GB/Op Goed Gerucht

Afgewezen

Re: formulieren

Bericht door Afgewezen »

Mister schreef:
uitgeworpen schreef:
Afgewezen schreef:De drie Formulieren van Enigheid zijn belijdenisgeschriften van de gehéle PKN.
Dat klopt maar dat wil niet zeggen dat iedereen ze als bindend ziet en onderschrijft.
En mag je ze als bindend zien, ok, maar exclusief??
In de PKN is dat in elk geval niet zo, omdat er belijdenissen aan toegevoegd zijn, die er soms in tegenspraak mee zijn.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

uitgeworpen schreef:
Mister schreef:
uitgeworpen schreef:
Afgewezen schreef:De drie Formulieren van Enigheid zijn belijdenisgeschriften van de gehéle PKN.
Dat klopt maar dat wil niet zeggen dat iedereen ze als bindend ziet en onderschrijft.
Om dat woordje was toch onenigheid? Was dat niet één van de redenen waarom de HHK zich afscheidde van het grote geheel? :cry:
Geen herhaling van zetten hier graag! Dit wordt een nutteloze discussie. De HHK scheidde zich niet af, dat deed de PKN enz. enz. enz.
Hete hoofden, koude harten.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

uitgeworpen schreef:
Inderdaad: dat ze bindend zijn staat nergens in de kerkorde.

Daarnaast: Er zijn in de PKN méér belijdenisgeschriften. Hoe deze zich tot elkaar verhouden, is niet vastgesteld. In de PKN kun je dan ook niet spreken van dé drie formulieren van enigheid.
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Mister schreef:
uitgeworpen schreef:
Mister schreef:
uitgeworpen schreef: Dat klopt maar dat wil niet zeggen dat iedereen ze als bindend ziet en onderschrijft.
Om dat woordje was toch onenigheid? Was dat niet één van de redenen waarom de HHK zich afscheidde van het grote geheel? :cry:
Geen herhaling van zetten hier graag! Dit wordt een nutteloze discussie. De HHK scheidde zich niet af, dat deed de PKN enz. enz. enz.
Hete hoofden, koude harten.
Fijn dat je dat zegt, ik wist niet ik daarmee een discussie kon uitlokken. Balen zeg! :oops:
freek

Bericht door freek »

Dathenum schreef:
freek schreef:Hoe bedoel je? De belijdenis van de kerk is jouw belijdenis, zegt ds Kamphuis tegen ds Offirna. Dat geldt dan toch ook voor Kamphuis. De belijdenis van de PKN is geloof ik dan ook de belijdenis van Kamphuis. Toch?
Er is een mogelijkheid voor gemeenten binnen de PKN om zich exclusief te binden aan de 3 formulieren van enigheid, en te verwerpen wat daar tegen in gaat. Ds Kamphuis is predikant van zo'n gemeente. De 3 formulieren zijn dus de belijdenis van ds. Kamphuis.

Het belijden van de PKN (niet alleen, maar onder andere de 3fve) geven echter genoeg aanknopingspunten om de predikanten van het kwade gerucht terecht te wijzen.
Ok, die manier. Persoonlijk vind ik het erg naief om hieraan vast te hangen, maar dat is slechts mijn bescheiden mening. Ik ben maar een nietig 'afgescheiden' jongetje (niet HHK)

Je tweede opmerking klopt helemaal in elk geval!
Plaats reactie