Curatorium CGK

Lassie

Bericht door Lassie »

Hendrikus schreef:
Unionist schreef:Anne van Olst is docent aan de Fruytier in Rijssen (waar hebben we dat meer gehoord?)
Geen idee :mrgreen:

Maarre - voor de school wel jammer dat deze enthousiaste docent, die ook bij de leerlingen heel geliefd is, het onderwijs gaat verlaten!
tja de wijzen komen uit het oosten he. :wink:

fijne gast is het ja. ken hem omdat hij nog weleens vroeger bij ons thuis kwam. (was vrienden van mijn broes/zussen)
Unionist

Bericht door Unionist »

Herman schreef:Maar de ligging duiden van een predikant is nogal problematisch, en niet wars van allerlei kleinmenselijke bedenksels, die we natuurlijk niet op een forum kunnen posten.
Ach, wat de vraagsteller bedoelde was: worden er nog wel 'rechtse' of 'zware' studenten aangenomen. Of ze nou bij het blad horen ja of nee deed het er volgens mij niet zoveel toe. Ik heb een rijtje opgesomd (zonder de pretientie volledig te zijn) van recente "aanwinsten" aan de rechterkant van de CGK. Waarmee ik overigens geenszins anderen wil veroordelen. Zo mag ik b.v. Ds. A. Hakvoort uit Maarssen graag horen, maar die hoort zeker niet in de BWP-richting thuis.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
freek

Bericht door freek »

Herman schreef:
Unionist schreef:
Oude-Waarheid schreef:Zijn er eigenlijk in de CGK de laatste jaren nog bewaar het panders
bij gekomen?
ja hoor:

A.C. Uitslag
C.P. den Boer
A. den Boer
A. Huijgen
M.A. Kempeneers
Hmm, in dat geval moet ik mijn BwP begrip aanpassen. :?

Vooralsnog heeft alleen Kempeneers op een bwp-dag gesproken, de rest spreekt niet voor bwp en schrijft er niet voor ook.
Ds. CP de Boer is predikant van de chr ger kerk te Werkendam. Een gemeente die jaarlijk een BwP-dag organiseert; die volgens mij ook door deze dominee geopend wordt.

Groet
Adelbach

Bericht door Adelbach »

Ds. J.H. Velema spreekt ook niet op BWP dagen, maar zijn
boodschap is als BWP. Ach wat is BWP, gewoon Christelijk
Gereformeerd.
Unionist

Bericht door Unionist »

Adelbach schreef:Ds. J.H. Velema spreekt ook niet op BWP dagen, maar zijn
Gereformeerd.
En zo hoort het.

Dat vind ik altijd het aantrekkelijke van de CGK: het 'gewone' christelijke gereformeerde. Al is het volgens mij wel aan het veranderen. Als ik Bewaar het Pand lees, en dat doe ik al een paar jaar, dan merk ik wel een verandering in toon. Volgens mij groeien de vleugels ook daar uit elkaar.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Unionist schreef:
Adelbach schreef:Ds. J.H. Velema spreekt ook niet op BWP dagen, maar zijn
Gereformeerd.
En zo hoort het.

Dat vind ik altijd het aantrekkelijke van de CGK: het 'gewone' christelijke gereformeerde. Al is het volgens mij wel aan het veranderen. Als ik Bewaar het Pand lees, en dat doe ik al een paar jaar, dan merk ik wel een verandering in toon. Volgens mij groeien de vleugels ook daar uit elkaar.
Een leuke bewering, BwP met vleugels. Vooralsnog heb ik binnen Bewaar het Pand nog nooit onderlinge discussie gezien, dus valt er ook niet over vleugels te spreken.

Overigens is hét kenmerk van BwP een degelijke bevindelijke prediking, en bevindelijk dan wel zodanig ingevuld als de hoofdmoot van de gg prediking. Dat is dus wat anders dan 'broeder' J.H. Velema.

Kennelijk is het jullie ontschoten wat BWP nu echt was met mannen als Smits (later OGG), Sneep, Van der Ent en niet te vergeten Wisse, om eens wat namen te noemen. Die preekten duidelijk naar het hart.

En helaas, helaas, 'gewoon christelijk gereformeerd' bestaat al sinds tijden niet meer.
Unionist

Bericht door Unionist »

De vleugels die ik bedoelde waren de vleugels van de CGK, niet van BWP.

"Gewoon christelijk gereformeerd" vind ik o.a. nog bij de Velema's. Waarom niet? Waarom schrijf je
"broeder" Velema
?

Ik vind je posting eerlijk gezegd wat negatief. Of heb ik dat mis?
Laatst gewijzigd door Unionist op 26 jun 2006, 19:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Adelbach

Bericht door Adelbach »

Om niet van 'zeer negatief' te spreken!
Als ds. Velema niet naar het hart spreekt, dan mag je je eigen hart weleens nakijken of dit klopt.
Hij preekt een rijke Christus voor een arme zondaar!! En dit is 'de' bevinding!
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Herman schreef:Overigens is hét kenmerk van BwP een degelijke bevindelijke prediking, en bevindelijk dan wel zodanig ingevuld als de hoofdmoot van de gg prediking. Dat is dus wat anders dan 'broeder' J.H. Velema.

Kennelijk is het jullie ontschoten wat BWP nu echt was met mannen als Smits (later OGG), Sneep, Van der Ent en niet te vergeten Wisse, om eens wat namen te noemen. Die preekten duidelijk naar het hart.
Het is m.i. niet voor niets dat ds Smits en anderen zich niet meer thuis voelden in de CGK/BWP. Ook in de GG vind je diverse predikanten die overgestapt zijn uit de CGK/BWP. Blijkbaar zit er dan toch wel wat verschil tussen de prediking in de normale BWP-gemeente en de doorsnee GG-gemeente.
Auto

Bericht door Auto »

Dathenum schreef:
Herman schreef:Overigens is hét kenmerk van BwP een degelijke bevindelijke prediking, en bevindelijk dan wel zodanig ingevuld als de hoofdmoot van de gg prediking. Dat is dus wat anders dan 'broeder' J.H. Velema.

Het is m.i. niet voor niets dat ds Smits en anderen zich niet meer thuis voelden in de CGK/BWP. Ook in de GG vind je diverse predikanten die overgestapt zijn uit de CGK/BWP. Blijkbaar zit er dan toch wel wat verschil tussen de prediking in de normale BWP-gemeente en de doorsnee GG-gemeente.
Hou wel even de geschiedenis recht. Ds Smits is nooit moedwillig de CGK uitgestapt. Toen hij in Driebergen stond wilde hij zijn ambt neerleggen op een zondag en dat deelde hij 's morgens van de kansel. Op de zondag is de predikant en de kerkenraad van Zeist gekomen en hebben met hem gesproken en 's avonds bleef hij predikant van de CGK Driebergen. Hierna is hij naar ik meen vanuit de CGK Sliedrecht naar de andere kant van de oceaan gegaan waar hij de Old Reformed Church heeft gediend, hij is weer teruggekomen naar de CGK van Sliedrecht en daarna weer de oceaan overgegaan en heeft de Free Reformed Church gediend. En toen kreeg hij een beroep van de Oud Gereformeerde Gemeente van Hardinxveld en is toen daar naar overgekomen. Maar door de weeks preekte hij overal zowel bij de OGG als bij de BWP gemeenten van de CGK.

De laatste jaren zie je de spanningen toenemen binnen de CGK. Zelf de gebroeders Velema die altijd fel anti-BWP zijn geweest, kiezen nu zelfs in bewoordingen voor BWP. En de ouderen weten wel hoe fel ze zijn geweest. Gelukkig is dat bij hun wel wat verandert.

In het artikel van ds. Den Butter komt toch erg goed naar voren de pijn die het hem doet dat zijn kerk die hij zo liefheeft zo verandert is dat hij hem niet meer herkent. En dat geld voor veel meer mensen. Het jammere is juist dat mensen in de behoudende gemeenten absoluut niet weten wat er in de andere gemeenten allemaal speelt en als ze dan eens ergens komen waar het 100% anders aan toe gaat dan dat ze gewend zijn, dan kan het voorkomen dat erg geschokt weer naar buiten komen. En helaas komt dat steeds meer voor.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Unionist schreef:De vleugels die ik bedoelde waren de vleugels van de CGK, niet van BWP.

"Gewoon christelijk gereformeerd" vind ik o.a. nog bij de Velema's. Waarom niet? Waarom schrijf je
"broeder" Velema
?

Ik vind je posting eerlijk gezegd wat negatief. Of heb ik dat mis?

Mijn posting is ook wel wat negatief, misschien ook wel zeer negatief, in ieder geval vanuit een zwaar pessimisme opgesteld. Maar dat behoeft hier geen verklaring.

En, dat broeder, is nu juist een ironische of wat scherpere toevoeging van hoe bijvoorbeeld de Velema's in het kerkverband staan. In het midden. En de prediking ook. En die bedenkingen zijn niet van vandaag of van gisteren. Als ik mijn grootouders hoor zeggen (vanaf generatie Laman tot Tanis / Van der Ent), zeg maar), dat je vroeger niet normaal bij Velema kon kerken, omdat er niets uitkwam, en dus maar tijdens de vakantie naar de GG o.i.d. ging, dan lijkt mij er een behoorlijke kloof te zitten tussen wat een jaar of twintig geleden voor BWP gold en nu. En ik probeer hier op het forum wat aan die beeldvorming bij te schaven. Bij mijzelf in de eerste plaats, maar bij jullie mag ook.
Adelbach schreef:Om niet van 'zeer negatief' te spreken!
Als ds. Velema niet naar het hart spreekt, dan mag je je eigen hart weleens nakijken of dit klopt.
Hij preekt een rijke Christus voor een arme zondaar!! En dit is 'de' bevinding!
Nou, nou, ik wordt compleet overrompeld. :D
Ds. Velema mag in zijn oude jaren dan wat anders zijn gaan preken, zoals doorgaans bij oude predikanten gebeurd, dan betekent dit nog niet dat zijn bevindelijke prediking identiek is aan hoe BwP vind dat bevinding gepreekt en in het hart beleefd dient te worden.
Je komt bij mij niet weg met een losse opmerking als, rechts of zwart, of die quote, en dát is dus BwP!(?) Ik zou graag wat diepgaander kenmerken horen over wat BwP voorstaat in jullie optiek. Welk pand zijn zij eigenlijk aan het bewaren?
Dathenum schreef:Het is m.i. niet voor niets dat ds Smits en anderen zich niet meer thuis voelden in de CGK/BWP. Ook in de GG vind je diverse predikanten die overgestapt zijn uit de CGK/BWP. Blijkbaar zit er dan toch wel wat verschil tussen de prediking in de normale BWP-gemeente en de doorsnee GG-gemeente.
Volgens mij is Smits hier het verkeerde voorbeeld. Die is er niet uitgestapt, zoals anderen, maar eenvoudigweg omdat hij een beroep kreeg uit de OGG, en verder geen kerkordelijke scrupules kende. Maar dat is bijzaak.

Toch ben ik benieuwd wat je onder normale bwp-gemeentes verstaat? Zijn er ook buitengewone?
Auto

Bericht door Auto »

Herman schreef:....
En helaas, helaas, 'gewoon christelijk gereformeerd' bestaat al sinds tijden niet meer.
Inderdaad ben ik het helemaal mee eens, er wordt tegenwoordig alles aangedaan omdat zelfs te voorkomen!
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Auto schreef:
Herman schreef:....
Inderdaad ben ik het helemaal mee eens, er wordt tegenwoordig alles aangedaan omdat zelfs te voorkomen!
vinden jullie het erg als ik hier geen suikerbiet van snap?
Kunnen jullie gewoon zeggen wat je bedoelt?
Adelbach

Bericht door Adelbach »

Herman, erg jammer dat je grootouders en misschin ook jij nog steeds de bevinding van Gods kinderen wilt horen en niet alleen
de schrift. Zeker, het gaan niet buiten de bevinding om, maar het moet niet centraal staan in de prediking.
Christus moet in alles centraal staan. Dit moet het uitgangspunt zijn in de prediking zoals ook de 'engelse en hollandse oudvaders' altijd hebben gepreekt.
Gods kinderen moeten leven uit Christus en niet uit hun bevindingen.
Enkele weken geleden heb ik ds. J.H. Velema nog beluisterd.
Hij heeft veel genade van de Heere ontvangen.
Geef ook veel Bijbels onderwijs voor Gods kinderen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Zelden vertoont, een discussie over de CGK in plaats van over de GG!
Plaats reactie