Zijn we tevreden zo?

refo

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Sabra
Oorspronkelijk gepost door refo
Wat zijn dat voor exegeten?

Spreek nu tot Zerubbabel, den zoon van Sealthiel, den vorst van Juda, en tot Josua, den zoon van Jozadak, den hogepriester, en tot het overblijfsel des volks, zeggende:
4 Wie is onder ulieden overgebleven, die dit huis in zijn eerste heerlijkheid gezien heeft, en hoedanig ziet gij hetzelve nu? Is dit niet als niets in uw ogen?
5 Doch nu, wees sterk, gij Zerubbabel! spreekt de HEERE; en wees sterk, gij Josua, zoon van Jozadak, hogepriester! en wees sterk, al gij volk des lands! spreekt de HEERE; en werkt, want Ik ben met u, spreekt de HEERE der heirscharen;
6 Met het woord, in hetwelk Ik met ulieden een verbond gemaakt heb, als gij uit Egypte uittrokt, en Mijn Geest, staande in het midden van u; vreest niet!
7 Want alzo zegt de HEERE der heirscharen: Nog eens, een weinig tijds zal het zijn; en Ik zal de hemelen, en de aarde, en de zee, en het droge doen beven.
8 Ja, Ik zal al de heidenen doen beven, en zij zullen komen tot den Wens aller heidenen, en Ik zal dit huis met heerlijkheid vervullen, zegt de HEERE der heirscharen.
9 Mijn is het zilver, en Mijn is het goud, spreekt de HEERE der heirscharen.
10 De heerlijkheid van dit laatste huis zal groter worden, dan van het eerste, zegt de HEERE der heirscharen; en in deze plaats zal Ik vrede geven, spreekt de HEERE der heirscharen
Ik vind het altijd apart om dat mensen een gedeelte wat duidelijk over de Joden en de tempel gaat om zichzelf reflecteren.
heb je het nou over het openingscitaat of over mijn citaat? De opening gaat erover dat we moeten 'wenen', omdat Israel dat indertijd ook deed. Maar die oproept vergeet de troost die inmiddels gegeven is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Sabra

Bericht door Sabra »

heb je het nou over het openingscitaat of over mijn citaat? De opening gaat erover dat we moeten 'wenen', omdat Israel dat indertijd ook deed. Maar die oproept vergeet de troost die inmiddels gegeven is.
Ik vind de vergelijking gewoon niet zo opgaan. In het stuk wordt gesproken over de hogepriester en over de eerste en de tweede tempel. Ik zie absoluut geen vergelijking tussen dat en de PKN-HHK kwestie
SolaGratia
Contacteer:

Bericht door SolaGratia »

Mooi stukje!

Ik moet denken aan dit lied:

Opwekking 505 - Toon uw heerlijkheid

Vader van de schepping,
volvoer uw eeuwige plan.
Maak ons een generatie
die overwinnen kan.
Heer, laat uw koninkrijk komen,
waar heel de schepping op wacht
en laat uw zalfolie stromen,
Heer, openbaar ons uw kracht.

Refrein:
Toon uw heerlijkheid in dit huis
tot een zegenend licht voor de volken.
Neem ons lied als reukoffer aan,
nu wij hier voor uw aangezicht staan.

Koning van de aarde,
maak ons een licht in de nacht
en laat de wereld ervaren:
de kerk is vol van uw kracht.
Heer raak ons aan en vorm ons,
maak ons sterk en bereid.
Geef ons kracht waar wij kwetsbaar zijn;
dan zijn wij klaar voor de strijd.

(refrein)
Toon uw heerlijkheid in dit huis
tot een zegenend licht voor de volken.
Neem ons lied als reukoffer aan,
nu wij hier voor uw aangezicht staan.
refo

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Sabra
Ik vind de vergelijking gewoon niet zo opgaan. In het stuk wordt gesproken over de hogepriester en over de eerste en de tweede tempel. Ik zie absoluut geen vergelijking tussen dat en de PKN-HHK kwestie
Als je de Bijbel bekijkt als een bundel Joodse verhalen, dan heb je gelijk.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Sabra

Bericht door Sabra »

Als je de Bijbel bekijkt als een bundel Joodse verhalen, dan heb je gelijk.
Het zo naïef zijn om te ontkennen dat het Joodse verhalen zijn. Daarnaast moet ik niet zoveel hebben van theologen die menen dat waar Israël of Joden staat, je tegenwoordig maar kerk moet lezen.

God heeft geen fysiek huis meer op aarde. Dat waren de tempels. Een kerk is een bedehuis en niet meer en niet minder. Bovendien zie ik nergens in de bijbel een opdracht staat tot oprichting van instituties zoals de vele kerken die Nederland rijk is.
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door SabraGod heeft geen fysiek huis meer op aarde. Dat waren de tempels.
Totaal niet en dan ook niet mee eens!!!!!!!!

1 kor :19

19 Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent? 20 U bent gekocht en betaald, dus bewijs God eer met uw lichaam. (6:20) met uw lichaam – Andere handschriften lezen: ‘met uw lichaam en met uw geest, die van God zijn’.
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Daphne,
Dat bedoelt Sabra natuurlijk niet. Wij kunnen onze kerkelijke perikelen niet projecteren op de tempel
refo

Bericht door refo »

***zucht***

Langzaam dan.

1) Iemand ziet dat de kerk in puin valt. Althans zo ziet deze de vorming van de PKN.
2) In het OT is de tempel ook eens in puin gevallen. Ook door mensen.
3) In het OT mocht men op enig moment een nieuwe tempel bouwen
4) Toen het fundment gelegd werd juichten de jonge mensen.
5) De oude mensen hadden de oude tempel gekend. Deze nieuwe was een verdrietig klein tempeltje, vergeleken met die van Salomo.
6) Inmiddels is er een nieuwe kerk naast de PKN.
7) Men acht dat de echte voortzetting. Veel kleiner, dus reden tot verdriet.
8) Velen zijn echter blij.
9) Die iemand van punt 1) roept op meer te wenen en niet met de jongeren te juichen.

Haggaï heeft echter geprofeteerd over dat kleine tempeltje, dat daar de Messias in zou komen. Geen reden tot verdriet dus, oude mensen.
Het beeld met de HHK-PKN vergelijken gaat daarom mank.
Alleen al om wat Haggaï zegt, maar ook omdat de HHK misschien helemaal niet 'de nieuwe tempel' is.
--------------
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Daphne,
Dat bedoelt Sabra natuurlijk niet. Wij kunnen onze kerkelijke perikelen niet projecteren op de tempel
<<tuurlijk snap ik wat Sabra bedoelt maar dan moet ie t maar goed opschrijven zonder onwaarheden ;)
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
seri

Bericht door seri »

Daphne schreef:
Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Goed stuk van de hervormde kandidaat. Is er nog een stuk schuldbesef over de kerkelijke verdeeldheid? Of vinden we het normaal om van kerk te switchen?
Gaat het om de PKN of HHK, of gaat het om het hooghouden van Gods onfeilbaar Woord en getuigenis en dat bewaren en uitdragen door de rechte belijdenis en levenswandel? Daar is het ons in de HHK om te doen. Het gaat ons ten diepste niet om de Hervormde Kerk in stand te houden, maar om het Woord in de Hervormde Kerk (hv) in stand te houden. Want waar het Woord is, daar is de Kerk en niet andersom.
Maar natuurlijk
Dan begrijp ik niet het bestaan van de HHK....... .........
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

seri schreef:
Daphne schreef:
Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Goed stuk van de hervormde kandidaat. Is er nog een stuk schuldbesef over de kerkelijke verdeeldheid? Of vinden we het normaal om van kerk te switchen?
Gaat het om de PKN of HHK, of gaat het om het hooghouden van Gods onfeilbaar Woord en getuigenis en dat bewaren en uitdragen door de rechte belijdenis en levenswandel? Daar is het ons in de HHK om te doen. Het gaat ons ten diepste niet om de Hervormde Kerk in stand te houden, maar om het Woord in de Hervormde Kerk (hv) in stand te houden. Want waar het Woord is, daar is de Kerk en niet andersom.
Maar natuurlijk
Dan begrijp ik niet het bestaan van de HHK....... .........
Als je geen waarde hecht aan de exclusiviteit van de gereformeerde belijdenisgeschriften, zul je dat inderdaad niet begrijpen...
memento

Bericht door memento »

Soms vraag ik me wel eens af: Als ik al moe wordt van al die kerkscheuringen, al die kerkgenootschappen die elk menen de waarheid op zn best voor te staan (iig beter dan derest), hoe moe zou God de Heere er dan wel niet van worden...

Wordt de verdeeldheid nog wel eens waarlijk beweend?
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:Soms vraag ik me wel eens af: Als ik al moe wordt van al die kerkscheuringen, al die kerkgenootschappen die elk menen de waarheid op zn best voor te staan (iig beter dan derest), hoe moe zou God de Heere er dan wel niet van worden...

Door mij iig niet beweend... wel diep betreurd.

Waarom wordt er zoveel gescheurd en zo weinig toenadering gezocht... een scheuring hebben we zo voor elkaar... bij toenaderingsgesprekken duurt het soms decennia voor er iets gebeurt, als er al iets gebeurt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

memento schreef:Soms vraag ik me wel eens af: Als ik al moe wordt van al die kerkscheuringen, al die kerkgenootschappen die elk menen de waarheid op zn best voor te staan (iig beter dan derest), hoe moe zou God de Heere er dan wel niet van worden...

Ja, maar wij willen heus wel. Maar die anderen willen niet toegeven dat ze fou zitten. :mrgreen:
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ik vind het altijd apart om te lezen dat mensen een gedeelte wat duidelijk over de Joden en de tempel gaat op zichzelf spiegelen.

[Aangepast op 19/4/05 door Sabra][/quote]

Denk jij niet dat we dat moeten doen?? Wat in de Bijbel staat op onszelf spiegelen???
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Plaats reactie