refo schreef:Dit is toch niet positief?
Vooral in deze toespraak zou een onomwonden en exclusieve dankbetuiging jegens God, een soli Deo gloria, op haar plaats geweest zijn. Christus is meer dan een inspiratiebron of voorbeeld, Hij is de enige Verlosser. Een koningin bij de gratie Gods past zo’n belijdenis. Daarbuiten is geen hoop en blijft de dankbaarheid, hoe goed bedoeld ook, blijft steken aan de oppervlakte.
Dus de krant van vandaag kun je gaan bewaren.
Deze zalvende toon over hoe het beter gekund zou hebben reken ik niet tot kritiek zoals mij die voor ogen staat. Als je, hoe fraai geformuleerd ook, God en Allah op dezelfde hoogte zet heb je wat mij betreft afscheid genomen van het Christendom. Het is overduidelijk dat onze vorstin het Ietsisme belijdt. De banden met het verleden (waarin een veel sterkere binding aan het Christendom was) zijn helemaal doorgesneden.
Laten we nu eens vaststellen dat niet alleen in de politiek maar ook in ons Vorstenhuis God geen rol meer speelt. Behalve dan misschien bij Doop en Trouw en Rouw. Dan zijn we eerlijk naar onszelf toe. De traditionele idee in de gereformeerde gezindte waarin het Oranjehuis bewierookt wordt ondanks alles, het "drievoudige snoer God-Nederland-Oranje", ik zeg: laat het maar los.
Ik had graag gehoord dat het ware zaligmakende geloof in Jezus Christus, Wiens geboorte wij gedenken, de enige weg is tot behoud van de ziel en dat wat dat betreft een omkeer in Nederland voorspoed zou brengen. Maar daar zijn we ver, heel ver, vanaf.