Wordt jouw gemeente ook steeds moderner?

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Lelie schreef:
Hendrikus schreef:-Leespreken van GGiN-predikanten op een GG-kansel
Weet je wel heel zeker dat het GGiN preken zijn?
Volgens mij zijn er synode afspraken over zijn gemaakt, dat dit niet de bedoeling is.
Anderzijds is het wel "modern" als dit bij jullie al gebeurd: ze lopen bij jullie dan flink vooruit op het eventuele samengaan van deze kerkverbanden! :shock:
Zeker weten. We hebben het destijds zelfs ter sprake gebracht tijdens een huisbezoek. Daar moesten de broeders toegeven dat het niet de bedoeling was om GGiN-preken te lezen. Pijnlijk -en misschien ook wel veelzeggend- was alleen dat 't de voorzitter van de kerkenraad was die z'n prekenboekje te buiten was gegaan.
Hendrikus

Re: Wordt jouw gemeente ook steeds moderner?

Bericht door Hendrikus »

Daphne schreef: Overigens... een ventilator voor de dominee.... best vernieuwend eigenlijk (nog nooit gezien... zal ook wel niet zo netjes en degelijk staan lijkt me zo...)
Ik ken er een met airconditioning op de preekstoel 8)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Hendrikus schreef:
Daphne schreef: Overigens... een ventilator voor de dominee.... best vernieuwend eigenlijk (nog nooit gezien... zal ook wel niet zo netjes en degelijk staan lijkt me zo...)
Zeker gesloopt uit zijn oude mercedes ;)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Kaw schreef:En ik moet denken aan moderne kerken waarin organisten een diploma moeten hebben om te mogen spelen. Dit is toch ook modern?
Het is niet alleen modern, het is ook zeer bijbels: die linkerhand wist duidelijk niet wat de rechterhand deed.

En 't is nog heel knap ook: polyritmiek komt normaliter alleen in exotische volksmuziek (India en zo) voor, en in zeer avantgardistische kunstmuziek :mrgreen:
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Hendrikus schreef:
Kaw schreef:En ik moet denken aan moderne kerken waarin organisten een diploma moeten hebben om te mogen spelen. Dit is toch ook modern?
Het is niet alleen modern, het is ook zeer bijbels: die linkerhand wist duidelijk niet wat de rechterhand deed.

En 't is nog heel knap ook: polyritmiek komt normaliter alleen in exotische volksmuziek (India en zo) voor, en in zeer avantgardistische kunstmuziek :mrgreen:
Ik hou ook wel van modern hoor ;) Ik ben laast naar een concert geweest van een country-blues-zanger die zijn christelijke roots absoluut niet verloochend (vader was een dominee bij volgens mij de hutterites) en nu experimenteerd met muziek uit de verre landen zoals lokale muziek uit oostsiberie. Ik heb er erg van genoten. Het vurig tokkelen van de banjo gecombineerd met zigeunervrije melodieen op exotisch gestemde violen, terwijl de zanger een gedicht van Ambrosius zingt in de grondtaal. Maar dat was geplande muziek. Eigenlijk is dit idd unieker. Dit is niet eens te noteren op schrift en zal nooit nagespeeld kunnen worden.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Kaw schreef:Eigenlijk is dit idd unieker. Dit is niet eens te noteren op schrift en zal nooit nagespeeld kunnen worden.
Folklore! 8)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Hendrikus schreef:
Kaw schreef:Eigenlijk is dit idd unieker. Dit is niet eens te noteren op schrift en zal nooit nagespeeld kunnen worden.
Folklore! 8)
Eerlijk gezegt hoop ik dat het de vader niet lukt om deze muziek op de zoon over te dragen ;)

Over folklore gesproken:
http://www.16horsepower.com/lyricfolklore.html
today i am not a false conscience
a tyrant
angels line my pockets dear
i walk a hutterite mile
look at me this once
put an eye to my step
look and furrow
its only misery its only ankle deep

it is no mystery
i know my way from here
Lydianne

Bericht door Lydianne »

Hendrikus schreef:
Lelie schreef:
Hendrikus schreef:-Leespreken van GGiN-predikanten op een GG-kansel
Weet je wel heel zeker dat het GGiN preken zijn?
Volgens mij zijn er synode afspraken over zijn gemaakt, dat dit niet de bedoeling is.
Anderzijds is het wel "modern" als dit bij jullie al gebeurd: ze lopen bij jullie dan flink vooruit op het eventuele samengaan van deze kerkverbanden! :shock:
Zeker weten. We hebben het destijds zelfs ter sprake gebracht tijdens een huisbezoek. Daar moesten de broeders toegeven dat het niet de bedoeling was om GGiN-preken te lezen. Pijnlijk -en misschien ook wel veelzeggend- was alleen dat 't de voorzitter van de kerkenraad was die z'n prekenboekje te buiten was gegaan.
'k Ben eerlijk gezegd best benieuwd welke GGiN-predikant dit was.
Gefopt

Bericht door Gefopt »

Begrijpelijk en volstrekt aan te bevelen als de broeders kerkenraad en de voorganger, zowel ds als ouderling, hun jasje uittrekken i.v.m. de warme temperaturen! Geen kwaad woord over te zeggen.

Respect voor die dominee of ouderling die het jasje aanhoudt. Al dan niet uit gewoonte, of dat hij er gewoon goed tegen kan. Laats een bijna 90-jarige dominee gehoord en gezien, die de toga aan hield, pas tegen het einde van de preek z'n eerste slok water nam, en de zakdoek na het dankgebed voor het eerst over z'n voorhoofd haalde!

Daarmee geen kwaad woord over die voorganger die dit vanwege zijn 'broze' lichaam niet kan. Een voorganger is ook maar een mens, het gaat niet om de verpakking maar om de inhoud!!!
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

het zou modern zijn als we in de gemeente cellen gaan vormen. ieder wordt ingedeeld boijneen groep die wekeliks bij elkaar komt om bijbelstudie te doen en voorbede voor elkaar.

Ik hoor hier alleen over jasjes, overhemdem en ventilatoren, maar dat heeft volgens mij niks met modernisering van de gemente te maken maar alleen een beetje inzoomen op de gevolgen van het warme weer.

Modern zou zijn als we:
- voor de dienst gezangen en Elly en Rikkertliedjes gingen zingen
- de dominee in spijkerbroek op de preekstoel stond,
- ander muziekinstrumenten toelaten tijdens de erdedienst
- als we de eredienst samenkomsten gaan noemen
- gaan staan bij het zingen
- de handen omhoog heffen en omhoog kijken bij het zingen van Ps 134
- de kinderen bij de doopdienst om het doopvont laten staan
- kerkenraadsleden gewoon bij hun gezin laten zitten
- kerkenraadsleden " gewone" kleren aan zouden trekken
- de dominee een beamer of overheadprojector gebruikt voor de leerdienst
- de zieken om zalving en gebed zouden vragen aan de kerkenraad
- met elkaar koffie zouden drinken na de dienst

etc....
dré

Bericht door dré »

Hendrikus schreef:
Wel meer ook! in ieder geval Rijssen Noord en Emmen.

Overigens zijn ventilators ook wel leuk. Je ziet de bladzijden van het psalmboek omwaaien en de ds. soms ijverig zoeken. Hij of de koster had het nog wel zo goed klaargelegd
dré
--------

Credo in unum Deo
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Gefopt schreef:Begrijpelijk en volstrekt aan te bevelen als de broeders kerkenraad en de voorganger, zowel ds als ouderling, hun jasje uittrekken i.v.m. de warme temperaturen! Geen kwaad woord over te zeggen.

Respect voor die dominee of ouderling die het jasje aanhoudt. Al dan niet uit gewoonte, of dat hij er gewoon goed tegen kan. Laats een bijna 90-jarige dominee gehoord en gezien, die de toga aan hield, pas tegen het einde van de preek z'n eerste slok water nam, en de zakdoek na het dankgebed voor het eerst over z'n voorhoofd haalde!

Daarmee geen kwaad woord over die voorganger die dit vanwege zijn 'broze' lichaam niet kan. Een voorganger is ook maar een mens, het gaat niet om de verpakking maar om de inhoud!!!
Alles mooi en aardig (respect naar allebei de kanten), maar waarom heb je toch nog iets meer respect voor de predikant of ouderling die zijn jasje WEL aanhoudt, geen 'broos' lichaam heeft en zo dom is om weinig te drinken met dit weer?
Blijkbaar maakt dat iets in je los? Da's niet goed hoor.....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Pim schreef:Blijkbaar maakt dat iets in je los? Da's niet goed hoor.....
:mrgreen:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

dré schreef:
Hendrikus schreef:Ik ken er een met airconditioning op de preekstoel 8)
Emmen heeft geen dominee. Vooralsnog is Van Dieren dus de enige airconditioned preacher :wink:
dré

Bericht door dré »

Hendrikus schreef:
dré schreef:
Hendrikus schreef:Ik ken er een met airconditioning op de preekstoel 8)
Emmen heeft geen dominee. Vooralsnog is Van Dieren dus de enige airconditioned preacher :wink:
OK, kerkrechtelijk preekt een evangelist niet maar houdt hij een toespraak, of spreekt een stichtelijk woord, maar 't komt op het zelfde neer. En evang. van Drunen houdt zijn jasje, onder de airco aan :wink:
dré
--------

Credo in unum Deo
Plaats reactie