"Zo dan laat ons najagen, hetgeen tot den vrede, en hetgeen tot de stichting onder elkander dient."
Als de man geen kleding van de vrouw mag dragen dan kun je naar analogie toch ook wel stellen dat de vrouw geen kleding van de man mag dragen? Het gaat toch om de bedoeling van de tekst, inderdaad niet om de letter? En laat er nu toevallig bij ons ook de traditie zijn dat vrouwen geen broeken dragen. Dat maakt het toch allemaal niet zo moeilijk?Mensen kunnen Deuteronomium 22:5 in zeker verband brengen met kleding. Wie dat doet, moet beseffen dat het dan niet gaat over de kleding van de vrouw, maar over de kleding van de man (de man mag geen `simla' van de vrouw dragen; het omgekeerde staat er niet!), zo zagen we. Ook behoeven we deze tekst niet rechtstreeks toe te spitsen op een enkele uitingsvorm van kleding, maar het gebeurt evenwel al te vaak. Een dergelijk biblicistisch zwart-witdenken (vgl. par. 5.7; 8.3) hecht aan de letter van de bijbeltekst en rekent niet met het totale verband van de Schrift. Het houdt geen rekening met het feit dat Gods Woord voor alle tijden vraagt om doorvertaling naar de actuele situatie en de mens van onze cultuur en de culturen na ons. Met biblicisme ,'
Juist het gaat om de bedoeling van de tekst. Dus niet niet selectief quoten.....Erasmiaan schreef:Tis allemaal niet zo moeilijk hoor:
Als de man geen kleding van de vrouw mag dragen dan kun je naar analogie toch ook wel stellen dat de vrouw geen kleding van de man mag dragen? Het gaat toch om de bedoeling van de tekst, inderdaad niet om de letter? En laat er nu toevallig bij ons ook de traditie zijn dat vrouwen geen broeken dragen. Dat maakt het toch allemaal niet zo moeilijk?Mensen kunnen Deuteronomium 22:5 in zeker verband brengen met kleding. Wie dat doet, moet beseffen dat het dan niet gaat over de kleding van de vrouw, maar over de kleding van de man (de man mag geen `simla' van de vrouw dragen; het omgekeerde staat er niet!), zo zagen we. Ook behoeven we deze tekst niet rechtstreeks toe te spitsen op een enkele uitingsvorm van kleding, maar het gebeurt evenwel al te vaak. Een dergelijk biblicistisch zwart-witdenken (vgl. par. 5.7; 8.3) hecht aan de letter van de bijbeltekst en rekent niet met het totale verband van de Schrift. Het houdt geen rekening met het feit dat Gods Woord voor alle tijden vraagt om doorvertaling naar de actuele situatie en de mens van onze cultuur en de culturen na ons. Met biblicisme ,'
Met piercings en oorbellen. Rebecca droeg oorbellen, en waarschijnlijk zelfs een neuspiercing. Ik zou niet graag zien dat iedereen dat maar ging doen.
Maar een ieder zij ten volle van zichzelve verzekerd. Toch blijken er dan regels nodig te zijn, omdat er altijd ene groep is die het uiterste opzoekt, en zo de glijdende schaal in beweging brengt.
MV, ik zal het spellen. Ds Moerkerken zegt dat iedereen die de Heere vreest zich aan de door hem beschreven 'regeltjes' houdt.MV schreef:Er wordt omheen gedraaid in de postings.
Ds. Moerkerken zegt niet dat je met alleen traditie er komt
Hij zegt niet dat iedereen zijn voorbeeld moet volgen
Hij zegt niet dat je aan traditievoorwaarden moet voldoen om bekeerd te zijn
Hij zegt niet dat iedereen die traditie in ere houdt heilige boontjes zijn
Hij wil alleen waarschuwen voor een al te gemakkelijk afleggen van (naar zijn mening) normen uit de Heilige Schrift.
en mijn inziens zeer terecht.
Op dit moment lijkt het erop dat iedereen die het woord regel of norm zegt gedoemd is om uitgemaakt te worden voor wettisist.
Daarbij blijf ik erbij dat ik dit artikel absoluut niet verwijtend vind, maar pastoraal van toon.
Misschien heb ik refooren ofzo.
Dan doe jij op dit moment aan inlegkunde!Pim schreef:MV, ik zal het spellen. Ds Moerkerken zegt dat iedereen die de Heere vreest zich aan de door hem beschreven 'regeltjes' houdt.MV schreef:Er wordt omheen gedraaid in de postings.
Hij wil alleen waarschuwen voor een al te gemakkelijk afleggen van (naar zijn mening) normen uit de Heilige Schrift.
Op dit moment lijkt het erop dat iedereen die het woord regel of norm zegt gedoemd is om uitgemaakt te worden voor wettisist.
Daarbij blijf ik erbij dat ik dit artikel absoluut niet verwijtend vind, maar pastoraal van toon.
Hier uit volgt dat mensen die dergelijke regeltjes niet zo relevant vinden, de Heere niet vrezen. En dan zeg je nogal wat.
of jij kan niet lezen.MV schreef:Dan doe jij op dit moment aan inlegkunde!Pim schreef:MV, ik zal het spellen. Ds Moerkerken zegt dat iedereen die de Heere vreest zich aan de door hem beschreven 'regeltjes' houdt.MV schreef:Er wordt omheen gedraaid in de postings.
Hier uit volgt dat mensen die dergelijke regeltjes niet zo relevant vinden, de Heere niet vrezen. En dan zeg je nogal wat.
Dan houdt de wagen stiljacob schreef:of jij kan niet lezen.MV schreef:Dan doe jij op dit moment aan inlegkunde!Pim schreef:MV, ik zal het spellen. Ds Moerkerken zegt dat iedereen die de Heere vreest zich aan de door hem beschreven 'regeltjes' houdt.MV schreef:Er wordt omheen gedraaid in de postings.
zo is dat. Als we allebei anders lezen dan is een verder gesprek zinloos.MV schreef:Dan houdt de wagen stiljacob schreef:of jij kan niet lezen.MV schreef:Dan doe jij op dit moment aan inlegkunde!Pim schreef: MV, ik zal het spellen. Ds Moerkerken zegt dat iedereen die de Heere vreest zich aan de door hem beschreven 'regeltjes' houdt.
Dit was een citaat van Ds. Moerkereken zelf, omdat er gepost werd dat Ds. Moerkerken zichzelf als norm steld.jacob schreef:zo is dat. Als we allebei anders lezen dan is een verder gesprek zinloos.MV schreef:Dan houdt de wagen stiljacob schreef:of jij kan niet lezen.MV schreef: Dan doe jij op dit moment aan inlegkunde!
Maar je bent zelf een een draaier, want schreef (citeerde) je zelf eerder in dit topic niet:
Het is de norm van de Heilige Schrift — en wie de Heere vreest zal daarop niet willen smalen, maar ervoor willen buigen.
Concreet:Pim schreef:Beste MV,
Als ik het volgende stel: 'alle Nederlanders zijn blank'. Dan zeg ik daarmee toch ook dat mensen, die een andere huiskleur hebben geen echte Nederlanders zijn?
Wat is die norm dan?MV schreef:Het is de norm van de Heilige Schrift — en wie de Heere vreest zal daarop niet willen smalen, maar ervoor willen buigen.Breekijzertje schreef:Idd. Wat denken we dan vaak nog goed van ons zelf hè.....memento schreef:Ach ja, een typisch voorbeeld van: Als je de Heere leert vrezen, ga je precies zo denken en doen als IK.
Hohoho!Gian schreef:Wat is die norm dan?MV schreef:Het is de norm van de Heilige Schrift — en wie de Heere vreest zal daarop niet willen smalen, maar ervoor willen buigen.Breekijzertje schreef:Idd. Wat denken we dan vaak nog goed van ons zelf hè.....memento schreef:Ach ja, een typisch voorbeeld van: Als je de Heere leert vrezen, ga je precies zo denken en doen als IK.
Een donkerblauwe pantalon?