Christelijke Gererformeerde Kerk

Guppy

Bericht door Guppy »

Miscanthus schreef:[

Doen als de Christen te Berea: Hnd 17:11 En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, [als] die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren...
Sorry Miscanthus, dit ben ik echt niet met je eens. Dit noem ik uit het verband rukken van een tekst.

Als ik het voorgaande vers lees:
10 En de broeders zonden terstond des nachts Paulus en Silas weg naar Berea;22) welke, daar gekomen23) zijnde, gingen heen naar de synagoge der Joden;

Blijkt dat het niet gaat over de Christenen te Berea, maar over de Joden in de Synagoge waar Paulus en Silas heen gaan.
Die horen het Woord dan voor het eerst.

En dan vers 12:
12 Velen dan uit hen geloofden, en van de Griekse eerlijke vrouwen en van de mannen niet weinige.

Deze mensen zijn dan Christen, niet de mensen uit vers 10.

En wat doe je als er gespot wordt met leerstukken?
Dat lees je in de volgende verzen:
32 Als zij nu van de opstanding der doden hoorden, spotten sommigen daarmede; en sommigen zeiden: Wij zullen u wederom hiervan horen.
33 En alzo is Paulus uit het midden van hen uitgegaan.
refo

Bericht door refo »

Nou, gup, begin nog eens overnieuw. Wat je nou allemaal klaarmaakt deugt echt niet.
rekcor

Bericht door rekcor »

Guppy schreef:En wat doe je als er gespot wordt met leerstukken? Dat lees je in de volgende verzen:

32 Als zij nu van de opstanding der doden hoorden, spotten sommigen daarmede; en sommigen zeiden: Wij zullen u wederom hiervan horen.
33 En alzo is Paulus uit het midden van hen uitgegaan.
Dit gaat niet over de gemeente, maar over buitenkerkelijken. Je kunt dat niet zomaar doortrekken! Paulus noemt bijv. de gemeente van Korinthe nog steeds "gemeente van God (...) geheiligd door Christus Jezus". Moet je eens kijken wat daar allemaal mis is!
Guppy schreef:Blijkt dat het niet gaat over de Christenen te Berea, maar over de Joden in de Synagoge waar Paulus en Silas heen gaan.
Klopt, maar veel van die Joden worden vervolgens wel Christenen (vs 12) en het wordt duidelijk positief gewaardeerd dat ze de 'nieuwe leer' toetsen aan de bijbel.
Guppy

Bericht door Guppy »

refo schreef:Nou, gup, begin nog eens overnieuw. Wat je nou allemaal klaarmaakt deugt echt niet.

Kun je ook verklaren wat er dan niet deugt?
Guppy

Bericht door Guppy »

rekcor schreef:
Dit gaat niet over de gemeente.

Dat klopt rekcor.
Ik heb niet gesproken over kerk of niet-kerk, maar over wat je moet doen als er gespot wordt met leerstukken.
Guppy schreef:Blijkt dat het niet gaat over de Christenen te Berea, maar over de Joden in de Synagoge waar Paulus en Silas heen gaan.
Klopt, maar veel van die Joden worden vervolgens wel Christenen (vs 12) en het wordt duidelijk positief gewaardeerd dat ze de 'nieuwe leer' toetsen aan de bijbel.
Klopt helemaal.
Onderzoeken van de leer is altijd al positief gewaardeerd.
Je moet nooit iets zomaar aannemen. Ook niet van mij :cry:

Maar, welke conclusie als de 'leer' getoetst is aan de bijbel. En 'te licht bevonden'.
Dan ga je toch verder zoeken naar de waarheid, en blijf je niet onder die leer?
rekcor

Bericht door rekcor »

Guppy schreef:Maar, welke conclusie als de 'leer' getoetst is aan de bijbel. En 'te licht bevonden'. Dan ga je toch verder zoeken naar de waarheid, en blijf je niet onder die leer?
Ik snap ook wel dat het op een gegeven moment niet meer uit te houden is in een kerk(elijke gemeente). Het gaat mij meer om de grondhouding: zie ik de gemeente primair als een middel om mijn (geestelijke) behoeften te bevredigen, of is het omgedraaid: ben ik er voor de gemeente, kan ik de gemeente dienen en opbouwen?

Daarnaast is het niet bevorderlijk voor de discussie om met extreme voorbeelden te komen. Als er echt duivelse leringen zijn, ben ik ook zo vertrokken uit een gemeente, maar laten we wel wezen, dat is in het geval van deze Chr. Ger. kerk helemaal niet aan de orde.
Guppy

Bericht door Guppy »

rekcor schreef:maar laten we wel wezen, dat is in het geval van deze Chr. Ger. kerk helemaal niet aan de orde.
Nou dat zeg ik je niet na.
Want: als de predikant wel Christus en dien gekruisigd predikt, maar met de uitleg dat dat ook werkelijk voor iedereen (of misschien iedereen die die prediking hoort) is, dus dat er geen mensen verloren gaan?
Dan is het wat mij betreft wel aan de orde.
volgeling
Contacteer:

Bericht door volgeling »

Guppy schreef:
rekcor schreef:maar laten we wel wezen, dat is in het geval van deze Chr. Ger. kerk helemaal niet aan de orde.
Nou dat zeg ik je niet na.
Want: als de predikant wel Christus en dien gekruisigd predikt, maar met de uitleg dat dat ook werkelijk voor iedereen (of misschien iedereen die die prediking hoort) is, dus dat er geen mensen verloren gaan?
Dan is het wat mij betreft wel aan de orde.
Is dit hypothetisch gesteld of niet? Oftewel: is dit het geval in de Pniel kerk?

Zo nee, waar gaat deze discussie dan over?
Zo ja, dan wil ik opmerken dat prediken dat Christus gekruisigd is voor iedereen (of iedereen die het hoort) niet impliceert dat er dus geen mensen verloren gaan.
Guppy

Bericht door Guppy »

[quote="volgeling"]
Is dit hypothetisch gesteld of niet? nee
is dit het geval in de Pniel kerk? ja
volgeling
Contacteer:

Bericht door volgeling »

Guppy schreef:
volgeling schreef: Is dit hypothetisch gesteld of niet? nee
is dit het geval in de Pniel kerk? ja
Wat wordt er dan precies gezegd in de Pniel kerk? Dat is wel belangrijk alvorens te kunnen vaststellen of het Bijbels is.
rekcor

Bericht door rekcor »

Volgeling schreef:Dat is wel belangrijk alvorens te kunnen vaststellen of het Bijbels is.
Inderdaad. Dit:
Guppy schreef:dus dat er geen mensen verloren gaan?
is niets anders dan de Alverzoening, onbijbels dus. Maar in het eerste gedeelte van je quote ("Want" t/m "is,") zie ik niets onbijbels. Omdat de ds niet weet wie er uitverkoren is en wie niet, mag hij het zaad overal strooien.
Guppy

Bericht door Guppy »

rekcor schreef:
Volgeling schreef:Dat is wel belangrijk alvorens te kunnen vaststellen of het Bijbels is.
Inderdaad. Dit:
Guppy schreef:dus dat er geen mensen verloren gaan?
is niets anders dan de Alverzoening, onbijbels dus. Maar in het eerste gedeelte van je quote ("Want" t/m "is,") zie ik niets onbijbels. Omdat de ds niet weet wie er uitverkoren is en wie niet, mag hij het zaad overal strooien.
Dit is helemaal juist.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik heb de indruk dat het deel vanaf "dus" je eigen interpretatie is van het eerste. Klopt die indruk?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Guppy

Bericht door Guppy »

Unionist schreef:
Ik heb de indruk dat het deel vanaf "dus" je eigen interpretatie is van het eerste. Klopt die indruk?
Nee, het deel vanaf "dus" is geen eigen interpretatie, maar de uitleg van de predikant.
Unionist

Bericht door Unionist »

"de" predikant? Welke van de 2?

Heb je al een klacht ingediend? Want als een CG-predikant alverzoening leert, is dat wel heel ernstig. Er zijn er voor minder afgezet.

't Valt me ook tegen dat een rechtse jongen als Kand. Huijgen er nog lid is.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie