In de PKN is dat in elk geval niet zo, omdat er belijdenissen aan toegevoegd zijn, die er soms in tegenspraak mee zijn.Mister schreef:En mag je ze als bindend zien, ok, maar exclusief??uitgeworpen schreef:Dat klopt maar dat wil niet zeggen dat iedereen ze als bindend ziet en onderschrijft.Afgewezen schreef:De drie Formulieren van Enigheid zijn belijdenisgeschriften van de gehéle PKN.
GB/Op Goed Gerucht
Re: formulieren
Geen herhaling van zetten hier graag! Dit wordt een nutteloze discussie. De HHK scheidde zich niet af, dat deed de PKN enz. enz. enz.uitgeworpen schreef:Om dat woordje was toch onenigheid? Was dat niet één van de redenen waarom de HHK zich afscheidde van het grote geheel?Mister schreef:En mag je ze als bindend zien, ok, maar exclusief??uitgeworpen schreef:Dat klopt maar dat wil niet zeggen dat iedereen ze als bindend ziet en onderschrijft.Afgewezen schreef:De drie Formulieren van Enigheid zijn belijdenisgeschriften van de gehéle PKN.:
Hete hoofden, koude harten.
-
Inderdaad: dat ze bindend zijn staat nergens in de kerkorde.uitgeworpen schreef:Dat klopt maar dat wil niet zeggen dat iedereen ze als bindend ziet en onderschrijft.Afgewezen schreef:De drie Formulieren van Enigheid zijn belijdenisgeschriften van de gehéle PKN.
Daarnaast: Er zijn in de PKN méér belijdenisgeschriften. Hoe deze zich tot elkaar verhouden, is niet vastgesteld. In de PKN kun je dan ook niet spreken van dé drie formulieren van enigheid.
-
Fijn dat je dat zegt, ik wist niet ik daarmee een discussie kon uitlokken. Balen zeg!Mister schreef:Geen herhaling van zetten hier graag! Dit wordt een nutteloze discussie. De HHK scheidde zich niet af, dat deed de PKN enz. enz. enz.uitgeworpen schreef:Om dat woordje was toch onenigheid? Was dat niet één van de redenen waarom de HHK zich afscheidde van het grote geheel?Mister schreef:En mag je ze als bindend zien, ok, maar exclusief??uitgeworpen schreef: Dat klopt maar dat wil niet zeggen dat iedereen ze als bindend ziet en onderschrijft.:
Hete hoofden, koude harten.

Ok, die manier. Persoonlijk vind ik het erg naief om hieraan vast te hangen, maar dat is slechts mijn bescheiden mening. Ik ben maar een nietig 'afgescheiden' jongetje (niet HHK)Dathenum schreef:Er is een mogelijkheid voor gemeenten binnen de PKN om zich exclusief te binden aan de 3 formulieren van enigheid, en te verwerpen wat daar tegen in gaat. Ds Kamphuis is predikant van zo'n gemeente. De 3 formulieren zijn dus de belijdenis van ds. Kamphuis.freek schreef:Hoe bedoel je? De belijdenis van de kerk is jouw belijdenis, zegt ds Kamphuis tegen ds Offirna. Dat geldt dan toch ook voor Kamphuis. De belijdenis van de PKN is geloof ik dan ook de belijdenis van Kamphuis. Toch?
Het belijden van de PKN (niet alleen, maar onder andere de 3fve) geven echter genoeg aanknopingspunten om de predikanten van het kwade gerucht terecht te wijzen.
Je tweede opmerking klopt helemaal in elk geval!