Vreemd eigenlijk
Het probleem is dat wij graag een zichtbare en tastbare eenheid willen. Het ontastbare, het geestelijke zien, zit niet in ons bloed van nature. Doch het 'zalig zijn zij die niet hebben gezien, en nochtans geloofd' geld nog steeds. Eenheid in Christus is de enige ware eenheid.
En misschien is dat ook wel het zwak van de christenheid, dat de meest zichtbare eenheid niet meer is dan valse eenheid. Denk aan de PKN, denk aan de Evangelische Alliantie.
Wat zou het mooi zijn om de ware eenheid ook zichtbare vormen te geven. En juist de weerstand die daartegen is, zou ons moeten beschamen. Want in wezen is er maar één bezwaar: bang voor zelfverloochening. Bang om dingen kwijt te raken die ons lief en dierbaar zijn, maar niet echt wezenlijk zijn. En dat geld zowel ter rechter als ter linkerzijde: Enerzijds bang om vrijheden kwijt te raken, anderzijds bang om gewoontes verloren te zien gaan.
Ach, ik ben bang dat slechts een vervolging de noodzaak tot eenheid zal kunnen doen gevoelen.
Ik hoop dat het niet nodig zal zijn. Ik hoop nog steeds op een herleving, op een opwekking. Op een focussen op de kern van de boodschap (namelijk: Jezus Christus, gestorven voor zondaren), ipv op het omhulsel. Niet dat ik traditie kwijt wil, maar omdat het niet zaligmakend is. Alleen in het levende geloof in Jezus Christus ligt hoop! Voor onszelf, voor onze jeugd, ja voor iedereen!
En misschien is dat ook wel het zwak van de christenheid, dat de meest zichtbare eenheid niet meer is dan valse eenheid. Denk aan de PKN, denk aan de Evangelische Alliantie.
Wat zou het mooi zijn om de ware eenheid ook zichtbare vormen te geven. En juist de weerstand die daartegen is, zou ons moeten beschamen. Want in wezen is er maar één bezwaar: bang voor zelfverloochening. Bang om dingen kwijt te raken die ons lief en dierbaar zijn, maar niet echt wezenlijk zijn. En dat geld zowel ter rechter als ter linkerzijde: Enerzijds bang om vrijheden kwijt te raken, anderzijds bang om gewoontes verloren te zien gaan.
Ach, ik ben bang dat slechts een vervolging de noodzaak tot eenheid zal kunnen doen gevoelen.
Ik hoop dat het niet nodig zal zijn. Ik hoop nog steeds op een herleving, op een opwekking. Op een focussen op de kern van de boodschap (namelijk: Jezus Christus, gestorven voor zondaren), ipv op het omhulsel. Niet dat ik traditie kwijt wil, maar omdat het niet zaligmakend is. Alleen in het levende geloof in Jezus Christus ligt hoop! Voor onszelf, voor onze jeugd, ja voor iedereen!
Voor een groot deel ben ik het met je eens. We vinden onszelf, ons eigen kerkverband en alles vaak heel belangrijk, zetten dat teveel centraal. Zelfverloochening is een bijbelse opdracht en als we dat wat meer zouden doen zou er al een hoop meer eenheid zijn.memento schreef:Het probleem is dat wij graag een zichtbare en tastbare eenheid willen. Het ontastbare, het geestelijke zien, zit niet in ons bloed van nature. Doch het 'zalig zijn zij die niet hebben gezien, en nochtans geloofd' geld nog steeds. Eenheid in Christus is de enige ware eenheid.
Anderzijds, we denken nu heel erg in kerkverbanden. Hoewel ik ook daar bepaalde positieve ontwikkelingen zie (denk bijvoorbeeld aan de samenwerking tussen CGK, NGK en GKv) is er ook buiten kerkverbanden om meer gerichtheid op eenheid. Je ziet dit vooral onder de jongeren (jeugdkerken, jongerendag, Flevofestival, jongerenavonden) maar ook bij de wat oudere mensen (mannen- en vrouwendagen, opwekking, gezinsdag, etc.)
Misschien niet zo verkeerd, laten we eerst maar een beetje elkaar leren kennen, toenadering zoeken, voordat we ook als gemeente samengaan. Puur dit synodaal willen regelen schiet niet zo op als je die mensen nog niet kent. Verwacht niet dat je 2 kerkgenootschappen samenvoegt en het allemaal zomaar goed gaat. Dat samenvoegen is al moeilijk zat. Dat zie je bijvoorbeeld aan samensprekingen, die tussen de CGK en GKv liepen bijvoorbeeld vroeger tijden vast... totdat men op plaatselijk niveau gewoon samen dingen ging doen, elkaar leerde kennen en waarderen en de eenheid daardoor ontstond. Echte eenheid ontstaat niet op papier, op een vergadering... maar in het samen bidden, zingen, aanbidden, evangeliseren, delen, helpen.... kortom, in het samen op God en je naaste gericht zijn. Begint men daarmee, dan kan er een hoop mogelijk zijn. Ook zonder vervolging. Als we maar willen.. en onszelf niet uitnemender achter dan de ander.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik ben bang dat veel van wat je hier noemt valse eenheid is...Anderzijds, we denken nu heel erg in kerkverbanden. Hoewel ik ook daar bepaalde positieve ontwikkelingen zie (denk bijvoorbeeld aan de samenwerking tussen CGK, NGK en GKv) is er ook buiten kerkverbanden om meer gerichtheid op eenheid. Je ziet dit vooral onder de jongeren (jeugdkerken, jongerendag, Flevofestival)
Vreemd eigenlijk dat je dat vanuit de GKV zo bestempelt.Marnix schreef:Anderzijds, we denken nu heel erg in kerkverbanden. Hoewel ik ook daar bepaalde positieve ontwikkelingen zie (denk bijvoorbeeld aan de samenwerking tussen CGK, NGK en GKv) is er ook buiten kerkverbanden om meer gerichtheid op eenheid. Je ziet dit vooral onder de jongeren (jeugdkerken, jongerendag, Flevofestival, jongerenavonden) maar ook bij de wat oudere mensen (mannen- en vrouwendagen, opwekking, gezinsdag, etc.)
Vanuit de CGK lees ik (op hetzelfde tijdstip
------------------------------
Ds. Roos constateert zwaar weer in CGK
van onze redactie kerk
DORDRECHT - Christelijk-gereformeerden zijn in snel tempo van elkaar vervreemd, zei ds. P. Roos zaterdag tijdens een ambtsdragersconferentie van Bewaar het Pand.
Roos ziet in zijn kerken een tweedeling. ,,Predikanten die geen andere Bijbelvertaling wensen te gebruiken (een andere dan de Statenvertaling, red.), die geen andere berijmingen laten zingen, kunnen in heel veel gemeenten om praktische redenen niet meer terecht.’’
De emerituspredikant constateerde een ,,kerkordelijke wanorde. Ieder doet wat hij wil, voor als het gaat om de liturgie. Niet alleen gezangen, ook opwekkingsliederen, juist die, nemen een grote plaats in op het liturgische menu.’’
Roos schetste voor de ambtsdragers die zich thuis voelen bij Bewaar het Pand, de rechtervleugel van de Christelijke Gereformeerde Kerken, hoe volgens hem de situatie is van hun kerkverband. Hij zag twaalf ‘probleemvelden’. ,,Onze kerken verkeren in zwaar weer.’’
Evangelicalisering
De Christelijke Gereformeerde Kerken hebben te maken met een toenemende evangelicalisering, vond Roos. ,,Er ontstaat een zekere miskenning van de gereformeerde belijdenis en allerlei nieuwe vormen en beschouwingen vatten post onder ons.’’ De omroep EO is volgens hem daarvoor verantwoordelijk. ,,Er zijn zeker goede dingen bij, maar we zijn niet gelukkig met de arminiaanse invloeden die de huiskamers binnenkomen.’’ De evangelicalisering komt verder tot uiting in de uittocht van Christelijke Gereformeerde Kerken naar evangelische gemeenten. ,,Het lijkt een magische aantrekkingskracht. Evangelische gemeenten groeien ten koste van de kerken.’’
Rafelige grenzen
Roos was ook bezorgd over ,,de rafelige kerkelijke grenzen’’, veroorzaakt door contacten die Christelijke Gereformeerde Kerken hebben met Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) en Nederlands Gereformeerde Kerken. ,,Twintig jaar geleden werd door de classis nauwkeurig bijgehouden of alles kerkordelijk verantwoord was. Ik heb nu de indruk dat alles zo ongeveer open ligt. In minstens dertig gemeenten gaan ‘s zondags predikanten uit een ander kerkverband voor. Onze kerkelijke identiteit gaat hiermee verloren. Het is te vrezen dat ook onze geestelijke identiteit smelt als sneeuw voor de zon.’’
Herstel is echter mogelijk, zei Roos. Onderdeel van de ‘therapie’ is buigen onder het oordeel van God. ,,Er gaat een Godsoordeel over Nederland, over de kerken en de Kerk en dat vraagt om verootmoediging.’’ Verder riep hij op tot een ,,dringend gebed om Gods Geest’’ en het vasthouden van ,,Woord en belijdenis’’ en wees hij op het belang van prediking en pastoraat. Als laatste had Roos een praktisch advies. ,,We hebben als kerken in ons land elkaar nodig. Eenheid is een Bijbels streven. Maar laat deze eenheid niet alleen naar een bepaalde richting gestalte krijgen, maar laten we vooral het oog richten naar andere kerken die tot nu toe in ons blikveld niet aan bod zijn gekomen.’’ Roos vertelde er niet bij aan welke kerken hij specifiek dacht.
Tiberius, logisch. Bewaar het Pand is de conservatieve vleugel die liever toenadering met de GG of de HHK ziet. Maar het grootste deel van de CGK zit niet in die vleugel maar zit meer in de lijn van GKV en NGK en zoekt veel liever toenadering tot deze kerken. Wat dit betreft is de CGK wat verdeeld, dat klopt. Het zou kunnen dat ook hier de onderlinge verschillen nog eens tot een scheuring lijden, maar ja, als de Panders zich bij een behoudender gemeente aansluiten en de CGK / GKV / NGK een worden heb je toch kerkverbanden minder he, dus statistisch is het in ieder geval goed voor de eenheid 
Memento, je mag mij dan wel uitleggen waarom dit valse eenheid zou zijn. Ik ervaar het namelijk niet zo... Ik ben benieuwd naar je argumentatie.

Memento, je mag mij dan wel uitleggen waarom dit valse eenheid zou zijn. Ik ervaar het namelijk niet zo... Ik ben benieuwd naar je argumentatie.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Oude-Waarheid
Kan er in een verdeeld huis dan wel ware eenheid zijn??Marnix schreef:Tiberius, logisch. Bewaar het Pand is de conservatieve vleugel die liever toenadering met de GG of de HHK ziet. Maar het grootste deel van de CGK zit niet in die vleugel maar zit meer in de lijn van GKV en NGK en zoekt veel liever toenadering tot deze kerken. Wat dit betreft is de CGK wat verdeeld, dat klopt. Het zou kunnen dat ook hier de onderlinge verschillen nog eens tot een scheuring lijden, maar ja, als de Panders zich bij een behoudender gemeente aansluiten en de CGK / GKV / NGK een worden heb je toch kerkverbanden minder he, dus statistisch is het in ieder geval goed voor de eenheid
Tja een huis dat tegen zichzelf verdeeld is kan geen stand houden.... dus de CGK zal ooit wel uiteenvallen ja.Misschien is het daarom ook wel beter dat de ene groep wij een wat zwaardere gemeente komt en het andere deel samen gaat met de GKv en NGK.Oude-Waarheid schreef:Kan er in een verdeeld huis dan wel ware eenheid zijn??Marnix schreef:Tiberius, logisch. Bewaar het Pand is de conservatieve vleugel die liever toenadering met de GG of de HHK ziet. Maar het grootste deel van de CGK zit niet in die vleugel maar zit meer in de lijn van GKV en NGK en zoekt veel liever toenadering tot deze kerken. Wat dit betreft is de CGK wat verdeeld, dat klopt. Het zou kunnen dat ook hier de onderlinge verschillen nog eens tot een scheuring lijden, maar ja, als de Panders zich bij een behoudender gemeente aansluiten en de CGK / GKV / NGK een worden heb je toch kerkverbanden minder he, dus statistisch is het in ieder geval goed voor de eenheid