Vasten op zondag?

Marnix

Bericht door Marnix »

Miepie schreef:
Christiaan schreef:Maar geen tv en computer aan op zondag vindt je wel een goed idee of niet??
Geen goed idee! Deze dingen vind ik niet te combineren met een "zondag-gevoel". Televisie is al helemaal uit den boze en zeker op zondag. En wat de PC betreft: op zondag heb je deze echt niet nodig, alleen misschien om preken te beluisteren.
De computer blijft gewoon aan op zondag. TV heel af en toe, even nieuws kijken, soms een kerkdienst, soms wat anders... Met forummen en via msn met mensen praten op zondag lijkt me geen slechte invulling van de zondag naast het bezoeken van kerkdiensten en ook in real life een beetje sociaal doen. Ik zie totaal geen reden waarom dat niet op zondag zou kunnen.... en waarom je wle op de bank een boek mag lezen maar niet ff tv kijken of computeren.

Ik vind het een slecht idee om tv en computer op zondag te verbieden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Miepie schreef:
Christiaan schreef:Maar geen tv en computer aan op zondag vindt je wel een goed idee of niet??
Geen goed idee! Deze dingen vind ik niet te combineren met een "zondag-gevoel". Televisie is al helemaal uit den boze en zeker op zondag. En wat de PC betreft: op zondag heb je deze echt niet nodig, alleen misschien om preken te beluisteren.
de 7e dag is de Dag des Heeren dus géén msn of welk (zich christelijk forum noemende) ander forum ook bezoeken.

Het mag hard overkomen, maar ik bedoel ermee te zeggen: op de Dag des Heeren géén pc aan, tenzij het is om preken te luisteren als je door wat voor oorzaak dan ook niet ter kerke kunt gaan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Tamarinde schreef:
Miepie schreef:
de 7e dag is de Dag des Heeren dus géén msn of welk (zich christelijk forum noemende) ander forum ook bezoeken.

Het mag hard overkomen, maar ik bedoel ermee te zeggen: op de Dag des Heeren géén pc aan, tenzij het is om preken te luisteren als je door wat voor oorzaak dan ook niet ter kerke kunt gaan.
Ook niet voor Bijbelstudie?
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Tiberius schreef:
Tamarinde schreef:
Miepie schreef:

Nou, vooruit, omdat je het zo lief vraagt......................
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Tamarinde schreef:
Tiberius schreef:
Tamarinde schreef:
Miepie schreef: Geen goed idee! Deze dingen vind ik niet te combineren met een "zondag-gevoel". Televisie is al helemaal uit den boze en zeker op zondag. En wat de PC betreft: op zondag heb je deze echt niet nodig, alleen misschien om preken te beluisteren.

Nou, vooruit, omdat je het zo lief vraagt......................
En voor het weerbericht dan? Voor als ik uit de kerk naar huis kom.
Of voor de kerkdiensten (via de GG te Scheveningen)? Enzovoorts.

Kortom: je ontkomt niet aan die glijdende schaal als je zulke knalharde voorschriften hanteert. Daarom voel ik niet zozeer voor gebod op gebod, regel op regel, hier een weinig, daar een weinig, maar meer voor dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange.
Oftewel: we mogen het wel, maar we doen het niet. Het behoort niet tot de normale gang van zaken op zondag (wat die ook moge zijn).
Marnix

Bericht door Marnix »

Tamarinde schreef:
Miepie schreef:

en wat doe je dan wel op de dag des Heren?

Je mag zelf weten hoe je deze dag invult hoor, geen verwijten van mijn kant... ik ben gewoon benieuwd wat je dan nog wel mag :) Overigens even de kanttekening dat de sabbat er voor de mens is, en de mens niet voor de sabbat. Als men niks mag op de sabbat krijg ik soms het idee dat het andersom is.... Maar dat ligt er aan wat de uitwerking van de regels op je is. De sabbat is niet een dag van niks mogen...... maar van een hoop dingen niet moeten. En als vanuit dat perspectief de pc uit blijft, prima!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

ik krijg steeds meer het idee dat men de oudtamentische sabbat (= 7de dag) geplakt heeft op de eerste dag (= zondag), terwijl het wezenlijk iets anders is. Als wij geen sabbat meer hoeven houden, maar op de eerste dag der week iets moeten dan is het toch geen soort sabbat. Dan kunnen we op sabbat ook wel naar de kerk.
Het is een eeuwigdurend verbond met Israel en hoeft niet aan de gelovigen aan de heidenen (ons) opgelegd te worden, (zie Hand 15). Waarom dan toch...........?
de zondag is niet de dag des Heeren, maar de sabbat, dat is de zevende dag = zaterdag.
Jezus heeft duidelijk gemaakt dta hij de sabbat niet afschafte maar een andere invulling en inhoud gaf aan de sabbat, als Hij zieken genas, door het gezaaifde ging, gerstekorrels at en voorging in de synagoge.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Beste mensen, ik zie weer heel veel "niet mogen"enz. voorbij komen. Wat voor de één not-done is, mag bij de ander wel.
Even in de trand van Breekijzertje:
We MOGEN in ieder geval naar de kerk! Van wat voor gezindte dan ook. Gelukkig nog in alle vrijheid. :!: :!:

Wel zit MKB Nederland weer te pleiten voor een algehele zondagsopenstelling van winkels....dat lijkt me voor kerkgangers minder prettig maar dat is een ander topic :!:
Petrus

Bericht door Petrus »

@ Marnix

Het gaat ons niet om niet mógen, maar om het van harte nálaten van wat je op ándere dagen bijna gedachteloos doet of nalaat.

Je hebt dan één dag dat je je bewust bent dat je MAG rusten, dat je naar de kerk MAG gaan, dat je tot rust MAG komen in de natuur, dat je éven geen slaaf hoeft te zijn van die PC, dat je die éne dag in de week MAG wijden aan de Heere, dat je blij bent om dingen even niets te MOETEN..........

heb ik het zó duidelijker geformuleerd???
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Petrus schreef:@ Marnix

Het gaat ons niet om niet mógen, maar om het van harte nálaten van wat je op ándere dagen bijna gedachteloos doet of nalaat.

Je hebt dan één dag dat je je bewust bent dat je MAG rusten, dat je naar de kerk MAG gaan, dat je tot rust MAG komen in de natuur, dat je éven geen slaaf hoeft te zijn van die PC, dat je die éne dag in de week MAG wijden aan de Heere, dat je blij bent om dingen even niets te MOETEN..........

Heel erg met je eens, Petrus

Het is de vrijheid die Christus voor ons gekocht heeft. En wij moeten allemaal eens meer denken hoe duur de prijs is die betaald is voor onze zaligheid. Dan zondigen we niet zo makkelijk. Dan hebben we geen problemen met wat we mogen doen op zondag.

Om dan noch niet eens te hebben over de prijs betaald door de martelaren in de Reformatie, hoeveel waren het er? Al tenminste 30,000 onder Karel V. En daarna begon het pas....

Als ze eens wisten wat er van de kerk in Nederland over gebleven is......
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Petrus schreef:@ Marnix

Hmhm, ik zei toch al dat ik geen persoonlijk verwijt maakte ;) Ik vind het goed om ervoor te zorgen dat de voor een bijzondere dag is... De een doet dat door tv en computer uit te laten.... Een prima manier, niks mis mee. Ik doe het wat anders. En ik moet gelukkig ook niks op zondag :)
plebe

Bericht door plebe »

Zondag is bij ons thuis een feestelijke dag!

We gaan naar het huis van God, horen van Hem en staan daar op diverse wijzen bij stil.(lezen, zingen, napraten over de diensten)
We rusten wat en genieten van extra lekker eten en drinken .

Standaard doordeweekse dingen laten we rusten.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Marnix

Bericht door Marnix »

plebe schreef:Zondag is bij ons thuis een feestelijke dag!

We gaan naar het huis van God, horen van Hem en staan daar op diverse wijzen bij stil.(lezen, zingen, napraten over de diensten)
We rusten wat en genieten van extra lekker eten en drinken .

Standaard doordeweekse dingen laten we rusten.
Precies... ik vind het belangrijk dat de zondag niet een bijzondere dag wordt, alleen door wat je dan NIET doet.... maar vooral ook door wat je dan WEL doet. Ik vind dat de zondag geen sobere dag moet worden.... en dat is het voor sommigen wel... en voor kinderen vaak helemaal. :)
olfie

Bericht door olfie »

Gal. 5:13
13 Want gij zijt tot vrijheid geroepen, broeders, alleenlijk gebruikt de vrijheid niet tot een oorzaak voor het vlees; maar dient elkander door de liefde.

Dit lijkt me vrij duidelijk.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Adorote

Bericht door Adorote »

VASTEN DAGEN de 40 dagen tijd of Grote Heilige Vasten.De vier Adventsweken en elke vrijdag.

De Zondag is een feestdag dan vieren we Klein Pasen , de Zondag de feestdag bij uit stek eerste dag van de week en de dag des Heren . Tevens een dag van Zondagsheiliging dus kerkgang , en een dag van rust en ontspanning.
Plaats reactie