Refo Campings

Vincent

Bericht door Vincent »

Leonius schreef:Mijn probleem is dan ook niet dat er mensen zijn die met vakantie gaan, maar wél dat dit dan weer binnen onze veilige refo-muren moet gebeuren.....!! Nee, het toppunt van materialisme zoek ik niet zozeer in vakanties en dergelijke, wél in het bouwen van megakerken met allerlei orgelcommissies en in het jaarlijkse terugkerende refo-evenement: de Wegwijs!
Als mensen met andere refo's willen zitten tijdens hun vakantie, wie ben ik om dat tegen te houden. In Marbella lopen ook een bepaald soort types rond.
memento

Bericht door memento »

refo schreef:een tweede huis op zich is niet verkeerd, maar je zet snel het hart erop...

Vul nu eens in plaats van de vetgedrukte woorden in:

Een Miky Way
Een fiets
Een 6e boterham
Een PC
Een boek van Calvijn
Een zeldzame postzegel
Een verre vakantie
Het oderling- of diakenschap
Een goede baan
Geld
Een dakkapel
Juist refo, helemaal mee eens. Matigheid geld voor alle 'extraatjes'. Niet dat het makkelijk is...
Maar matigheid e.d. brengt me niet dichter bij de Heere-Zijn genade wèl!
Klopt, maar het ontbreken van matigheid kan je wel van de Heere afhouden.

En Jezus zeide tot Zijn discipelen: Voorwaar, Ik zeg u, dat een rijke bezwaarlijk in het Koninkrijk der hemelen zal ingaan. En wederom zeg Ik u: Het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke inga in het Koninkrijk Gods.
plebe

Bericht door plebe »

memento schreef:
refo schreef:een tweede huis op zich is niet verkeerd, maar je zet snel het hart erop...

Vul nu eens in plaats van de vetgedrukte woorden in:

Een Miky Way
Een fiets
Een 6e boterham
Een PC
Een boek van Calvijn
Een zeldzame postzegel
Een verre vakantie
Het oderling- of diakenschap
Een goede baan
Geld
Een dakkapel
Juist refo, helemaal mee eens. Matigheid geld voor alle 'extraatjes'. Niet dat het makkelijk is...
Maar matigheid e.d. brengt me niet dichter bij de Heere-Zijn genade wèl!
Klopt, maar het ontbreken van matigheid kan je wel van de Heere afhouden.

En Jezus zeide tot Zijn discipelen: Voorwaar, Ik zeg u, dat een rijke bezwaarlijk in het Koninkrijk der hemelen zal ingaan. En wederom zeg Ik u: Het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke inga in het Koninkrijk Gods.
nattuurlijk. Wel is matigheid relatief t.o.v. het geld/de rijkdom die je van God gekregen hebt. Het gaat er om waar je hart is. Je hart kan dus in de dingen van de Heere zijn terwijl je twee huizen hebt! (of heleboel theologische boeken)
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Leonius

Bericht door Leonius »

Vincent schreef:
Leonius schreef:Mijn probleem is dan ook niet dat er mensen zijn die met vakantie gaan, maar wél dat dit dan weer binnen onze veilige refo-muren moet gebeuren.....!! Nee, het toppunt van materialisme zoek ik niet zozeer in vakanties en dergelijke, wél in het bouwen van megakerken met allerlei orgelcommissies en in het jaarlijkse terugkerende refo-evenement: de Wegwijs!
Als mensen met andere refo's willen zitten tijdens hun vakantie, wie ben ik om dat tegen te houden. In Marbella lopen ook een bepaald soort types rond.
Ben je het met me eens dat de opdracht "het zoutend zout en lichtend licht" te zijn moeilijker gaat als je je voortdurend opsluit in je eigen, veilige zuil??
Vincent

Bericht door Vincent »

Leonius schreef:
Vincent schreef:
Ben je het met me eens dat de opdracht "het zoutend zout en lichtend licht" te zijn moeilijker gaat als je je voortdurend opsluit in je eigen, veilige zuil??
Tja, k weet niet... misschien hebben die mensen wel gewoon werk enzo waardoor ze met 'wereldsen' omgaan en vinden ze t in d'r vakantie prettig om onder gelijkgezinden te zijn.... is op zich niks mis mee toch? Ik stoor mij er tenminste niet aan, al zal ik t zelf nooit doen, dat zeg ik er wel bij. Vergeet bovendien niet dat ieder mens in een bepaalde cultuur verkeert, daar verander je echt weinig aan en moet dat ook? Als er in een gemeente van Christus maar geen barrieres zijn die mensen buitensluiten.
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

memento schreef: Well, ik kan je verzekeren dat het absoluut geen misgunnen is, daar ik zelf de mogelijkheid heb om het te doen, al zou ik willen.

Ik mis in onze gezindte de matigheid. Ontspannen, recreëren, genieten van het leven, t zijn allemaal dingen die niet verkeerd zijn in zichzelf, maar wel je hart kunnen bezetten, als je er niet in matigheid mee omgaat. Oh, hoe vaak heb ik mensen horen klagen dat ze 'geen tijd' hebben om een goed boek te lezen, maar wel tijd hebben om 2 x per jaar (vaak meer) op vakantie te gaan.

Nee, mijn ervaring (uit eigen leven, en wat ik zie bij anderen) is dat hoe meer tijd we besteden aan ontspanning, des te minder tijd we besteden aan de dingen die Godes zijn. Oh, ontspanden we ons maar meer in God.
Dat klinkt anders dan het verwijt materialistisch te zijn.. :wink:
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ik wordt er altijd een beetje onpasselijk van. Net als toen ik ooit in een opwelling in de snackbar (!) van Schoolzicht stond... Brrr. Liever een huisje in de rimboe, ver weg bij alle medemensen (van welke signatuur dan ook) vandaan. Niet zo krampachtig op een kluitje kruipen! Dat tweede huis is goed te praten door het te vergelijken met iets waar je überhaupt je hart op kan zetten. Accoord. En toch geeft het een bepaalde richting aan...!
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

helemaal mee eens Leonius.
Wel veilig , hoef je ook niks uit te leggen........
joepie

Bericht door joepie »

memento schreef: Ik mis in onze gezindte de matigheid. Ontspannen, recreëren, genieten van het leven, t zijn allemaal dingen die niet verkeerd zijn in zichzelf, maar wel je hart kunnen bezetten, als je er niet in matigheid mee omgaat. Oh, hoe vaak heb ik mensen horen klagen dat ze 'geen tijd' hebben om een goed boek te lezen, maar wel tijd hebben om 2 x per jaar (vaak meer) op vakantie te gaan.

Nee, mijn ervaring (uit eigen leven, en wat ik zie bij anderen) is dat hoe meer tijd we besteden aan ontspanning, des te minder tijd we besteden aan de dingen die Godes zijn. Oh, ontspanden we ons maar meer in God.
Ik ga ook twee maal per jaar op vakantie. juist om eens goede boeken te lezen. Kom ik anders niet aan toe.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Petrus

Bericht door Petrus »

Vincent schreef:Als mensen met andere refo's willen zitten tijdens hun vakantie, wie ben ik om dat tegen te houden. In Marbella lopen ook een bepaald soort types rond.
OK, alles tot je dienst, als ze dat nou willen, prima................

maaaaarrrrr, waarom moeten die refo-reizen zo onmogelijk duur zijn?

ik heb het eens nagekeken: voor eenzelfde reis als een refo-reis (om het even zó te noemen) moest bij een "gewoon" reisburo de helft MINDER wordedn betaald bij gelijkblijvende reis, reisduur en bestemming, hotel en verzorging etc.

Dat is dus gewoon pure geldklopperij................
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Petrus schreef:
Vincent schreef:Als mensen met andere refo's willen zitten tijdens hun vakantie, wie ben ik om dat tegen te houden. In Marbella lopen ook een bepaald soort types rond.

ik heb het eens nagekeken: voor eenzelfde reis als een refo-reis (om het even zó te noemen) moest bij een "gewoon" reisburo de helft MINDER wordedn betaald bij gelijkblijvende reis, reisduur en bestemming, hotel en verzorging etc.

Absoluut waar!
Alleen, om die reizen te maken met "onze" doelstelling, kost dat meer. Want we gaan met een OSM busmaatschappij die ook OSM prijzen rekent. enz.enz.

Ik ga nu voor hetzelfde geld 3 weken met mijn vrouw naar Noorwegen als waarvoor ik met een 8 daagse reis P.P. (!) meekan...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Petrus schreef:

Absoluut waar!
Alleen, om die reizen te maken met "onze" doelstelling, kost dat meer. Want we gaan met een OSM busmaatschappij die ook OSM prijzen rekent. enz.enz.

Ik ga nu voor hetzelfde geld 3 weken met mijn vrouw naar Noorwegen als waarvoor ik met een 8 daagse reis P.P. (!) meekan...
Heej leuk, Noorwegen, daar ga ik ook heen! Wanneer ga je?
Lelie

Bericht door Lelie »

joepie schreef:Ik ga ook twee maal per jaar op vakantie. juist om eens goede boeken te lezen. Kom ik anders niet aan toe.
Ja, heerlijk is dat, zonder alle beslommeringen van thuis. Ook de natuur geeft dan een indruk van Gods almacht en zorg.
Ik zou liever wat vaker op verschillende plaatsen op vakantie gaan, als een extra huis, met daar binnen no time ook sociale verplichtingen. Dat gaat toch vanzelf: je kinderen spelen met anderen, dus dat is na verloop van tijd een bezoekje, (natuurlijk moet dat over en weer). Je hoort van ziekte van mede vakantiegangers, van andere akelige dingen en hop... daar ga je in je vakantie ook nog op de 'zorgende' toer.
Nee hoor, laat mij maar genieten van een gemakkelijk en eenvoudig huurhuisje met een terrasje, mooie omgeving en een lading boeken (en wat geselecteerde DVD-tjes voor de kids :lol: ).
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
Petrus schreef:

Absoluut waar!

Heej leuk, Noorwegen, daar ga ik ook heen! Wanneer ga je?
12 juli tot en met 3 augustus...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hmmm, ik 10 juli t/m 24 juli... Waar zit je in Noorwegen? Dan kan ik even naar je zwaaien... :mrgreen:
Plaats reactie