Argumenten
Leuk dat iedereen zo ontzettend serieus op zo'n onzinnige opmerking ingaat 
Even over de vraag:
- Het verschilt ontzettend per situatie, de redenen waarom iemand de kerk verlaat. Je kan geen aanbod bedenken zonder die redenen te weten.
- Als iemand besluit de kerk te verlaten zal het lastig zijn zo iemand van dat besluit af te krijgen. Misschien is het ultieme aanbod dat je kan doen wel: Heel eerlijk en liefdevol naar die ander toe blijven. Vertel maar gerust dat je hem ontzettend gaat missen, maar doe dat niet op een verwijtende toon (dat is allemaal jou schuld, jij gaat weg). Laat (in tegenstelling tot wat er tot nu toe heel vaak gebeurt) die ander in zijn waarde, gaat niet in de kerk of thuis voor hem bidden alsof het een halve heiden, een verloren zoon is geworden die het Huis heeft verlaten.
- Tot nu toe blijft het ultieme aanbod meestal beperkt tot: Je bent in deze kerk opgegroeid, God heeft je er een plek gegeven dus je moet er blijven, tenzij er iets mis is met de leer. Dat is wel een heel zwak argument

Even over de vraag:
- Het verschilt ontzettend per situatie, de redenen waarom iemand de kerk verlaat. Je kan geen aanbod bedenken zonder die redenen te weten.
- Als iemand besluit de kerk te verlaten zal het lastig zijn zo iemand van dat besluit af te krijgen. Misschien is het ultieme aanbod dat je kan doen wel: Heel eerlijk en liefdevol naar die ander toe blijven. Vertel maar gerust dat je hem ontzettend gaat missen, maar doe dat niet op een verwijtende toon (dat is allemaal jou schuld, jij gaat weg). Laat (in tegenstelling tot wat er tot nu toe heel vaak gebeurt) die ander in zijn waarde, gaat niet in de kerk of thuis voor hem bidden alsof het een halve heiden, een verloren zoon is geworden die het Huis heeft verlaten.
- Tot nu toe blijft het ultieme aanbod meestal beperkt tot: Je bent in deze kerk opgegroeid, God heeft je er een plek gegeven dus je moet er blijven, tenzij er iets mis is met de leer. Dat is wel een heel zwak argument

Je laatste punt vind ik interessant. Waarom vind je dit een 'heel zwak argument'? Voor mij is juist dit een zwaarwegend argument. Je moet heel goede redenen hebben om het kerkverband waarin je je bevindt te verlaten, om de eenvoudige reden dat het niet toevallig is dat je juist in die kerk zit.Marnix schreef:Leuk dat iedereen zo ontzettend serieus op zo'n onzinnige opmerking ingaat
Even over de vraag:
Daarvoor ook al... :mrgreen: :mrgreen:Nu de HHK een feit is kan de Ger.Gem. nu dus opgeheven worden in jouw ogen?
Als er daadwerkelijk iets mis is met de leer, lijkt me dat absoluut een heel goede reden om je eens te heroriënteren. Misschien wel één van de weinige echt legitieme redenen.tenzij er iets mis is met de leer. Dat is wel een heel zwak argument Smile
Omdat het feit dat je ergens in geboren bent niet een soort van bewijs van God is dat je daar ook altijd moet blijven. Het zou toch wat wezen als God tegen Abraham zegt: Trek weg van hier naar een land dat ik u zal wijzen.... en Abraham zou antwoorden: Ik ben hier geboren, dus ik moet hier ook blijven.David J schreef:Je laatste punt vind ik interessant. Waarom vind je dit een 'heel zwak argument'? Voor mij is juist dit een zwaarwegend argument. Je moet heel goede redenen hebben om het kerkverband waarin je je bevindt te verlaten, om de eenvoudige reden dat het niet toevallig is dat je juist in die kerk zit.Marnix schreef:Leuk dat iedereen zo ontzettend serieus op zo'n onzinnige opmerking ingaat
Even over de vraag:
Natuurlijk is het niet helemaal vergelijkbaar, maar wat ik wil duidelijk maken is dit: God heeft soms andere dingen met je leven voor dan we zelf soms denken.... En dat kan ook op het gebied van kerkkeuze zijn.
Verder is de kerk bedoeld als een plek waar Gods gemeente samenkomt en waar je je thuis voelt. Als er allerlei onenigheid en twisten in je kerk zijn, of als je nooit het gevoel hebt in de gemeente opgenomen te zijn (en dat kan, want er zijn genoeg kille gemeenten waar weinig liefde naar elkaar wordt uitgedragen), dan zijn er veel mensen die toch maar blijven omdat ze er geboren zijn, er moeten blijven, tenzij er iets mis is met de leer (alsof het geen probleem is als er wat mis is met hoe mensen leven, of dat wel christelijk is.) Maar God wil niet dat je zonder plezier naar de kerk gaat bijvoorbeeld.... Er wordt altijd zwaar negatief gereageerd op mensen die naar een andere kerk overstappen omdat het daar prettiger is, de sfeer opener, de preek en de liederen begrijpelijker etc. maar als die mensen dat doen omdat ze met plezier naar de kerk willen gaan dan weet ik een ding wel: God wil ook dat ze met plezier naar de kerk gaan. Stel dat iemand als kind van een OGG of GGiN-gezin of zo geboren wordt en de leer is oke maar ik vind de preken moelijk, de muziek megasloom en de woorden ontzettend ouderwets, dan vraagt God volgens mij niet van zo iemand om daar zijn hele leven maar doorheen te bijten en in die kerk te blijven, omdat ie er nou eenmaal geboren is. En als iemand veel meer van God leert in een kerk waar wat begrijpelijker gepreekt en gezongen wordt en Hem met die muziek beter kan lofprijzen, is het dan egoistisch om je bij een andere gemeente aan te sluiten?
(ps. het betreft hier een voorbeeld zonder bijbedoelingen riching deze gemeenten)
Daarnaast is er ook een praktische kant. Ik ben gereformeerd vrijgemaakt en woon in Arnhem. Stel, ik verhuis naar een andere stad. Daar hebben ze geen vrijgemaakte kerk. Die staat in een stad, 10 km verderop... wel staat er bij mij in de wijk een christelijk gereformeerde kerk. Ga ik dan 2x per zondag op en neer reizen naar de vrijgemaakte kerk? Of zou God van me vragen dat ik de christenen in mijn eigen omgeving opzoek? Ik zou dan niet bij de vrijgemaakte kerk blijven maar naar de kerk dichterbij gaan....
- FlyingEagle
Ik denk het niet. OGG sowieso niet, Ger Gem ook niet zo snel.... Maar dan zijn de verschillen met mijn kerk ook wel een stuk groter, en ik ben het niet altijd met de manier van preken en de inhoud van hoe sommigen preken eens.
Ik wilde met het voorbeeld niet duidelijk maken dat je naar de dichtstbijzijnde kerk moet gaan.... maar dat er redenen kunnen zijn om niet bij je eigen kerkverband te blijven... Daarbij kijk je uiteraard niet in de eerste plaats naar de afstand, maar of de leer van die kerk bijbels is.... zijn er twee kerken die een bijbelse leer hebben, dan pas gaat afstand volgens mij een rol spelen
Ik wilde met het voorbeeld niet duidelijk maken dat je naar de dichtstbijzijnde kerk moet gaan.... maar dat er redenen kunnen zijn om niet bij je eigen kerkverband te blijven... Daarbij kijk je uiteraard niet in de eerste plaats naar de afstand, maar of de leer van die kerk bijbels is.... zijn er twee kerken die een bijbelse leer hebben, dan pas gaat afstand volgens mij een rol spelen

Marnix schreef:Ik denk het niet. OGG sowieso niet, Ger Gem ook niet zo snel.... Maar dan zijn de verschillen met mijn kerk ook wel een stuk groter, en ik ben het niet altijd met de manier van preken en de inhoud van hoe sommigen preken eens.
Hier lezen we toch wel wat anders....Marnix schreef: Daarnaast is er ook een praktische kant. Ik ben gereformeerd vrijgemaakt en woon in Arnhem. Stel, ik verhuis naar een andere stad. Daar hebben ze geen vrijgemaakte kerk. Die staat in een stad, 10 km verderop... wel staat er bij mij in de wijk een christelijk gereformeerde kerk. Ga ik dan 2x per zondag op en neer reizen naar de vrijgemaakte kerk? Of zou God van me vragen dat ik de christenen in mijn eigen omgeving opzoek? Ik zou dan niet bij de vrijgemaakte kerk blijven maar naar de kerk dichterbij gaan....
Zou God het ook niet eens zijn met de inhoud van die preken? Zou God willen dat je dan opeens wel 10 km gaat rijden naar een andere kerk?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Ik gaf ook aan dat God wil dat mensen met plezier naar de kerk gaan... en ik zou niet met veel plezier naar een OGG of zo toe gaan.
Overigens, als ik dingen van sommige dingen lees zou ik helemaal niet daar heen gaan, niet alleen vanwege vormen... maar ook vanwege hoe daar met anderen wordt omgegaan, hoe men met medechristenen omgaat.... en hoe men met het geloof omgaat... als ik in een kerk kom waar niemand aan het avondmaal durft en ik zelf ook voorlopig nog maar niet aan aangaan zou moeten denken, waar ik misschien zelfs als niet wedergeboren gezien wordt, omdat ik geen moment kan aanwijzen of zo, dan vraag ik me af wat ik daar te zoeken heb. Natuurlijk geldt dat gelukkig niet voor alle bevindelijke kerken.
Overigens, als ik dingen van sommige dingen lees zou ik helemaal niet daar heen gaan, niet alleen vanwege vormen... maar ook vanwege hoe daar met anderen wordt omgegaan, hoe men met medechristenen omgaat.... en hoe men met het geloof omgaat... als ik in een kerk kom waar niemand aan het avondmaal durft en ik zelf ook voorlopig nog maar niet aan aangaan zou moeten denken, waar ik misschien zelfs als niet wedergeboren gezien wordt, omdat ik geen moment kan aanwijzen of zo, dan vraag ik me af wat ik daar te zoeken heb. Natuurlijk geldt dat gelukkig niet voor alle bevindelijke kerken.
Marnix schreef: - Tot nu toe blijft het ultieme aanbod meestal beperkt tot: Je bent in deze kerk opgegroeid, God heeft je er een plek gegeven dus je moet er blijven, tenzij er iets mis is met de leer. Dat is wel een heel zwak argument
Dat zou inderdaad wat wezen.. omdat hij dan rechtstreeks tegen Gods gebod in zou gaan. Ik geloof alleen niet dat het een rechtstreeks gebod is dat wij onze kerk moeten verlaten, of wel? Ik ben het met David J eens dat dit juist een zwaarwegend argument is.Omdat het feit dat je ergens in geboren bent niet een soort van bewijs van God is dat je daar ook altijd moet blijven. Het zou toch wat wezen als God tegen Abraham zegt: Trek weg van hier naar een land dat ik u zal wijzen.... en Abraham zou antwoorden: Ik ben hier geboren, dus ik moet hier ook blijven.
Klopt... alleen is het ook geen gebod om in de kerk te blijven waar je altijd in hebt gezeten. Als je in eigen plaats, dichter in de buurt, een gelijkwaardige kerk vind ik dat het niet de gewoonste zaak van de wereld hoeft te zijn dat je bij je eigen kerkverband blijft.... dat gebeurt vaak wel, ook al is er vlak bij ook een goede kerk die overeenkomt met je vorige kerk.... Je mag best naar goede alternatieven zoeken... en daarom vind ik de bewering: "je bent in deze kerk geboren dus moet je er ook blijven" niet juist. Dat je in een bepaalde kerk zit wil niet zeggen dat God wil dat je daar altijd blijft zitten.
Eerst luisteren, nog meer luisteren en nog meer luisteren.WSO schreef:Nono. Dat station is gepasseerd. Geen discussie over de leer. De koffers staan gepakt. Men vertrekt.
Wat is nou het ultieme aanbod wat we die mensen kunnen doen? Waarom zouden ze bij 'ons' beter af zijn, dan waar ze naar toe willen?
Wat zijn de beweegredenen? Toon begrip voor frustraties en pas later kan je naar aanleiding van dit gesprek verder praten.
En het is al eerder gezegd: kerkverlating is een proces. Dit gebeurt niet van de één op de andere dag. De kunst is om al tijdens zo'n proces met de mensen in gesprek te raken. Als eenmaal de koffers al gepakt zijn is het in veel gevallen te laat.
Tja, dan staat het besluit al vast. Een proces valt niet in één minuut terug te draaien ook niet met sterke argumenten. Hier heeft zo'n persoon dan allang over nagedacht en weet dan ook wel een antwoord op jouw argumenten.WSO schreef:Wat ik bedoel is ditte:
Je staat met iemand in de lift (bijvoorbeeld) en je hoort dat hij gaat vertrekken. Je hebt nog 1 minuut om wat te zeggen en daarna zie je hem of haar nooit meer.
Geen tijd meer voor analyses enzo.
Elevator pitch.
Helaas...