Erasmus; onderlinge strijd

memento

Bericht door memento »

In principe heeft Marnix wél een punt: elke kerk meent de énige waarheid te hebben, en wordt de andere kerken afgerekend op het níét hebben van die éne waarheid.
Wel, ik denk dat dat meevalt. Ik acht van veel mensen die de bijbel/oudvaders/kerkvaders/etc serieus bestuderen, dat zij wat meer open-minded zullen zijn.

Ikzelf zou kan me bv met geen enkele leer van een kerkgenootschap voor 100% identificeren. Voor 90% kan ik me vinden in de HHK, op t punt van de doop meer met de GG, maar weer niet met de consequenties die hun eraan verbinden. Van de (O)GG waardeer ik weer de pietistische inslag, alhoewel ik de uitwerking in de prediking weer moet veroordelen. Misschien waardeer ik op dat punt meer de CGK BwP. En zo kan ik nog wel verder gaan.

Nee, ik denk dat het met de serieus geinteresseerden wel meevalt. Het is meer de grote, ongeinteresseerde meute die het probleem is. Zij kennen geen geestelijk leven, en klampen zich daarom vast aan tradities en gebruiken, en leersystemen. De Bron tot eenheid ontbreekt. Er is ook nog een kleine groep die daadwerkelijk gelooft dat hun tradities en leer de enige juiste is, en die alle samengaan zullen veroordelen, maar het gaat hier slechts om een klein aantal...
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
In principe heeft Marnix wél een punt: elke kerk meent de énige waarheid te hebben, en wordt de andere kerken afgerekend op het níét hebben van die éne waarheid.
Wel, ik denk dat dat meevalt. Ik acht van veel mensen die de bijbel/oudvaders/kerkvaders/etc serieus bestuderen, dat zij wat meer open-minded zullen zijn.

Ikzelf zou kan me bv met geen enkele leer van een kerkgenootschap voor 100% identificeren. Voor 90% kan ik me vinden in de HHK, op t punt van de doop meer met de GG, maar weer niet met de consequenties die hun eraan verbinden. Van de (O)GG waardeer ik weer de pietistische inslag, alhoewel ik de uitwerking in de prediking weer moet veroordelen. Misschien waardeer ik op dat punt meer de CGK BwP. En zo kan ik nog wel verder gaan.

Nee, ik denk dat het met de serieus geinteresseerden wel meevalt. Het is meer de grote, ongeinteresseerde meute die het probleem is. Zij kennen geen geestelijk leven, en klampen zich daarom vast aan tradities en gebruiken, en leersystemen. De Bron tot eenheid ontbreekt. Er is ook nog een kleine groep die daadwerkelijk gelooft dat hun tradities en leer de enige juiste is, en die alle samengaan zullen veroordelen, maar het gaat hier slechts om een klein aantal...
Klopt, het gaat meestal niet mis bij de mensen die goed over de zaken nadenken... Het gaat juist mis daar waar mensen er minder over nadenken. Ze gaan hun hele leven al naar hun kerk, vaak weinig naar interkerkelijke activiteiten (die er vaak voor de nadenkers zijn) en zijn daarom vaak wat kortzichtig (wat ik niet negatief bedoel, ik bedoel dat ze zicht hebben op hun eigen kerk maar weinig op wat er buiten hun kerkgenootschap zich afspeelt)...

Ik herken het wel van toen ik nog jonger was en me er niet zo mee bezig hield... ik besefte nauwelijks dat er nog meer christenen in Arnhem waren dan hen in mijn kerk. Feitelijk wist ik het wel maar het drong verder niet echt tot me door, ik kende ze ook niet... bij de GKV hield het op. Tja, dan komt het ook niet in je op om over eenheid na te denken :)
Welke mensen? Alle kerkmensen? Jij ook?
Nee, hoewel ik bij mogelijke "eenwording" dat soms ook wel vergeet. Als er eenheid zou worden gezocht met de HHK zou ik wel denken: Pff, als ze maar niet de SV en 1773 op hele noten gaan invoeren... dan hoeft het van mij niet.... Best jammer. Maar goed, laten we eerst maar eens proberen eenheid te krijgen zonder gelijk over kerkfusies te gaan praten, ik denk dat je met eenheid moet beginnen en dan pas samengaan als kerk... en niet andersom. Dat is ook een stuk makkelijker, dan kan je andere christenen accepteren zonder dat het gelijk om aanpassingen bij jezelf vraagt :)
Wat is ‘alles er omheen’?

Alles. En ja, dat is heeeeel breed.
Een slag in de lucht. Het is precies andersom: “Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u”, zegt Paulus in 1 Kor. 11:19.
Klopt, maar wat zijn ketterijen? :) Dat zijn dingen die tegen de waarheid en dus ook tegen de Waarheid ingaan. Dan vind ik niet dat je ieder verschil als ketterij moet gaan bestempelen. (Bijv: De drieverbondenleer in de CGK is ketterij, volwassendoop is ketterij etc. En heel belangrijk in de context van 1 Kor 11:19: Dat er scheuringen moeten ontstaan klopt.... maar als er in allerlei kerken mensen zitten die oprecht christen blijken te zijn, dan is toch die eenheid zoeken belangrijk? Volgens mij is dat de bedoeling van Paulus, dat die oprechten in ieder geval bij elkaar blijven/
Allemaal slogans die goed in het gehoor liggen, maar volslagen onzin.
En bedankt, je doet tegenwoordig 95% van mijn opmerkingen af als goed klinkende slogans, een slag in de lucht etc. Discussieert heel fijn :)

Goed, over 1 Kor 11 heb ik al wat gezegd... maar ketterij gaat in tegen wat ons samen bindt, namelijk verlossing door Jezus Christus alleen. Als dat op het spel staat is het heel wat anders, dan wanneer er leersverschillen zijn maar het evangelie toch hetzelfde is: Het evangelie is dat Jezus zondaars grijpt, verandert, verlost, redt.
Nou Marnix, geef jij het goede voorbeeld. Word lid van een GG, ga niet meer naar de kroeg, zing ’s zondags alleen maar psalmen, verdiep je in de Dordtse Leerregels, lees boeken van ds. Moerkerken, en laat zo eens zien dat jij bereid bent toenadering te zoeken tot andere kerken! En als je daar geen zin in hebt, hou dan je mond met al die prietpraat, want dan ben je net eender als de rest!
Ik zeg niet dat ik anders ben dan de rest. Maar als er eenheid kan komen ben ik bereid daar dingen uit mijn traditie en zoals ik het gewend ben en fijn vind in te leveren. Maar dan moet ik geen lid worden van een andere kerk zoals jij voorstelt... want daarmee los ik de verdeeldheid toch niet op? Kerken kunnen in samensprekingen denk ik wel wat coulanter zijn... Maar zoals ik al zei, laten we eerst maar eens eenheid zoeken voordat we daar mee bezig gaan... over kerkmuren heenkijken, andere christenen accepteren.... kijken naar wat je gemeen hebt.... Dan komt er vanzelf meer samenwerking. Als ik iets uit de jeugdkerken heb geleerd is dat het wel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:

Klopt, het gaat meestal niet mis bij de mensen die goed over de zaken nadenken... Het gaat juist mis daar waar mensen er minder over nadenken. Ze gaan hun hele leven al naar hun kerk, vaak weinig naar interkerkelijke activiteiten (die er vaak voor de nadenkers zijn) en zijn daarom vaak wat kortzichtig (wat ik niet negatief bedoel, ik bedoel dat ze zicht hebben op hun eigen kerk maar weinig op wat er buiten hun kerkgenootschap zich afspeelt)...

Ik herken het wel van toen ik nog jonger was en me er niet zo mee bezig hield... ik besefte nauwelijks dat er nog meer christenen in Arnhem waren dan hen in mijn kerk. Feitelijk wist ik het wel maar het drong verder niet echt tot me door, ik kende ze ook niet... bij de GKV hield het op. Tja, dan komt het ook niet in je op om over eenheid na te denken :)
Welke mensen? Alle kerkmensen? Jij ook?
Nee, hoewel ik bij mogelijke "eenwording" dat soms ook wel vergeet. Als er eenheid zou worden gezocht met de HHK zou ik wel denken: Pff, als ze maar niet de SV en 1773 op hele noten gaan invoeren... dan hoeft het van mij niet.... Best jammer. Maar goed, laten we eerst maar eens proberen eenheid te krijgen zonder gelijk over kerkfusies te gaan praten, ik denk dat je met eenheid moet beginnen en dan pas samengaan als kerk... en niet andersom. Dat is ook een stuk makkelijker, dan kan je andere christenen accepteren zonder dat het gelijk om aanpassingen bij jezelf vraagt :)
Wat is ‘alles er omheen’?

Een slag in de lucht. Het is precies andersom: “Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u”, zegt Paulus in 1 Kor. 11:19.
Klopt, maar wat zijn ketterijen? :) Dat zijn dingen die tegen de waarheid en dus ook tegen de Waarheid ingaan. Dan vind ik niet dat je ieder verschil als ketterij moet gaan bestempelen. (Bijv: De drieverbondenleer in de CGK is ketterij, volwassendoop is ketterij etc. En heel belangrijk in de context van 1 Kor 11:19: Dat er scheuringen moeten ontstaan klopt.... maar als er in allerlei kerken mensen zitten die oprecht christen blijken te zijn, dan is toch die eenheid zoeken belangrijk? Volgens mij is dat de bedoeling van Paulus, dat die oprechten in ieder geval bij elkaar blijven/
Allemaal slogans die goed in het gehoor liggen, maar volslagen onzin.
En bedankt, je doet tegenwoordig 95% van mijn opmerkingen af als goed klinkende slogans, een slag in de lucht etc. Discussieert heel fijn :)

Goed, over 1 Kor 11 heb ik al wat gezegd... maar ketterij gaat in tegen wat ons samen bindt, namelijk verlossing door Jezus Christus alleen. Als dat op het spel staat is het heel wat anders, dan wanneer er leersverschillen zijn maar het evangelie toch hetzelfde is: Het evangelie is dat Jezus zondaars grijpt, verandert, verlost, redt.
Nou Marnix, geef jij het goede voorbeeld. Word lid van een GG, ga niet meer naar de kroeg, zing ’s zondags alleen maar psalmen, verdiep je in de Dordtse Leerregels, lees boeken van ds. Moerkerken, en laat zo eens zien dat jij bereid bent toenadering te zoeken tot andere kerken! En als je daar geen zin in hebt, hou dan je mond met al die prietpraat, want dan ben je net eender als de rest!
Ik zeg niet dat ik anders ben dan de rest. Maar als er eenheid kan komen ben ik bereid daar dingen uit mijn traditie en zoals ik het gewend ben en fijn vind in te leveren. Maar dan moet ik geen lid worden van een andere kerk zoals jij voorstelt... want daarmee los ik de verdeeldheid toch niet op? Kerken kunnen in samensprekingen denk ik wel wat coulanter zijn... Maar zoals ik al zei, laten we eerst maar eens eenheid zoeken voordat we daar mee bezig gaan... over kerkmuren heenkijken, andere christenen accepteren.... kijken naar wat je gemeen hebt.... Dan komt er vanzelf meer samenwerking. Als ik iets uit de jeugdkerken heb geleerd is dat het wel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Best jammer. Maar goed, laten we eerst maar eens proberen eenheid te krijgen zonder gelijk over kerkfusies te gaan praten, ik denk dat je met eenheid moet beginnen en dan pas samengaan als kerk... en niet andersom.
Tja, praten over eenheid is natuurlijk gemakkelijker dan het in de praktijk brengen ervan…
Erreg concreet.
Dan vind ik niet dat je ieder verschil als ketterij moet gaan bestempelen.
Dus wat jij vindt, dáár moet men zich aan houden. Zie je wel dat ook jij je wil wilt opleggen aan anderen? Al is het maar dat je vindt dat een ander jou zijn wil niet op moet leggen…
Volgens mij is dat de bedoeling van Paulus, dat die oprechten in ieder geval bij elkaar blijven/
Zeker, maar Paulus gooit het níét op een akkoordje met de leer. Hij zegt bijv. niet: “Ach, die christenen uit Galatië, ze bedoelen het goed. Jammer dat ze nog zo aan de wet vastzitten. Maar gelukkig zijn we het in hoofdzaak wel eens.” Nee, hij noemt ze ‘uitzinnige Galaten’ en veroordeelt scherp hun dwalingen.
En bedankt, je doet tegenwoordig 95% van mijn opmerkingen af als goed klinkende slogans, een slag in de lucht etc. Discussieert heel fijn
Sorry Marnix, maar ik kan het niet anders zien. Tussen al die schoonklinkende leuzen door proef ik trouwens ook een verwijt richting mensen die het allemaal níét zo zien als jij, en een verkapt medelijden met mensen die anders over geloof en bekering denken dan jij.
Maar zoals ik al zei, laten we eerst maar eens eenheid zoeken voordat we daar mee bezig gaan... over kerkmuren heenkijken, andere christenen accepteren....
Ik denk dat er genoeg over kerkmuren heen gekeken wordt. Maar dat betekent niet dat alles wat je daar aantreft zo geweldig is dat je ermee samen kunt gaan. Andere christenen accepteren. Wat is een ‘christen’ en wat is ‘accepteren’? Als ik een ‘christen’ ontmoet die heel andere opvattingen heeft over bijv. geloof en bekering dan ik, vind ik het moeilijk om deze persoon als christen te ‘accepteren’. Omdat je, ondanks dat je misschien dezelfde woorden bezigt, toch mijlenver bij elkaar vandaan staat.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tja, praten over eenheid is natuurlijk gemakkelijker dan het in de praktijk brengen ervan…
Klopt... maar om nou te zeggen dat het heel moeilijk is... nee dat ook weer niet ;)
Erreg concreet.
Concreet zijn over iets dat heel breed is is ook niet zo gemakkelijk :) Gebruik je inlevingsvermogen :)
Dus wat jij vindt, dáár moet men zich aan houden. Zie je wel dat ook jij je wil wilt opleggen aan anderen? Al is het maar dat je vindt dat een ander jou zijn wil niet op moet leggen…
Nee. Mijn mening is ook niet uit het niets gevormd. Is het jou mening dan dat ieder verschil in leer, leven etc. dan ketterij is? Dan moet ik in jou ogen wel een enorme ketter zijn.
Zeker, maar Paulus gooit het níét op een akkoordje met de leer. Hij zegt bijv. niet: “Ach, die christenen uit Galatië, ze bedoelen het goed. Jammer dat ze nog zo aan de wet vastzitten. Maar gelukkig zijn we het in hoofdzaak wel eens.” Nee, hij noemt ze ‘uitzinnige Galaten’ en veroordeelt scherp hun dwalingen.
Nog onder de wet zijn is essentieel, want Christus maakt je vrij van de wet en dat offer is de kern van het geloof, het is het evangelie... Ik zei dat ook al in mijn vorige post: Het evangelie is dat Jezus zondaars grijpt, verandert, verlost, redt. Maar dat is wat anders dan sommige dingen die nu christenen uit elkaar houdt. Of je popmuziek luistert, broeken of rokken draagt en wat we tegenwoordig nog meer aan de leer hebben toegevoegd.
Sorry Marnix, maar ik kan het niet anders zien. Tussen al die schoonklinkende leuzen door proef ik trouwens ook een verwijt richting mensen die het allemaal níét zo zien als jij, en een verkapt medelijden met mensen die anders over geloof en bekering denken dan jij.
Je mist het punt... het gaat niet om wat ik vind... ik heb er totaal geen moeite mee als mensen dingen anders zien. Ik heb er alleen moeite mee als ze mensen die dingen anders zien veroordelen, ontwijken etc. Als bijvoorbeeld medechristenen niet of nauwelijks als medechristenen worden gezien omdat ze het anders zien... als je mijn posts goed leest zie je dat er ook in terugkomen. De oproep om over kerkmuren heen te kijken...
Ik denk dat er genoeg over kerkmuren heen gekeken wordt. Maar dat betekent niet dat alles wat je daar aantreft zo geweldig is dat je ermee samen kunt gaan. Andere christenen accepteren. Wat is een ‘christen’ en wat is ‘accepteren’? Als ik een ‘christen’ ontmoet die heel andere opvattingen heeft over bijv. geloof en bekering dan ik, vind ik het moeilijk om deze persoon als christen te ‘accepteren’. Omdat je, ondanks dat je misschien dezelfde woorden bezigt, toch mijlenver bij elkaar vandaan staat.
Omdat als zo iemand gelooft in Jezus als zijn Verlosser, je er na dit leven nog een eeuwigheid aan vastzit... kan je beter vast hier beginnen... Jezus roept daar ook toe op :) En dat laat ruimte voor discussie, om kritisch naar elkaar te kijken... maar niet ten koste van eenheid. Daarom ben ik ook hier op het forum, en voel ik me één met jou. Hopelijk wordt dat nog eens wederzijds ;)
Petrus

Bericht door Petrus »

Afgewezen schreef: Nou Marnix, geef jij het goede voorbeeld. Word lid van een GG, ga niet meer naar de kroeg, zing ’s zondags alleen maar psalmen, verdiep je in de Dordtse Leerregels, lees boeken van ds. Moerkerken, en laat zo eens zien dat jij bereid bent toenadering te zoeken tot andere kerken! En als je daar geen zin in hebt, hou dan je mond met al die prietpraat, want dan ben je net eender als de rest!
Zeg Afgewezen..............

je zou natuurlijk óók kunnen overwegen om zélf lid te worden van de GKv, naar de kroeg te gaan, zondags psalmen én gezangen zingen, de leerstellingen van de GKv te bestuderen, boeken lezen van in de GKv geliefde schrijvers etc etc etc.......ipv ánderen JOUW visie op te dringen................
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

je zou natuurlijk óók kunnen overwegen om zélf lid te worden van de GKv, naar de kroeg te gaan, zondags psalmen én gezangen zingen, de leerstellingen van de GKv te bestuderen, boeken lezen van in de GKv geliefde schrijvers etc etc etc.......ipv ánderen JOUW visie op te dringen................
Afgezien van de vraag dat jij niet weet in hoeverre ik dat doe/gedaan heb, is je opmerking niet relevant. Ik ben hier toch niet degene die roept dat we een moeten zijn, etc.
Versta me goed, zeker moeten we één zijn. Maar dan echt, niet opgelegd. Niet door wezenlijke verschilpunten onder de tafel te schoffelen, op die tafel te gaan staan en hard te roepen: laten we een zijn! Want dat werkt niet.
Marnix, op jouw posting hoop ik vanavond terug te komen.
Petrus

Bericht door Petrus »

Afgewezen schreef:
Ik ben hier toch niet degene die roept dat we een moeten zijn, etc.
Versta me goed, zeker moeten we één zijn..
Nou dan......geef het goede voorbeeld zou ik zeggen................
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Petrus schreef:
Afgewezen schreef:
Lees ook ff de rest van mijn posting.
Petrus

Bericht door Petrus »

Afgewezen schreef:
Petrus schreef:
Afgewezen schreef:
Lees ook ff de rest van mijn posting.
En HAP zei ze......t'is zeker bijna etenstijd???? :mrgreen: :mrgreen:
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Nee. Mijn mening is ook niet uit het niets gevormd. Is het jou mening dan dat ieder verschil in leer, leven etc. dan ketterij is? Dan moet ik in jou ogen wel een enorme ketter zijn.
Een verschil in leer betekent in feite altijd dat de een de ander een ‘ketter’ vindt. Overigens zijn niet alle ketterijen even ernstig, maar je moet jezelf en de ander natuurlijk wel serieus nemen.
Nog onder de wet zijn is essentieel, want Christus maakt je vrij van de wet en dat offer is de kern van het geloof, het is het evangelie... Ik zei dat ook al in mijn vorige post: Het evangelie is dat Jezus zondaars grijpt, verandert, verlost, redt. Maar dat is wat anders dan sommige dingen die nu christenen uit elkaar houdt. Of je popmuziek luistert, broeken of rokken draagt en wat we tegenwoordig nog meer aan de leer hebben toegevoegd.
Kijk, jij maakt een bepaald onderscheid. Anderen zullen weer een ander onderscheid maken. Dus kom je op die manier niet tot eenheid.
Als de dingen die jij noemt, verkeerd zijn, kan dat iets zijn wat christenen scheidt. Met de zonde moet je geen loopje nemen.
En wat bedoel je met “wat we tegenwoordig nog meer aan de leer hebben toegevoegd”? De ‘leer’ die wij hebben, is niets anders dan de manier waarop wij de Bijbel verstaan. Moet je elkaar daar vrij in laten? Dan hebben we dus allemaal een verschillende Bijbel.
Je mist het punt... het gaat niet om wat ik vind... ik heb er totaal geen moeite mee als mensen dingen anders zien. Ik heb er alleen moeite mee als ze mensen die dingen anders zien veroordelen, ontwijken etc. Als bijvoorbeeld medechristenen niet of nauwelijks als medechristenen worden gezien omdat ze het anders zien... als je mijn posts goed leest zie je dat er ook in terugkomen. De oproep om over kerkmuren heen te kijken...
En dat is nu míjn punt, dat ik het met jouw punt niet eens ben. Jij hebt er geen moeite mee als mensen dingen anders zien. Erg vriendelijk, maar daarmee voel ik me nu niet bepaald serieus genomen. Ongelovigen vinden het vaak ook niet ‘erg’ dat anderen geloven, als ze het hen persoonlijk maar niet raakt.
Inderdaad kun je ‘medechristenen’ soms nauwelijks als medechristen zien, omdat zij zodanig dwalen dat er nagenoeg geen gemeenschap meer mogelijk is. Dat is niet zo aardig natuurlijk, maar bij wie ligt de schuld? Bij degenen die dwalen of bij degenen die geen gemeenschap willen/kunnen hebben met degenen die dwalen?
Omdat als zo iemand gelooft in Jezus als zijn Verlosser, je er na dit leven nog een eeuwigheid aan vastzit... kan je beter vast hier beginnen... Jezus roept daar ook toe op :) En dat laat ruimte voor discussie, om kritisch naar elkaar te kijken... maar niet ten koste van eenheid. Daarom ben ik ook hier op het forum, en voel ik me één met jou. Hopelijk wordt dat nog eens wederzijds ;)
Waar roept Jezus toe op? Toch niet om het maar met iedereen eens te zijn ter wille van de eenheid? Dat jij je één voelt met mij, zegt nog niet dat ik me één voel met jou. Uiteindelijk kan ik niet over jouw hart oordelen, maar jouw uitlatingen passen bij een sfeer, een geestesgesteldheid waar ik geen verbondenheid mee voel.
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Afgezien van de vraag dat jij niet weet in hoeverre ik dat doe/gedaan heb, is je opmerking niet relevant. Ik ben hier toch niet degene die roept dat we een moeten zijn, etc.
Versta me goed, zeker moeten we één zijn. Maar dan echt, niet opgelegd. Niet door wezenlijke verschilpunten onder de tafel te schoffelen, op die tafel te gaan staan en hard te roepen: laten we een zijn! Want dat werkt niet.
Marnix, op jouw posting hoop ik vanavond terug te komen.
Ik ben het met je eens dat we één moeten zijn en wezenlijke verschilpunten niet onder tafel moeten schuiven. De vraag is alleen wanneer een verschilpunt zo wezenlijk is dat het de eenheid tegenhoudt, wanneer een verschilpunt wezenlijk is maar onderlingen eenheid niet in de weg staat en wanneer een verschilpunt niet wezenlijk is. In het ene geval wordt eenheid lastig, in het tweede geval kan er wel meer onderlinge eenheid komen zonder dat punten onder tafel geschoven worden (en geloof me, met elkaar praten gaat een stuk beter als je beseft wat je samen hebt en als je samen werkt.... dan is er al eenheid in Jezus Christus, en kan je punten waarin je van elkaar verschilt veel opener bespreken dan wanneer er helemaal geen band is. Als je kijkt naar een hoop interkerkelijke dingen (denk aan de jongerenavonden, jeugdkerken, interkerkelijke congressen, evenementen etc) is samenwerking en meer eenheid wel degelijk mogelijk zonder eerst ieder leersverschil uit te willen praten. Belangrijk is de volgorde waarin het gebeurt. Wil je eerst alles uitgepraat hebben voor voor mensen iets van eenheid mogelijk is (zoals vaak gebeurt) wordt het heel lastig. Als je eerst elkaar als volgelingen van Christus erkent, mensen die zich van Hem afhankelijk weten en Hem willen dienen, en vanuit die basis meer samen gaat doen, loopt het ongetwijfels heel anders...

Voorbeeldje, de GKv is al jaren bezig met samensprekingen met de CGK, op sommige plaatsen leidt dit tot kanselruil maar daar houdt het vaak ook wel een beetje mee op. Ik kende tot voor kort haast niemand uit de CGK in Arnhem... voelde me dus niet zo verbonden met ze, er was totaal geen eenheid. Laatst werd besloten dat de traditie van altijd maar met de JV van een vrijgemaakte kerk op kamp te gaan maar eens moest worden doorbroken, er zijn zoveel christenen in je eigen stad, is het niet veel beter om die eens een beetje te leren kennen. We zijn met de CGK op kamp gegaan... daardoor krijg je een band met ze, je praat met ze, leert van ze, ontdekt dezelfde liefde van God en liefde tot God... sindsdien wordt er al meer samengedaan, al is het nu nog beperkt tot samen wat leuks doen, samen soos houden... maar er komen al ideeen om de jeugdverenigingen meer samen te laten werken en samen ook activiteiten op te zetten.

En die eenheid was totaal niet opgelegd hoor.

Je bent voor éénheid, als het niet opgelegd is en niet ten koste van de waarheid gaat. Super. Ik ben benieuwd hoe je dit in de praktijk invulling geeft, hoe je kerk het doet etc. Misschien wil je daar wa meer over vertellen!
Petrus

Bericht door Petrus »

Een verschil in leer betekent in feite altijd dat de een de ander een ‘ketter’ vindt. (van Afgewezen)

Nou, je stelt het wel héél erg scherp!

Omdat iemand niet van millimeter tot millimeter in jóúw geestelijke straatje past, is het maar meteen een ketter???

Tjonge wat zijn we weer héérlijk bezig in Christelijke naastenliefde.....

Even een anekdote die ik járen geleden voorgeschoteld kreeg:

"als nu eens álle christenen álle daken van álle kerken afhaalden, en men kijkt gelijktijdig omhoog, dan zien we met z'n allen één en dezelfde God"

Uit Galaten 5:22..................

- Liefde
- Blijdschap
- Vrede
- Lankmoedigheid
- Vriendelijkheid
- Goedheid
- Trouw
- Zachtmoedigheid
- Zelfbeheersing

In diverse postings moet ik dit helaas zo heel erg missen............
Marnix

Bericht door Marnix »

Een verschil in leer betekent in feite altijd dat de een de ander een ‘ketter’ vindt. Overigens zijn niet alle ketterijen even ernstig, maar je moet jezelf en de ander natuurlijk wel serieus nemen.
En zorgt juist die houding niet voor zoveel verdeeldheid? Kijkt men niet teveel naar of iemand een "ketter" is ten opzichte van de leer van je kerk... in plaats van dat men kijkt of iemand een ketter is in Gods ogen? En nemen juist door die houding vaak andere christenen minder serieus, terwijl ze net zo goed in Jezus Christus als de weg, de waarheid en het leven geloven? Misschien moeten we eens van die denkwijze (dat het een ketter zou zijn) af als je iemand als zodanig bestempelt maak je samenwerking gelijk al heel moeilijk. Als zo iemand ondanks leerverschillen nou wel door God is bekeerd en Hem dient, wie zijn wij dan om te zeggen: Ja maar toch is het wel een ketter hoor....

En... Moeten die verschillen iedere vorm van samenwerking (en dan doel ik niet gelijk op kerkfusies maar puur op samenwerking op het gebied van evangelisatie, activiteiten zoals wijkwerk etc.) blokkeren?
Kijk, jij maakt een bepaald onderscheid. Anderen zullen weer een ander onderscheid maken. Dus kom je op die manier niet tot eenheid.
De vraag is of het onderscheid dat gemaakt wordt het evangelie raakt of niet. Zo ja, dan is het heel belangrijk want het gaat tegen de Bijbel in. Zo nee, dan is het minder belangrijk want het gaat hooguit tegen de kerkcultuur en gewoontes in.
Als de dingen die jij noemt, verkeerd zijn, kan dat iets zijn wat christenen scheidt. Met de zonde moet je geen loopje nemen.
En wat bedoel je met “wat we tegenwoordig nog meer aan de leer hebben toegevoegd”? De ‘leer’ die wij hebben, is niets anders dan de manier waarop wij de Bijbel verstaan. Moet je elkaar daar vrij in laten? Dan hebben we dus allemaal een verschillende Bijbel.
Nee, je hebt dezelfde Bijbel... alleen verschillende culturen. Is iemand geen broeder of zuster van je als hij/zij gelooft, maar andere kleren draagt dan jij doet, of als hij/zij een andere liturgie heeft enzovoorts. Dat bedoel ik met wat aan de leer is toegevoegd... misschien niet helemaal goed omschreven, maar ik bedoel alles wat rondom de leer in de praktijk erbij is gekomen.

Als ieder die niet helemaal dezelfde leer heeft als je kerk, is het dan een ketter? Dat zou betekenen dat de enige niet-ketters in deze wereld, leden van jou kerk zijn.... Omdat zowat geen enkele kerk de Bijbel precies zo verstaat als je eigen kerk...
Inderdaad kun je ‘medechristenen’ soms nauwelijks als medechristen zien, omdat zij zodanig dwalen dat er nagenoeg geen gemeenschap meer mogelijk is. Dat is niet zo aardig natuurlijk, maar bij wie ligt de schuld? Bij degenen die dwalen of bij degenen die geen gemeenschap willen/kunnen hebben met degenen die dwalen?
Allereerst is het naast kijken naar wat men niet gelooft, ook te kijken naar wat men wel gelooft. Maar ik ben het met je eens, hoewel ik het nog niet echt heb over gemeenschap, maar over samenwerking, wat natuurlijk nog wel een verschil is. Alleen, volgens mij zijn er ook best kerken in Nederland die niet zodanig dwalen dat samenwerking onbespreekbaar lijkt. Volgens mij zijn er een hoop christenen met wie je best redelijk op een lijn zit, hoewel er natuurlijk ook verschillen zullen zijn.
Waar roept Jezus toe op? Toch niet om het maar met iedereen eens te zijn ter wille van de eenheid? Dat jij je één voelt met mij, zegt nog niet dat ik me één voel met jou. Uiteindelijk kan ik niet over jouw hart oordelen, maar jouw uitlatingen passen bij een sfeer, een geestesgesteldheid waar ik geen verbondenheid mee voel.
Ik zeg niet dat je het maar met iedereen eens moet zijn ter wille van eenheid... maar samenwerking is niet alleen mogelijk als je het op alle punten eens bent.

Dat jij je niet één voelt met mij, jammer... we hebben allebei de zelfde Vader, de zelfde Verlosser, de zelfde Geest... en de zelfde prachtige toekomst op de zelfde nieuwe aarde. We zijn beiden leden van het lichaam van Christus, van de kerk van alle tijden. Voel je op dat punt wel verbondenheid? Of voel je alleen dat je je niet verbonden voelt met sommige dingen waarin ik van je verschil? Misschien moet je dan toch ook eens wat meer kijken naar de overeenkomsten.

De kerk van alle tijden
Kent slechts één vaste grond
't Is Christus die door lijden
zijn volk aan zich verbond.
Om haar als bruid te werven
kwam Hij ten hemel af
't Was Hij die door zijn sterven
aan haar het leven gaf.

Uit ieder volk verkoren
toch in haar Heiland één
is zij door Hem herboren
blijft dit haar kracht alleen.:
één Geest, één vast vertrouwen
één doop, één heilige dis,
één Heer op wie te bouwen
haar troost en rijkdom is.

(gebaseerd op: 2 wees steeds bescheiden, zachtmoedig en geduldig, en verdraag elkaar uit liefde. 3 Span u in om door de samenbindende kracht van de vrede de eenheid te bewaren die de Geest u geeft: 4 één lichaam en één geest, zoals u één hoop hebt op grond van uw roeping, 5 één Heer, één geloof, één doop, 6 één God en Vader van allen, die boven allen, door allen en in allen is.

14 Maar ik – ik wil me op niets anders laten voorstaan dan het kruis van Jezus Christus, onze Heer, waardoor de wereld voor mij is gekruisigd en ik voor de wereld. 15 Het is volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is, belangrijk is dat men een nieuwe schepping is. 16 Laat er vrede en barmhartigheid zijn voor allen die bij deze maatstaf blijven, en voor het Israël van God.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

dan is er al eenheid in Jezus Christus
Je gaat ervan uit dat die er zomaar is. Voor mij is dat niet zo vanzelfsprekend.
Je bent voor éénheid, als het niet opgelegd is en niet ten koste van de waarheid gaat. Super. Ik ben benieuwd hoe je dit in de praktijk invulling geeft, hoe je kerk het doet etc. Misschien wil je daar wa meer over vertellen!
Het gaat niet zozeer om kerkmuren, het gaat om stromingen. Heel globaal genomen zijn er drie stromingen: modern (vrijzinnig of wat daar toe neigt), licht-orthodox (verbondsmatig) en zwaar-orthodox (nadruk op wedergeboorte).
Natuurlijk zijn er varianten, overlappingen, etc., maar ik denk dat ook jij deze drie stromingen wel zult herkennen.
Welnu, in de praktijk is het zo dat licht-orthodoxe mensen zwaar-orthodoxe mensen wel als medegelovigen zullen erkennen, alleen vinden ze dat ze veel te moeilijk doen (zichzelf voor onbekeerd houden, niet aan het Avondmaal gaan, etc.). Echter, zwaar-orthodoxe mensen hebben dat niet met licht-orthodoxe mensen; daar is veel meer reserve. Omdat zwaar-orthodoxe mensen het niet zo ‘licht’ opnemen als licht-orthodoxe mensen, wordt er door velen van hen niet of nauwelijks gemeenschap gevoeld.
Dáár gaan onze wegen uiteen, Marnix.
Een verschil in leer betekent in feite altijd dat de een de ander een ‘ketter’ vindt. (van Afgewezen)

Nou, je stelt het wel héél erg scherp!
Zeker, ik neem mezelf, maar ook hen met wie ik van mening verschil, daarin heel serieus.
"als nu eens álle christenen álle daken van álle kerken afhaalden, en men kijkt gelijktijdig omhoog, dan zien we met z'n allen één en dezelfde God"
Ik denk het niet. Het is nogal een verschil of wíj God gevonden hebben of dat God óns gevonden heeft.
Kijkt men niet teveel naar of iemand een "ketter" is ten opzichte van de leer van je kerk... in plaats van dat men kijkt of iemand een ketter is in Gods ogen?
Als ik jou een ketter vind, dan ik ga ik ervan uit dat je ook in Gods ogen een ketter bent. Anders zou ik je toch ook geen ketter vinden? Waar hebben we het nu over?
Als zo iemand ondanks leerverschillen nou wel door God is bekeerd en Hem dient, wie zijn wij dan om te zeggen: Ja maar toch is het wel een ketter hoor....
Tja, interessante vraag: met hoeveel dwalingen kan iemand toch nog behouden worden? Overigens lees ik nergens in de Bijbel een pleidooi om dwalingen te verdedigen of te vergoelijken. Een weinig zuurdesem maakt het hele deeg zuur.
Ryle schrijft ergens: “Drie dingen zijn er waar niet mee te spotten valt: een klein beetje vergif, een klein beetje valse leer en een klein beetje zonde.”
De vraag is of het onderscheid dat gemaakt wordt het evangelie raakt of niet. Zo ja, dan is het heel belangrijk want het gaat tegen de Bijbel in. Zo nee, dan is het minder belangrijk want het gaat hooguit tegen de kerkcultuur en gewoontes in.
Juist. Maar wie bepaalt dat?
Als ieder die niet helemaal dezelfde leer heeft als je kerk, is het dan een ketter? Dat zou betekenen dat de enige niet-ketters in deze wereld, leden van jou kerk zijn.... Omdat zowat geen enkele kerk de Bijbel precies zo verstaat als je eigen kerk...
Als je jezelf serieus neemt, geloof je inderdaad dat dit zo is. Overigens koppel ik het een en ander weer niet aan een kerk, maar aan de door mij genoemde stromingen. En daarbij is de ene ketterij ‘zwaarder’ dan de andere. Ik ben het bijv. niet eens met alles in de GG, maar als ik moet kiezen, kies ik toch voor de GG en niet voor de GKV, hoewel ik die op bepaalde punten beter vind dan de GG. Voor mij ligt het breekpunt echter bij de toe-eigening van het heil. Het is, heel kort door de bocht gezegd, een eeuwig verschil of je werkelijk tot God bekeerd bent of dat je ervan uitgaat dat je tot God bekeerd bent.
Dat jij je niet één voelt met mij, jammer... we hebben allebei de zelfde Vader, de zelfde Verlosser, de zelfde Geest... en de zelfde prachtige toekomst op de zelfde nieuwe aarde. We zijn beiden leden van het lichaam van Christus, van de kerk van alle tijden. Voel je op dat punt wel verbondenheid?
Nee, en dat is nu precies het punt waar het om draait.
Plaats reactie