Afgewezen schreef:refo schreef:Christiaan schreef:refo schreef:Maak van dat 1/3 deel maar gerust 2/3 deel. En het aantal teksten waaruit gepreekt wordt is helemaal uiterst gering.
Zoals je zegt: alle Bijbelboeken verdienen aandacht.
Maar welke bijbelboeken krijgen vooral minder aandacht,
en vindt jij dat jammer Refo?
Je zou eens van 25 jaar van alle Gergemmen moeten turven waaruit gepreekt wordt. Ik denk dat je helemaal bleek om de neus wordt.
En ga je je dan in de preek verdiepen en bekijk je of er over de tekst of over het hoofdstuk gerpreekt wordt is het ook nog vaak de tekst die op de klank af gekozen is. Streep je ook die nog af, dan hou je een piepklein bijbeltje over.
Of ik het jammer vind? God zal het wel jammer vinden, denk ik. Je vraagt je af waarom God ons zo'n dik boek heeft nagelaten, als we het met een dunnetje ook afkunnen.
Ds. Moerkerken behandelt hele bijbelboeken en -gedeeltes!
Mooi, mooi, maar waarschijnlijk leest men die toch ook niet zo vaak.
Ik heb soms het idee dat ieder zijn eigen voorkeur heeft, de een voor het nieuwe testament, de ander voor het oude, de een voor de profeten, de ander voor brieven van Paulus.
Maar schijnbaar worden erg toch ook bijbelgedeelten gediscrimineerd!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)