Waar hoor je nog de ware leer der vaderen?

Dathenum

Bericht door Dathenum »

Petrus schreef:Zo heb ik het geleerd.
Dat is inderdaad de Rooms Katholieke leer.
Petrus

Bericht door Petrus »

Dathenum schreef:
Petrus schreef:Zo heb ik het geleerd.
Dat is inderdaad de Rooms Katholieke leer.
En het is verrekte moeilijk om deze leerstelling, waar je al zóveel jaren vanuit bent gegaan, van je af te zetten en ándere leerstellingen daarvoor in de plaats te nemen...............
jacob

Bericht door jacob »

luctor et emergo schreef:Waar wordt die vandaag de dag nog geleerd of gebracht? volgens u?
nergens!

lees 1 Korinthiërs 1 [1 v.] Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
olfie

Bericht door olfie »

jacob schreef:
luctor et emergo schreef:Waar wordt die vandaag de dag nog geleerd of gebracht? volgens u?
nergens!

lees 1 Korinthiërs 1 [1 v.] Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
Verklaar je nader
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Petrus

Bericht door Petrus »

"de ware leer der vaderen"???????

Ik mag aannemen dat die er helemaal niet is, maar dat er slechts één Waarheid is, en dat "de vaderen" dáár niets mee van doen hebben behalve die verduidelijken (volgens hun eigen visie)
jacob

Bericht door jacob »

olfie schreef:
jacob schreef:
nergens!

Verklaar je nader
De eerste theoloog die zuiver op de graad is moet nog geboren worden. (zal niet gebeuren)
Lydianne

Bericht door Lydianne »

Dit topic staat bij 'uit de krant'. Welk krantenartikel ligt hieraan ten grondslag? Kun je een link geven?

Ik ben het niet met je eens dat deze bij Kohlbrugge gestopt zou zijn.
Allereerst heb ik moeite met de uitdrukking: 'de ware leer der vaderen'. Wat is dat? Kun je dat nader omschrijven?
Daarnaast staat er in de Bijbel dat Gods werk door zal gaan tot de jongste dag. Daar zal God Zelf dan ook voor instaan.
Pim
Contacteer:

Re: Waar hoor je nog de ware leer der vaderen?

Bericht door Pim »

luctor et emergo schreef:Volgens mijn denken is dit gestopt bij Kohlbrugge
Ik denk dat ik het met je eens ben. De leer van Kohlbrugge hoor je nog bij een linkse GG-er, een goeie Bewarend Pander of een behoudende Hervormde. Verder is het maar een eind afgegleden naar eigen waarheden.

Maar toch nog een vraag, want ik sta perplex na jouw stelling. Beste Luctor et Emergo, heb je ooit wel eens iets gelezen van Kohlbrugge?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
olfie

Bericht door olfie »

jacob schreef:
olfie schreef:
jacob schreef:
nergens!

Verklaar je nader
De eerste theoloog die zuiver op de graad is moet nog geboren worden. (zal niet gebeuren)
Akkoord, mee eens ja, volmaakte mensen zullen er op deze wereld niet gevonden worden.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
jacob

Bericht door jacob »

Pim schreef:
Ik denk dat ik het met je eens ben. De leer van Kohlbrugge hoor je nog bij een linkse GG-er, een goeie Bewarend Pander of een behoudende Hervormde. Verder is het maar een eind afgegleden naar eigen waarheden.

Maar toch nog een vraag, want ik sta perplex na jouw stelling. Beste Luctor et Emergo, heb je ooit wel eens iets gelezen van Kohlbrugge?
inderdaad, discussie's uit het verleden herinneren mij er niet aan dat luctor erg met Kohlbrugge ingenomen kan zijn.

Zeker als je leest dat Luctor alleen de rechtse GG wat vind. Een ding lijkt me volstrekt duidelijk. De visie van Kohlbrugge staat toch duidelijk op afstand van die van de rechtse GG.
Lees bijvoorbeeld maar zijn dissertatie over het Hooglied. Ik denk dat ds Schot er van gruwt.....
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

In de GG, GGiN, OGG, CG, HHV en misschien ook in de PKN en andere kerkgenootschappen (die ken ik niet)
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik hoor het calvinistisch gedachtengoed en dat van andere reformatoren nog meer dan genoeg :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

De vraag die als topic-titel staat vermeld, impliceert dat "de vaderen" "de ware leer" hadden.
Da's wel erg kort door de bocht. Wie zijn "de vaderen"? En wat is "de ware leer"?
Er zijn mensen die zeggen dat ze zich méér verwant voelen met de Nadere Reformatie dan met de Reformatie.
Er zijn mensen die zeggen te zijn voortgekomen uit het gezelschapsleven.
Er zijn ook mensen die zowel in het gezelschapsleven als in de Nadere Reformatie ontsporingen signaleren ten opzichte van de oorspronkelijke reformatoren.
Kortom: wie zijn "de vaderen"?

Met een topic-vraag als deze kan ik niks :|
Unionist

Bericht door Unionist »

Of bedoel je hiermee dat Kohlbrugge er als eerste mee gestopt is? Er staat nal. niet "na Kolhlbrugge"

"De vaderen", dat kunnen ook nog de kerkvaders zijn. Waar vinden we nog een Augustinus? Waar zijn de Origini gebleven? Maar dan vind ik Kohlbrugge een wat willekeurige naam eigenlijk.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
rekcor

Bericht door rekcor »

Volgens mij is luctor et emergo gestopt met denken bij
:mrgreen:
Plaats reactie