Ten minsten een derde van de Schrift wordt niet gelezen

Christiaan

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Alle schrift is van God ingegeven, en is nittig tot lering, wederleging, tot verbetering, tot onderwijzing die in de rechtvaardigheid is. 2Timotheus 3:16
Tegen wie heb je 't nou?
Op refo,
het is zeer zeker dat God, het jammer vindt dat niet de gehele schrift wordt gelezen.
Alle schrift is van God ingegeven.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 08 sep 2006, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Alle schrift is van God ingegeven, en is nittig tot lering, wederleging, tot verbetering, tot onderwijzing die in de rechtvaardigheid is. 2Timotheus 3:16
Tegen wie heb je 't nou?
Op refo,
het is zeer zeker dat God, het jammer vindt dat niet de gehele schrift wordt gelezen.
Alle schridtf is van God ingegeven.
Tja het lijkt me duidelijk "Alle schrift" daar is de S.V. gelukkig
heel duidelijk in.
Unionist

Bericht door Unionist »

De NBV ook...

Over Ezra en Nehemia worden nog weleens series gepreekt. Dan komt het hele boek aan de orde.

Als ik dominee was, zou ik het heerlijk vinden om hele Bijbelboeken door te preken. Ook goed voor je eigen geloofsleven. Je wordt dan verplicht dingen te bepreken die je zelf neit zo gauw zou kiezen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Oude-Waarheid schreef:
Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Tegen wie heb je 't nou?
Op refo,
Alle schridtf is van God ingegeven.
Tja het lijkt me duidelijk "Alle schrift" daar is de S.V. gelukkig
heel duidelijk in.
I.t.t. tot (dacht ik) '51 waar staat 'al de Schrift die van God ingegeven is... ' enz.
Unionist

Bericht door Unionist »

"elk van God ingegeven schriftwoord is nuttig..." zegt NGB51. Daar zou je de conclusie aan kunnen verbinden dat er ook andere schriftwoorden zijn, maar dat wordt vooral door de NBG-haters gedaan.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Unionist schreef:"elk van God ingegeven schriftwoord is nuttig..." zegt NGB51. Daar zou je de conclusie aan kunnen verbinden dat er ook andere schriftwoorden zijn, maar dat wordt vooral door de NBG-haters gedaan.
Je zou ook kunnen lezen dat het ene schriftwoord wel en het
andere niet door God is ingegeven.
Unionist

Bericht door Unionist »

Dat kun je erin lezen, als je wilt. Ik ken heel wat NBG-lezers die dat er niet in lezen, maar het is wel een handige tekst om de NBG mee om de oren te slaan.

Maar affijn, de NBV heeft weer: Al de Schrift is...
Unionist

Bericht door Unionist »

Op http://www.groeieningeloof.com staan een aantal complete Bijbelboeken besproken. Ruth, Job, Johannes, Romeinen, Galten, Daniël, Openbaring... Er komen dit jaar ook weer nieuwe bij: Genesis, Brieven van Johannes, 1 Korinthiërs...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:Ik ook.

En dan stel ik gelijk voor om niet alleen de Heidelberger Catechismus, maar ook de Nederlandse Geloofbelijdenis en de Dordtse Leerregels regelmatig te behandelen. Want die zijn soms schrikbarend ontbekend.

Maar om Christiaans vraag "Welk bijbelboek zou meer aandacht mogen hebben" te beantwoorden:
Uit het Oude Testament graag:
Klaagliederen van Jeremia, Hosea, Joel, Amos, Obadja, Micha, Nahum, Habakuk, Zefanja, Haggai, Zacharia, Maleachi.
En uit het Nieuwe Testament graag:
De brieven van Jacobus, Petrus, Johanes en Judas.

(Ik neem even aan dat hij met "meer aandacht" bedoelt: "meer dan nu het geval is" en niet "meer dan de andere bijbelboeken").

Waarom? Omdat er dingen instaan die we anders niet horen/lezen.
Wie hoort wel eens spreken over God, Die mij is als een loerende beer, of als een leeuw in verborgen plaatsen? Toch staat het er.
Gister nog een prachtige schriftuurlijk bevindelijke preek gehoord over Jacobus 1. Ook komen de brieven van Johannes bij ons regelmatig aan de orde. De "kleine" profeten helaas wat minder.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:
Christiaan schreef:
refo schreef:Maak van dat 1/3 deel maar gerust 2/3 deel. En het aantal teksten waaruit gepreekt wordt is helemaal uiterst gering.

Zoals je zegt: alle Bijbelboeken verdienen aandacht.
Maar welke bijbelboeken krijgen vooral minder aandacht,
en vindt jij dat jammer Refo?
Je zou eens van 25 jaar van alle Gergemmen moeten turven waaruit gepreekt wordt. Ik denk dat je helemaal bleek om de neus wordt.
En ga je je dan in de preek verdiepen en bekijk je of er over de tekst of over het hoofdstuk gerpreekt wordt is het ook nog vaak de tekst die op de klank af gekozen is. Streep je ook die nog af, dan hou je een piepklein bijbeltje over.

Of ik het jammer vind? God zal het wel jammer vinden, denk ik. Je vraagt je af waarom God ons zo'n dik boek heeft nagelaten, als we het met een dunnetje ook afkunnen.
Ds. Moerkerken behandelt hele bijbelboeken en -gedeeltes!
Christiaan

Afgewezen schreef:
refo schreef:
Christiaan schreef:
refo schreef:Maak van dat 1/3 deel maar gerust 2/3 deel. En het aantal teksten waaruit gepreekt wordt is helemaal uiterst gering.

Zoals je zegt: alle Bijbelboeken verdienen aandacht.
Maar welke bijbelboeken krijgen vooral minder aandacht,
en vindt jij dat jammer Refo?
Je zou eens van 25 jaar van alle Gergemmen moeten turven waaruit gepreekt wordt. Ik denk dat je helemaal bleek om de neus wordt.
En ga je je dan in de preek verdiepen en bekijk je of er over de tekst of over het hoofdstuk gerpreekt wordt is het ook nog vaak de tekst die op de klank af gekozen is. Streep je ook die nog af, dan hou je een piepklein bijbeltje over.

Of ik het jammer vind? God zal het wel jammer vinden, denk ik. Je vraagt je af waarom God ons zo'n dik boek heeft nagelaten, als we het met een dunnetje ook afkunnen.
Ds. Moerkerken behandelt hele bijbelboeken en -gedeeltes!
Mooi, mooi, maar waarschijnlijk leest men die toch ook niet zo vaak.
Ik heb soms het idee dat ieder zijn eigen voorkeur heeft, de een voor het nieuwe testament, de ander voor het oude, de een voor de profeten, de ander voor brieven van Paulus.
Maar schijnbaar worden erg toch ook bijbelgedeelten gediscrimineerd!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Petrus

Bericht door Petrus »

Oude-Waarheid schreef:
Unionist schreef:"elk van God ingegeven schriftwoord is nuttig..." zegt NGB51. Daar zou je de conclusie aan kunnen verbinden dat er ook andere schriftwoorden zijn, maar dat wordt vooral door de NBG-haters gedaan.
Ik zie niet direct de conclusie dat er ándere schriftwoorden zijn als je de klemtoon legt zoals ik die nu aangebracht hen. Aangezien ál dé schriftwoorden zonder uitzondering door God zijn ingegeven, onbreekt er dus geen enkele, en zijn er derhalve ook geen ándere schriftwoorden te vinden.
Christiaan

Petrus schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Ik zie niet direct de conclusie dat er ándere schriftwoorden zijn als je de klemtoon legt zoals ik die nu aangebracht hen. Aangezien ál dé schriftwoorden zonder uitzondering door God zijn ingegeven, onbreekt er dus geen enkele, en zijn er derhalve ook geen ándere schriftwoorden te vinden.
Petrus zijn er ook bijbelboeken die volgens jou worden gediscrimineerd en zeker meer aanbod mogen komen??
En waarom??

Petrus

Bericht door Petrus »

@ Christiaan,

De zgn. "Kleine Profeten" zouden wat mij betreft vaker aan bod mogen komen, maar zeker ook de Openbaring van Johannes zou meermalen aan bod mogen komen vanwege de roepstem aan ons aller hart die hierin te lezen valt, en die tot lering van de gemeente sterken.

We leven m.i. veel te zorgeloos op de eeuwigheid toe, en de kleine profeten én de openbaring kunnen ons de schellen van de ogen doen vallen.
Christiaan

Petrus schreef:@ Christiaan,

De zgn. "Kleine Profeten" zouden wat mij betreft vaker aan bod mogen komen, maar zeker ook de Openbaring van Johannes zou meermalen aan bod mogen komen vanwege de roepstem aan ons aller hart die hierin te lezen valt, en die tot lering van de gemeente sterken.

We leven m.i. veel te zorgeloos op de eeuwigheid toe, en de kleine profeten én de openbaring kunnen ons de schellen van de ogen doen vallen.
Dan zitten wat dit betreft mooi op een lijn heb zelf afgelopen tijd de kleine profeten bestudeerd via bijbelstudieboekjes en zag ook de mooi paralellen tussen hen en de openbaring van Johannes.

Plaats reactie