Kerstboodschap Beatrix & Allah

limosa

Re: Kerstboodschap Beatrix & Allah

Bericht door limosa »

Billy schreef:Wat vinden jullie van de kersttoespraak van de Koningin?
in één woord: ontluisterend

mijn respect voor het Oranjehuis was al tot een dieptepunt geraakt maar nu is het over wat mij betreft, voor een Vorstin die de God van de Bijbel (hetzij impliciet, hetzij expliciet) op gelijke hoogte zet met Allah ga ik geen vlag meer uitsteken

het lijkt mij dat de gereformeerde gezindte zich zou moeten bezinnen op haar houding tot het Oranjehuis, blijven we nu alles tot in den treure met de mantel der liefde (maar da's dan niet de liefde tot God en Zijn Eer en Zijn Dienst) bedekken of zouden we beter republiekein worden?
memento

Bericht door memento »

M, dan heb ik toch meer respect voor England's vorstin, die laatst zij: Het chrisendom is de enige redding voor onze wegzinkende natie...
Eva

Bericht door Eva »

Het RD denkt er toch anders over limosa ;)

Zie hier voor het commentaar
limosa

Bericht door limosa »

Eva schreef:Het RD denkt er toch anders over limosa ;)

Zie hier voor het commentaar
als ik nog eens een RD in handen krijg waarin kritisch geschreven wordt over het Koningshuis ga ik hem bewaren . . . ;-)
ik vraag me echt af wat Beatrix moet doen voor het zover komt
Eva

Bericht door Eva »

Misschien moet je het zo zien:

De wens is de vader van de gedachte....

(ofwel: wat men graag wil, maakt men tot waarheid.....)
Laatst gewijzigd door Eva op 27 dec 2005, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
limosa

Bericht door limosa »

Eva schreef:Misschien moet je het zo zien:

De wens is de vader van de gedachten....
dat moet je even uitleggen; wiens wens, wiens gedachten?
Eva

Bericht door Eva »

Dat is een spreekwoord ;)
Zie mijn bewerkte vorige posting.

En uiteraard moet het ons gebed zijn dat er met recht positief over het christenzijn van het Koningshuis geschreven mag worden.
limosa

Bericht door limosa »

Eva schreef:Dat is een spreekwoord ;)

En uiteraard moet het ons gebed zijn dat er met recht positief over het christenzijn van het Koningshuis geschreven mag worden.
dat spreekwoord kende ik wel maar ik vroeg me af of je doelde op mijn posting of op de stelling van het RD
Eva

Bericht door Eva »

limosa schreef:
Eva schreef:Dat is een spreekwoord ;)

dat spreekwoord kende ik wel maar ik vroeg me af of je doelde op mijn posting of op de stelling van het RD
Wie de schoen past...;)
Nee hoor, ik bedoelde in principe het overwegend positief schrijven van het RD.
limosa

Bericht door limosa »

Eva schreef:En uiteraard moet het ons gebed zijn dat er met recht positief over het christenzijn van het Koningshuis geschreven mag worden.
oké, ik zou zeggen: "En uiteraard moet het ons gebed zijn dat er met recht positief over het christenzijn van het Koningshuis geschreven kan worden."
refo

Bericht door refo »

Dit is toch niet positief?
Vooral in deze toespraak zou een onomwonden en exclusieve dankbetuiging jegens God, een soli Deo gloria, op haar plaats geweest zijn. Christus is meer dan een inspiratiebron of voorbeeld, Hij is de enige Verlosser. Een koningin bij de gratie Gods past zo’n belijdenis. Daarbuiten is geen hoop en blijft de dankbaarheid, hoe goed bedoeld ook, blijft steken aan de oppervlakte.
Dus de krant van vandaag kun je gaan bewaren.
Leonius

Bericht door Leonius »

refo schreef:Dit is toch niet positief?
Vooral in deze toespraak zou een onomwonden en exclusieve dankbetuiging jegens God, een soli Deo gloria, op haar plaats geweest zijn. Christus is meer dan een inspiratiebron of voorbeeld, Hij is de enige Verlosser. Een koningin bij de gratie Gods past zo’n belijdenis. Daarbuiten is geen hoop en blijft de dankbaarheid, hoe goed bedoeld ook, blijft steken aan de oppervlakte.
Feit blijft dat dezelfde krant de gelijkstelling tussen God en Allah lijkt te bagatelliseren....
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ik vind het net als in een slechte preek: in de laatste 3 minuten komt Jezus... :cry:
De toespraak vind ik helemaal niet overwegend christelijk.
Ik vraagt me trouwens af wat Jan met de Pet voor zo'n toespraak koopt....
limosa

Bericht door limosa »

refo schreef:Dit is toch niet positief?
Deze zalvende toon over hoe het beter gekund zou hebben reken ik niet tot kritiek zoals mij die voor ogen staat. Als je, hoe fraai geformuleerd ook, God en Allah op dezelfde hoogte zet heb je wat mij betreft afscheid genomen van het Christendom. Het is overduidelijk dat onze vorstin het Ietsisme belijdt. De banden met het verleden (waarin een veel sterkere binding aan het Christendom was) zijn helemaal doorgesneden.

Laten we nu eens vaststellen dat niet alleen in de politiek maar ook in ons Vorstenhuis God geen rol meer speelt. Behalve dan misschien bij Doop en Trouw en Rouw. Dan zijn we eerlijk naar onszelf toe. De traditionele idee in de gereformeerde gezindte waarin het Oranjehuis bewierookt wordt ondanks alles, het "drievoudige snoer God-Nederland-Oranje", ik zeg: laat het maar los.

Ik had graag gehoord dat het ware zaligmakende geloof in Jezus Christus, Wiens geboorte wij gedenken, de enige weg is tot behoud van de ziel en dat wat dat betreft een omkeer in Nederland voorspoed zou brengen. Maar daar zijn we ver, heel ver, vanaf.
Billy

Bericht door Billy »

nog een reactie:

Bedroevend! Dat onze vorstin op 1e kerstdag in haar persoonlijke kerstboodschap het “Allah zij geprezen` in dezelfde context plaatst als het `Gode zij dank`.
Door deze zinsnede ontneemt zij mijns inziens verder haar gehele boodschap van enige waarde. Terwijl het hoofdredactioneel commentaar van het RD deze boodschap nog `uitgesproken christelijk getoonzet` durft te noemen. Jammer genoeg wringt het RD zich dan ook nog in een positie om het positieve uit de toespraak te halen, en blij constateert dat er 800.000 Nederlanders deze christelijke boodschap hebben gehoord. Een positieve kijk op een verwrongen boodschap. Een positieve kijk, iets wat het RD overigens nogal eens nalaat als een (conservatieve)seculier de christelijke traditie hoog acht en waarschuwt tegen de toenemende islamisering van ons christelijke land.
We zijn diep gezonken als een vorstin beweert dat de lofprijzing `Allah zij geprezen` verwijst naar, ik citeer de vorstin; `een godsvertrouwen dat een aloud gevoel van eerbied en geborgenheid uitdrukt`.
Nota bene een lofprijzing die menig (fundamentalistische) moslim gaarne gebruikt nadat er een terroristische aanslag heeft plaatsgevonden.

billy
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Plaats reactie