art 27 dko

jacob

Bericht door jacob »

Miscanthus schreef:
jacob schreef:Dan denk ik dat we straks niet alleen een predikanten tekort hebben maar ook een diakenen/ouderlingen te kort.
Laat het maar eens gebeuren.....
Geloof jij het.

De bokken gaan aan, de schapen blijven zitten.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

jacob schreef:
Miscanthus schreef:
jacob schreef:Dan denk ik dat we straks niet alleen een predikanten tekort hebben maar ook een diakenen/ouderlingen te kort.
Laat het maar eens gebeuren.....
Geloof jij het.

De bokken gaan aan, de schapen blijven zitten.
Laat het brood en de wijn dan rondgaan......
jacob

Bericht door jacob »

grinnik. Ik denk dat jij wel kan bevroeden wie zo'n uistspraak zou kunnen doen.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
Pim schreef:Verandert iedere vier jaar het halve deel van de kerkenraad? In de afgescheiden kerkverbanden bij mijn weten niet...
Nee maar een ouderling en een diaken treden, na vier jaar gedient te hebben, af.
Alleen zijn ze altijd herkiesbaar, en is het de gewoonte dat ze herkozen worden. De meeste leden kijken je scheef aan, als je een herkiesbare broeder niet kiest. Op een ander stemmen wordt (helaas, en onterecht) gezien als een belediging van de herkiesbare broeder...
In de PKN is het zo dat (ik dacht na 2 termijnen) een ouderling of diaken niet herkiesbaar is. Dan moet hij verplicht aftreden. Dat vind ik om meerdere redenen niet zo'n verkeerde regel.
Marnix

Re: art 27 dko

Bericht door Marnix »

Hehehe net als bij amerikaanse presidenten dus. In de GKV treed je dacht ik n 4 jaar af en 4 jaar later kan je weer gekozen worden.
refo schreef:
XXVII.

De ouderlingen en diakenen zullen twee jaren dienen, en alle jaar zal het halve deel veranderd, en anderen in de plaats gesteld worden, ten ware dat de gelegenheid en het profijt van enige kerken anders vereiste.
Gek eigenlijk. De hooggeroemde DKO schrijft voor dat ouderlingen en diakenen 2 jaar dienen. Waarom protesteert niemand op de GS tegen de onkerkrechtelijke praktijk in de gemeenten om jarenlang achtereen te blijven zitten?

Op de vraag waarom ieder jaar het halve deel moet aftreden antwoordt ds De Gier in zijn toelichting: omdat je dan niet ieder jaar met een geheel nieuwe kerkenraad komt te zitten. Ds De Gier gaat er blijkbaar ook van uit dat men na twee jaar aftreedt.

De laatste zin (ten ware de gelegenheid en profijt) lijkt wel in die richting te wijzen, maar dat wijst toch meer op noodsituaties. Als vrijwel alle mannen in tijden van oorlog weg zijn is het logisch dat de in de gemeente aanwezig mannen ouderling blijven. Of misschien zijn er maar twee 'manslidmaten'.

Op de laatste synode is gepleit om de eigen regels strict te hanteren, omdat de wereldlijke rechter dat ook toetst. De kerk heeft een zekere vrijheid in het stellen van eigen regels, maar die moeten wel worden nageleefd. Doet ze dat dan zal de rechter deze regels als 'wet' in aanmerking nemen. Mits niet tegen de landswetten indruisend.

Moeten we eigenlijk niet protesteren tegen deze gang van zaken?
Als mensen iets maar gewend zijn kan er een hoop :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Bij ons (in de Protestant Reformed) is het zo dat je voor 3 jaar wordt gekozen. Daarna moet je er in elk geval 1 jaar uit.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Bert Mulder schreef:Bij ons (in de Protestant Reformed) is het zo dat je voor 3 jaar wordt gekozen. Daarna moet je er in elk geval 1 jaar uit.
Dat is tenminste een gezonde gang van zaken.
Niet in het minst voor de vrouw en de kinderen van de desbetreffende ambtsbroeder.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Voor zover ik weet is het zo dat een broeder 3 (of 4?) aaneenvolgende termijnen van 4 jaar gekozen kan worden en dat hij er daarna iig 1 jaar uit is. Waarna de cyclus zich weer zou kunnen herhalen.
Klopt dit dan ook met de DKO erbij??
freek

Bericht door freek »

In de oud ger gem van Wdam hebben ze al minstens tien jaar geen ouderling meer. En ik hoor het wel meer dat sommige kerkenraden zitten te springen om nieuwe leden. De (herst) hervormde gemeente van aalst heeft ook al jaren moeite om vacatures te vervullen. Maar in hervormde gemeenten heeft dat meer te maken met een tekort aan belijdende leden, terwijl in afgesch kerken er wel genoeg belijdende leden zijn, maar of niet gekandideert worden, of allemaal bedanken.
In ieder geval is van diaken/ouderlingtekort hier en daar al wel sprake.
Gian

Bericht door Gian »

memento schreef:
Erasmiaan schreef: Nee maar een ouderling en een diaken treden, na vier jaar gedient te hebben, af.
Alleen zijn ze altijd herkiesbaar, en is het de gewoonte dat ze herkozen worden. De meeste leden kijken je scheef aan, als je een herkiesbare broeder niet kiest. Op een ander stemmen wordt (helaas, en onterecht) gezien als een belediging van de herkiesbare broeder...
Best gek. Als je veertig jaar ouderling bent, ben je dus 10 keer in hetzelfde ambt bevestigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
limosa

Bericht door limosa »

Calvijn (volgens K. de Gier) schreef:De bediening des Woords wordt aan iemand voor het leven opgedragen. De predikant mag de dienst van zijn Meester dan ook nimmer verlaten, tenzij daarvoor voldoende redenen zijn, waarover de kerk zelf moet oordelen. Voor de ouderlingen en diakenen achtte Calvijn het tijdelijk dienen gewenst. Aftreden na een bepaalde tijd van dienst achtte hij nodig:
a. Opdat alle tirannie in de kerk zou worden geweerd en hiërarchie zou worden voorkomen;
b. Opdat ook de invloed van de gemeente op de regering van de kerk zou worden versterkt;
c. Opdat de verschillende krachten en gaven die in de gemeente schuilen, zoveel mogelijk tot openbaring zouden komen.
verstandig man toch, die Calvijn
Eppie

Bericht door Eppie »

limosa schreef:
Calvijn (volgens K. de Gier) schreef:De bediening des Woords wordt aan iemand voor het leven opgedragen. De predikant mag de dienst van zijn Meester dan ook nimmer verlaten, tenzij daarvoor voldoende redenen zijn, waarover de kerk zelf moet oordelen. Voor de ouderlingen en diakenen achtte Calvijn het tijdelijk dienen gewenst. Aftreden na een bepaalde tijd van dienst achtte hij nodig:
a. Opdat alle tirannie in de kerk zou worden geweerd en hiërarchie zou worden voorkomen;
b. Opdat ook de invloed van de gemeente op de regering van de kerk zou worden versterkt;
c. Opdat de verschillende krachten en gaven die in de gemeente schuilen, zoveel mogelijk tot openbaring zouden komen.
verstandig man toch, die Calvijn
en er wordt zo weinig meer naar geluisterd anno 2006 :cry:
Shaul

Bericht door Shaul »

Ik mis in deze hele discussie de gaven met name door Paulus worden genoemd en de taken die daarmee worden onderscheiden.

Profeten, leraars, evangelisten, herders, leiders, dienaars, wijzen, etc.

Ik wil hiermee aanduiden dat het wellicht beter is om terug te grijpen op de bijbel, en niet op de visie van slechts één man, ook als is dat Jean Calvin.
Plaats reactie