Geen belijdenis: geen kerklidmaatschap

Petrus

Bericht door Petrus »

Miscanthus schreef:We zouden het niet mogen toestaan dat er niet-gelovende leden zijn binnen een gemeente. Alle energie zou zich eerst daarop moeten richten want het is onbestaanbaar om de Heere aan te roepen, te psalmzingen en je geloof te belijden zonder te geloven dat Hij is een beloner dergenen die Hem zoeken.
Er moet een biddag en een vasten uitgeroepen worden omdat de gemeente van Christus geen evangelisatieterrein zou moeten zijn, maar juist een stad op een berg.
Miscanthus,

zou het niet ook zó kunnen zijn dat mensen, ongelovigen, een stille roepstem hebben gehoord, om op die roepstem naar de kerk te gaan? En dáár op de prediking tot geloof kúnnen komen.....is dat niet een reden om juist óók "ongelovigen" binnen de kerkmuren trachten te krijgen???? Evangelisatie buiten én binnen de kerkmuren....................buiten de kerkmuren door doelgerichte evangelisatie acties, evangelisatie binnen de kerkmuren op de prediking van Gods Woord door de Heilige Geest.
Klavier

Bericht door Klavier »

Als je in de kerk terecht komt en daar tot geloof mag komen mag je het altijd zien als zijnde Gods genade dat je onder Zijn Woord bent terecht gekomen.
De Heere kent de Zijnen en roept ze bij naam. Waar ze ook zitten.
Het is altijd achteraf verwonderen, Petrus!
MBE

Re: Geen belijdenis: geen kerklidmaatschap

Bericht door MBE »

olfie schreef:Even een hele stomme vraag, of misschien juist logisch.
Iemand die (in eigen ogen) niet-wedergeboren is, dus in het ongeloof leeft, dus geen belijdenis kan/mag doen, kan dus geen lid worden van een (de) kerk.
Hieruit volgt (naar mijn beknopte wetenschap), dat men dus geen 'recht' op huisbezoeken en andere pastorale zorg heeft, niet in aanmerking komt voor diakonale hulp in directe zin.

Zeg ik nu juiste dingen? En zo ja, wat vinden jullie hier dan van?

P.s. dit om maar even niet off-topic te geraken in het lopende avondmaal topic.
Dooplid is toch ook lid van de gemeente? Geeft dat geen 'rechten'?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Petrus schreef:
Miscanthus schreef:We zouden het niet mogen toestaan dat er niet-gelovende leden zijn binnen een gemeente. Alle energie zou zich eerst daarop moeten richten want het is onbestaanbaar om de Heere aan te roepen, te psalmzingen en je geloof te belijden zonder te geloven dat Hij is een beloner dergenen die Hem zoeken.
Er moet een biddag en een vasten uitgeroepen worden omdat de gemeente van Christus geen evangelisatieterrein zou moeten zijn, maar juist een stad op een berg.
Miscanthus,

zou het niet ook zó kunnen zijn dat mensen, ongelovigen, een stille roepstem hebben gehoord, om op die roepstem naar de kerk te gaan? En dáár op de prediking tot geloof kúnnen komen.....is dat niet een reden om juist óók "ongelovigen" binnen de kerkmuren trachten te krijgen???? Evangelisatie buiten én binnen de kerkmuren....................buiten de kerkmuren door doelgerichte evangelisatie acties, evangelisatie binnen de kerkmuren op de prediking van Gods Woord door de Heilige Geest.
Het zou kunnen maar zou niet de overheersende prakltijk moeten zijn. Anders is er ook gene sprake van groei in het geloof. Dan blijven we bij de melk steken.....
Alfacursussen zijn uitstekend voor beginners in het geloof.....
Marnix

Bericht door Marnix »

MBE schreef:
Iemand die (in eigen ogen) niet-wedergeboren is, dus in het ongeloof leeft, dus geen belijdenis kan/mag doen, kan dus geen lid worden van een (de) kerk.
Hieruit volgt (naar mijn beknopte wetenschap), dat men dus geen 'recht' op huisbezoeken en andere pastorale zorg heeft, niet in aanmerking komt voor diakonale hulp in directe zin.

Uiteraard, een dooplid is ook lid van Christus lichaam... dat geeft rechten en plichten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
olfie

Bericht door olfie »

Marnix schreef:
MBE schreef:

Uiteraard, een dooplid is ook lid van Christus lichaam... dat geeft rechten en plichten.
Huh :roll:

Dus gedoopt = Lid van Christus Lichaam en zal dus zalig worden ?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

olfie schreef:
Marnix schreef:
MBE schreef:

Ik denk dat dooplid en belijdend lid een wezenlijk verschil maken, maar een belijdend lid hoeft niet persé een lid van Christus lichaam te zijn, want hoevelen doen belijdenis en dwalen later van de kerk weg en gaan de wereld in zonder nog tot de kerk terug te keren?
Wél denk ik dat je als dooplid evenveel rechten hebt als belijdend lid in een kerk.
olfie

Bericht door olfie »

Tamarinde schreef:
olfie schreef:
Marnix schreef:
MBE schreef:Dooplid is toch ook lid van de gemeente? Geeft dat geen 'rechten'?

Ik denk dat dooplid en belijdend lid een wezenlijk verschil maken, maar een belijdend lid hoeft niet persé een lid van Christus lichaam te zijn, want hoevelen doen belijdenis en dwalen later van de kerk weg en gaan de wereld in zonder nog tot de kerk terug te keren?
Wél denk ik dat je als dooplid evenveel rechten hebt als belijdend lid in een kerk.
Ok. dankje
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
MBE

Bericht door MBE »

Tamarinde schreef:Wél denk ik dat je als dooplid evenveel rechten hebt als belijdend lid in een kerk.
Dat is niet waar. Je mag niet laten dopen en ook niet aan het Heilig Avondmaal. Geen kerkelijk recht om het zo te zeggen.
Petrus

Bericht door Petrus »

MBE schreef:
Tamarinde schreef:Wél denk ik dat je als dooplid evenveel rechten hebt als belijdend lid in een kerk.
Dat is niet waar. Je mag niet laten dopen en ook niet aan het Heilig Avondmaal. Geen kerkelijk recht om het zo te zeggen.
Daar heb je wezenlijk gelijk in, maar wat Tamarinde bedoelde te zeggen was, dat je wel recht hebt op huisbezoek en pastorale zorg.
Marnix

Bericht door Marnix »

olfie schreef:
Marnix schreef:
MBE schreef:

Vr 74: Moeten ook de kleine kinderen gedoopt worden?

Antw 74: Ja, want de kinderen horen evengoed als de volwassenen bij Gods verbond en bij zijn gemeente. Ook worden hen evenals de volwassenen, door het bloed van Christus, de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, die het geloof werkt, beloofd.

De kinderen zijn net zo geheiligd als hun gelovige ouders... en lid van de kerk, het lichaam waar Christus het hoofd van is. De kinderen zijn erfgenamen van Gods rijk (aldus het doopformulier, de HC en de NGB) en hebben dus ook Christus als Hoofd.

1 kor 12:13: Want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:
olfie schreef:
Marnix schreef:
MBE schreef:Dooplid is toch ook lid van de gemeente? Geeft dat geen 'rechten'?

Vr 74: Moeten ook de kleine kinderen gedoopt worden?

Antw 74: Ja, want de kinderen horen evengoed als de volwassenen bij Gods verbond en bij zijn gemeente. Ook worden hen evenals de volwassenen, door het bloed van Christus, de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, die het geloof werkt, beloofd.

De kinderen zijn net zo geheiligd als hun gelovige ouders... en lid van de kerk, het lichaam waar Christus het hoofd van is. De kinderen zijn erfgenamen van Gods rijk (aldus het doopformulier, de HC en de NGB) en hebben dus ook Christus als Hoofd.

1 kor 12:13: Want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt.
Maar geheiligd betekend hier: "apart gezet". Dus onder de bediening van het verbond. Maar goed, ik heb geen zin om weer een boom op te zetten over de doop...
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan, de Bijbeltekst die ik aanhaal is duidelijk genoeg, gericht aan de hele gemeente..... en aan ieder die gedoopt is. Dus een hele discussie hoeft hier niet over te ontstaan, de Bijbel is duidelijk.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Marnix schreef:Erasmiaan, de Bijbeltekst die ik aanhaal is duidelijk genoeg, gericht aan de hele gemeente..... en aan ieder die gedoopt is. Dus een hele discussie hoeft hier niet over te ontstaan, de Bijbel is duidelijk.
Er staat niet: Want door hetzelfe water water zijn wij allen tot één lichaam gedoopt.

Maar: Want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt.

De doop met de Heilige Geest is op het moment van wedergeboorte (hoewel dit niet de visie is die charasmatici er op na houden).
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Dathenum schreef:
Marnix schreef:Erasmiaan, de Bijbeltekst die ik aanhaal is duidelijk genoeg, gericht aan de hele gemeente..... en aan ieder die gedoopt is. Dus een hele discussie hoeft hier niet over te ontstaan, de Bijbel is duidelijk.
Er staat niet: Want door hetzelfe water water zijn wij allen tot één lichaam gedoopt.

Maar: Want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt.

De doop met de Heilige Geest is op het moment van wedergeboorte (hoewel dit niet de visie is die charasmatici er op na houden).
ben ik dan ook een charismaat? :D
Het is toch eerst geloven en dan de Heilige Geest ontvangen?
Hnd 2:38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
Plaats reactie