Het loslaten van een bijbelse lijn

Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Kaw schreef:
Er moet idd een zekere vorm van separatie zijn, maar ik denk dat de huidige vorm meer stuk maakt, dan dat het opbouwt.
Hoezo 'stuk maken'? God zal toch nooit laten varen, het werk wat zijn hand begon?
Marnix

Bericht door Marnix »

Wat een cliché. Als God nooit laat varen, het werk dat zijn hand begon, waarom gaan er dan zo weinig mensen aan het avondmaal, en sterven er zelfs zoveel gemeenteleden zonder daar ooit deel aan te hebben genomen?

Dat God dat werk niet laat varen (mag ik trouwens de context van die tekst ook even weten want hoe zit het bijvoorbeeld met het zaad dat gezaaid werd maar door dorens verstikt in de gelijkenis van de zaaier) dat God het werk dat zijn hand begon niet laat varen, wil ook niet zeggen dat mensen ondertussen niks kapot kunnen maken.
Miscanthus schreef:Zo hebben ze er in sommige (velen) moeite mee als de gemeente aangesproken wordt als gemeente van Christus, "want dat zijn we niet allemaal en dat is dus gevaarlijk." Straks gaan mensen nog denken dat ze er al zijn.....
Ik ontken dat gevaar niet, alleen gaat het zo uit van het omgekeerde van wat de doop ons voorhoudt.
Paulus ontkende dat gevaar niet. Hij sprak mensen aan als uitverkorenen en wees hen vervolgens op de gevaren. Dat je dit zegt komt omdat mensen vaak doen alsof die gevaren er voor oprechte wedergeboren niet meer zijn... en dat standpunt klopt niet, dan kunnen we uit Paulus' brieven wel concluderen.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Ar-Jan schreef:
Kaw schreef:
Er moet idd een zekere vorm van separatie zijn, maar ik denk dat de huidige vorm meer stuk maakt, dan dat het opbouwt.
Hoezo 'stuk maken'? God zal toch nooit laten varen, het werk wat zijn hand begon?
Dat is zeker waar, maar als je niet groeit in het geloof is er toch iets niet helemaal goed?
refo

Bericht door refo »

Het probleem waar we nu in de kerken mee zitten is het 'zoveelste-generatie-probleem': hoe langer een gemeente bestaat, hoe groter de kans (en de werkelijkheid) dat er ongelovigen in de gemeente zitten.
Ik vraag me af of dat echt als een probleem gezien wordt. Men beschouwt het net als het weerbericht. Als geaccepteerd feit wordt aangenomen dat de kerk vol zit met 'ongelovigen'. De ene keer meer dan de andere.

Het deputaatschap evangelisatie van de ger Gem is druk bezig met inkoophuizen in Den Haag, Emmen en Amsterdam.
Hun eigen inloophuizen lopen iedere zondag zonder dat ze een inspanning hoeven te doen vol. Allemaal geinteresseerde mensen, allemaal mensen die echt geen flauw benul hebben hoe ze met God in het reine kunnen komen. Als ze vinden dat het gros 'onbekeerd' is laten ze daar wat aan doen.

Die evangelischen bieden de wereldingen tenminste nog een plaats in de hemel. Wij evangeliseren de mensen alleen de kerkbank in.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

De gemeente ten tijde van Paulus was een totaal andere dan de gemeente nu!

Het maakt nogal wat verschil of je keuze voor het christendom er een is die 'levensgevaarlijk' is, of dat je als kind in een gemeente gebracht wordt, waarbij je geen gevaar te vrezen hebt.

Christen zijn / worden was in sommige tijden levensgevaarlijk. Elk moment kon het je dood zijn. Is het wonder dat de gemeente bestond uit mensen die een hartelijke keuze hadden gedaan!

Natuurlijk was er toen ook een Demas, maar over het algemeen was de gemeente voluit de gemeente des HEEREN.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

refo schreef:
Het probleem waar we nu in de kerken mee zitten is het 'zoveelste-generatie-probleem': hoe langer een gemeente bestaat, hoe groter de kans (en de werkelijkheid) dat er ongelovigen in de gemeente zitten.
Ik vraag me af of dat echt als een probleem gezien wordt. Men beschouwt het net als het weerbericht. Als geaccepteerd feit wordt aangenomen dat de kerk vol zit met 'ongelovigen'. De ene keer meer dan de andere.

Het deputaatschap evangelisatie van de ger Gem is druk bezig met inkoophuizen in Den Haag, Emmen en Amsterdam.
Hun eigen inloophuizen lopen iedere zondag zonder dat ze een inspanning hoeven te doen vol. Allemaal geinteresseerde mensen, allemaal mensen die echt geen flauw benul hebben hoe ze met God in het reine kunnen komen. Als ze vinden dat het gros 'onbekeerd' is laten ze daar wat aan doen.

Die evangelischen bieden de wereldingen tenminste nog een plaats in de hemel. Wij evangeliseren de mensen alleen de kerkbank in.
Refo heeft hier een punt vind ik!
Zeg dit eens tijdens een huisbezoek............en hoor de reactie aan..................
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

ndonselaar schreef:Natuurlijk was er toen ook een Demas, maar over het algemeen was de gemeente voluit de gemeente des HEEREN.
Wat is de aanspreektitel van de gemeente nu dan?
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Breekijzertje schreef:
ndonselaar schreef:Natuurlijk was er toen ook een Demas, maar over het algemeen was de gemeente voluit de gemeente des HEEREN.
Wat is de aanspreektitel van de gemeente nu dan?
Ik ben het met je eens Breekijzertje, dat dit ook nu nog de titel moet zijn. Maar we mogen geen concluderende lijn doortrekken vanuit de gemeente toen en nu.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

FlyingEagle schreef:
Ar-Jan schreef:
Kaw schreef:
Dat is zeker waar, maar als je niet groeit in het geloof is er toch iets niet helemaal goed?
misschien off-topic:

mensen groeien niet in het geloof omdat ze de versterking van hun geloof door het sacrament missen. Door niet aan te gaan missen ze de vitaminen voor het geloofsleven.
Verder haal je een donkerheid over je ziel als je niet aangaat en daarmee belijdt: "ik ken de mens niet."
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

FlyingEagle schreef:
Ar-Jan schreef:
Kaw schreef:
Waarom de schuld bij een ander zoeken??
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Ar-Jan schreef:
FlyingEagle schreef:
Ar-Jan schreef:
Kaw schreef:
schuld bij een ander zoeken? ik constateer alleen dat er iets niet goed is. voor de rest nix.
plebe

Bericht door plebe »

Kaw schreef:Jacob,

Ik ben het niet helemaal met je eens. Jezus had geen gemeente waar hij tot moest spreken. Paulus doet dit wel.

En wanneer Paulus spreekt tot de gemeenten, dan neemt hij geen blad voor de mond. Hij noemt de misstanden bij naam. Hij wijst op dwaalleer en valse geveinstheid. En toch blijft hij de gemeenten broeders noemen en is hij idd niet separerend op het gebied van bekeerden/onbekeerden, maar hij zegt toch op meerdere plekken dat een voortgang van een bepaalde zonde de dood zal opleveren.
Ik geloof zelf dat deze gemeenten zeer gebrekkig waren. Toch wilde Paulus ze aanzien als het Lichaam van Christus. Je leest van de meest verschrikkelijke zonden. Toch keert Paulus zich niet van hun af of ontneemt hun niet de status van het Lichaam van Christus. Plenty oproepen tot afkering van de door Paulus genoemde zonden en dwaalleren, maar geen preken tot grotendeels onbekeerde gemeenten. Integendeel zelfs.

Je zou een aantal oorzaken kunnen noemen. De kerkgangers waren in die tijd bijna allemaal radicaal tot bekering/geloof gekomen. Het was in die tijd niet mogelijk om uit gewoonte en traditie te geloven, want het was vechten in de samenleving, waar onderdrukking geen uitzondering was. Maar ik geloof ook dat de verwachting, de hoop en het zaligmakende zicht op het kruis verdwenen is. De traditie en een valse rechtzinnigheid houdt de kerk in een houdgreep. Jezus heeft de deur niet op een kier gezet en heeft het zeker niet dichtgedaan. Dat hebben wij gedaan, omdat we ten diepste ons te goed voelen voor een makkelijk evangelie waar we zonder verdiensten alleen uit geloof deel aan hebben. Daarnaast is het geen aantrekkelijke gedachte om de hoofdtaak van de kerk weer op te pakken en dat is de evangelisatie in de wereld. We hebben het te druk met onze kleding, auto en huis. Op een meewarige blik uit de buurt staan we niet te springen. Daardoor verdienen we het stempel van absolute lauwheid en mag je naar mijn mening afvragen of we niet aan de rand van de afgrond leven. Niet alleen onze ziel, maar de gehele kerk. We luisteren niet naar Gods wil, maar naar onze eigen rechtzinnigheid, om ons leven goed te praten. Links en rechts doet hier aan mee.

Daarom kan de dominee niet meer spreken waarover Paulus spreekt. Ik bid om verdrukking, wetende, dat de verdrukking lijdzaamheid werkt; En de lijdzaamheid bevinding, en de bevinding hoop; En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven.
Het vuur van de verdrukking zal de kerk reinigen en weer puur maken. Het is niet aantrekkelijk, maar wel van levensbelang. We moeten weer terug naar het moment dat we kunnen zeggen dat WIJ in zonden zijn ontvangen en geboren, maar dat Jezus Christus voor ONS geleden en gestorven is en dat WIJ ONS door de hoop op het kruis ONS gerechtvaardigt mogen weten.

Ik wil geen perfecte kerk ofzo, maar verdrukking zal er voor zorgen dat we terug geworpen zullen worden op het kern; het kruis, waardoor we weer gaan verstaan wat God bedoelt heeft met ons leven.
Is de verdrukking van bijbelgetrouwe christenen niet al gaande?
Zo ervaar ik het wel!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Miscanthus

Re: Het loslaten van een bijbelse lijn

Bericht door Miscanthus »

Kaw schreef:Ik ga nu een poosje naar de HHK. Hoe fijn was het om eindelijk weer te kunnen ademen in de kerk! De dominee doet een serie over de Romeinenbrief. Wat was ik blij met zijn behandeling over Rom. 1! "Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet" Eindelijk weer het evangelie!
Vervolgens was Rom. 2 aan de beurt. De wet kwam aan bod en ik kon niet anders dan instemmen. De week daarna was Rom. 3 aan bod. Ik hoorde de bekende woorden "Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;" En ik moest buigen onder deze woorden.
Reikhalzend keek ik uit naar de volgende zondag, want dan kwam Rom. 4 tot behandeling. Wat zou het geloof ons tot nut zijn? Onze rechtvaardiging. Kijk maar naar Abraham.
Rom. 5 was de vorige zondag aan bod. "1 Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus" En toen kon de dominee niet meer meekomen. Hij is ook bij hoofdstuk 6, dat deze week aan bod kwam, blijven haken in hoofdstuk 3. Ja, hij preekt het evangelie, maar het woordje "wij" is vervallen, tenzij het over zonde gaat. Persoonlijk vind ik het een zeer gemiste kans. Deze dominee doet zijn oprechte best en hij preekt naar waarheid, maar net zoals WIJ allen in zonden zijn gevallen, zo derven WIJ allen de heerlijkheid Gods. (H3) En zo WIJ de heerlijkheid Gods derven, zo hebben WIJ allen een middelaar nodig. En dan het wonder van het Kruis. (H4) Wij mogen hier door geloof deel aan hebben. (H5) Omdat Christus gestorven is toen wij nog zondaars waren, zijn WIJ, omdat WIJ geloven in het lijden en de opstanding van Hem, door dit geschonken geloof gerechtvaardigt. (H6) Laat ons dan niet in de zonden blijven leven, want zoals WIJ in Zijn dood gedoopt zijn, zo mogen WIJ niet, maar moeten zelfs wandelen in de nieuwigheid des levens, omdat de zonde niet meer over ONS heerst.

Ik hoop dat jullie ook de spanning voelen in deze tekst. Paulus maakt geen uitzondering. De gehele gemeente moet meekomen en niemand mag achterblijven. Dit lezen we ook later in 1 van zijn brieven: "Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn." En toch is het helaas volledig geaccepteerd dat we een zeer onvolledige gemeente hebben, waar de gemeente maar voor een zeer klein gedeelte als lichaam van Christus fungeert en dat deel heeft vaak genoeg aan zichzelf.

Hoe kunnen we dit oplossen? Waar ligt dit aan?

Als we dit als een algemeen voorkomend verschijnsel stellen:
We zijn er te weinig op gebrand?
Krijgen mensen nog huisbezoek als ze de avondmaalstafel gemeden hebben?
Richten we onze blik nog naar Jezus in plaats van naar binnen?
Kortom: Dr van der Sluijs heeft er een lezenswaardig boek over geschreven.
Daarnaast denk ik dat ook de geloofsopvoeding in gezinnen hier debet aan is.

Maar in jouw speciale geval zou ik een gesprek met de dominee aangaan en vragen waarom het daar stokt...
Houthakker

Re: Het loslaten van een bijbelse lijn

Bericht door Houthakker »

Miscanthus schreef: We zijn er te weinig op gebrand?
Ja.
Krijgen mensen nog huisbezoek als ze de avondmaalstafel gemeden hebben?
Nee.
Richten we onze blik nog naar Jezus in plaats van naar binnen?
Dat hangt ook veel af van de preken. Er zijn (te) veel preken die de mens uitnodigen naar binnen te kijken.
Kortom: Dr van der Sluijs heeft er een lezenswaardig boek over geschreven.
Ja.
Daarnaast denk ik dat ook de geloofsopvoeding in gezinnen hier debet aan is.
Ja.
Maar in jouw speciale geval zou ik een gesprek met de dominee aangaan en vragen waarom het daar stokt..
Ja.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

FlyingEagle schreef:
Ar-Jan schreef:
FlyingEagle schreef:
Ar-Jan schreef: Hoezo 'stuk maken'? God zal toch nooit laten varen, het werk wat zijn hand begon?
schuld bij een ander zoeken? ik constateer alleen dat er iets niet goed is. voor de rest nix.
Een systematisch afbrekende prediking is als het ergeren van de kleinen in het geloof waar Jezus ons voor waarschuwt.

Ik vind een aantal opmerkingen in het verlengde liggen van de volgende uitspraak: De uitverkorenen komen toch wel in de hemel. Zo'n uitspraak kun je alleen maar doen wanneer je nog nooit het NT heb gelezen.
Plaats reactie