Unionist schreef:De vleugels die ik bedoelde waren de vleugels van de CGK, niet van BWP.
"Gewoon christelijk gereformeerd" vind ik o.a. nog bij de Velema's. Waarom niet? Waarom schrijf je
"broeder" Velema
?
Ik vind je posting eerlijk gezegd wat negatief. Of heb ik dat mis?
Mijn posting is ook wel wat negatief, misschien ook wel zeer negatief, in ieder geval vanuit een zwaar pessimisme opgesteld. Maar dat behoeft hier geen verklaring.
En, dat broeder, is nu juist een ironische of wat scherpere toevoeging van hoe bijvoorbeeld de Velema's in het kerkverband staan. In het midden. En de prediking ook. En die bedenkingen zijn niet van vandaag of van gisteren. Als ik mijn grootouders hoor zeggen (vanaf generatie Laman tot Tanis / Van der Ent), zeg maar), dat je vroeger niet normaal bij Velema kon kerken, omdat er niets uitkwam, en dus maar tijdens de vakantie naar de GG o.i.d. ging, dan lijkt mij er een behoorlijke kloof te zitten tussen wat een jaar of twintig geleden voor BWP gold en nu. En ik probeer hier op het forum wat aan die beeldvorming bij te schaven. Bij mijzelf in de eerste plaats, maar bij jullie mag ook.
Adelbach schreef:Om niet van 'zeer negatief' te spreken!
Als ds. Velema niet naar het hart spreekt, dan mag je je eigen hart weleens nakijken of dit klopt.
Hij preekt een rijke Christus voor een arme zondaar!! En dit is 'de' bevinding!
Nou, nou, ik wordt compleet overrompeld.
Ds. Velema mag in zijn oude jaren dan wat anders zijn gaan preken, zoals doorgaans bij oude predikanten gebeurd, dan betekent dit nog niet dat zijn bevindelijke prediking identiek is aan hoe BwP vind dat bevinding gepreekt en in het hart beleefd dient te worden.
Je komt bij mij niet weg met een losse opmerking als, rechts of zwart, of die quote, en dát is dus BwP!(?) Ik zou graag wat diepgaander kenmerken horen over wat BwP voorstaat in jullie optiek. Welk pand zijn zij eigenlijk aan het bewaren?
Dathenum schreef:Het is m.i. niet voor niets dat ds Smits en anderen zich niet meer thuis voelden in de CGK/BWP. Ook in de GG vind je diverse predikanten die overgestapt zijn uit de CGK/BWP. Blijkbaar zit er dan toch wel wat verschil tussen de prediking in de normale BWP-gemeente en de doorsnee GG-gemeente.
Volgens mij is Smits hier het verkeerde voorbeeld. Die is er niet uitgestapt, zoals anderen, maar eenvoudigweg omdat hij een beroep kreeg uit de OGG, en verder geen kerkordelijke scrupules kende. Maar dat is bijzaak.
Toch ben ik benieuwd wat je onder normale bwp-gemeentes verstaat? Zijn er ook buitengewone?