Dathenum schreef:astroguy schreef:Matthijs schreef:.........Maar ja, dat hervormde, dat mist nou in de ger. gem. 't Is niet te verklaren.
Dit is iets wat ik nog nooit begrepen hebt. Blijkbaar ben ik te dom, maar dat is dan maar zo. Dat hervormde (????). Ik ben van Christus en ik dacht dat het daar om ging altijd.
Toch?
Beste Astroguy,
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar toch heb ik het ook wel een beetje, dat hervormde gevoel... ondanks het feit dat ik niet hervormd ben voel ik er me er wel toe aangetrokken.
Ik ben altijd een beetje bang voor dat postmodernistische praten over gevoelens. Jij een beetje, hij een beetje anders, die past daar op de schaal, en hij wordt daar ingepast en met z'n allen vormen we een gezellige boel. Maar geen richting meer.
Het gepraat over het hervormde gevoel (of for that matter gereformeerd of whatever) is afkomstig uit de Romantiek, maar ik denk heeft weinig Bijbelse grondslag.
Uit de Bijbel blijkt dat wij radicale keuzen moeten maken. Gij geheel anders zegt Paulus. Christus is de centrale in mijn leven en als Hij uit de Bijbel mij het pad aanwijst dan heb ik dat te lopen. Dat er dan ergens een Hervormd (of Gereformeerd of Pinkster of iets anders gevoel) overblijft of achterblijft: so be it. Maar ik zal mijn afkomst niet kunnen, nee niet mogen gebruiken voor mijn behoud.