Geplaatst: 05 sep 2006, 13:10
westminster confessie is later opgesteld dan onze belijdenisgeschriften en bij de opstellers van de deze belijdenis zijn de items van 1931 meer een hot item dan de opstellers van onze belijdenisgeschriften.
Sterker nog, de verbondsleer van de WCF verschilt van die van de 3FvE.zwierjan schreef:westminster confessie is later opgesteld dan onze belijdenisgeschriften en bij de opstellers van de deze belijdenis zijn de items van 1931 meer een hot item dan de opstellers van onze belijdenisgeschriften.
In welke opzichten?Dathenum schreef:Sterker nog, de verbondsleer van de WCF verschilt van die van de 3FvE.zwierjan schreef:westminster confessie is later opgesteld dan onze belijdenisgeschriften en bij de opstellers van de deze belijdenis zijn de items van 1931 meer een hot item dan de opstellers van onze belijdenisgeschriften.
Neeeeee! Dat betekent dat in een van beide geschriften sowieso fouten staan... terwijl beiden hier wel eens in een dergelijke discussie aangehaald zijn... dus er is hier met foutieve informatie geargumenteerd in verschillende topics.... en wat is nou wel waar en wat niet? Als onze formulieren er naast zitten moeten we ze nodig gaan herzien... en als die wel goed zijn en de confessie niet moeten we er niet meer zo lichtzinnig uit citeren!Dathenum schreef:Sterker nog, de verbondsleer van de WCF verschilt van die van de 3FvE.zwierjan schreef:westminster confessie is later opgesteld dan onze belijdenisgeschriften en bij de opstellers van de deze belijdenis zijn de items van 1931 meer een hot item dan de opstellers van onze belijdenisgeschriften.
Dit is het verschil tussen de boven- en benedenval drijvers. God verkoor van voor de grondlegging der wereld Zijn kinderen.Het verbond der genade vloeit voort uit de verkiezing en het verbond is de bedding waardoor de verkiezing stroomt. Niet andersom.
Nee maar hij kon door zijn werken wel eeuwig God behagen. Behalve als hij verkeerde werken deed, zoals eten van de boom. Dus er zit toch iets van een prestatie in, in dat eerste verbond.Waar staat dat het een verbond der werken was? Kon Adam op grond van zijn werken eeuwig leven? nee toch?
Er zijn vier openbaringsvormen van het verbond: eerst particulier, van Adam tot Abraham, dan patriarchaal, van Abraham tot Mozes, dan nationaal van Mozes tot Pinksteren. Sinds de pinksterdag is het verbond voor de kerk.Het wezen van het verbond is niet anders dan het verbond, wat God opgericht heeft met Abraham en zijn zaad. De aangehaalde teksten bewijzen geenszins dat het verbond gesloten is met Christus.
Ik lees ook nergens "verbond" in de Bijbel. Dat betekend nog niet dat het er niet staat. "Want gelijk door de ongehoorzaamheid van die enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Één, velen tot rechtvaardigen gesteld worden."Dit is strijdig met de verbondssluiting met Abraham en zijn zaad. De HC spreekt van opgenomen in het verbond en daarom moeten de kinderen gedoopt zijn. Ik lees nergens dat men pas in het verbond is door wedergeboorte.
Er zijn vier openbaringsvormen van het verbond: eerst particulier, van Adam tot Abraham (moederbelofte), dan patriarchaal, van Abraham tot Mozes(verbond met Abraham Zijn vrind), dan nationaal van Mozes tot Pinksteren (bij de wetgeving op de Sinaï). Sinds de pinksterdag is het verbond voor de kerk (uitstorting van de Heilige Geest).weer dat onbijbelse onderscheid alsof er twee verbonden zijn of 2 vormen.
God eist nergens dat gevallen beeld terug, zoals door Kaw opgemerkt. God vraagt dat we ons laten verzoenen met Hem door het geloof in Jezus Christus en dat we ons houden aan de eis van het verbond: geloof en gehoorzaamheid.
Kan de GG eigenlijk nog wel met de 3FvE uit de voeten?Dathenum schreef:Sterker nog, de verbondsleer van de WCF verschilt van die van de 3FvE.zwierjan schreef:westminster confessie is later opgesteld dan onze belijdenisgeschriften en bij de opstellers van de deze belijdenis zijn de items van 1931 meer een hot item dan de opstellers van onze belijdenisgeschriften.
Op welk(e) punt(en) dan niet, Miscanthus?Miscanthus schreef:Kan de GG eigenlijk nog wel met de 3FvE uit de voeten?Dathenum schreef:Sterker nog, de verbondsleer van de WCF verschilt van die van de 3FvE.zwierjan schreef:westminster confessie is later opgesteld dan onze belijdenisgeschriften en bij de opstellers van de deze belijdenis zijn de items van 1931 meer een hot item dan de opstellers van onze belijdenisgeschriften.
Volgens mij is dit is iets anders. 1931 stelt verbond en verkiezing gelijk, hoewel in "Louter genade" te lezen is dat het verbond breder is dan de uitverkorenen. 1 van 2 klopt niet.Erasmiaan schreef:Dit is het verschil tussen de boven- en benedenval drijvers. God verkoor van voor de grondlegging der wereld Zijn kinderen.Het verbond der genade vloeit voort uit de verkiezing en het verbond is de bedding waardoor de verkiezing stroomt. Niet andersom.
Nee maar hij kon door zijn werken wel eeuwig God behagen. Behalve als hij verkeerde werken deed, zoals eten van de boom. Dus er zit toch iets van een prestatie in, in dat eerste verbond.[/quote] het wordt nergens een verbond genoemd. Het was een gebod. Adam kon daar alleen in blijven door geloof en gehoorzaamheid. Adam was ook al verkoren in Christus.(?)Waar staat dat het een verbond der werken was? Kon Adam op grond van zijn werken eeuwig leven? nee toch?
Er zijn vier openbaringsvormen van het verbond: eerst particulier, van Adam tot Abraham, dan patriarchaal, van Abraham tot Mozes, dan nationaal van Mozes tot Pinksteren. Sinds de pinksterdag is het verbond voor de kerk.[/quote]Ik begrijp niet wat jouw reactie te maken hefet met het probleem. 1931 stelt dat het verbond gesloten is met Christus, terwijl de bijbel ons vertelt dat het met Abraham en zijn zaad gesloten is.Het wezen van het verbond is niet anders dan het verbond, wat God opgericht heeft met Abraham en zijn zaad. De aangehaalde teksten bewijzen geenszins dat het verbond gesloten is met Christus.
Ik lees ook nergens "verbond" in de Bijbel. Dat betekend nog niet dat het er niet staat. "Want gelijk door de ongehoorzaamheid van die enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Één, velen tot rechtvaardigen gesteld worden."[/quote] wat bedoel je hiermee? er stata toch wel het woord "verbond" in de bijbel?Dit is strijdig met de verbondssluiting met Abraham en zijn zaad. De HC spreekt van opgenomen in het verbond en daarom moeten de kinderen gedoopt zijn. Ik lees nergens dat men pas in het verbond is door wedergeboorte.
Er zijn vier openbaringsvormen van het verbond: eerst particulier, van Adam tot Abraham (moederbelofte), dan patriarchaal, van Abraham tot Mozes(verbond met Abraham Zijn vrind), dan nationaal van Mozes tot Pinksteren (bij de wetgeving op de Sinaï). Sinds de pinksterdag is het verbond voor de kerk (uitstorting van de Heilige Geest).[/quote] Dat doet toch niets af van het feit dat het 1 verbond betreft en niet twee? Ook verschil tussen wezen en bediening?weer dat onbijbelse onderscheid alsof er twee verbonden zijn of 2 vormen.
God eist nergens dat gevallen beeld terug, zoals door Kaw opgemerkt. God vraagt dat we ons laten verzoenen met Hem door het geloof in Jezus Christus en dat we ons houden aan de eis van het verbond: geloof en gehoorzaamheid.
Ik vraag me af in hoeverre dat dan te combineren is als men spreekt over het objectieve verbond met de uitverkorenen en het subjectieve verbond met de niet-uitverkorenen. Kan jij dat vanuit de 3FVE onderbouwen dan?Tiberius schreef:Op welk(e) punt(en) dan niet, Miscanthus?Miscanthus schreef:Kan de GG eigenlijk nog wel met de 3FvE uit de voeten?Dathenum schreef:Sterker nog, de verbondsleer van de WCF verschilt van die van de 3FvE.zwierjan schreef:westminster confessie is later opgesteld dan onze belijdenisgeschriften en bij de opstellers van de deze belijdenis zijn de items van 1931 meer een hot item dan de opstellers van onze belijdenisgeschriften.
Dit is namelijk een behoorlijk retorische (om niet te zeggen: suggestieve) vraagstelling, die roept om onderbouwing.
Ik lees namelijk dat Erasmiaan heel duidelijk de onderstrepingen van de 3FvE door de 1931-uitspraken aangeeft.
In het eerste geval spreken ze over het wezen van het verbond (want die zijn niet allen Israel, die uit Israel zijn) en in het "Louter genade" over de vorm of bediening (niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend).Miscanthus schreef:Volgens mij is dit is iets anders. 1931 stelt verbond en verkiezing gelijk, hoewel ze even verderop in "Louter genade" beweren dat het verbond breder is dan de uitverkorenen. 1 van 2 klopt niet.
Wel door gehoorzaamheid. Niet door geloof.Miscanthus schreef:Het wordt nergens een verbond genoemd. Het was een gebod. Adam kon daar alleen in blijven door geloof en gehoorzaamheid.
Van eeuwigheid was hij verkoren, ja.Miscanthus schreef:Adam was ook al verkoren in Christus.
Zie boven: niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.Miscanthus schreef:Ik begrijp niet wat jouw reactie te maken hefet met het probleem. 1931 stelt dat het verbond gesloten is met Christus, terwijl de bijbel ons vertelt dat het met Abraham en zijn zaad gesloten is.
(...)
Dat doet toch niets af van het feit dat het 1 verbond betreft en niet twee? Ook verschil tussen wezen en bediening?
God wil dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschiede, zie bijvoorbeeld Genesis 2 : 17 want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven.Miscanthus schreef:Volgensmij haal je 2 dingen door elkaar. Christus heeft de straf op de zonde gedragen en zo de relatie met God hersteld voor een ieder die gelooft. Er is inderdaad een eis: geloof en gehoorzaamheid. Maar God eist nergens zijn "beeld" terug. Waar staat dat in de bijbel?
Nou, als het zo doorgaat is er weinig gras meer voor de voeten overTiberius schreef:
Verder wacht ik even Klaviers reactie af.
Die bron heb ik niet in mijn bezit maar los daarvan snap ik die opmerking ook wel. Als het geen onderstreping is dan is het een uitbreiding van het gereformeerde belijden. Dat levert een blokkade op. De grondslag verschilt dan.Pim schreef:Klavier, pak ook de opmerkingen van ds Golverdingen erbij. Namelijk dat '31 wel eens een zwaar struikelblok zal zijn in toenadering tot enig ander kerkverband. Wat dat betreft hoeven we ook al niet blij te zijn met '31.