal achter het artikeltje van fijnvandraat.
Ik geloof dat de zondag in onze kringen veel en veel te wettisch gehouden wordt. Daarmee zitten we in verkeerd vaarwater met dit probleem.
Alle vragen over post, eten koken, opdrachten die voor de zondag voorbereid worden op je werk, komen mi ook vanuit een wettische grondgedachtte. In veel gezinnen mogen de kinderen niet naar buiten zondag's maar worden er wel spelletjes gedaan. Of men kookt de soep zaterdag's en ligt zondagssmiddags lange tijd op bed, en ga zo maar even door.
Ik ben blij dat we een zondag hebben gekregen om jezelf toe te wijden aan de dingen die boven zijn. Ik heb zondags altijd veel meer rust om zulke dingen te doen dan de rest van de week. In practische zin noem ik dan uiteraard de kerkgang, meditatie en lezen van geestelijke lectuur. Ook hoop ik dat er vanuit onze Gemeente nog eens een mogelijkheid komt om bv na de dienst bijelkaar te komen voor bv preekbespreking en koffie.
Met deze instelling verzaak je automatisch het andere werk op zondags, of andere bezigheden die niets met het geestelijke leven te maken hebben, en daarmee ook de discussie wat wel of niet mag.
Verder meen ik dat verschillende opvattingen hierin gerespecteerd dienen te worden zolang het niet om onbijbelse dingen gaat.
Ik geloof dat de zondag in onze kringen veel en veel te wettisch gehouden wordt. Daarmee zitten we in verkeerd vaarwater met dit probleem.
Alle vragen over post, eten koken, opdrachten die voor de zondag voorbereid worden op je werk, komen mi ook vanuit een wettische grondgedachtte. In veel gezinnen mogen de kinderen niet naar buiten zondag's maar worden er wel spelletjes gedaan. Of men kookt de soep zaterdag's en ligt zondagssmiddags lange tijd op bed, en ga zo maar even door.
Ik ben blij dat we een zondag hebben gekregen om jezelf toe te wijden aan de dingen die boven zijn. Ik heb zondags altijd veel meer rust om zulke dingen te doen dan de rest van de week. In practische zin noem ik dan uiteraard de kerkgang, meditatie en lezen van geestelijke lectuur. Ook hoop ik dat er vanuit onze Gemeente nog eens een mogelijkheid komt om bv na de dienst bijelkaar te komen voor bv preekbespreking en koffie.
Met deze instelling verzaak je automatisch het andere werk op zondags, of andere bezigheden die niets met het geestelijke leven te maken hebben, en daarmee ook de discussie wat wel of niet mag.
Verder meen ik dat verschillende opvattingen hierin gerespecteerd dienen te worden zolang het niet om onbijbelse dingen gaat.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Wat me weleens opvalt, is dadt sommige mensen maar wat graag op zondag de werken der barmhartigheid doen. In mijn omgeving zijn er nogal wat vrouwen die in de zorg werken. Die krijgen een kind en stoppen met werken, althans: ze beunen nog wat bij. Vaste oproepkracht op zondag. Lekker salaris, dat wel, maar daar doen ze het niet voor. Nee, de mensen moeten geholpen worden. En zo klussen ze bijna elke zondag bij.
Daar heb ik toch altijd een wat rare smaak bij in mijn mond.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Is dit een serieuze vraag, Petrus?Petrus schreef:Waarom Unionist??Unionist schreef:
Want ik herken deze situatie in mijn omgeving.
En het komt op mij ook heel hypocriet over. Laten ze dan die mensen door de week maar eens helpen. Of vrijwilligerswerk (bijvoorbeeld koffie schenken) op zondag.
Moeilijke situatie...geledu schreef:Het gaat in dit geval om een moeilijke situatie :BJD schreef:Kijk in hoeverre hebben ze de mogelijkheid het maandagochtend heel vroeg te doen. Je verantwoordelijkheid houdt ergens op. Aan de andere kant; Als jij persee iets op maandag wil hebben waarvan je weet dat ze het dan op zondag moeten leveren lijkt me moeilijk.geledu schreef:ik ook niet !!!![]()
Nu even serieus,
Ik moet de deal tot stand brengen met inbegrip van de opdracht aan de leverancier om dan op zondag te leveren.
Je zit dan in een positie waar je zelf geen invloed op kan uitoefenen.
Een bedrijf in Lekkerkerk is om deze reden failliet gegaan. Albert Hein wilde persé dat er op zondag geleverd werd. Dit bedrijf weigerde dat. Albert Hein ging naar een andere leverancier. Maar het bedrijf miste daardoor wel onderhand de helft van de omzet en kon dit dus niet volhouden.
Gevolg: failliet!
Idd, dit is een punt dat weinig aandacht krijgt maar veelvuldig voorkomt !!Unionist schreef:Wat me weleens opvalt, is dadt sommige mensen maar wat graag op zondag de werken der barmhartigheid doen. In mijn omgeving zijn er nogal wat vrouwen die in de zorg werken. Die krijgen een kind en stoppen met werken, althans: ze beunen nog wat bij. Vaste oproepkracht op zondag. Lekker salaris, dat wel, maar daar doen ze het niet voor. Nee, de mensen moeten geholpen worden. En zo klussen ze bijna elke zondag bij.
En soms is het dan nog zo erg dat zelfs ook de man beperkt wordt in de kerkgang, hij moet dan oppassen op de kinderen.
- Miscanthus
Zou het een optie zijn om de zondag op zaterdagavond te laten beginnen en op zondagavond te laten eindigen? Zeg maar met zonsondergang.
Dan zijn er misschien weer een paar christelijke bakkers gered.
Het kan toch niet de wil van God zijn dat christelijke bakkers failliet gaan?
Verder denk ik dat we geen sabbat hoeven te houden, maar wel een dag door God geheiligd en aan God gewijd. Jezus is ook Heer van de Sabbath die vooruitwijst naar de eeuwige rust. Een dag om ons te verlustigen in de Heere. En waarom zou je dan tussen 2 kerkdiensten door niet even een partijd brood kunnen bezorgen?
Ik weet wel, van het een komt het ander, maar als je echt een relatie met God hebt door het geloof in Jezus Christus, dan hoef je toch niet bang te zijn en krampachtig met regeltjes om te gaan?
@Geledu:
Laat je christen-zijn maar op veel manieren merken, Als ze het alleen zouden moeten merken aan het feit dat je zondags niet wil werken of iets doen, dan is dat wel weinig. Een licht in de wereld zijn kun je toch ook als je zondags brood brengt? Dan kun je bijvoorbveeld zeggen: Jongens, ik laat jullie op zondag iets doen, maar als je in mijn hart kijkt, doe ik dat liever niet want.........(en dan kun je vertellen wie God voor jou is en wat de zondag voor joiu betekent). Dat spreekt duidelijker dan dat je ineens zou weigeren om die mensen te laten werken.
@Unionist
Wat is er mis met werken der barmhartigheid op zondag? Als die mensen op hun manier de kantjes van de zondag af lopen dan is er toch een dieperliggend probleem? Als dat gelovige christenen zijn, dan vragen ze heus wel een keertje vrij om ook naar de kerk te kunnen. Als ze toch liever werken, moet je ze eens vragen of ze zich in de kerk wel thuisvoelen en of het evangelie hen uberhaubt iets zegt.
Dan zijn er misschien weer een paar christelijke bakkers gered.
Het kan toch niet de wil van God zijn dat christelijke bakkers failliet gaan?
Verder denk ik dat we geen sabbat hoeven te houden, maar wel een dag door God geheiligd en aan God gewijd. Jezus is ook Heer van de Sabbath die vooruitwijst naar de eeuwige rust. Een dag om ons te verlustigen in de Heere. En waarom zou je dan tussen 2 kerkdiensten door niet even een partijd brood kunnen bezorgen?
Ik weet wel, van het een komt het ander, maar als je echt een relatie met God hebt door het geloof in Jezus Christus, dan hoef je toch niet bang te zijn en krampachtig met regeltjes om te gaan?
@Geledu:
Laat je christen-zijn maar op veel manieren merken, Als ze het alleen zouden moeten merken aan het feit dat je zondags niet wil werken of iets doen, dan is dat wel weinig. Een licht in de wereld zijn kun je toch ook als je zondags brood brengt? Dan kun je bijvoorbveeld zeggen: Jongens, ik laat jullie op zondag iets doen, maar als je in mijn hart kijkt, doe ik dat liever niet want.........(en dan kun je vertellen wie God voor jou is en wat de zondag voor joiu betekent). Dat spreekt duidelijker dan dat je ineens zou weigeren om die mensen te laten werken.
@Unionist
Wat is er mis met werken der barmhartigheid op zondag? Als die mensen op hun manier de kantjes van de zondag af lopen dan is er toch een dieperliggend probleem? Als dat gelovige christenen zijn, dan vragen ze heus wel een keertje vrij om ook naar de kerk te kunnen. Als ze toch liever werken, moet je ze eens vragen of ze zich in de kerk wel thuisvoelen en of het evangelie hen uberhaubt iets zegt.
Tja... dan begin je precies om 0:00.... werk je niet op zondag.... Jongeren moeten toch ook altijd zaterdagavond om 0:00 thuis zijn?Geledu schreef:Het gaat in dit geval om een moeilijke situatie :

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."