Afgewezen schreef:Marnix schreef:Afgewezen schreef:Niets beleving. Niets tekenen. Ja, het zijn vruchten die er (moeten) zijn, maar het is dogmatisch zeer onjuist om daar op te gaan wijzen indien we het hebben over geloofszekerheid.
Volgens mij zeggen de Dordtse Leerregels iets anders...
Citeer dan ook gelijk even waar je op doelt

Ik zit op mijn werk en heb die even niet bij de hand. Maar volgens mij staat het ergens in het vijfde hoofdstuk (over de vruchten van de verkiezing die we in onszelf waarnemen).
Zullen we eens ophouden om spijkers te zoeken op laag water? Nader bekeken:
Ja, het zijn vruchten die er (moeten) zijn
over de vruchten van de verkiezing die we in onszelf waarnemen
Het gaat over de grond van de geloofszekerheid. Indien dat ligt in je beleving, dan slingert je zekerheid op en neer, afhankelijk van je aanvechtingen en de grote van je geloof. Daarom heeft de cathechismus het als volgt gedefinieerd:
Wat is uw enige troost in leven en sterven?
Antwoord Dat ik met lichaam en ziel, in leven en sterven, het eigendom ben, niet van mijzelf, maar van mijn trouwe Heiland Jezus Christus. Want Hij heeft met zijn kostbaar bloed voor al mijn zonden volkomen betaald en mij uit alle macht van de duivel verlost.
Hij bewaart mij zo, dat zonder de wil van mijn hemelse vader geen haar van mijn hoofd kan vallen, ja zelfs zo, dat alles dienen moet tot mijn heil.
Daarom geeft Hij mij door zijn Heilige Geest ook zekerheid van het eeuwige leven en maakt Hij mij van harte bereid om voortaan voor Hem te leven.
Daarom... Vruchten, niet de grond.